Kdo v zlaté struny zahrát zná
Národní muzeum připravilo pro závěr října několik koncertů. První dva se uskuteční v pondělí 21. a ve čtvrtek 24. října, jejich dějištěm bude nejprve pražské Muzeum Bedřicha Smetany a poté České muzeum hudby. Titul vypůjčující si verš ze Smetanových Večerních písní předznamenává, že tematikou koncertů budou nejen písně a operní ukázky z odkazu českých autorů, ale ke slovu se dostane také sólová harfa.
Písňová a operní tvorba Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Josefa Suka tvoří hlavní osu programu koncertu, na němž se 21. října od osmnácti hodin v Muzeu Bedřicha Smetany v rámci koncertní řady Hudební podvečery nad Vltavou představí dvojice pěvců za klavírního doprovodu. Sopranistka Zuzana Kavalík Zaimlová a sólista opery Jihočeského divadla, slovenský tenorista Peter Malý přednesou výběr z Dvořákových Moravských dvojzpěvů a duety ze Smetanových oper Tajemství a Prodaná nevěsta. K nim zařadí i ukázky s Dvořákových Písní milostných, Sukovy Dvě písně a Smetanovy Večerní písně. O klavírní doprovod se postará Lilija Červená, která navíc zařadí i klavírní kusy Suka a Smetany.
Ve čtvrtek 24. října bude v Českém muzeu hudby představen harfový program sestavený ze skladeb pocházejících z rodinného archivu Františka a Terezie Palackých. Jejich notový archiv byl obsáhlý a podle historiků i sám František Palacký hru na harfu provozoval. Především to ale byla jeho žena Terezie se svou sestrou, které na harfu hrály již od dětství a často vystupovaly v hudebním salónu svého otce Jana Měchury v dnešní Palackého ulici v Praze, a právě tam se František s Terezií i poprvé setkali. Program sestavila harfistka Barbora Plachá reprezentující mladší generaci hráček, která se intenzivně věnuje historicky poučené interpretaci hudby pozdního baroka a klasicismu na autentickou jednozářezovou harfu z osmnáctého století.
Plachá vystudovala Pražskou konzervatoř, Královskou konzervatoř v Bruselu ve třídě Jany Bouškové a Norskou hudební akademii v Oslu ve třídě francouzské harfistky Isabelle Perrin. Své umění také zdokonalovala na masterclassech či pravidelných lekcích u světově významných hudebníků včetně Pierre-Laurenta Aimarda, Andrewa Manzeho nebo Leifa Ova Andsnese. Vedle koncertování se Plachá věnuje také pedagogické činnosti na Hudební škole a gymnáziu hl. města Prahy, založila a vede vlastní harfovou školu v Oslu a také Pražský harfový festival.
Barbora Plachá hraje na unikátní francouzskou harfu Louis XVI z roku 1779 z dílny Renault & Chatelain, která se nacházela na dvoře Marie Antoinetty, a na tuto harfu interpretuje převážně díla českých klasicistních skladatelů. Koncert v Českém muzeum hudby však provede na moderní nástroj. Exkurz do archivu Palackých nabídne Paradisiho Toccatu ze Šesté sonáty, Krumpholzovy První sonátu a Druhou sonátu Comme scéne du gay či Měchurovu kompozici Téma s variacemi pro Louise Miechura. Tyto kusy Barbora Plachá na svém recitálu doplní o Řeckou píseň ze Santorini a Bulharský tanec z dílny anglického harfisty Parishe Alvarse a na závěr zazní i populární harfová úprava Smetanovy Vltavy z dílny Hanuše Trnečka.
Foto: Pixavay / artyangel, achiv Národního muzea, archiv Barbory Plaché
Příspěvky redakce
- Mezzosopranistka Bella Adamova oslaví Vánoce v Hanoji
- Hudební rodina Vlach-Ericsson vánočním hostem Václava Hudečka
- Závěru Roku české hudby s Ivem Kahánkem
- S FOKem před Vánoci u Šimona a Judy, v Anežském klášteře i v Obecním domě
- Hold Jaroslavu Krčkovi při Břevnovském hudebním setkání
Více z této rubriky
- Mezzosopranistka Bella Adamova oslaví Vánoce v Hanoji
- Hudební rodina Vlach-Ericsson vánočním hostem Václava Hudečka
- Závěru Roku české hudby s Ivem Kahánkem
- S FOKem před Vánoci u Šimona a Judy, v Anežském klášteře i v Obecním domě
- Hold Jaroslavu Krčkovi při Břevnovském hudebním setkání
- Pestrobarevné Vánoce v Bratislavě
- Aranž na druhou s dechovým kvintetem Prague Philharmonia
- Ostravskou Rybovku následuje pocta Petru Hapkovi
- Zlínská mozartovská benefice s Adrianou Banásovou
- Klášterní hudební slavnosti nadzdvihly pokličku příštího programu