KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hudba Fin de siècle v Rudolfinu english

„Spiritus agens koncertu byl muž mnoha proměn – kontrabasista, klavírista, dirigent a komponista Petr Popelka.“

„Mezzosopranistka Marianna Beata Kielland se uvedla sympatickou hlasovou polohou s nenuceným zvládnutím vokální linie v expresivních polohách.“

„Crumbových Jedenáct ozvěn znělo v přátelském, neprovokativním provedení jako poutavý průběh hravé autorské invence.“

Petr Popelka

Čtvrtý koncert první komorní řady Českého spolku pro komorní hudbu uvedlo kvinteto norských hudebníků a pianista Petr Popelka v pondělí 6. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina. Na programu měla být díla Georga Crumba, Ericha Wolfganga Korngolda a Arnolda Schönberga. Korngoldův písňový cyklus z důvodu změny zpěvačky nahradila hudba Albana Berga pro klarinet a klavír op. 5 v kombinaci s opusem 2 Arnolda Schönberga. Návrat hudby epochy „fin de siècle“ z počátku dvacátého století na současné pódium, po více než sto letech od premiér skladeb, si přišlo poslechnout převážně mladé publikum s vybranou společností pamětníků.

Spiritus agens koncertu byl muž mnoha proměn – kontrabasista, klavírista, dirigent a komponista Petr Popelka. Také kurátor letošní sezony Českého spolku pro komorní hudbu. V úvodu koncertu omluvil zpěvačku Christinu Bock, která pro nemoc nemohla dostát svému závazku. Místo ní se pěveckých partů ujala Marianna Beate Kielland. Současně byla ohlášena změna v programu. Odpadly Šaškovy písně, op. 29 od Ericha Wolfgang Korngolda a místo toho byla na začátek koncertu ohlášena kombinace dvou kompozic. Čtyři kusy pro klarinet a klavír, op. 5 Albana Berga střídaly po jednotlivých částech Čtyři písně, op. 2 Arnolda Schönberga. Hráli Petr Popelka a klarinetista Björg Nyman. Komorní atmosféru povýtce minimalistické hudební produkce podpořilo přízračné šero, které zahalilo Dvořákovu síň. Na podiu zůstal jen světelný kruh skýtající hudebníkům kontakt s notami a mezi sebou.

Marianna Beate Kielland

Mezzosopranistka Marianna Beata Kielland se uvedla sympatickou hlasovou polohou s nenuceným zvládnutím vokální linie v expresivních polohách. V kombinaci s instrumentální hudbou dodaly zpěvní části celku zajímavý kontrast. Berg věnoval opus pět z roku 1913 svému učiteli Schönbergovi a proložení jejich opusů bylo poutavým a zdařilým projektem a dokumentem doby. Původně první skladba programu byla uvedena vzápětí. Jedenáct ozvěn podzimu, v originální podobě Eleven echoes of Autumn, George Crumba z roku 1966 vyšlo jako řetězec mezních výrazových kreací jednotlivých nástrojů, třebaže občas hrálo kvarteto instrumentalistů společně. Markantní byla klavírní účast zejména v přímém rozechvívání strun rukou i s poklepy na ozvučnou desku. Při společné hře této techniky jednou rukou a s klasickou klávesovou hrou levou druhou se pianista ocital v zajímavé ekvilibristické poloze. Zvonivý zvuk dotýkaných strun opakoval Popelka v různých variantách rytmu. Vedle glissandových proměn tónů a netradičních technik, tónových parodií klarinetu a momentů, kdy flétna místo tónu vyluzovala přímo dech instrumentalistky, byl také pódiový postoj. Klarinetista Björg Nyman a flétnistka Cecilie Løken Hesselberg v průběhu skladby opustili na chvíli svůj spořádaný posed u notových pultů, přistoupili k boku klavíru a hráli směrem do otevřeného klavírního korpusu. Aniž by jejich tón zanikal nebo měnil intenzitu. O intenzitě se dá mluvit jen v poloze bez forte, Crumbova skladba byla vedena dynamicky úsporně, byť pianista využíval razantnější údery do klaviatury. Jeho přímé ruční probírání strun mělo pozoruhodnou škálu variant – od čechrání k drhání a izolovanému drnkání – a bylo vedeno s účinnými cézurami. Houslista Magnus Boye Hansen, který hrál toho večera i na violu, provozoval působivá glissanda a nápodoby úpění či kvílení a vedle klasického pizzicata struny také trsal. Crumbových Jedenáct ozvěn znělo v přátelském, neprovokativním provedení jako poutavý průběh hravé autorské invence.

Závěrečnou skladbou programu byl legendární kvintet s recitací s názvem Pierot lunaire Arnolda Schönberga. Autor skladbu rozepsal pro recitaci, klavír, flétnu (pikolu), klarinet (basklarinet), housle (violu) a violoncello. Skladba měla premiéru hned v roce dokončení 16. října 1912 v Berlíně. Schönberg zde dopracoval techniku melodramu stanovené tónové výšky a rytmu, se kterou přišel po Rousseauovi a Bendovi také Engelbert Humperdinck v prvním zpracování pohádky Královské děti. Pierot lunaire se délkou provedení pomalu blíží ke čtyřiceti minutám, má jednadvacet částí se třemi tématy. Vlasta Reittererová uvádí v textu programové brožury, že Schönberg a jeho okruh se zabývali číselnou symbolikou – „třikrát sedm básní“ tvoří tři tematické okruhy. V hudbě se pak ozývá osobitá výpověď autora prostřednictvím textů o měsíci, temná stránka smrti a ironie v rozptýleném nepravidelném řazení. Trojí rozpoložení je uvedeno už prvních čtyřech částech. Citově laděný text básně Opilý měsícem následují dvě parodie – postava z commedie dell´arte Kolombína, Dandy s citací Straussovy symfonické básně Život hrdinův a píseň o Bledé pradleně. Originální francouzský text Alberta Girauda přeložil do nevázané němčiny Otto Erich Hartleben, tuto verzi Schönberg zhudebnil.

Pierot lunaire měl v provedení šestice hudebníků, na violoncello hrál Ernst Simon Glaser, žádoucí dramatický tah s případnými charakteristikami jednotlivých nástrojů. Nejnápadněji zněla ironizující pikola, flétna zpívala o měsíci a citlivě byly provedeny proměny klarinetu s basklarinetem a houslí s violou. Popelkův klavír byl přesný v roli vypravěče a povzbudivý v akcentech. Marianna Beata Kielland byla jistá v dynamických variantách, excelentní v parodiích bez nadbytečné teatrálnosti a s kontrolovaným vibratem. Ve smírných třech částech závěru skladby zvolil soubor úměrný ústup v kontrastu a ve ztišení se ve finální části nenápadně vytratil z éteru. Popelka a norská ekipa s espritem a pozoruhodně zprostředkovali vzdálenou hudební poetiku konce století. 

Foto: ilustrační - Khalil Baalbak, Christian Palm, Facebook Marianny Beate Kielland

Rafael Brom

Rafael Brom

Hudební publicista

Dlouholetý hudební redaktor stanice Český rozhlas Vltava, kde působil od počátku osmdesátých let přes třicet let. Byl od začátku i u vysílání stanice Český rozhlas D dur, kde dodnes přispívá k tvorbě programu. Dále publikoval v Týdeníku Rozhlas a v hudebních časopisech. Absolvoval hudební vědu na Karlově univerzitě v Praze s vidinou práce v oblasti organologie, rozhlasová praxe ale převážila nad badatelskými úmysly. Je mu blízká historie a stavba smyčcových hudebních nástrojů, vedle obligátního seznámení s hrou na klavír v rámci studií získal základy hry na violoncello a trubku. Otec hrával na pozoun a obeznámení s žesťovými nástroji mu vyneslo možnost strávit vojenskou službu jako hráč na lesní roh ve vojenském dechovém orchestru. Od poloviny devadesátých let se díky nabídkám mezinárodní rozhlasové výměny častěji setkával s hudbou vídeňské valčíkové rodiny Straussů, což vedlo roku 1999, jubilejním roce stého výročí úmrtí Johanna Strausse syna, k přímému kontaktu s vídeňskou straussovskou společností, archivem knihovny města Vídně a potomky rodiny. Léta připravoval rozhlasové pořady i články s touto tématikou. Deset let moderoval přímé přenosy Novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků a moderoval i přenosy koncertů Rozhlasových symfoniků. Ze sportovních aktivit mu zůstala obliba sledování přenosů kolektivních sportů, tenisu a lehké atletiky. Příležitostně se vrací do přírody, má rád psy a obdivuje koně. Spolupráci s hudebním portálem KlasikaPlus.cz považuje za přirozené a přátelské pokračování své profese.



Příspěvky od Rafael Brom



Více z této rubriky