Folklórní inspirace v Košicích
Dohnányiho Symfonické minuty, Dolu Váhom Alexandra Moyzese a Bartókův První houslový koncert. To je programová nabídka na čtvrtek 24. října ve Státní filharmonii Košice, kdy orchestr od devatenácti hodin v Domě umění přivítá německou houslistku Tanju Becker-Bender a vystoupí pod taktovkou Zsolta Nagyho.

Zsolt Nagy studoval dirigování na Akademii Ference Liszta v Budapešti u Istvána Párkaie. Další studium u Pétera Eötvöse ho přivedlo na pozici Eötvösova asistenta v Institutu pro novou hudbu na Staatliche Hochschule für Musik v Karlsruhe a k řadě dalších projektů včetně hostování na Mezinárodním Eotvösově institutu ve Stuttgartu, Kolíně nad Rýnem a Edenkobenu. Od roku 1987 působí jako operní a koncertní dirigent a od roku 1992 vede různé orchestrální projekty a mistrovské kurzy pro dirigenty na evropských konzervatořích. V roce 1999 byl jmenován šéfdirigentem a hudebním poradcem souboru Israel Contemporary Players. Od roku 2002 je profesorem dirigování na pařížské Conservatoire National Supérieur.

S Košickou státní filharmonií Nagy připraví program sestavený ze tří stylově odlišných skladeb, které propojuje folklorně inspirační linka. Symfonické minuty Ernő Dohnányiho jsou inspirovány maďarským folklórem a obsahují humor i invenci. Na programu je také netradiční dvouvětý Koncert pro housle a orchestr č. 1, který Béla Bartók věnoval houslistce Stefi Geyerové. Návštěvníci koncertu jej uslyší v provedení Tanji Becker-Bender, Němky s českými kořeny, která studovala v New Yorku u Györgye Sándora, žáka Bély Bartóka a Zoltána Kodályho.
Košický Slovensko-maďarský večer s titulem Hudba / Zene uzavře skladba Dolu Váhom, v níž Alexander Moyzes vyjádřil svůj obdiv ke slovenské přírodě. „Dílo sleduje tok řeky Váh s prvky pozdního romantismu, který neodmyslitelně připomíná Smetanovu Vltavu. Měl bych zmínit, že Bartók ve svých pěti nebo šesti letech složil skladbu pro klavír s názvem Tok Dunaje,“ uvedl ke skladbě dirigent Nagy. Koncert se koná u příležitosti maďarského předsednictví v Radě Evropské unie v druhé polovině letošního roku.

O den dříve si v Košicích připomenou skladatele Jozefa Podprockého, a to koncertem složeným z jeho děl, který se uskuteční v prostorách košické Konzervatoře Petera Dvorského. Podprocký vystudoval skladbu u Cikkera a Moyzese v Bratislavě, v Košicích působil u filharmonie i na konzervatoři. Jeho autorský odkaz je charakteristický spojením východoslovenského folkloru se syntézou různých technik jeho oblíbených skladatelů první poloviny dvacátého století včetně Bartóka, Hindemitha, Honeggera a Stravinského. Výběr z komorního díla moderního tradicionalisty, jak bývá Podprocký nazýván, v interpretaci Jána Fice, Petera Katiny, Marka Štrbáka, Petera Zwiebela a dalších zahájí festival soudobé hudby Ars Nova, který se bude v Košicích konat v první polovině listopadu.

Foto: Uwe Arens, Jakub Šimoňák, archiv Zsolta Nagyho
Příspěvky redakce
- Dialog tónů a myšlenek v podání Graffova kvarteta
- Jana Janků a Musica Poetica se zaměří na ženské skladatelky a polské baroko
- Collegium 1704 v Praze, Drážďanech i ve Versailles
- Laureáti Hudečkovy Akademie na břevnovském pódiu
- Deset let Akademie komorní hudby aneb Hostina v Rudolfinu
Více z této rubriky
- Dialog tónů a myšlenek v podání Graffova kvarteta
- Jana Janků a Musica Poetica se zaměří na ženské skladatelky a polské baroko
- Collegium 1704 v Praze, Drážďanech i ve Versailles
- Laureáti Hudečkovy Akademie na břevnovském pódiu
- Deset let Akademie komorní hudby aneb Hostina v Rudolfinu
- Anticipace Vánoc se španělskou duchovní hudbou v podání Musica Florea
- Ostravský balet míří do Milána po boku Roberta Bolleho
- Žižkovští hudební gymnazisté vzdají hold svobodě a demokracii
- Vilém Vlček vzácným hostem moravských filharmoniků
- Norma v Praze. Belcanto s Marigonou Qerkezi