KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ensemble Terrible s premiérami studentů a skladbou Demonic animal Panayiotise Kokorase english

Studentský ansámbl Hudební fakulty Akademie múzických umění (HAMU) Ensemble Terrible, který je zaměřený na současnou tvorbu mladé skladatelské generace, nabídne v pondělí 12. června v Galerii HAMU od osmi večer koncert s konceptem with-out:comp.romise – bez kompromisu. Během večera zaznějí skladby studentů a absolventů katedry skladby HAMU: Milici Modré, Darii Kukal Moiseevy, Patrika Kako a Gilberta Agostinho. Dále se představí studentka Janáčkovy akademie, Kateřina Slabeňáková. Zazní také náročná kompozice Demonic animal amerického skladatele a inovátora Panayiotise Kokorase.

Dramaturg a dirigent koncertu Patrik Kako uvedl: „Nerobiť kompromis je niečo, čo je z pozície estetického stvoriteľa právoplatným rozhodnutím. Neprispôsobiť sa ničomu, jedine vlastnému svedomiu. Nehľadať pohodlné riešenia, ale vytvoriť tlak – aby sa spoločnosť k dielu prispôsobila.

Kokorasovy skladby se vyznačují pečlivou prací s jednotlivými zvukovými složkami. Nárok na virtuozitu hráče je pak poněkud odlišný od tradičního pojetí – v autorových dílech je požadovaná takzvaná Virtuosite du Sonvirtuozita zvuku, tedy delikátní práce s jemnými proměnami různých barev a technik. „V Kokorasovej skladbe možno zaznamenat najrozvinutejsiu formu skladatelského hľadania nových zvukov, možností na tradičných nástrojoch. Náročnosť, ale zároveň aj atraktívnosť tohto diela spočíva v progresívnom využití nástrojových techník: klepannia, vŕzgania,“ vysvětluje Patrik Kako.

Každý a každá z představených skladatelů a skladatelek má k tvorbě svůj osobitý přístup, zaujímají svébytnou pozici vůči hudebnímu světu a jeho otázkám. Milica Modrá je původem z Bělehradu, v rámci studia kompozice na pražské HAMU strávila rok na Královské hudební akademii ve Stockholmu. Její skladba disintegrating marble byla vybrána pro čtenou zkoušku s ansámblem Klangforum Wien v rámci programu Pražského jara. Darja Kukal Moiseeva napsala svou skladbu …ash is in the air speciálně pro příležitost tohoto koncertu a věnovala ji „všem, kteří zahynuli ve válce započaté v únoru 2022, i těm, které tento válečný konflikt poznamenal“. Kompozice od Gilberta Agostinho byla vybrána v rámci Open Callu, vyhlášeného Ensemble Terrible při příležitosti tohoto koncertu. Jeho Cartography #12 je počítačem generovaná skladba, která zkoumá, jak jednoduchá pravidla spolu s náhodnými prvky mohou tvořit hudební struktury. Stručné instrukce pak ve společné kombinaci tvoří mnohem komplexnější výsledek, než by se mohlo na první pohled zdát. Využití informatiky při tvorbě, přestože velmi odlišně užité, má tímto společný s Kateřinou Slabeňákovou. Průvodní folklórní text ke svému kusu Lov šadráče nechala generovat umělou inteligenci – představuje skupinu lovců, kteří se honí za hudebním tvorem, ten je ale honí nazpět. Dle svých slov „raději balancuje na hranici přehnané barvitosti a bizáru, než upadnout do šedé nijaké“.

Patrik Kako kromě nastudování skladeb svých kolegů také představí svou kompozici .jouissance_c, ve které jde o proces „… retrográdneho kopírovania skladby z roku 2019. Z tejto skladby boli vybrané časti, ktoré boli analyzované – a výsledok bol radený, kopírovaný a dofarbovaný. Proces skracovania, či predlžovania jednotlivých objektov, pracuje aj s vrstvením týchto objektov inštrumentačným spôsobom.

Foto: ilustrační – Hana Görlich Photography

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky