Helsinki Baroque Orchestra uchvátil Mahlerovu Jihlavu
„Cyklus stylizovaných tanečních částí s úvodním preludiem byl v podání helsinského ansámblu fantastický a jistě vrcholem celého koncertu.“
„Helsinský barokní orchestr je ansámblem, který ctí staré tradice a zvuk.“
„Koncert finských barokních mágů v Jihlavě byl mimořádně uchvacující a přinesl neobyčejně intenzivní zážitek.“
Festival Mahler Jihlava přivítal ve středu 1. června první zahraniční soubor tohoto ročníku. V komornějším kvartetním obsazení vystoupili členové vysoce oceňovaného Helsinského barokního orchestru společně s uznávaným kanadským cembalistou Olivierem Fortinem. Koncert byl naplánován už na dřívější ročníky, ale pořadatelé ho mohli z důvodu covidových restrikcí a omezeného cestování uskutečnit až v rámci letošního festivalu. Ale čekání se vyplatilo a vynikající hudební hosté z dalekého severu odhalovali starý barokní repertoár tak zřetelně, jasně a přirozeně, že mu publikum v zaplněné gotické síni jihlavské radnice užasle porozumělo a soustředěně naslouchalo.
Helsinki Baroque Orchestra byl založen v roce 1997 a pod vedením dirigenta Aapo Häkkinena právem náleží mezi nejzajímavější finská hudební uskupení. Široký dramaturgický záběr orchestru umožňuje interpretačně mimořádná silná nastudování od skladeb Monteverdiho až po „domácího“ Jeana Sibelia. V oblasti historicky poučené hry se tělesu daří skvěle prezentovat starou hudbu v neotřelém a osobitém hávu. O mimořádných kvalitách orchestru svědčí i řada vysoce oceňovaných nahrávek, kterým vždy předchází intenzivní badatelská a pramenná práce. Výsledkem jsou novodobé ediční rekonstrukce a koncertní uvedení dosud neznámých starých mistrovských děl co nejširšímu spektru posluchačů. Na domácí scéně si orchestr vydobyl široké uznání průkopnickými inscenacemi operních děl Johanna Adolpha Hasseho, Georga Friedricha Händela, Josepha Haydna či „našeho“ Leopolda Koželuha (mimo jiné premiérové uvedení jeho opery Gustav Vasa v Helsinkách v roce 2018).
Na úvod programu zazněl Bachův Koncert pro cembalo D dur, BWV 1054, a to ve spolupráci s uznávaným kanadským cembalistou, varhaníkem a pedagogem Olivierem Fortinem. Od prvních tónů v podání vynikajících houslistů Airy Marie Lehtipuu, Tuoma Suniho a energicky sympatické cellistky Heidi Peltoniemi byla evidentní hluboká muzikantská zaujatost, nakažlivá vitalita a smysl pro působivé hudební obrazy barokních kompozic. Hráči i cembalista ve vzájemně vnímavé komunikaci pozorně sledovali plynoucí spleť tónů cembala navršených na generálním basu. V první rychlé části citlivě nechávali vynikat jiskřivě a pregnantně hraný cembalový part. Střední Adagio v podání Oliviera Fortina bylo nádherně snovým chromatickým preludiem a emocionální náloží, po které se všichni společně energicky vrhli do závěrečné spletité sítě mnohovrstevnatých hlasových struktur.
Následovala koncertantní Suita č. 4 d moll (1687) německo-nizozemského skladatele, varhaníka a gambisty Johanna Adama Reinckena, žijícího v letech 1643 až 1722, zkomponovaná pro tradiční barokní členění – dvoje housle, violu (da gamba) a continuo. Reincken byl jedním z nevlivnějších německých skladatelů 17. století, ale z jeho díla se zachoval jen zlomek. Jihlavské publikum tak mělo jedinečnou příležitost slyšet v novodobém podání hudbu tohoto starého mistra, který byl skladatelským vzorem i pro samotného Johanna Sebastiana Bacha (ačkoliv není jisté, zda se oba znali i osobně). Cyklus stylizovaných tanečních částí dle klasického barokního schématu Allemande – Courante – Sarabanda – Gigue s úvodním preludiem byl v podání helsinského ansámblu fantastický a jistě vrcholem celého koncertu. Prostorově plný zvuk, témbrové nuance a disciplinovaná hráčská kompaktnost… Suita proplouvala gotickou síní opřená o brilantní výkony jednotlivých hráčů a šarmantně rozvážného cembalisty. I následující Suita g moll (1664) německého varhaníka a skladatele působícího v Kodani Andrease Kirchhoffa, který žil v letech 1635 až 1691, byla excelentní hudební demonstrací vybraných členů finského ansámblu a interpretačně zručného cembalisty hrajícího na zkušeně seřízený a naladěný novodobý nástroj.
Finále krásného večera byl známý Bachův Koncert pro cembalo g moll, BWV 1056. Olivier Fortin svoji poučenou interpretaci opírá o široké znalosti dobové cembalové hry se smyslem pro detail, preciznost a virtuozitu, zároveň k partituře přistupuje s úžasně neochvějným klidem a lehkostí, pomocí které vykresluje působivě lyrické zvukové obrazy barokní hudby ve všemožných odstínech. Helsinský barokní orchestr je ansámblem, který ctí staré tradice a zvuk. Avšak inovativně citlivě, srozumitelně a s nevídanou zaujatostí prezentuje mistrnou kontrapunktickou dokonalost několik set let starého hudebního dědictví dnešnímu publiku. Koncert finských barokních mágů v Jihlavě byl mimořádně uchvacující a přinesl neobyčejně intenzivní zážitek, potěšující byla i přítomnost vzorně naslouchajícího ročníkově mladšího publika. Baroko žije!
Jihlavská část festivalu pokračuje až 13. června vystoupením dalšího zahraničního hosta, černohorského kytaristy Miloše Karadagliće. Jeho recitál bude poctou španělskému kytaristovi a pedagogovi Andrési Segoviovi.
Foto: Jakub Koumar
Příspěvky od Jana Součková
- Magie hudby v Nové Říši. Wranitzky Kapelle a houslová královna Lina Tur Bonet
- Mahlerova Jihlava uvedla projekt Má vlast před Mou vlastí
- Špičkové Orbis Trio otevřelo komorní řadu festivalu Mahler Jihlava
- Dittersovo rekonstruované oratorium Ester znělo podzimní částí festivalu Mahler Jihlava
- Jihlavské vzpomínání a koncert jubilanta Petra Fialy