Čtyři mladí skladatelé, čtyři zpěváci, kontrabas a fagot, aneb co vznikne nečekaným spojením prostoru Maiselovy synagogy, soudobé vážné hudby a zpěvu. Na to odpoví soubor hudebníků a skladatelů z pražské HAMU na koncertu pořádaném ve čtvrtek 31. října od osmi hodin večer v prostorách Maiselovy synagogy. Na programu koncertu jsou skladby Iana Mikysky, Jana Kotyka, Miloše…
Brno Contemporary Orchestra nabídne hudbu, která neumí budovat lepší zítřky
Druhý letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra se uskuteční v pondělí 26. února od sedmi hodin večer v budově bývalého OV KSČ, která je dnes sídlem Veřejného ochránce práv. Pod titulem Ministerstvo pravdy odkazujícím na Orwellův román 1984 soubor nabídne světovou premiéru kompozice Jiřího Adámka Austerlitze a skladby Johna Adamse a Frederica Rzewského. To…
Ostravské divadlo uvede v Praze poslední opery Viktora Ullmanna
V jediném provedení v rámci jednoho večera návštěvníci pražského Stavovského divadla 4. února zhlédnou dvě poslední opery skladatele Viktora Ullmanna, který se stal v roce 1944 obětí nacistické vyhlazovací mašinérie; na letošní rok tedy připadá 80. výročí jeho úmrtí. Díla Rozbitý džbán a Císař Atlantidy aneb Odepření smrti vznikla v rozmezí let 1941–1944,…
Zdraví Afričanů spolku Lieder Company Prague není lhostejné
Stejně jako loni se spolek Lieder Company Prague rozhodl vstupit do nového roku benefičním koncertem. Tentokrát bude výtěžek vstupného věnován charitativní organizaci SIRIRI, o.p.s.,která se zaměřuje na humanitární pomoc ve Středoafrické republice. Koncert se uskuteční v neděli 28. ledna od osmnácti hodin v prostorách smíchovského Clubu Salsita. Na koncertě vystoupí členové spolku…
Světová premiéra Pavla Šabackého. Večer se společným jmenovatelem komunikace
Orchestr Berg 6. listopadu v Divadle Archa uvede poslední premiérový večer s názvem Neviditelné signály, který je tentokrát věnovaný lidské komunikaci a interakci. Ve světové premiéře zazní novinka mladého českého skladatele Pavla Šabackého, v českých premiérách pak hudba Martina Smolky a německé skladatelky Sarah Nemtsov. Diriguje Peter Vrábel. V premiéře Resonant Pavla Šabackého jako sólista…
Kalabis & Ligeti 100. Komplet písní na Novoměstské radnici v Praze
Kompletní písňová tvorba skladatelských osobností, jejichž společné sté výročí narození si letos připomínáme – Viktora Kalabise a György Ligetiho – zazní v rámci jednoho koncertu v interpretaci předních českých sólistů v neděli 25. června od půl osmé večer na Novoměstské radnici v Praze. Program nastudovali sopranistka Jana Sibera, loňská držitelka ceny Thálie, tenorista Ondřej Holub…
Písně k harfě spolku Lieder Company Prague
Druhý koncert letošní sezóny Lieder Company Prague vzdá v neděli 30. dubna hold ženským autorkám – skladatelkám i básnířkám. Ve světové premiéře zazní cyklus skladatelky Sylvy Smejkalové. Interprety tohoto hudebního setkání budou sopranistka Irena Troupová, tenorista Ondřej Holub a sóloharfistka Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lydie Härtelová. Akce se bude konat v prostoru Clubu Salsita…
Brněnský festival Expozice nové hudby. Podoby lidského hlasu a zvuková relaxační masáž
Od pátku 21. října se bude konat týdenní festival Expozice nové hudby v Brně. Jeho čtyřiatřicátý ročník nese podtitul VOX HUMANA [ex MACHINA]. Východiskem letošní koncepce má být lidský hlas v nejrozmanitějších podobách a konfrontacích – v akustickém, elektroakustickém či multimediálním prostředí. Pro návštěvníky je připraveno osm koncertů v Besedním domě, Divadle na Orlí, v Divadle…
Náměsíčný Pierot, omamná zář měsíce a tísnivost prázdnoty
„Výsledek, i když hodně menšinový, je ovšem skvělý. Sezóna spolku Lieder Company přináší vyprecizované sondy do historie, přesné sestavy.“
„Jestliže je v Pierrotu lunaire melodická linka rozkolísaná v široké amplitudě kdesi mezi zpěvem a řečí, Vojtěch Šembera zvolil opak, ještě výlučnější.“
„Výsledná expresivita Schönbergova Pierrota lunaire, atakující adresáta, není plodem poetismu, ani dadaismu, ale osobitě bizarního vidění světa.“
Na den přesně po sto deseti letech od premiéry zaznělo v Praze v neděli dílo, které tehdy posunulo hudební dějiny podobně zásadně jako o rok později Stravinského Svěcení jara. Pierrot lunaire Arnolda Schönberga sice nevyvolal takový skandál, ale dodnes zůstává milníkem, u kterého se otevřela cesta pro abstraktní moderní hudbu, rezignující na libost a emoce. O vzácné připomenutí tohoto bizarního melodramu či vokálního cyklu se zasloužil spolek Lieder Company se zpěvačkou Irenou Troupovou.
Lieder Company V omamné záři měsíce ve Velkém sále Novoměstské radnice
Spolek Lieder Company přichystal další koncert, který se bude konat ve Velkém sále Novoměstské radnice v Praze v neděli 16. října v 19:30 hodin. Zazní tam stěžejní Schönbergovo dílo Pierrot lunaire, písně Zemlinského a také skladba Vojtěcha Šembery, který je také barytonistou a na koncertě vystoupí i jako interpret. Dále se představí sopranistka Irena Troupová, přední…
Tři v jednom. Premiérové jednoaktovky na festivalu NODO
„Čo však mali opery, aspoň rámcovo, spoločné, bol záujem o psychické procesy človeka – či už priamo o percepciu poslucháča, o jeho pozornosť, alebo o fenomén ľudskej pamäte.“
„Ak by sme sa nachvíľu chceli oprieť o žánrové škatuľky, mohli by sme povedať, že opera Lucie Páchovej Approximate bola zo všetkých troch kusov najvzdialenejšia tomu, čo si pod pojmom opera predstavujeme.“
„Emócie sopranistky Markéty Schaffartzik a barytonistu Vojtěcha Šemberu sa pritom ‚za rampu‘ dostávajú ako veľmi autentické a silné.“
Čisto štatisticky jednoznačne najpestrejší večer ponúkol festival Dni nové opery (NODO) 28. júna v ostravskom Divadle Antonína Dvořáka. Na programe boli tento večer tri krátke, komorné, jednoaktové opery: od Lucie Páchovej, Judith Berkson a Jamesa Laytona. Všetky z nich odzneli v premiére.
Dny nové opery v Ostravě – inspirativně prožitý čas
„Svým způsobem bylo každé dílo osvěžující, neboť přineslo naprosto svébytná řešení, která nelze považovat za povrchní, eklektická či konzumní.“
„Vzhledem k proměnným veličinám nepůsobí Many Many Women schematicky, spíše evokuje pozapomenutou, řemeslně poctivou práci dávných anonymních mistrů.“
„Ačkoli značná část dosavadní tvorby Laytona podléhala statickým útvarům, Saudade má naprosto odlišné atributy.“
Dva dny a čtyři opery. Dny nové opery v Ostravě jsou v plném proudu a jejich dramaturgie je podle očekávání plná zážitků a pozoruhodných realizací. Navštívili jsme představení, která se konala ve dnech 27. a 28. června. Během dvou dnů zazněly opery Many Many Women Petra Kotíka, Částečné vzpomínky Judith Berkson, Přiblížit se Lucie Páchové a Saudade Jamese Laytona. Kotíkova velkoplošná opera se odehrála v Divadle Jiřího Myrona 27. června. Tři jednoaktové opery zmíněných autorů byly inscenovány v Divadle Antonína Dvořáka o den později.
První koncertní sezóna Lieder Company 2022 od května do prosince
Spolek Lieder Company, který vznikl v loňském roce s úmyslem představovat (nejen) pražskému publiku písňovou tvorbu, zahájí svou první koncertní sezónu v neděli 8. května ve Velkém sále Novoměstské radnice na Praze 2 v 19:30 hodin. Řada sedmi různorodých a objevných koncertů se uzavře 11. prosince. Tři úvodní večery jsou věnovány Francii – částečně jsou…
Karlovarští s Rybovkou v Grandhotelu Pupp
Oblíbená Česká mše vánoční „Hej mistře“ Jakuba Jana Ryby během nejkrásnějších svátků roku rozeznívá kostely a koncertní sály po celé zemi. Karlovarský symfonický orchestr ji již několik let tradičně uvádí ve spolupráci s Grandhotelem Pupp v jeho Slavnostním sále na první svátek vánoční. Letos zazní se sólisty Janou a Václavem Siberovými, Petrou Vondrovou a Vojtěchem…
Irena Troupová: Život Hanse Winterberga byl dlouhou dobu obestřen mnoha tajemstvími
„Je naprosto přirozené, že budu zpívat automaticky jinak antifonu Hildegardy z Bingenu a cappella a jinak Ligetiho Le Grand Macabre s orchestrem. Ale obojí mě baví!“
„Podařilo se mi najít vnuka Hanse Winterberga, Petera Kreitmeira, který na můj opatrný dotaz, má-li přístup k Winterbergově pozůstalosti, reagoval s velkým nadšením a okamžitě nám zprostředkoval první noty. A stálo to zato!“
„Plánů je docela hodně, ale s ohledem na minulý nešťastný rok je už neberu jako hotovou věc. Smutek z tolika zmařených koncertů minulé sezóny zůstává…“
Přední česká sopranistka Irena Troupová je známá coby interpretka staré hudby, jíž se začala intenzivně věnovat už během studia hudební vědy na Karlově univerzitě. Ze spolupráce se souborem Musica Antiqua Praha pod vedením Pavla Klikara vzešel velký počet nahrávek a došlo k mnoha koncertům u nás i v zahraničí. V té době se u Ireny Troupové zrodil zájem i o hudbu soudobou…
Nabité léto Orchestru Berg
Na červenec a srpen chystá Orchestr Berg tři večerní koncerty, dva polední mikrokoncerty cyklu Hudba k siréně a výstavu fotografií Karla Šustera v Městské knihovně. Spouští také nový web Hudba k siréně, kde uveřejní deset nových skladeb, o kterých bude možné hlasovat. Na včerejší díl cyklu Hudba k siréně, který uvedl světovou premiéru Petra Wajsara Develooper, pro…
Čech ve Vídni, studenti v divadle a mluvené slovo v opeře.
Jihlavská premiéra singspielu Dobrá rada drahá
„Nadstandardní mnohaměsíční hudební příprava se vyplatila.“
„Groteskní nadsázka a neodolatelné gagy osloví publikum mnohem širší než jen ryze operní.“
„Byl by snadné sklouznout k panoptikálnímu přehánění, režiséru Skočovskému se to však nestalo.“
Svěží hudba, zábavná režie, usazené výkony mladých pěvců, vesměs studentů AMU. Taková je bilance novodobé premiéry singspielu Dobrá rada drahá Josefa Bárty, jednoho z mnoha Čechů působících před dvěma a půl staletími ve Vídni. Do jihlavského Horáckého divadla znovuobjevenou komorní operu připravili dirigent Marek Štilec s režisérem Michalem Skočovským a s orchestrem Ensemble 18+. Na dvě premiérová červnová představení mají v příští sezóně navázat další.
Bártův singspiel Dobrá rada drahá v Jihlavě v novodobé premiéře
„Znovuobjevené operní dílo bude uvedeno na mahlerovském festivalu.“
„Bártův singspiel zazní v podání mladých pěvců po téměř 250 letech.“
„Děj vychází z modelů, které jsou známé z Prodané nevěsty nebo z postav commedia dell’arte.“
Joseph Barta: Da ist nicht gut zu rathen. Česky Josef Bárta: Dobrá rada drahá. Tak zní název komorního operního díla pražského skladatele, který se v osmnáctém století jako mnoho dalších hudebníků z Čech prosadil ve Vídni. Jeho komická zpěvohra byla v rakouské metropoli v roce 1778 opravdu úspěšná. Zazní v úterý a ve středu v novodobé obnovené premiéře v Horáckém divadle v rámci festivalu Hudba tisíců – Mahler Jihlava.