Sólistka Slovenské filharmonie v Pardubicích
Únorové abonentní koncerty Komorní filharmonie Pardubice zavedou posluchače do tří zcela odlišných světů. Na programu nazvaném Královská harfa zazní zřídka hraná díla a večer začne dokonce premiérou. Sólistkou bude harfistka Katarína Turnerová a dirigovat bude Martin Lebel. Koncerty se konají v pondělí a ve středu 17. a 19. února od devatenácti hodin v Sukově síni Domu hudby.

První skladbu a zmíněnou premiéru Sinfonia č. 4 La Danza složil současný autor Jan Málek (*1938), jehož zásadní inspirací se stal folklor. Jak prozrazuje podtitul „La Danza“, tato symfonie byla inspirována právě i tancem v jeho rozmanitých podobách. Sám Málek své dílo popsal: „Úvodní část Rustico přináší nejen balkánské taneční rytmy, ale i ozvěnu české vesnické dechovky. Střední věta Rituale by mohla být vážným obřadním tancem jak při mystické náboženské slavnosti, tak třeba při folklorní svatbě. Závěrečné Rondo pak zahajuje středověký pištec s píšťalou jednoručkou a bubínkem. Byl bych rád, kdyby premiéra mé Čtvrté symfonie ‚La Danza‘ přinesla oddech a pohodu také posluchači.“
V dalším programu už přijde na řadu nástroj, který dal celému večeru název. Koncert pro harfu a orchestr C dur od Johanna Georga Albrechtsbergera (1736–1809) zahraje spolu s Komorní filharmonií Pardubice sóloharfistka Slovenské filharmonie Katarína Turnerová. Jedná se o typickou formu třívěté kompozice, která se zrodila a plně rozvinula právě v 18. století, tedy v době klasicismu.
Kompozice druhé části koncertu je zvaná Má matka husa. Maurice Ravel (1875–1937) toto dílo nejprve zkomponoval pro čtyřruční klavír – jako pět hudebních obrázků na náměty ze světoznámé sbírky Pohádky matky husy, následně je přepsal do verze pro symfonický orchestr a suita – Má matka husa s podtitulem „pět obrázků“ dodnes patří mezi často hrané a posluchačsky oblíbené skladby po celém světě. Ravel toto dílo později ještě rozšířil o další části pro potřeby ruského baletu působícího v Paříži. Slyšet tuto verzi je poměrně vzácnější, avšak pardubická filharmonie ji zařazuje už podruhé. Naposledy to bylo v roce 2018.

Katarína Turnerová studovala na Akademii múzických umění v Praze a studium absolvovala v roce 1992 v oborech harfa a hudební pedagogika ve třídě mezinárodně uznávaných pedagogů a sólistů České filharmonie prof. Karla Patrase a doc. Renaty Kodadové. Během třetího ročníku studia na AMU nastoupila na místo sólové harfistky Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu v Bratislavě, významné bylo i její čtyřleté účinkování v mezinárodním orchestru United Philharmonic Vienna. Od roku 1995 až dodnes je sólovou harfistkou ve Slovenské filharmonii.

Foto / zdroj: archiv filharmonie
Příspěvky redakce
- Brno ve víru klavírních soutěží. Koná se třetí ročník soutěže Vlastimila Lejska
- Neformální festival klasické hudby v Táboře pokračuje s vybraným obsazením
- Bernsteinův Věk úzkosti v Ostravě
- Brno hostí dvaatřicátý ročník klavírní soutěže Amadeus
- Gabriela Mazurova a Richard Kolař operními nadějemi dvořákovské soutěže
Více z této rubriky
- Brno ve víru klavírních soutěží. Koná se třetí ročník soutěže Vlastimila Lejska
- Neformální festival klasické hudby v Táboře pokračuje s vybraným obsazením
- ČRo D-dur: Víkend ke stému výročí narození Charlese Mackerrase
- Bernsteinův Věk úzkosti v Ostravě
- Brno hostí dvaatřicátý ročník klavírní soutěže Amadeus
- Vlček a Linnik zahrají pro Bohuslava Martinů
- Netopil s bergenskými mládežníky, Janáčkem a Mahlerem
- Dva listopadové večery u jezuitů v Klatovech
- Dvořákovo Requiem zazní v Brně pod taktovkou Roberta Kružíka
- V Olomouci bude pokřtěna souborná edice korespondence Bohuslava Martinů