Letošní ročník Zelenka Festivalu Praha – Drážďany se uskuteční v termínu od 11. do 20. října v Praze a v Drážďanech. Platforma šířící povědomí o českém komponistovi Janu Dismasovi Zelenkovi, kterou před deseti lety inicioval Adam Viktora se souborem Ensemble Inégal, v letošním roce láká především na českou premiéru Zelenkova díla Salve Regina ZWV 204…
Dvě Collegia 1704, přitom ti samí lidé. Mirella Hagen zpívala krásně
„Už ale nevyzněly další důležité hudební záležitosti – například dynamické zvraty, odstíny a zejména rozvíjení tónů, hlavně těch opakujících se.“
„Skupina viol hraje krásným jednotným zvukem, vytvářela hned v úvodním largu pěkný protihlas k houslím.“
„Mirella Hagen má krásný hlas, výborně vyslovuje, váže moc hezky tóny a rozvíjí je citlivě.“
Soubor Collegium 1704 s dirigentem Václavem Luksem vystoupil v úterý 6. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina s programem příznačně nazvaným Laudate pueri. Vrcholem večera totiž bylo Vivaldiho zhudebnění stejnojmenného žalmu (Laudate pueri Dominum, RV 601), ve kterém se sopránového sóla výtečně zhostila německá sopranistka Mirella Hagen. Zhudebněnému žalmu předcházely instrumentální skladby stejného skladatele a jeho drážďanských či s Drážďanami spolupracujících kolegů – jeho žáka a koncertního mistra na dvoře saských kurfiřtů Johanna Georga Pisendela a Johanna Friedricha Fasche. Collegium 1704 podalo dvojí výkon – v první půli zaměřený na rychlost a virtuozitu, kde mému vnímání chyběla hudba jako taková, a v druhé polovině večera jako by přišel úplně jiný ansámbl, který muzicíroval, frázoval a „zpíval“.
Collegium 1704 adventně s Vivaldim a jeho současníky
Adventní koncert souboru Collegium 1704 nabídne v úterý 6. prosince program nazvaný Laudate Pueri, podle žalmu, který zhudebnil Antonio Vivaldi. Sólového partu se ujme německá sopranistka Mirella Hagen. Pod vedením Václava Lukse zazní ještě jeho koncertní díla psaná pro tehdejší drážďanský orchestr, dále skladby někdejšího koncertního mistra na dvoře saských kurfiřtů…
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 vystoupí v Rudolfinu
Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem zahájí novou sezónu v Rudolfinu ve čtvrtek 13. října, a sice uvedením oratoria Georga Friedricha Händela Izrael v Egyptě. Sólisty večera budou sopranistky Helena Hozová a Tereza Zimková, původem britský, v Německu usazený kontratenorista Alex Potter, španělský tenorista Juan Sancho a basisté Tomáš Šelc a Tadeáš Hoza. Tento…
Květnovské hudební slavnosti v Blatně a Květnově
Poslední víkend tohoto měsíce, od pátku 26. do neděle 28. srpna, nabídnou pořadatelé festivalu Květnovské hudební slavnosti zajímavý program. Letošní jednotící myšlenkou festivalu, odehrávajícího se v Krušných horách na Chomutovsku, jsou doteky viditelného a neviditelného světa, přechody mezi sférou idejí, kreativity a světem reálným. To bude možné pozorovat z různých úhlů pohledu prostřednictvím čtyř představení…
Nejdelší večer roku patřil baroku
„Jiránek byl dobře poučen Vivaldiho tvorbou, je to slyšet na užitých rázných unisonech a některých dalších idiomech a postupech.“
„Neustále komunikující s kolegy na pódiu; a pohledem, postojem i proměnami hudby se svým nástrojem, s tóny i s publikem doslova laškující.“
„Díky atraktivitě místa i díky počasí, po extrémech předchozích dní příjemnému, byl koncert bohatě navštívený.“
V cyklu Barokní podvečery, který v historické Praze pořádá už dvaadvacet let soubor Collegium Marianum, byl koncert v nejdelší večer roku, ve Svátek hudby, situován do Ledeburské zahrady. Nesl název Soirée à Dresda, prezentoval hudbu z fondů drážďanské dvorní knihovny a byl naplněn především uměním flétnistky Jany Semerádové a hobojistky Xenie Löffler.
Václav Luks: Naše interpretace je asi nejblíž italskému projevu
„Praha byla jedním z nejdůležitějších center pěstování Vivaldiho hudby a jediným městem mimo Itálii, pro které psal Vivaldi opery na zakázku.“
„Takže ne že bychom u nás vymysleli vídeňský klasicismus…“
„Představa ´zbožštěného´ skladatele přišla, až když Liszt a Chopin a všichni tihle ´výtečníci´ vnesli do hudby ´kult osobnosti´…“
Rozhovor s Václavem Luksem, zakladatelem a uměleckým lídrem souboru Collegium 1704, je vždy občerstvující, zábavný a v mnohém poučný. Tentokrát jsme se dostali od Vivaldiho přes Zelenku až k chystanému velkofilmu Il Boemo o Josefu Myslivečkovi. Jádrem našeho rozhovoru však nicméně zůstal právě Antonio Vivaldi…