Baletní soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla se připojuje k Roku české hudby s dílem, jež vzniklo v třicátých letech minulého století, v době narůstajících totalit a hrozících krizí. Špalíček Bohuslava Martinů bude na scéně Velkého divadla premiérově k zhlédnutí 16. listopadu – s choreografií Jiřího Pokorného a v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka. V těžké době se Bohuslav Martinů…
Sny versus plzeňská realita. Několik slov k nové inscenaci opery Julietta aneb Snář
„Ačkoliv jsou v Juliettě exponovány role Julietty a Michela, celá opera je v podstatě kolektivním dílem.“
„V lesní scéně jsem u Olgy Jelínkové obdivovala minuciózní práci s výrazem, jímž dokázala odlišit proměnlivé nálady Michelem vysněné dívky.“
„Lyrický tenor Tomáše Kořínka dobře souzněl s orchestrální partiturou, zaujal i jeho citový ponor do postavy, která bude od nynějška patřit k jeho parádním.“
V sobotu 8. června se na plzeňské Nové scéně Divadla Josefa Kajetána Tyla uskutečnila premiéra opery Bohuslava Martinů Julietta aneb Snář. I když se Plzeň co do počtu uvedení jevištních děl tohoto skladatele nemůže rovnat opeře brněnské, lze říct, že jeho hudba v Plzni zněla vždy a v podstatě s pravidelností. Nová inscenace má velký potenciál.
Plzeňská inscenace Monteverdiho Korunovace Poppey v Markraběcím operním divadle v Bayreuthu
„Vedle vizuálního dojmu, násobeného iluzionistickými kulisami, jimiž se prostor divadla výrazně prohlubuje, to bylo zejména akustické prostředí dřevěného interiéru, tedy dva faktory, které příznivý dojem z představení výrazně podpořily.“
„S dekoracemi se dobře pojily kostýmy Aleše Valáška, výtvarníka, jenž dovede umně propojit minulost s přítomností. Tomáš Ondřej Pilař nepojal svoji režii ve vztahu k barokní opeře jako striktně ortodoxní, barokní gestiku použil spíše náznakově, rovněž tak pracoval i choreograf Martin Šinták, jenž výstupy několika tanečníků podtrhl kolorit scény a náladu jednotlivých výstupů.“
„Korunovace se pod vedením zkušeného znalce tzv. poučené interpretace barokní hudby Vojtěcha Spurného hrála v neapolské verzi, tedy se dvěma cembaly. Komorní soubor tvořený členy plzeňského operního ansámblu se v optimálním akustickém prostředí zvukově velmi dobře prosadil.“
V pátek 12. května vystoupil operní soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla v rámci hudebního festivalu Musica Bayreuth v tamějším architektonicky skvostném Markraběcím operním divadle. Nebylo to poprvé. V roce 2018 tam uvedl Monteverdiho Orfea, o rok později Cherubiniho Médeu, v loňském roce Gluckovu Alcestu. Pro letošní pohostinské vystoupení padla volba na Monteverdiho Korunovaci Poppey, premiérovanou v plzeňském Velkém divadle 15. srpna 2020.
DJKT s Monteverdiho Korunovací Poppey v Bayreuthu
Plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla na své domácí scéně ve Velkém divadle uvede v neděli 23. dubna od šestnácti hodin derniéru Monteverdiho opery Korunovace Poppey. Zanedlouho, v pátek 12. května budou moci toto představení zhlédnout diváci v německém Bayreuthu, a to v barokním prostoru Markraběcího operního domu (Markgräfliches Opernhaus). Opera Korunovace Poppey bývá často označována jako první…
Noc s operou v Plzni přinesla pod širé nebe Verdiho Macbetha
„Opera Macbeth je plná dramatických okamžiků, smrti a touhy po větší moci. Režisér se mohl nechat inspirovat bohatým dějem a vytvořil opravdu velkolepou podívanou.“
„Operu nastudoval a řídil dirigent Jiří Štrunc. Orchestr podal pod jeho vedením vynikající výkon.“
„Hlavní role Lady Macbeth a Macbetha ztvárnili Ivana Veberová a Martin Bárta. Veberová si dramatickou roli doslova užívala. Bártův hlas jí velmi dobře sekundoval.“
Po dvouleté odmlce se mohl v Plzni uskutečnit šestý ročník open-air produkce Divadla Josefa Kajetána Tyla – Noci s operou. V pátek tak návštěvníci zhlédli operní drama Giuseppe Verdiho Macbeth. V neděli se mohou zúčastnit představení muzikálu autorské dvojice Michael Kunze a Sylvester Levay s názvem Elisabeth, který měl premiéru na Nové scéně v Plzni v roce 2019.
Premiéra Stvoření v divadle v Plzni v sobotu
Operní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni v čele s dirigentem Jiřím Štruncem připravili nový projekt – koncertní provedení Haydnova oratoria Stvoření. Premiéra se bude konat v sobotu 23. dubna od 19 hodin ve Velkém divadle. Další představení jsou naplánována na 30. dubna, 4. května, 4. a 17. června. Sólových rolí se v představeních ujmou…
Monteverdiho Korunovace Poppey jako druhá premiéra nové operní sezóny
„Na krásné, působivé scéně Petra Vítka odvíjí Pilař děj především svou prací s herci, jejich pohybem, viditelně důsledným držením postavy, decentní charakterizací.“ „Volba sólistů se jevila v premiérovém představení jako optimální.“ „Hudební profesionalita je na více než pozoruhodné úrovni. Inscenace navázala vkusně na výborný počin Orfea před dvěma roky.“ Jen týden po…
Plzeňská opera uvede Monteverdiho Korunovaci Poppey a balet Vámosovu Anastázii
Po premiéře Prodané nevěsty z minulého týdne přicházejí soubory plzeňského Divadla Josefa Kajetána Tyla s dalšími premiérami. Tomáš Ondřej Pilař a Vojtěch Spurný představí v sobotu 15. srpna od sedmi Monteverdiho Konunovaci Poppey. V hlavních rolích nové operní inscenace alternují Filip Dámec a Vojtěch Pelka jako Nerone, Lucie Kaňková a Anastasia Terranova jako Poppea a Markéta Böhmová a Markéta Cukrová jako…