Juraj Čižmarovič ve Slovenské filharmonii. Jako houslista i výtvarník
Druhá dvojice májových koncertů ve Slovenské filharmonii představí slovenského houslistu Juraje Čižmaroviče působícího v Německu a v debutu také amerického dirigenta Erika Nielsena. Ve dnech 9. a 10. května zazní od sedmi hodin večer v Koncertní síni filharmonie díla Mozarta, Saye a Bartóka. Hudební nabídku doprovodí výstava Čižmarovičových uměleckých děl, která budou k vidění ve Filharmonickém klubu až do konce sezóny.

Taktovky dalších symfonických koncertů Slovenské filharmonie, které jsou na programu v druhém květnovém týdnu, se poprvé ujme Erik Nielsen. Zpočátku se Nielsen věnoval hře na klavír, později studoval hoboj a harfu na Juilliard School a dirigování na Curtis Institute of Music. Svoji kariéru zahájil jako harfista v Akademickém orchestru Berlínských filharmoniků. Jako šéfdirigent působil devět let u Symfonického orchestru v Bilbau, vedle toho vedl Basilejské divadlo a před dvěma lety byl hlavním dirigentem Tyrolského festivalu v Erlu. Aktuálně Nielsen působí v operních domech ve Frankfurtu, Amsterdamu, Curychu, Drážďanech a Mnichově, debutuje v Krakově a vrací se do Madridu.

Pro svůj bratislavský debut si Nilesen na úvod večera vybral předehru k Mozartově opeře Únosu ze serailu, po níž bude následovat Koncert pro housle a orchestr „Tisíc a jedna noc v harému“, pětadvacátý opus současného tureckého klavíristy a skladatele Fazıla Saye. Dílo tohoto v Ankaře narozeného komponisty se světové premiéry dočkalo v roce 2008 v podání Patricie Kopatchinské v Lucernu. Jelikož v sobě koncert spojuje prvky klasické, jazzové i orientální, vyžádá si i využití orientálních nástrojů v orchestru. Sólistou v Bratislavě bude Juraj Čižmarovič, slovenský rodák, jehož kariéra má od devadesátých let těžiště v Německu, kde se stal koncertním mistrem několika těles, mimo jiné Gürzenišského orchestru, Orchestru Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem nebo Festivalového orchestru Richarda Wagnera v Bayreuthu. Čižmarovič se prosadil i jako organizátor hudebního života a na rodné Slovensko se pravidelně vrací i v roli dirigenta či výtvarníka, v níž se představí filharmonickým návštěvníkům i tentokrát. Závěr koncertů Slovenské filharmonie bude patřit baletní pantomimě Podivuhodný mandarín od Bély Bartóka, kterou orchestr uvede společně se Slovenským filharmonickým sborem řízeným Janem Rozehnalem.


Foto: archiv Juraje Čižmaroviče, Michael Novak
Příspěvky redakce
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
Více z této rubriky
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu
- Mladí houslisté si zasoutěží na pražském Gymnáziu a Hudební škole
- Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR
- Moderní Rusalka zpátky v Berlíně Pod lipami, nová Rusalka v Marseille
- Nové obory na ostravské Fakultě umění