KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ceny Balet 2019 si rozebrala Plzeň, Ostrava, Praha, Liberec a Pražský komorní balet

Celkem jedenáct baletních souborů přihlásilo své reprezentativní inscenace do soutěžní přehlídky současné taneční tvorby BALET 2019, která se konala v Plzni. Hlavní cenu devátého ročníku a jednu z dalších získalo tamní Divadlo J. K. Tyla. Dvojici cen si odnese ještě Národní divadlo moravskoslezské. Uspěli také Pražský komorní balet s inscenací Kytice a její autor Petr…

Číst dál…

Adresný Rachmaninov Divadla F. X. Šaldy na festivalu Opera

„Inscenácia bola premiérovaná v decembri 2018 a vyslúžila si množstvo pozitívnych až nadšených komentárov.“ „Kubáňovo majstrovské herecké stvárnenie oboch špecifických postáv malo pre inscenáciu v podstate nosný charakter.“ „Dej sa vrezáva pod kožu s tým, že pojednávané otázky hodnôt a morálky sa predsa stále týkajú všetkých z nás.“ Dvakrát o večnom zatratení: aj tak by sme mohli…

Číst dál…

Česká divadla mají v poslední den v roce napilno

Na Silvestra potěší své diváky řada českých divadel. Liberecké divadlo F. X. Šaldy bude hrát v Malém i Šaldově divadle. Muzikály zazní napříč republikou v Ústí nad Labem i v Českých Budějovicích. A chybět nebudou ani slavné operetní a činoherní tituly, třeba v Plzni. Soubor operety uvede na Silvestra dvakrát od čtyř a šesti hodin v Šaldově divadle…

Číst dál…

VÝHERCI TŘÍ DVOJIC VSTUPENEK:
Rachmaninovovy aktovky na festivalu Opera 2020

Vyhlašujeme výherce tří dvojic vstupenek na festival Opera 2020. V českých zemích poprvé společně v jeden večer uvádí liberecké Divadlo F. X. Šaldy dvě jednoaktovky Sergeje Rachmaninova z roku 1906 – opery Francesca da Rimini a Lakomý rytíř. Hudebně je nastudoval dirigent Martin Doubravský, režisérkou je Linda Keprtová. První z oper má základ v příběhu z Dantovy Božské…

Číst dál…

Bystrouška v nadsázce, s humorem a bez básnění

„Je zřetelné, že režisérka vnímá Janáčkovu hudbu a pracuje v souladu s ní.“ „Příhody lišky Bystroušky končí nesmrtelnou, bezedně krásnou scénou.“ „Není to kontroverzní. Janáčkova hudba i takový výklad umožňuje.“ V Liberci jsou od pátku na repertoáru Příhody lišky Bystroušky. Inscenace je kaleidoskopická. Stejně jako Janáčkova hudba, stejně jako obrázky v novinách, které byly skladateli předlohou.…

Číst dál…

Linda Keprtová: Janáčkova Bystrouška jako podobenství

„Snažíme se, aby výsledkem bylo komplexní divadlo. Aby od sebe svět hudby a svět divadla nebyly odtržené.“ „Liberecká opera je má domovská scéna a já k ní cítím velkou zodpovědnost. Těšilo by mě, kdyby si Liberec Leoše Janáčka zamiloval.“ „Jako kdyby nám Janáček v Lišce Bystroušce dopřával jakýsi druh terapie.“ Poslední operní premiérou roku…

Číst dál…

SOUTĚŽ O TŘI DVOJICE VSTUPENEK:
Rachmaninovovy aktovky na festivalu Opera 2020

Vyhlašujeme soutěž o tři dvojice vstupenek na festival Opera 2020. V českých zemích poprvé společně v jeden večer uvádí liberecké Divadlo F. X. Šaldy dvě jednoaktovky Sergeje Rachmaninova z roku 1906 – opery Francesca da Rimini a Lakomý rytíř. Hudebně je nastudoval dirigent Martin Doubravský, režisérkou je Linda Keprtová. První z oper má základ v příběhu z Dantovy…

Číst dál…

26. operní Thálie získali Kněžíková, Koplík a Beňačková

26. Ceny Thálie mají po sobotním večeru 5. října své majitele. V oblasti hudebního divadla sošky získali operní pěvci Kateřina Kněžíková a Ondřej Koplík a čestnou cenu Gabriela Beňačková, tanečníci Alina Nanu, Dominik Vodička a za celoživotní mistrovství Zdenka Kratochvílová a za muzikál či operetu Martina Šnytová, Vojtěch Dyk a za celoživotní mistrovství Věra Vlková. S nimi…

Číst dál…

Massenetova Thaïs jako vzácný festivalový epilog

„Opera je magicky jedinečnou směsicí psychologie, filozofie, religiozity, humanismu, pohádkovosti a smyslnosti.“

„Člověka odedávna provázející ´svár duše s tělem´ toto dílo prezentuje velmi intenzivně.“

„V roli mnicha Athanaëla neokázale exceluje mladý slovenský pěvec Csaba Kotlár.“

Pardubické hudební jaro zasáhlo jedním přidaným večerem do chrudimské hudební sezóny. V Divadle Karla Pippicha se první květnovou neděli uskutečnilo pohostinské představení libereckého operního souboru. Nabídlo Thaïs od Julesa Masseneta – zdařilou inscenaci, za kterou stojí režisérka Linda Keprtová a dirigent Martin Doubravský.

Číst dál…

Martin Doubravský: Massenet uměl tvořit geniálně jednoduše
Smyslná Thaïs jako epilog Pardubického hudebního jara

„Massenet dovedl oboje – tvořit geniálně jednoduše, stejně jako komponovat složité formy s hutnou instrumentací.“ „V Liberci se dlouhodobě daří oživovat polozapomenutá díla.“ „Jediná mezihra v závěru Thaïs by pro jiného skladatele byla bez problémů námětovým zdrojem pro symfonickou větu, ale Massenet napíše do klavírního výtahu: ´…pakliže se scéna stihne přestavět rychleji,…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (10)
Světla a stíny repríz

„Stíny repríz jsou jasné: rutina mezi členy orchestru, zpěváci bez velké ambice, režisérův záměr pozapomenut… Světla repríz jsou radostnější.“ „V Národním divadle byl hostem zvýrazněných dvou repríz Giordanovy opery Andrea Chénier brazilský tenorista Martin Muehle. Nabídl hlas pro roli ideální.“ „Repríza projektu Sternenhoch, který se stal pro určitý segment publika…

Číst dál…

V Pardubicích „vystavili“ libereckou Bohému

„Kdyby se tehdy pozorovatel podíval dalekohledem pod střechu jakékoliv nuzné pařížské mansardy, našel by tam jistě mnohé podobně vášnivé i tragické lásky, předčasná úmrtí a hluboká přátelství.“ „V liberecké inscenaci si opravdu uvědomíte, že jsou Vánoce.“ „Je dobře, že se daří opery i „vystavovat“ mimo jejich domovské scény. Pardubické hudební jaro je toho letitým…

Číst dál…

Trubadúr v Liberci
Téměř gotická opera

 „Temný romantický příběh, nijak zvlášť autenticky středověký, nijak kontroverzně aktualizovaný.“ „Těžko říci, jestli je Trubadúr v tomto případě víc o Manrikovi a Leonoře, nebo o hraběti Lunovi, ale do hry v Liberci zásadním způsobem vstupuje také cikánka Azucena.“ „Divák odchází spokojen ze setkání s opravdovým uměním operního zpěvu.“ Sledovat Verdiho hudební drama zblízka má také něco…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (3)
Rok 2018: Janáček, noví šéfdirigenti… a dlouhá řada dalších zážitků

„Hlavním hnacím motorem vitálního seniora nebyla v té době radost ze získané svobody a samostatnosti.“ „S kosmopolitou ruského původu bude ČF žádaná a zajímavá se skladbami evropského a světového repertoáru.“ „Veverka a Gemrotův Hobojový koncert – invence, kompoziční um a interpretační mistrovství.“ Rok, za nímž se v lednu ještě stále v duchu ohlížíme, byl rokem stého výročí Československa, rokem…

Číst dál…

Dvakrát do pekla se Sergejem Rachmaninovem

„Rachmaninovova hudba je symfonismem pozdního romantika, hudba hledící kupředu k expresionismu.“ „Velkou posilou byli tenorista Josef Moravec a mladý slovenský barytonista Pavol Kubáň.“ „Spojnicí mezi oběma náměty je věčné zatracení, tedy peklo.“  Liberecký operní soubor po Rubinštejnově Démonovi opět sáhl mezi neznámá a nehraná ruská díla – a sáhl dobře. Francesca da Rimini a Lakomý…

Číst dál…

Rossiniho Popelka v Liberci – přesná, nápaditá a rozverná

„Inscenaci má Miriam Němcová hudebně opravdu pevně v rukou.“ „Ke stylu Rossiniho veseloher se přimyká režie Constance Larrieu ideálně.“ „Je hudebním divadlem, které ani ve třetí hodině nedovolí ztratit pozornost.“ Typická italská opera buffa. Virtuózní a barevná, i po dvou staletích stále zábavná. Přesně taková je Rossiniho Popelka v nové inscenaci libereckého operního souboru. Taková,…

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor v opeře

„Carmen jsme během dvou let zpívali na bezmála pětapadesáti představeních.“

„Odpočinek od oratorních titulů, které od nás vyžadují úplně něco jiného.“

„Moderní inscenace ve své temnotě doslova dechberoucí.“

„Pěvecky přívětivá hudba, která zprostředkovává příjemně děsivý pocit.“

„Rarita byla přijata s nadšením.“

Účinkování ve třech desítkách představení Bizetovy Carmen, podíl na uvedení neznámého operního díla Beatrice Cenci od Bertholda Goldschmidta a účast na koncertním provedení málo hrané opery Edgar od Giacoma Pucciniho. To je letošní prázdninová bilanace Pražského filharmonického sboru, který trávil červenec a srpen v Rakousku a ve Švýcarsku.

Číst dál…