KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kdo v zlaté struny zahrát zná english

Národní muzeum připravilo pro závěr října několik koncertů. První dva se uskuteční v pondělí 21. a ve čtvrtek 24. října, jejich dějištěm bude nejprve pražské Muzeum Bedřicha Smetany a poté České muzeum hudby. Titul vypůjčující si verš ze Smetanových Večerních písní předznamenává, že tematikou koncertů budou nejen písně a operní ukázky z odkazu českých autorů, ale ke slovu se dostane také sólová harfa. 

Písňová a operní tvorba Bedřicha Smetany, Antonína DvořákaJosefa Suka tvoří hlavní osu programu koncertu, na němž se 21. října od osmnácti hodin v Muzeu Bedřicha Smetany v rámci koncertní řady Hudební podvečery nad Vltavou představí dvojice pěvců za klavírního doprovodu. Sopranistka Zuzana Kavalík Zaimlová a sólista opery Jihočeského divadla, slovenský tenorista Peter Malý přednesou výběr z Dvořákových Moravských dvojzpěvů a duety ze Smetanových oper TajemstvíProdaná nevěsta. K nim zařadí i ukázky s Dvořákových Písní milostných, Sukovy Dvě písně a Smetanovy Večerní písně. O klavírní doprovod se postará Lilija Červená, která navíc zařadí i klavírní kusy Suka a Smetany. 

Peter Malý, Lilija Červená a Zuzana Kavalík Zaimlová

Ve čtvrtek 24. října bude v Českém muzeu hudby představen harfový program sestavený ze skladeb pocházejících z rodinného archivu FrantiškaTerezie Palackých. Jejich notový archiv byl obsáhlý a podle historiků i sám František Palacký hru na harfu provozoval. Především to ale byla jeho žena Terezie se svou sestrou, které na harfu hrály již od dětství a často vystupovaly v hudebním salónu svého otce Jana Měchury v dnešní Palackého ulici v Praze, a právě tam se František s Terezií i poprvé setkali. Program sestavila harfistka Barbora Plachá reprezentující mladší generaci hráček, která se intenzivně věnuje historicky poučené interpretaci hudby pozdního baroka a klasicismu na autentickou jednozářezovou harfu z osmnáctého století. 

Plachá vystudovala Pražskou konzervatoř, Královskou konzervatoř v Bruselu ve třídě Jany BouškovéNorskou hudební akademii v Oslu ve třídě francouzské harfistky Isabelle Perrin. Své umění také zdokonalovala na masterclassech či pravidelných lekcích u světově významných hudebníků včetně Pierre-Laurenta Aimarda, Andrewa Manzeho nebo Leifa Ova Andsnese. Vedle koncertování se Plachá věnuje také pedagogické činnosti na Hudební škole a gymnáziu hl. města Prahy, založila a vede vlastní harfovou školu v Oslu a také Pražský harfový festival

Barbora Plachá

Barbora Plachá hraje na unikátní francouzskou harfu Louis XVI z roku 1779 z dílny Renault & Chatelain, která se nacházela na dvoře Marie Antoinetty, a na tuto harfu interpretuje převážně díla českých klasicistních skladatelů. Koncert v Českém muzeum hudby však provede na moderní nástroj. Exkurz do archivu Palackých nabídne Paradisiho Toccatu ze Šesté sonáty, Krumpholzovy První sonátuDruhou sonátu Comme scéne du gay či Měchurovu kompozici Téma s variacemi pro Louise Miechura. Tyto kusy Barbora Plachá na svém recitálu doplní o Řeckou píseň ze SantoriniBulharský tanec z dílny anglického harfisty Parishe Alvarse a na závěr zazní i populární harfová úprava Smetanovy Vltavy z dílny Hanuše Trnečka.

Foto: Pixavay / artyangel, achiv Národního muzea, archiv Barbory Plaché

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky