KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dny Richarda Strausse v drážďanské Semperově opeře

Richard Strauss-Tage navážou na tradici, která je od roku 1909 s přestávkami věnována skladateli, který svými četnými světovými operními premiérami formoval drážďanskou Staatskapelle a Semperoper jako nikdo jiný ve 20. století. Festival se koná v termínu od 27. března do 7. dubna. V roce 2024 začíná program novou inscenací Die Frau ohne Schatten…

Číst dál…

V nedalekém Linci také hrají

Po přehledu představení v drážďanské Semperoper přinášíme informace o projektech, které nabízí Landestheater v rakouském Linci, kde už dnes večer a v pondělí od půl osmé hrají Beethovenova Fidelia. V roli Florestana alternují Marco Jentzsch a Matjaž Stopinšek, Leonoru ztvárňuje Erica Eloff, Rocca zpívají Dominik Nekel nebo Michael Wagner. Představení mělo premiéru 19. září a bude se průběžně dávat i nadále. Divadlo nabízí i muzikál…

Číst dál…

Sopranistka Petra Havránková: Když je mi v Drážďanech smutno, zajedu do Ústí na svíčkovou

„Ve sboru jsou lidé neuvěřitelně milí a otevření a je radost s nimi zpívat a hrát. Těleso na takové úrovni nenajdu téměř nikde jinde na světě!“

„Novou produkci Prodané nevěsty diriguje Tomáš Netopil a v roli Jeníka se dnes, v jediném představení objeví Richard Samek.“

„Díky nové produkci Prodané nevěsty přibyli do „Semperparty“ další Češi.“

Semperoper nabízí operní inscenace na nejvyšší úrovni. Jednak proto, že se může chlubit špičkovým orchestrem Staatskapelle, ale také předními sólisty a sborem na nejvyšší úrovni. Ve fermanech navíc figurují stále častěji česká jména. Přinášíme rozhovor se stálou členkou sboru Petrou Havránkovou, a to právě v den, kdy Semperoper uvádí Smetanovu Prodanou nevěstu pod taktovkou Tomáše Netopila a s Richardem Samkem v roli Jeníka.

Číst dál…

Tady je Kecalovo aneb Hans und Marie zase jinak

„Francouzská režisérka německou kulturu vidí také bez příkras, ale spíše pobaveně.“

„Na podvody je určitě zvyklý – a v závěru jde tedy jeden nepodstatný neúspěch jen zapít k baru.“

„Podrobné a uvolněné herectví, ale i zpívání na vysokém standardu. Vyrovnané obsazení. Vše se samozřejmostí, která vzbuzuje lehkou závist.“

Zlatá osmdesátá. Nebo začátek devadesátých. Kecal je cynickým provozovatelem zábavního podniku Kezal´s Village plného hostů, komedianti jsou céčkoví varietní umělci, Jeník frajer v džínách a Mařenka těhotná servírka. Takhle napsané to vypadá strašně – ale Smetanova Prodaná nevěsta, zpívaná v němčině, je v drážďanské Semperově opeře přesto podařená: hudebně poutavá, reálná – a hlavně zábavná. Stojí za ní francouzská režisérka Mariame Clément a český dirigent Tomáš Netopil.

Číst dál…

Mariame Clément: Prodaná nevěsta připomíná Mozarta

„Říká se o ní, že je komedie; ale tak, jak to má být v každé dobré komedii, je přítomen i nějaký prvek tragičtější.“

„Smetanovy postavy mně připomínají tradiční pohádky.“

„Fascinace folklorem má vždycky něco společného s touhou dotknout se něčeho už trošku ztraceného. Nostalgické ohlížení po čistotě…“

Francouzská režisérka Mariame Clément, vystudovaná kunsthistorička, režírovala svou první operu v roce 2004. Začínala v Lausanne, Antverpách, Bernu, Tel Avivu… později se dostala na festival do Glyndebourne, do Opéra national de Paris, do Covent Garden… Pracuje v evropských divadlech, má na svém kontě už bezmála čtyři desítky operních inscenací. Nyní v drážďanské Semperově opeře spolu s dirigentem Tomášem Netopilem nastudovala  Prodanou nevěstu…

Číst dál…

Štěpánka Pučálková: Proč mám ráda Mozarta? Člověk nikdy neví, co od něj může čekat!

„Předzpívání do Semperoper probíhalo jako každé jiné, i včetně toho obligátního ‚děkujeme, na shledanou‘.“

„V Salcburku jsem vlastně dospěla, našla samu sebe, urovnala si hodnoty a zjistila, jaké jsou mé životní priority.“

„Je to pro mě veliká čest a zodpovědnost, stát na jevišti po boku tak významného umělce, jako je právě Plácido Domingo!“

Poslední rozhovor jsem s mezzosopranistkou Štěpánkou Pučálkovou vedl v červnu roku 2016. Tenkrát bylo zajímavé si s ní povídat hlavně o jejích studiích, které absolvovala v salcburském Mozarteu, a také o prvních zkušenostech s operními scénami v Rakousku, Itálii, Slovensku a čerstvě i u nás, konkrétně v produkcích Státní opery Praha. Dnes už je všechno jinak: Štěpánka se coby sólistka zabydlela v ansámblu Semperovy opery v Drážďanech. A tam se jí daří!…

Číst dál…

I Yuja Wang je jen člověk;
Se Staatskapelle v drážďanské Semperoper

„Tragiku společného života slyšíme v Schumannově Klavírním koncertu a moll jen minimálně.“ „Yuja Wang se za poslední roky podstatně vyvíjí v přednesu i v chápání hudby, kterou interpretuje.“ „Očividně ji to rozhodilo, chvíli polevila, hledala, ale intenzita hry poslední věty koncertu nedovoluje sólistovi jakkoliv zpanikařit.“ Pokud bylo soužití Roberta a Clary Schumannových takové, jak YUJA…

Číst dál…

Štěpánka Pučálková nastupuje do angažmá v Drážďanech

„Štěpánka Pučálková přijala nabídku k dvouletému angažmá v Semperově opeře.“

„Při hostování v Pekingu jsem dostala pozvání k předzpívání v Drážďanech.“

„S drážďanskými umělci se poprvé setkala loni na jaře.“

„Českých pěvců v Semperoper neúčinkuje příliš mnoho.“

„V roli Siegruny se podílela na inscenaci Wagnerovy Valkýry s Christianem Thielemannem.“

Číst dál…