KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

První přenos z MET v roce 2020 je Bergův Vojcek english

Začátek přenosů z Metropolitní opery bude v novém roce patřit operní avantgardě minulého století. Nové nastudování opery Vojcek rakouského skladatele Albana Berga se v kinech objeví v sobotu 11. ledna ve tři čtvrtě na sedm. Podle recenzí jde o jednu z nejlepších produkcí aktuální sezóny. Do Metropolitní opery se Vojcek vrací v režii Williama Kentridge a vychází z jeho vlastní inscenace pro operní festival v Salcburku, kde se setkala s nadšeným přijetím.

Vizuálně je tato inscenace zahalená do temných barev, které dotváří její syrovou, dekadentní a časem i prostorem neukotvenou atmosféru. V roli Vojcka debutuje švédský barytonista Peter Mattei, Marii, matku jeho dítěte, ztvární Elza van den Heever. Vojckovy tyrany zpívají Christopher Ventris v roli Tambormajora, Gerhard Siegel jako Kapitán a Christian Van Horn v roli Doktora. V metropolitním debutu se představí i Andrew Staples jako Andres. Orchestr, pro který je tato opera skutečnou výzvou, bude řídit Yannick Nézet-Séguin.

Vojcek je vrcholné dílo operního expresionismu a patří k pilířům operní literatury 20. století. Berg na něm začal pracovat během první světové války a dokončil ho v roce 1922. Je temnou sondou do nitra vojáka umořeného každodenním společenským zlem. V podání Williama Kentridge se odehrává v bludišti rozpadlých schodišť a ramp, rozbitého nábytku a nejrůznějších trosek. Kentridge oživuje své vlastní kresby uhlem, které spolu s jinými skicami, mapami a útržky z filmů promítá na jeviště, čímž vytváří děsivý svět plný leteckých havárií, světlometů, plynových masek a bitevních polí. V minulých sezónách Metropolitní opera uvedla už Kentridgovy inscenace Bergovy Lulu a Šostakovičova Nosu.

V únoru budou přenosy z MET pokračovat slavnou operou Porgy & Bess nebo Händelovou operou Agrippina.

Foto: Archiv Aerofilms a MET

Tereza Kramplová

Tereza Kramplová

Hudební manažerka

Pochází z klavírnické a divadelní rodiny. Díky rodinné manufaktuře KLIMA Piano, kterou založil její dědeček Milan Klíma, měla možnost aktivně reprezentovat pianina a klavíry špičkové kvality na veletrzích v Evropě i Americe. Po libereckém gymnáziu vystudovala klavír na Pražské konzervatoři a obor hudební management na Akademii múzických umění v Praze. Klasické hudbě se věnuje celý život, už od studií působí v nejužším týmu festivalu EuroArt Praha, kde mimo jiné v rámci agentury EuroArt rozjížděla kariéru Ivo Kahánkovi, Tomášovi Jamníkovi nebo Zemlinského kvartetu. Osm let působila na pozici manažerky Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, v současnosti je výkonnou ředitelkou festivalu Za poklady Broumovska a manažerkou projektů Broumovská klávesa a Letní hornové kurzy Broumov.



Příspěvky od Tereza Kramplová



Více z této rubriky