KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvořákova Praha už je na doslech. Jakub Hrůša se nadře english

Tradičním provedením Violoncellového koncertu h mollNovosvětské symfonie v pátek 6. září vstoupí Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha do svého sedmnáctého ročníku. Jeho program zásadně reflektuje oslavy Roku České hudby, byť odkazu Bedřicha Smetany se spíše vyhýbá. Zahajovací koncert se sólistou Julianem Steckelem a Bamberskými symfoniky bude řídit rezidenční umělec letošní Dvořákovy Prahy Jakub Hrůša. Ten na festivalu vystoupí celkem čtyřikrát v rozmezí šesti dní, pokaždé s jiným symfonickým programem; naposledy 11. září na pražském Výstavišti při open-air koncertu Spojeni Mahlerem, který bude stejně jako slavnostní zahájení živě přenášet televizní program ČT art.

„Upřímně nás těší, že Jakub Hrůša přijal roli rezidenčního umělce Dvořákovy Prahy 2024. Jeho dirigentský ‚čtyřboj‘ v úvodních šesti dnech je sice nesmírně náročný, ale pro diváky jistě atraktivní. Vedle vystoupení dalších globálních hvězd, jako jsou Vídeňští filharmonici, Martha Argerich nebo Joshua Bell, slibuje mimořádný divácký zážitek například Korngoldova opera Mrtvé město, recitál tokijského rodáka Maa Fujity nebo Dvořákův Klavírní koncert v dobovém provedení s Collegiem 1704 a kanadským sólistou Ericem Guo,“ uvádí ředitel Dvořákovy Prahy, též pianista Jan Simon.

Mao Fujita

Portál KlasikaPlus.cz se festivalu Dvořákova Praha poslední dobou nápadně věnuje. Po souhrnném březnovém Výhledu už zveřejnil text o prvních připravovaných projektech, navíc reflektoval brněnský prolog ze závěru srpna. Se sólistou zahajovacího koncertu Julianem Steckel vydal hutný rozhovor, totéž rovněž čerstvě s rezidenčním umělcem Jakubem Hrůšou. A úterní tisková konference v Muzeu Antonína Dvořáka v režii samotného ředitele festivalu Jana Simona všechny dosavadní informace potvrdila. „Nic podstatného se nezměnilo,“ podotkl bývalý šéf Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Jakub Hrůša

Obohacující z tiskového setkání tak byly některé spíše podrobnosti: Ředitel například považuje za skutečně hraniční Hrůšův rozvrh z úvodu festivalu. V žertu však podotkl, že „je to mladý muž v plné síle. Tuhle jsem ho viděl v šatně a facku bych od něj dostat nechtěl.“ Dále, festival záměrně ponechává trochu v pozadí Smetanovo výročí, které víceméně nechává jiným; za reprezentanta Roku české hudby považuje právě zmíněného Jakuba Hrůšu, který je jakožto designovaný umělecký ředitel londýnské Královské opery Covent Garden a šéf Bamberských symfoniků nejvýše důstojným šiřitelem českého kulturního dědictví.

O největší produkci, která se uskuteční pod širým nebem u pražského Výstaviště 11. září pod názvem Spojeni Mahlerem, platí, že vyhrazeno je cca dva tisíce míst sedícím divákům, přičemž v tuto chvíli je téměř vyprodáno. Do prodeje tedy půjdou lístky na stání. Zazní tam v podání spojených těles České filharmonie a Bamberských symfoniků Mahlerova Sedmá symfonie, která měla světovou premiéru v roce 1908 právě v Praze. Jan Simon vyjádřil uspokojení nad zahraničním mediálním zájmem o produkci – zavítají zahraniční televizní společnosti ARD a Arte. Režie televizního přenosu se ujme renomovaný Michael Beyer, který měl opakovaně na starosti prestižní přenos Novoročního koncertu Vídeňských filharmoniků.

„Mecenášský objem finančních prostředků se oproti roku 2021 zečtyřnásobil,“ navíc kvituje ředitel festivalu. Rozpočet letošního festivalu tak činí circa 62 milionů Kč, produkce na Výstavišti si vyžádá dalších 9,5 milionu.

Jan Simon

Foto: Daniel Pinc, Petra Hajská, Hiroko Chiba

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky