KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Astrea Amaduzzi: Mou největší inspirací je ticho

„V neděli se v Muzeu Antonína Dvořáka v Praze návštěvníci dotkli starého italského belcanta, a to se vším všudy.“ „Takhle přece dnes nikdo nezpívá, jak to dělá?“ „Bavila jsem se tím, že jsem zpívala obyčejné prosté tóny a poslouchala jejich ozvěnu.“ Asi před půl rokem jsem na sociální síti narazil na příspěvek spolužáka z AMU, barytonisty…

Číst dál…

Verdiho Requiem: Ke slávě Boží, nebo operní?

„Záměrem evidentně bylo nechat zaznít Verdiho Requiem jako tu skvělou ´operu´, plnou emocí a nádherných vokálních linek.“

„Mezi sólisty suverénně dominovala barvou hlasu, výrazem i technikou Jana Sýkorová.“

„Přestože byly orchestr a sbor oproti každodennímu opernímu provozu v nezvyklé společné pozici nahoře na pódiu, dostály úkolu velmi dobře.“

Verdiho Requiem je možné hrát a zpívat k „větší slávě Boží“, jak se vyjádřil sám skladatel, jako „operu v církevních róbách“, jak se nechal slyšet jeho současník Hans von Bülow, nebo dokonce jako „jeho nejlepší operu“, jak se vyjadřují mnozí další až do současnosti. Pražské Národní divadlo občas koncerty vlastními silami pořádá. Páteční s Verdiho monumentální skladbou na jevišti historické scény byl jedním z nich.

Číst dál…

FOK konečně i v opeře. S José Curou

„Od prvních tónů dával najevo, že má dostatek energie k vyzařování a víc než dost hlasu k opanování prostoru zvukem a intenzivním výrazem.“ „Cura nejen zpívá, ale také trefně hraje.“ „Posledním číslem – Peterem Grimesem – Cura příjemně překvapil, protože vybočil z obvyklých rámců.“ Čtyři velké typické a klíčové operní role. Otello, Canio, Samson, Peter Grimes……

Číst dál…

Temperament jižní Evropy v Pardubicích

„Touto řadou operních abonentních koncertů vynahrazuje zdejší dramaturgie pardubickému obecenstvu absenci trvalé operní scény.“ „Gladys Rossi potvrdila, že patří ke špičce svého oboru a publikum jí za to odměnilo ovacemi ve stoje.“ „Dirigent David Gimenéz, který je synovcem José Carrerase, v Pardubicích už dirigoval.“ Temperament jižní Evropy, to byl podtitul uplynulé trojice…

Číst dál…

Od Salieriho po Bernsteina, od Rossiniho po Glasse.
Ostrava v sezóně 2019/2020

„Začátky ostravské scény před sto lety připomene Rusalka a Maškarní ples.“ „Mrtvé město Ericha Wolfganga Korngolda, brněnského rodáka, zazní sto let po světové premiéře, v Ostravě poprvé.“ „V české premiéře uvede ostravské divadlo komorní operu Proces od Philipa Glasse podle prózy Franze Kafky.“ Rusalka se v Ostravě za dosavadní stovku let operního provozu…

Číst dál…

Trubadúr v Liberci
Téměř gotická opera

 „Temný romantický příběh, nijak zvlášť autenticky středověký, nijak kontroverzně aktualizovaný.“ „Těžko říci, jestli je Trubadúr v tomto případě víc o Manrikovi a Leonoře, nebo o hraběti Lunovi, ale do hry v Liberci zásadním způsobem vstupuje také cikánka Azucena.“ „Divák odchází spokojen ze setkání s opravdovým uměním operního zpěvu.“ Sledovat Verdiho hudební drama zblízka má také něco…

Číst dál…

Brněnský Don Carlos – trůn ve spárech inkvizice

„První premiérové obsazení nebylo kompletně ideální. Nejlepšími pěvci byli Veronika Hajnová-Fialová a Jiří Brückler.“ „Skladatel se Donem Carlosem později ještě opakovaně zabýval. Jako kdyby se potýkal s pochybnostmi nad celým dramatem.“ „Klíčem k celému příběhu se zdá být scéna, v níž se setkávají Velký inkvizitor a král Filip.“ Nový brněnský Don Carlos, v pěti dějstvích čtyřhodinové…

Číst dál…

Právě doznělo (15) – Potkali se v autobuse

Opera na druhou. V životě se stanou různé situace. Jedeme z premiéry Verdiho Dona Carlose, kterou 2. února uvedlo Národní divadlo Brno, chystáme se natočit naše Právě doznělo, tentokrát v autobusu cestou domů, a zjišťujeme, že jsme nebyli a nejsme sami – na sedadle v hledišti byl a na vedlejším sedadle v autobusu je šéfdirigent Janáčkovy opery Marko…

Číst dál…

Martin Glaser k premiéře Dona Carlose:
Pracuju od rána do noci. Ale je to má volba.

„Polovinu inspirace beru z poslechu hudby, ve které je to, co se slovy vyjádřit nedá.“ „Milostná linka tvoří maso a krev. Ale kostrou je rozhodování lidí, kteří mají odpovědnost i za někoho jiného, než za sebe. „Po dvouletém půstu jsme chtěli i „oslavit“ technologické možnosti Janáčkova divadla.“ Politické intriky, zakázaná láska i náboženské konflikty –…

Číst dál…

Milánská La Scala zahájila další sezónu

„Mělo zde světovou premiéru postupně sedm z Verdiho téměř třiceti oper, včetně díla prvního a posledního.“

„Toscanini neměl ve Scale debut s Verdim nebo jiným Italem, ale s Mistry pěvci norimberskými.“

„Sedmý prosinec jako vstup do nové sezóny je tradice, kterou založil šéfdirigent Victor de Sabata v roce 1947.“

Novou sezónu milánského divadla La Scala, slavícího letos 240 let, otevřela Verdiho tragická opera Attila. Inaugurační představení se konalo jako každoročně 7. prosince, v den svátku sv. Ambrože, lombardského katolického patrona. Italská televize přenášela večerní program do více než dvaceti zemí světa včetně České republiky a do více než 250 kin po celém světě….

Číst dál…

Thomas J. Mayer zpívá Wagnera a učí se Vodníka

„Rusalka? Dvořák nenapsal skutečnou pohádku, ale docela vážnou operu se smutným příběhem.“ „Nechci hrát dobré, nebo špatné. Takovéhle rozdělení v životě neexistuje. Každý z nás má v sobě obojí.“ „Wagner přichází s velkým kladivem a nutí vás, abyste ho milovali.“ Německý barytonista Thomas Johannes Mayer už řadu let patří k významným evropským sólistům, zejména v operách Richarda…

Číst dál…

Plzeňsko rozezpíval nový festival

„Roman Janál si ani nemohl přát lepšího partnera pro umělecké ztvárnění písní než Karla Košárka.“ „Dílo se krásně rozeznělo prostorem s příkladně klenutými dynamickými oblouky a přesně zakončenými hudebními frázemi.“ „Plzeňský podzim se asi bude tříbit a vyvíjet směrem k „mezinárodnímu festivalu zpěvu“.“ PLZEŇSKÝ PODZIM 2018 – nový festival pořádaný spolkem Česká píseň výrazně obohatil…

Číst dál…

Violetta Olgy Jelínkové: Nový život v Saarbrückenu

„Sárská opera jakožto divadlo A kategorie je tím nejlepším pro začátečníka v nových vodách.“

„Tady mezi sebou lidi opravdu fungují.“

„Krásná role a inscenace, skvělé režijní pojetí, je to úplně ten nejlepší začátek, jaký jsem si mohla představovat.“

„Opery se tu vybírají víc lidem na tělo.“

„V Německu se občas rád dělá Janáček.“

Sopranistka Olga Jelínková dnes večer debutuje jako Violetta v premiéře nové inscenace Verdiho La traviaty v Sárském státním divadle. Zároveň se tím stává stálou členkou tamního ansámblu. Zatím byl její doménou čistě koloraturní obor, třeba Královnu noci zpívala už v deseti produkcích u nás i v zahraničí. Jak ale tvrdí, k roli Violetty Valéry hlasově dozrála až teď.

Číst dál…