KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Finále Mezinárodní violové soutěže patřilo Hoffmeisterovi english

„Uniformita finálového programu mohla na první pohled působit poněkud fádně, nicméně opak byl pravdou.“

„Studentka Soulské národní univerzity předvedla poslední Hoffmeistrův koncert tohoto večera s mladistvou pozitivní energií.“

„Všichni čtyři finalisté dosahovali vysoké nejen hráčské, ale i umělecké úrovně a potvrdili renomé Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala.“

Finálový večer šestého ročníku Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala se uskutečnil v sále Pražské konzervatoře v neděli 6. října od sedmnácti hodin. Čtyři finalisté za doprovodu renomovaného pardubického souboru Barocco sempre giovane provedli zcela shodný soutěžní repertoár, a to Koncert pro violu a orchestr D dur F. A. Hoffmeistera. Novinkou byl živý stream z finálového kola na platformě YouTube.

Závěrečné kolo mezinárodní violové soutěže, jehož ředitelkou a zakladatelkou je významná česká violistka Kristina Fialová, proběhlo již pošesté v krásném sále Pražské konzervatoře, a to první říjnovou neděli. Ve finále se představili soutěžící z USA, Japonska a Jižní Korey. Je potěšující, že účast veřejnosti rok od roku stoupá (není divu, úroveň finálového kola je vždy velmi vysoká) a tentokrát byl sál dokonce více než ze tří čtvrtin zaplněný. Atraktivitu soutěže zvyšuje posluchačům i možnost hlasovat pro „svého“ soutěžícího a udělit tak cenu publika nezávisle na hodnocení poroty. Tentokrát se program finále neobvykle sjednotil tím, že všichni čtyři finalisté si vybrali pro svůj soutěžní výkon stejný koncert – Violový koncert D dur Franze Antona Hoffmeistera, současníka Haydna, Mozarta nebo Beethovena. Tato uniformita finálového programu sice mohla na první pohled působit poněkud fádně, nicméně opak se ukázal být pravdou – bylo velmi zajímavé sledovat, jak každý soutěžící pojal skladbu po svém. A potřeba vyzdvihnout také velkou profesionalitu doprovázejícího souboru Barocco sempre giovane v čele s Ivou Svobodovou-Kramperovou, který dokázal doprovodit čtvero rozmanitých provedení jednoho koncertu s precizností sobě vlastní.

Jako první se představil Brian Isaacs, čtyřiadvacetiletý mladík s noblesním vystupováním. Tento violista původem z USA je absolventem Yaleské univerzity a současným studentem Vysoké školy hudby a múzických umění ve Frankfurtu nad Mohanem. Isaacsovo provedení Hoffmeisterova koncertu bylo velmi uhlazené a elegantní. Škoda, že si nedovolil pustit svůj nástroj více do zvuku – přestože doprovázející soubor Barocco sempre giovane v dynamice zkušeně ustupoval do pozadí a nechával plný prostor sólistovi, ten se držel dynamicky až možná zbytečně zpátky. Jinak šlo o velmi profesionální výkon, který nasadil hned v úvodu vysokou laťku.

Ayaka Taniguchi, dvaadvacetiletá drobná dívka z Japonska se do koncertu od začátku vrhla s velkou energií. Z jejího provedení byla patrná snaha o zvukovou barevnost a hravost. Přestože její hra působila zajímavě a rozmanitě, některé především agogické výkyvy už trochu balancovaly na hranici stylovosti. Taniguchi studovala univerzitu umění v Tokyu a nyní je stejně jako Isaacs studentkou Vysoké školy hudby a múzických umění ve Frankfurtu.

Vystoupením Ayaky Taniguchi se uzavřela první polovina finálového večera a během asi dvacetiminutové přestávky mohli již nejen porotci, ale i posluchači přemýšlet, jestli už by si v první části našli svého favorita. 

Po pauze nastoupila na pódium třetí soutěžící, opět původem z Japonska. Momoko Aritomi je rovněž absolventkou Tokijské univerzity, odkud pokračovala na Vysokou školu hudby a múzických umění ve Vídni. Po jejím absolvování zde působila jako asistentka prof. Thomase Selditze. Osmadvacetiletá Aritomi předvedla velmi vyspělý a přesvědčivý výkon, především její druhá věta patřila k vrcholům celého večera. Její hra nepostrádala tah a napětí, zvuk nástroje byl průrazný, přesto kultivovaně měkký. Škoda, že ve třetí větě zvolila nápadně pomalejší tempo, než se běžně hrává – přestože technicky zde zvládla vše brilantně a artikulovaně, celkově vyzněla její třetí věta malinko těžkopádně. Přes to všechno byl její projev velmi muzikální a barvitý, komunikace a souhra s orchestrem byla samozřejmostí.

Poslední a zároveň nejmladší soutěžící byla Seoyeon Ryu, jednadvacetiletá violistka z Jižní Korey. Studentka Soulské národní univerzity předvedla poslední Hoffmeistrův koncert tohoto večera s mladistvou pozitivní energií. Její hra byla barevná a dynamická, přitom se však stále držela ve vkusném rámci stylu. Zvuk jejího nástroje se nesl nad doprovázejícím orchestrem a její hra byla technicky suverénní. Nakonec si Seoyeon Ryu dovolila hravý efekt, kdy se v závěrečném tutti přidala k orchestru a s nekončícím milým úsměvem dohrála společně s ostatními kolegy na pódiu poslední tóny violového koncertu.

Nebylo tedy žádným překvapením, že Seoyeon Ryu si svým skvělým výkonem vysloužila nejen první cenu, ale také cenu publika. Druhou cenu si odnesla Momoko Aritomi, třetí cena společně s cenou Nadace Bohuslava Martinů za Sonátu ve druhém kole putovala k Brianu Isaacsovi a Ayaka Taniguchi obdržela titul laureáta soutěže. Všichni čtyři finalisté dosahovali vysoké nejen hráčské, ale i umělecké úrovně a potvrdili opětovně skvělé a zasloužené renomé Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala.

Foto: Jana Česáková Hyklová

Barbora Prokopová

Barbora Prokopová

Klavíristka a pedagožka

Klavíru se věnuje od útlého dětství, vystudovala plzeňskou konzervatoř (Miroslav Brejcha) a HAMU v Praze (Prof. Ivan Klánský) s roční stáží na Sibeliově akademii v Helsinkách (Ilmo Ranta). Je vítězkou Mezinárodní Smetanovské klavírní soutěže v Plzni a Mezinárodní klavírní soutěže v Jürmale v Lotyšsku. Během studií získávala pódiové zkušenosti jako sólová a komorní hráčka, absolvovala prestižní klavírní kurzy v ČR i v zahraničí (California Summer Music v USA, ISA Reichenau v Rakousku, Kallio-Kuninkala ve Finsku). Od roku 2019 působí na konzervatoři v Plzni jako pedagožka a korepetitorka. Svou lásku ke komorní hře nadále zúročuje v komorních souborech Czech Philharmonic Virtuosi a Quintetto della Trota. Od roku 2014 působí jako autorka a redaktorka obecních novin v Nebílovech u Plzně.



Příspěvky od Barbora Prokopová



Více z této rubriky