KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ullmannovské slavnosti 2024. Když nazrál čas…

„Abychom mohli plně docenit Ullmannův přínos, musel nejprve čas milosrdně zmírnit četné křivdy minulosti, utišit národnostní nesváry a hraniční spory.“

„Ruce nad celou akcí s přirozeným šarmem a nezdolným odhodláním drží od počátku zejména dvojice noblesních dam – Jana Galášová a Magdalena Živná.“

„Ve skvělém, zasvěceném a přímo strhujícím podání Fama Quartet zazněla díla židovských autorů, kteří měli k Viktoru Ullmannovi blízko.“

Aby se mohly uskutečnit některé věci, je třeba, aby pro ně nazrál čas. A je to právě tato naše doba, paradoxně plná tragických událostí a zvratů, v níž nastal ten správný okamžik pro vznik nového hudebního festivalu Ullmannovské slavnosti. Letos se v Českém Těšíně a polském Cieszyně, které na jeho pořádání od počátku partnersky spolupracují, konal již jeho čtvrtý ročník.

Číst dál…

Josef Špaček hraje Berga v Manchesteru

BBC Philharmonic je národní symfonický orchestr britského rozhlasového vysílání a jeden z pěti rozhlasových orchestrů, které provozuje British Broadcasting Corporation. Hlavním koncertním místem orchestru je Bridgewater Hall v Manchesteru a právě tam vystoupí český, aktuálně světově nejznámější český houslista Josef Špaček. 20. dubna přednese sólový part Houslového koncertu Albana Berga. Diriguje německá dirigentka Anja…

Číst dál…

Historický okamžik a pestrá škála vjemů s Janáčkovou filharmoniií

„Část byla zajímavá nejen díky výslednému zvukovému efektu, ale také po vizuální stránce.“

„Technicky a výrazově náročný kus Karvay interpretoval s ohromným citem.“

„Pocity síly a odhodlání střídaly momenty vážnosti a reflexe v lyrických pasážích, orchestr však neztratil na soustředěnosti a udržoval napětí.“

Emoce, hloubka a světová premiéra! Takový byl večer 15. února s Janáčkovou filharmonií Ostrava, která se prvně představila pod taktovkou francouzské dirigentky Lucie Leguay. Vedení filharmonie zároveň dalo příležitost mladým autorům a vůbec poprvé si objednalo skladbu na zakázku – orchestr uvedl ve světové premiéře skladbu Iana Mikysky. Se sólistou Daliborem Karvayem se posluchači ponořili do niterných emocí a Brahmsova „Pastorální“ symfonie jen podtrhla atmosféru celého večera.

Číst dál…

Janáčkova filharmonie Ostrava slaví sedmdesátiny mladistvě

Symfonický cyklus Janáčkovy filharmonie Ostrava bude pokračovat ve čtvrtek 15. února koncertem s titulem Brahmsova Pastorální. V Kině Vesmír nezazní jen slavná romantická symfonie, ale i premiéra skladby mladého komponisty Iana Mikysky věnovaná 70. výročí orchestru. Večer navíc nabídne ostravský debut mladé francouzské dirigentky Lucie Leguay. Janáčkova filharmonie Ostrava si u příležitosti své jubilejní…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

Hrajme soudobou operu

„Mnoho významných operních děl, která vznikla v tomto století (a je jich už pěkná řádka), tak náš divák vůbec nezná.“ „Skladatel je jeho prvním režisérem.“ „Operu českého skladatele Ondřeje Adámka Ines uvede ve světové premiéře 16. června 2024 Opera v Kolíně nad Rýnem, kde ji nastuduje dnes velice žádaný dirigent François Xavier…

Číst dál…

Dozvuky romantismu v Salónu Celetná

Rachmaninova, Berga a Zemlinského propojí koncert v ryze salonních kulisách. Díky nadaci Stadler-Trier Music Foundation a spolupráci spolků Vážný zájem a Lieder Society mají diváci možnost poslechnout si 19. října recitál třiadvaceti písní, které je přenesou do doby na přelomu minulých století – romantismu a jeho dozvuků. Večer se uskuteční v Salónu Celetná dnes od devatenácti…

Číst dál…

Jan Žemla: Předsudek, že dirigování je mužskou záležitostí, je na čase prolomit

„Již rok působíme v provizorním koncertním sále; většinu symfonického repertoáru s určitými limity zahrát lze, avšak velkých symfonií Gustava Mahlera nebo Dmitrije Šostakoviče se na nějakou dobu vzdát musíme.“

„České hudbě vzdáme v roce 2024 hold několikrát; především koncertním provedením Smetanovy Libuše v Národním divadla moravskoslezském, ale také Novoroční koncert bude patřit Smetanovi, Martinů, Dvořákovi.“

„V pařížské Invalidovně se v říjmu představíme s dirigentkou Alenou Hron, v listopadu budeme na Festivalu Eufonie ve Varšavě koncertovat pod vedením Tomáše Netopila a příští rok v červnu to bude Vídeň a legendární Musikverein.“

Ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla pro portál KlasikaPlus.cz zevrubně nastiňuje nastávající jubilejní sedmdesátou sezonu, která se nese ve znamení mimořádně silného uměleckého zastoupení, jakož i přetrvávajících provizorních podmínek činnosti orchestru. Výrazné slovo si vezmou ženy-dirigentky a těleso se rovněž věnuje oslavám Roku české hudby a smetanovskému výročí.

Číst dál…

Pärnu odvázaně i romanticky

„Kristjan Järvi nechává na pódiu duši a strhává k tomu nejen muzikanty, ale i obecenstvo, které se nese na vlnách nekonečného přílivu energie.“

„V Straussově emocemi překypující skladbě o posledních věcech člověka orchestr beze zbytku ukázal, co dovede, ba přímo v ní exceloval.“

„Pinchas Zukerman s Paavem Järvim vytvořili poutavou, ani v jediném okamžiku nenudící interpretaci, v níž plastickému zvuku orchestru dominoval nádherně teplý, neodolatelný, až fyzicky přitažlivý tón sólisty.“

První koncerty hudebního festivalu v estonském Pärnu přinesly posluchačům zajímavé srovnání. Zatímco pro zahajovací večer zvolila hlava klanu Neeme Järvi své milované skladatele Mozarta a Haydna, jež interpretovala Sinfonietta Riga, následující den byl příležitostí pro Kristjana Järviho a Baltic Sea Philharmonic, kteří přivedli publikum do varu svým programem Babylon Pärnu. Paavo Järvi pak se svým Estonským festivalovým orchestrem korunoval závěr prvního týdne festivalu.

Číst dál…

Opery na vlnách Rakouského rozhlasu

„Rozhlasové stanice dnes většinou vysílají digitálně a jejich vysílání můžeme poslouchat nejen v digitálním rozhlasovém přijímači, ale můžeme je nalézt i ve svém počítači.“ „Opery se většinou vysílají v sobotu, protože na tento den bývají také plánované různé přímé přenosy z operních domů.“ „Jednou z rozhlasových stanic, která se příkladně opeře věnuje, je rakouská Österreich 1,…

Číst dál…

Rakousko včera a dnes. Závěr cyklu soudobé hudby s PKF v Divadle NoD

V pražském Divadle NoD se uskuteční v pořadí šestý a zároveň poslední koncert cyklu soudobé hudby PKF — Prague Philharmonia. Letošní sezónu, která nese podtitul „Cyklus S – světový!“, zakončí umělci rakouskou hudbou Arnolda Schönberga, Albana Berga, Olgy Neuwirth a Johannesa Marii Stauda. Koncert se koná v úterý 20. června. Úvod koncertu bude patřit dvěma…

Číst dál…

Vídeňská Lulu Albana Berga v lidech odhaluje zvířecí pudy

„Režisérka Marlene Monteiro Freitas charakterizuje svůj režijní přístup jako balancování mezi křehkostí a monumentalitou. Zasadila operu do varietního prostředí, které výborně konvenuje provizornímu industriálnímu interiéru v hale Muzea Quartiere.“

„Velký orchestr překypuje instrumentační barevností, expresivními rytmy i dynamikou, disonanční efekty jsou drásající, ale emočně vypovídající a pěvecké party jsou vypjaté a efektní.“

„Dispozice interpretky Lulu, mladé německé sopranistky Very-Lotte Boecker, jsou vskutku obdivuhodné.“

Poslední premiérou končící sezóny v Theater an der Wien byla opera Lulu Albana Berga. Premiéra se uskutečnila 27. května v prostorách Museumsquartiere a provedení se ujal ORF Radio-Symphonieorchester Wien s dirigentem Maximem Pascalem, operu režírovala Marlene Monteiro Freitas. V titulní roli vystoupila Vera-Lotte Boecker. Rezenze je psána ze třetí reprízy, konané dne 4. června.

 

Číst dál…

Klasika v souvislostech (49)
Max Reger mezi Bachem a Wagnerem

„Regerův hudební styl spojuje zdánlivě nespojitelné vlivy Bacha a Wagnera do originálního hudebního jazyka, který se dívá dopředu, ale je také nerozlučně spjatý s minulostí.“ „Regerův přístup k duchovní hudbě byl zcela jistě ovlivněn tím, jak obdivoval Bacha, který byl luterán. Současně byl ovšem ovlivněn i tím, že sám pocházel z katolické rodiny a považoval se…

Číst dál…

Bezprostřední radost i předzvěst expresionismu. Robert Jindra a rozhlasoví symfonici

„Exponovaným dychom veľmi dobre sekundovala mäkko, kompaktne znejúca sekcia sláčikových nástrojov.“

„Jana Kurucová každú z piesní jedinečne vykreslila, dbala na ich rozdielny charakter, veľmi dobre si napríklad rozumela so sláčikmi v lyrickej piesni Die Nachtigall.“

„Až v tejto fáze večera sme videli, koľko temperamentu v sebe dirigent má.“

Na hudbu neskorého romantizmu sa zameral Symfonický orchestr Českého rozhlasu na svojom abonentnom koncerte 6. februára. Pod taktovkou hlavného hosťujúceho dirigenta Roberta Jindry a s hostkou, mezzosopranistkou Janou Kurucovou zazneli diela Gustava Mahlera, Albana Berga a Otakara Ostrčila. Dvořákovu síň tak naplno opantal pôvab prelomu storočí. Najväčšou devízou večera sa ale stala zanietená a precízna interpretácia protagonistov.

Číst dál…

SOČR s Robertem Jindrou a Janou Kurucovou

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vystoupí se svým hlavním hostujícím dirigentem Robertem Jindrou, a to v pondělí 6. února od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina. Koncert zahájí Blumine od Gustava Mahlera, skladatele, jímž byl nepochybně silně ovlivněn mladý Alban Berg. Jeho Sedm raných písní přednese mezzosopranistka Jana Kurucová. A do třetice zazní…

Číst dál…

Slovenská filharmonie dnes se studenty bratislavské VŠMU a banskobystrické AU

Třetí koncert cyklu Junior – pro mladé publikum Slovenské filharmonie se bude konat v bratislavské Redutě dnes od 19 hodin. Pořadatelé k prvními slovenskému orchestru přizvali pět studentů bratislavské Vysoké školy múzických umění a banskobystrické Akademie umění. Sólisté a Slovenská filharmonie vystoupí pod taktovkou Ondreje Olose, který se u tohoto orchestru představí poprvé. „Na úvod zaznie…

Číst dál…

Trio Incendio zahraje ve středu u sv. Vavřince v Praze

Ve středu 19. ledna vystoupí v kostele sv. Vavřince v Hellichově ulici v Praze od 19:30 hodin Trio Incendio. To tvoří klavíristka Karolína Františová, violoncellista Vilém Petras a houslista Filip Zaykov. Koncert začne dílem otce klavírního tria Josepha Haydna. Zazní jeho Trio C Dur, Hob. XV:27, které je plné svěžesti a lehkosti. Poté zazní Trio…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (32)
Alexander Zemlinsky mezi epochami a kulturami

„Zemlinsky vedl šestnáct let operní soubor Nového německého divadla, ve dvojjazyčném městě významný protějšek českého Národního divadla.“ „Ve Wagnerově odkazu zdůrazňoval jeho jedinečnost a novátorství, nikoli manifestaci velkoněmeckých idejí.“ „Patřil svého času, podobně jako Gustav Klimt nebo Max Burckhard, mezi ctitele vídeňské krásky Almy Schindlerové, která se však provdala za Gustava…

Číst dál…

Zemlinsky–Schönberg–Berg ve Státní opeře

„Sestavit celý zhruba sedmdesátiminutový program jen z hudby pozdního romantismu a expresionismu se může jevit poměrně riskantní. V tomto případě si však troufnu říct, že se risk vyplatil.“ „Pokud některé pěvkyně tvrdí, že po ránu nepodávají dobrý výkon, o Štěpánce Pučálkové to rozhodně neplatí.“ „Velmi rád bych vyzdvihnul a pogratuloval všem interpretům ke skvělému výkonu,…

Číst dál…

Waltraud Arnold: Přinést Brahmsovu Pörtschachu spravedlnost a regionu něco explozivního

„Když vezmeme v úvahu, že Japonsko a Korea byly a jsou vůdčími národy, pokud se týká počtu účastníků a držitelů cen, je jasné, že pro dobu kononaviru pociťujeme poměrně velké ztráty.“ „Hovořit o domech spojených s Brahmsem a o jejich ztrátě je pro mě docela bolestivé…“ „Nakonec byl dům prodán společnosti, která vyrábí zbraně. Netuším, kolik nabídli……

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (40)
Dva osudy aneb Karel Husa a Josef Suk a dvě linie české hudby

„Karel Husa asi zůstane zařazen v pověstné kategorii ´autora jedné skladby´. Hudba pro Prahu 1968 mu ten osud připravila.“ „Pokud se někomu s úctou skutečně říkalo Mistře, byl to právě on, Josef Suk.“ „Životy houslisty Josefa Suka a skladatele a dirigenta Karla Husy se nijak neprotínaly. Dnes, s odstupem, kdy už jsou uzavřeny, se však…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (23)
Po stopách Igora Stravinského

„Stravinského rodný dům se nedochoval. Už před druhou světovou válkou ustoupil stavbě zařízení patřícího k rozvodu elektřiny.“

„Jediné muzeum na světě věnované Stravinskému je v Ustyluhu na ukrajinsko-polské hranici.“

„V novém apartmá na Páté avenue, v domě s výhledem na východní část Central Parku, strávil však Stravinskij doslova už jen pár dní.“

Narozen na ruském pobřeží Finského zálivu a pohřben na benátském ostrově Isola di San Michele, je skladatel Igor Stravinskij postavou zajímavou nejen svým novátorským hudebním odkazem a podobně neortodoxními názory, ale také životními peripetiemi. Trávil etapy života postupně v Petrohradu, Paříži a Kalifornii, ale často se vyskytoval také ve Švýcarsku a v mládí na venkově na polsko-ukrajinské hranici. Zemřel jako osmaosmdesátiletý před padesáti lety, 6. dubna 1971, v apartmá na prestižní adrese 920 Fifth Avenue v New Yorku.

Číst dál…

Sto let od narození dirigenta a dramaturga Václava Noska

„Podařilo se mu vystavět dramaturgickou linii, založenou především na provádění závažných děl 20. století – osou jeho snah bylo dílo Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a ze zahraničních autorů Sergeje Prokofjeva.“

„Václav Nosek věřil v životaschopnost Janáčkovy hudby z pera samotného autora, bez dodatečných zákroků různých upravovatelů.“

„Obdiv zaslouží prosazení opery Řecké pašije, neboť šlo o dílo se silným duchovním poselstvím, pro tehdejší režim nepřijatelným.“

Před rovnými sto lety, 5. dubna 1921, se narodil Václav Nosek, jedna z nejvýraznějších osobností brněnského divadla druhé poloviny 20. století. Stál za prosazením a uvedením řady operních titulů, které do té doby nebyly publiku známy. Opeře svou péči věnoval jednak jako dramaturg, který dokázal neznámým či pozapomenutým operním dílům, nalezeným v různých archívech, vdechnout život, a jednak jako dirigent, který pak tato (a další) díla nastudoval.

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (34)
Rok 2020. Nečekaný, prověřující, kreativní, absurdní…

„Rok 2020, magický ´twenty twenty´, přinesl všechno jiné, než kýžený krok kupředu.“

„Zmar symbolizuje osud plně nastudované inscenace Řeckých pašijí Bohuslava Martinů Národního divadla Brno…“

„Právem se asi můžeme obávat, že cesta k normálu bude pomalejší, než bychom si přáli.“

Kdo všechno doplatil na pandemii? Beethoven se svým výročím pokaženým všemi omezeními určitě; celosvětově, tak jak i koronavirus působil globálně. Nevyužitých hudebních jubileí zůstalo samozřejmě víc – v našich zeměpisných šířkách například Rejchovo. Na opatření přijímaná proti nemoci jsme ale doplatili všichni…

Číst dál…

Lidé soumraku. Andreas Scholl hodinu zpíval pro Struny podzimu

„Zpíval v prázdném sále s krásně přiznaným dozvukem.“ „Ani ne hodinový program, patrně zkrácená podoba původního koncertního záměru, měl podmanivou atmosféru, bezchybný průběh, náboj mimořádnosti a vokální dokonalost.“ „Takovéhle online streamy samozřejmě mají smysl… Především v dnešní nenormální době.“ Festival Struny podzimu měl v pátek večer pražskému publiku zprostředkovat v Rudolfinu koncert německého kontratenoristy Andrease Scholla.…

Číst dál…

Andreas Scholl dnes online na Strunách podzimu

Zhruba devadesátiminutový program dnes nabídne druhý online koncert festivalu Struny podzimu. Protagonisty budou kontratenorista Andreas Scholl a klavíristka Tamar Halperin. Program sestavili z lidových písní, které upravili významní autoři 20. století, mimo jiné Britten, Copland, Berg nebo Pärt. Koncert natočený exkluzivně pro festival ve wiesbadenském Kurhausu bude možné sledovat dnes večer online od 20…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (1)
Provinění a pokání. Novoroční koncert z Vídně, část I.

„Von Schiracha vedení Vídeňských filharmoniků oslovilo už na podzim 1939 s nabídkou Silvestrovského koncertu, složeného výhradně ze skladeb dynastie Straussů.“

„Prezident Vídeňských filharmoniků Hellsberg pochopil, že věčné tutlání dávných hříchů vrhá stín i na současné filharmoniky a že je načase učinit pokání.“

„Vídeňští filharmonikové se s nacistickou minulostí vyrovnali tak důkladně, že odvrhli i úpravu Pochodu Radeckého, kterým jejich Novoroční koncert tradičně vrcholí.“

Když se požehnané osmdesátky dočká jedinec, znamená to, že v životě má už leccos za sebou. A je mimo jiné schopen i ochoten se vyznat z chyb, kterých se občas dopouští každý z nás. Alespoň to tak má být, i když Miroslav Horníček k tomu trefně dodával, že „se stářím se sice prý dostaví moudrost, ale někdy přichází stáří samo.“ Až do roku 2011 se zdálo, že tomuto břitkému bonmotu odpovídá i postoj proslulého orchestru Vídeňských filharmoniků ke vzniku jejich slavného Novoročního koncertu z Vídně. Ten se – ve své ryze novoroční podobě – poprvé odehrál jako matiné 1. ledna 1941. Na prahu blížícího se roku 2021 se tudíž dočká osmdesátého provedení. Jenže už o rok a den dřív, přesně 31. prosince 1939, měl historickou předpremiéru.

Číst dál…

Flétna a klarinet středobodem 639. úterku Umělecké besedy

„Nadhľad, inteligencia, skvelé zvládnutie nástroja: takto nejak si budem pamätať výkon Jany Jarkovskej.“ „Večer bol rozdelený do troch rozmanitých častí.“ „Pomalšie, nižšie posadené plochy prezentovala Anna Ptáková veľmi farebne a muzikálne.“ Ešte na apríl bol naplánovaný 640. utorok Umělecké besedy, s programom sústredeným predovšetkým na skladby pre flautu a pre klarinet. Koncert sa…

Číst dál…

Nejkrásnější houslový koncert století v sále a v rozhlase

„Předehra k Ullmannovu Rozbitému džbánu by se měla na koncertech hrát častěji.“ „Prožité provedení, které dokázalo propojit abstraktní strukturu Bergova koncertu s hlubokými, i když civilně podanými emocemi.“ „Brahmsovu 1. symfonii orchestr s šéfdirigentem zahrál mimořádně plasticky a bez jakékoliv stopy urputnosti.“ Pondělní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu byl na dobu neurčitou shodou okolností poslední…

Číst dál…

Leila Josefowicz: Do světového repertoáru je potřeba přidávat nová a nová díla

„Je vzrušující být u toho, když současní autoři něco píši.“ „Je mnoho skladatelů, kteří si přejí, abych něco od nich zahrála; pochopitelně si musím hodně vybírat.“ „Čeká nás výročí Györgyho Ligetiho, takže se – konečně – učím jeho Houslový koncert.“ Americká houslistka Leila Josefowicz přijela po letech opět do Prahy, tentokrát…

Číst dál…