KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nová česká komorní hudba. Výzva SoundCzechu umožnila vznik dvacítky nahrávek 

„Ide predsa len o pomerne vzácnu, hoci z povahy veci nie celkom konzistentnú sondu do toho, čo sa v súčasnej hudbe u nás deje.“

„Komorné médium je pre autorky a autorov skladieb tohoto projektu evidentne inšpiratívnym.“

„Projekt ukazuje, že existuje už pomerne veľká skupina umelcov, ktorí sa novovznikajúcej hudbe venujú systematicky, a že má táto skupina potenciál rozšíriť sa vďaka ďalším, dostatočne zvedavým, hudobníkom a hudobníčkam.“

Ku koncu Roku českej hudby 2024 vrcholí aj jeden z projektov, ktoré sa v rámci osláv výrazne venovali súčasnej tunajšej hudbe. Pätnásť českých skladateliek a skladateľov postupne zverejňuje nahrávky svojich skladieb, ktoré mohli realizovať vďaka výzve Institutu umění a jeho exportnej kancelárie SoundCzech. Poslucháčom je zatiaľ prístupný playlist s podtitulom Nová česká komorní hudba – New Czech Chamber Music na YouTube. V januári sa chystá uvedenie nahrávok na Českom rozhlase Vltava. 

Číst dál…

La ligne tremblée pointillée. Mladí umělci a efemérnost vzpomínek

Ensemble Terrible složený z mladých hudebníků studujících na pražské HAMU se 30. listopadu zapojí do multimediálního představení vytvořeného společně se studenty ateliéru Animace a film na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Jeho tématem bude nezachytitelnost a efemérnost vzpomínek.  Technologické centrum Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v Mikulandské ulici se v sobotu 30. listopadu stane dějištěm multimediálního imerzivního…

Číst dál…

Absolventské výtvory studentů HAMU v profesionálním kabátku

Katedra skladby pražské HAMU zve na koncert s označením Nakonec. Při umělecké účasti Komorní filharmonie Pardubice na něm zazní absolventské skladby studentů oboru kompozice Darji Kukal Moiseevy, Johna Franka a Patrika Kaka. 21. listopadu také účinkují smíšené sbory Smix a Punkt. Vstup je volný do vyčerpání kapacity v sále. Program předělený přestávkou nabídne na…

Číst dál…

Ensemble terrible a velké M

Čtyři mladí skladatelé, čtyři zpěváci, kontrabas a fagot, aneb co vznikne nečekaným spojením prostoru Maiselovy synagogy, soudobé vážné hudby a zpěvu. Na to odpoví soubor hudebníků a skladatelů z pražské HAMU na koncertu pořádaném ve čtvrtek 31. října od osmi hodin večer v prostorách Maiselovy synagogy.  Na programu koncertu jsou skladby Iana Mikysky, Jana Kotyka, Miloše…

Číst dál…

Pomíjivost a terorismus na Dnech nové opery se dvěma pozoruhodnými díly mladých tvůrců

„Pomíjivý puls Iana Davise je podnětným dílem, které spojuje existencialistický námět s hypnoticky asociativní hudbou.“

„Režie našla prostor pro jisté anomálie, které v dobrém slova smyslu evokují filmovou poetiku Davida Lynche.“

„Opera ‚Až tu všichni budou‘ Haštala Hapky je nepochybně osvěžením a obohacením současné operní produkce, a to nejen svou bezprostřední kvalitou, ale také pro svou hravou a nenásilnou aktuálnost.“

Ostravské Dny nové opery v sobotu 29. června nabídly dvě silně kontrastní inscenace. Pomíjivý puls (Ephemeral pulse) amerického autora Iana Davise je jednoaktovou ambientní operou na verše Emily Dickinson. Opera Až tu všichni budou českého autora Haštala Hapky je originální retrospektivou teroristického činu spáchaného českým občanem na českém území. Obě opery byly inscenovány v Divadle Jiřího Myrona, provedení řídili Petr Kotík a Patrik Kako.

Číst dál…

Nová opera a sedm premiér v závěru června v Ostravě

Sérii světových a českých operních premiér nabídne publiku sedmé bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava, jediná kontinuální přehlídka nové opery v České republice. Díky úzké kooperaci obou pořadatelských institucí, Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského, se pod vedením mezinárodních inscenačních týmů uskuteční sedm inscenací, které demonstrují tvůrčí zvídavost…

Číst dál…

Ensemble Terrible s premiérami studentů a skladbou Demonic animal Panayiotise Kokorase

Studentský ansámbl Hudební fakulty Akademie múzických umění (HAMU) Ensemble Terrible, který je zaměřený na současnou tvorbu mladé skladatelské generace, nabídne v pondělí 12. června v Galerii HAMU od osmi večer koncert s konceptem with-out:comp.romise – bez kompromisu. Během večera zaznějí skladby studentů a absolventů katedry skladby HAMU: Milici Modré, Darii Kukal Moiseevy, Patrika Kako…

Číst dál…

MusicOlomouc 2022 zahalen do temnoty

„Marek Keprt předvedl jak skladatelský um s vynikajícím citem pro rovnováhu mezi poměrně tradiční motivičností a soudobou atonalitou, tak i precizní práci s nástrojem.“

„Koncertu dominovala meditační až temně snivá atmosféra, kterou dokreslovalo i nasvětlení Kaple Božího Těla, jež se postupně ztemňovalo.“

„Skladba měla tak dostatečnou sílu, aby zbořila náš dům, který autorka popisuje jako vzduchotěsnou a zvukotěsnou pevnost v nás, kterou se chráníme před okolním světem a bolestí.“

Čtrnáctý ročník festivalu soudobé hudby MusicOlomouc, který proběhl ve velmi krátkém období mezi 25. říjnem a 3. listopadem v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci a v Redutě Moravské filharmonie Olomouc, nabídl celkem devět světových a několik českých premiér. S podtitulem INTO THE DARKNESS se jednalo o putování sny, nocí a temnem, často doslova. Část programu byla inspirována nocí a vším, co se během ní odehrává, například snění či zvuky nočních krajin. Temno je však zobrazováno i v dekadenci a v našich fantaskních představách.

Číst dál…

MusicOlomouc počtrnácté

Mezinárodní festival soudobé hudby MusicOlomouc 2022 s podtitulem „Into the Darkness“ se bude konat od úterý 25. října do středy 3. listopadu v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci a v Redutě Moravské filharmonie Olomouc. Festival pořádá Univerzita Palackého v Olomouci a spolek MusicOlomouc. Dramaturgie čtrnáctého ročníku festivalu se soustředí na téma tmy a temnoty v jejich nejrůznějších…

Číst dál…

Ensemble Terrible v interakci s Beethovenem a s hudebními dopisy spisovatelům

Komorní soubor soudobé hudby pražské HAMU Ensemble Terrible naplánoval na tento podzim dva projekty. Na prvním z nich interaguje s hudbou Ludwiga van Beethovena, na druhém se volně inspiruje tvorbou nestora české avantgardní scény Marka Kopelenta. Koncerty zaznějí v pondělí 17. října od 19:30 hodin ve smíchovském Lustrovém sále v areálu Gabriel Loci a v…

Číst dál…

Zvukové fórum na Pražském jaru

„V Prague Offspring se zejména ukázalo, jak existenciálně důležitý je pro nové umění fyzický prostor, v němž je prezentováno, a s ním související kontexty.“

„Účast Klangfora Wien korunovala Lost Highway Suite od Olgy Neuwirth jako závěrečná skladba sobotního koncertu.“

„Ve svém prvním ročníku se Prague Offspring vyprofiloval jako ambiciózní tvůrčí projekt s multidisciplinárními přesahy a v příštích dvou letech je na co se těšit.“

Se začleněním soudobé hudby do programové nabídky nemá festival Pražské jaro problémy. Skladby autorů pozdního 20. století a soudobých zněly v sousedství hudby minulých epoch na mnoha koncertech. Kromě toho ale byla náplní dvou nových projektů, v nichž sehrála naprosto nezastupitelnou roli: Vize a sny a Prague Offspring.

Číst dál…

Petr Hora a Patrik Kako: Opera je Rolls-Royce hudebních forem, nikdy nebude vyčerpána

„Opera je výjimečný útvar a rozhodně inspiruje k tomu, aby byl soudobě znásilněn a převeden do hry, jejíž pravidla baví skladatele dneška.“

„Operu chápu jako poměrně velké sousto pro každého, kdo se skládáním zabývá. Nejen pro historický kontext a váhu slavných děl minulosti, ale i proto, že je to prostě velký kus hudby, který navíc obsahuje divadlo.“

„Jsem rád, že se v této ‚koronapakárně‛ dostaneme k realizaci naší tvorby.

„Velmi názorná ukázka nepravděpodobného spojení dvou skladatelů, zpěvu a subverze.“ To sľubuje premiérové uvedenie dvoch operných debutov skladateľov Petra Horu a Patrika Kaka. Komorné jednoaktové opery Okno a .finitika pripravili ako projekt Ensemblu Terrible, súboru pražskej HAMU zameraného na súčasnú hudbu. Záznam opier, pripravený v divadle Alfred ve dvoře, bude zverejnený dnes, 16. decembra, o 20.00 na YouTube kanáli divadla. O svojich operách, úskaliach tohto žánru či vzťahu k opernej histórii prezradzujú skladatelia viac v nasledujúcom interview.

Číst dál…

Most Praha – Helsinky: Nová hudba pro finský národní nástroj kantele

„Interpretka opakovaně rozeznívala nástroj se stejnou péčí a soustředěností.“

„Ponořena do světa tichého hraní vtáhla do něj i své publikum.“

„Juulia Pölönen prokázala znamenité interpretační dovednosti. Nástroj se v jejích rukou rozzářil širokou škálou barev.“

Katedra skladby Akademie múzických umění v Praze nabídla ve středu 30. října koncert s podtitulem Most Praha – Helsinky. V Galerii HAMU měli posluchači jedinečnou možnost vyslechnout soudobé skladby pro finský národní nástroj kantele – nástroj drnkací, podobný citeře. Autoři Matthew Whittall, Michaela Augustinová, Patrik Kako, Jovanka Trbojević a J-T Vesikkala Wittmacher dali nahlédnout do své tvorby, v níž excelovala protagonistka celého večera – interpretka Juulia Pölönen…

Číst dál…

Snový charakter Konvergence

„Spojovacím prvkom medzi dielami bol istý kontemplatívny charakter, sprevádzaný umierneným, stíšeným vyznením.“

„Hudobná analýza spánku je nepochybne zaujímavá a nosná idea.“

„Konvergence publikum vrátila do reality vnímavejších, zamyslenejších, povznesenejších.“

Česko-slovensko-japonskú mozaiku skladieb ponúkol júnový koncert koncertného cyklu spolku Konvergence. 13. júna tak tradične v prostredí kostola svätého Vavrinca odznelo šesť rôznorodých komorných kompozícií v podaní členov Ensemble KONVERGENCE a ich blízkych spolupracovníkov. Vystúpili Jiří Mráz: klarinet, Matěj Vlk: husle, Ondřej Štochl: viola, Sebastián Tóth: violončelo, Egli Prifti: klavír, Jiří Lukeš: akordeón a Martin Opršál: vibrafón.

Číst dál…