Dirigentu Robertu Kružíkovi patřily v sobotu na festivalu Smetanova Litomyšl dva závažné programy. Odpoledne koncert k osmdesátinám sbormistra a skladatele Petra Fialy, večer Verdiho opera Otello. Oba řídil se svou charakteristickou zdrženlivou noblesou a spolehlivou přesností, oba měly výrazné hudební kvality a po zásluze pěkný ohlas. Byl červen 2020 a Robert Kružík obdržel Cenu Jiřího Bělohlávka.…
První mezinárodní taneční soutěž pro juniory v Janáčkově divadle
Na půdě Národního divadla Brno (NdB) vzniká nový ambiciózní projekt European Dance Competition Brno 2023 – mezinárodní taneční soutěž určená studentům tanečních konzervatoří a profesionálních baletních škol z celé Evropy ve věku od dvanácti let do ukončení studia. Cílem soutěže je stát se platformou pro objevování, podporu a propagaci tanečních talentů. Mezinárodní porota…
Festival Hvězdy nad Vltavou podruhé
Českobudějovický rodák, houslista Pavel Šporcl společně se statutárním městem České Budějovice na letní sezónu přichystali druhý ročník hudebního festivalu Hvězdy nad Vltavou. Koncerty na jihu Čech se konají od pondělí 26. června do čtvrtka 20. července. „Na přelomu června a července mohou posluchači navštívit koncerty Hvězd nad Vltavou nejen v Českých Budějovicích,…
Musica Poetica a španělská hudba
„Členové byli velmi sehraní, dokázali pracovat s dynamikou, navzájem si dát prostor a prosadit se, kdykoli to bylo třeba.“
„Celý koncert byl pestrou plejádou písní s texty o lásce, o smrti, o štěstí a neštěstí, o přírodě a práci.“
„Celkově byla interpretace souboru Musica Poetica velmi přirozená a osobně velmi oceňuji čtení českých překladů textů písní, navodilo to krásnou atmosféru.“
V Respiriu Hudební a taneční fakulty AMU se v pátek konal koncert sefardských písní a dalších skladeb španělské hudby. Soubor Musica Poetica, který v roce 1999 založila Jana Janků, se specializuje především na autentickou interpretaci staré hudby za použití dobových nástrojů. Tentokrát s ním, účinkujícím ve složení Jana Janků, Lucie Lukášová a Kateřina Stávková, vystoupil jako host také kytarista Tomáš Najbrt. Podvečerním koncertem slovem zasvěceně provázela umělecká vedoucí souboru. Do světa španělských melodií a rytmů nás soubor přenesl o to lépe, že všichni byli sladěni v červeno-černých barvách.
Písně. Menšinový, krásný a vzácný žánr
Koncertní písně jsou a zůstávají drahokamem. Je potřeba je interpretovat zasvěceně a poslouchat pozorně, jinak nedávají smysl. Jsou hudební poezií, svátečním okamžikem, vzácností. Basista Jan Martiník jim právě takto rozumí. Svým recitálem, na kterém se podílel u klavíru David Mareček, byl proto právem neokázalou ozdobou programu Smetanovy Litomyšle. V pátek odpoledne ve Smetanově…
Smetanův Dalibor v Ostravě v očekávání Roku české hudby 2024
„Dalibor není nic jiného, než plakátová hra. Velký marketingový baner, který prezentuje chrabrost české povahy, smysl pro hrdinskou čest a nezdolnou sílu přátelství až za hrob.“
„Z provaziště spouštěné silné stříbrné trubky jsou elegantní a evokují mříže vězení, které se ´Kým to kouzlem´ rozsvítí spolu s tyčkou, kterou má Dalibor v rukou jako pilku. Asi laser…“
„Orchestr hrál pod vedením dirigenta Roberta Jindry po celou dobu velmi silně a bez velkých dynamických změn. Ve výrazu se bohužel v návalu hrdinské euforie vytratila smetanovská vroucnost a melodičnost, kterou zcela přemohl silový a heroický charakter.“
Dalibor je snad nejdiskutovanější operou Bedřicha Smetany. V Ostravě měla premiéru již čtrnáctá podoba díla. Těšila se velkému zájmu i ohlasu publika. Je to poslední střípek do mozaiky cyklu Smetanových oper, které jsou připraveny v repertoáru divadla k Roku české hudby 2024. Režisérem byl Martin Otava, který přenesl již realizovanou podobu inscenace z Plzně, dirigentem představení byl Robert Jindra. V titulní roli vystoupil Luciano Mastro a Miladou mu byla Jolana Fogašová.
Opera a miniopera v parku. Zámek Nové Hrady pro Smetanovu Litomyšl
Ke Smetanově Litomyšli už neoddělitelně patří operní programy v Nových Hradech. Rokokový zámeček držený po léta v soukromém vlastnictví Magdou a Petrem Kučerovými, zachráněný před zkázou a neustále dál a dál zvelebovaný, nabízí nepřenositelnou atmosféru příjemného večera stráveného v krásném prostředí, s požitky pro tělo i ducha. Letos se hrály dvě drobnější opery – Pergolesiho Služka paní a Loosova…
Kühnův smíšený sbor po stopách Jaroslava Ježka v Městské knihovně v Praze
Velmi netradiční a zcela nové spojení velkého pěveckého sboru a swingového orchestru představí v pondělí 26. června od půl osmé večer ojedinělý koncert Po stopách Jaroslava Ježka – na vlně zpěvu a swingu v Městské knihovně v Praze. V podání Kühnova smíšeného sboru a Orchestru Ježkovy stopy na něm zazní i méně známé skladby Jaroslava Ježka. Vstupné je dobrovolné…
Kalabis & Ligeti 100. Komplet písní na Novoměstské radnici v Praze
Kompletní písňová tvorba skladatelských osobností, jejichž společné sté výročí narození si letos připomínáme – Viktora Kalabise a György Ligetiho – zazní v rámci jednoho koncertu v interpretaci předních českých sólistů v neděli 25. června od půl osmé večer na Novoměstské radnici v Praze. Program nastudovali sopranistka Jana Sibera, loňská držitelka ceny Thálie, tenorista Ondřej Holub…
Libozvukem k expresi. Antonín Dvořák a umírněná moderna v lipském Gewandhausu
„O tom, že Lipsko je jednou z hlavních kulturních metropolí Evropy, nebude nikdo soudný pochybovat.“
„Kdo však od největšího českého melodika čekal straussovské bzučení včeliček, lisztovský popis heroických činů nebo wagnerovské vyjádření milostného aktu, mohl být zklamán.“
„Brilantní místa prosycená napětím a konfliktními hudebními myšlenkami se střídala s olejnatými a témbrově unylými plochami, v nichž zavládalo posluchačsky nevstřícné tektonické bezčasí.“
Centrum lipského koncertního života Gewandhaus opanovala ve čtvrtek 22. června syntéza českého romantismu a německé soudobé hudby. Na pódiu se v podání Gewandhausorchester a jejího hostujícího dirigenta Semjona Byčkova prolínaly špičkové výkony s chytrou dramaturgií zahrnující cyklus tří orchestrálních předeher Antonína Dvořáka a německou premiéru Symfonie č. 4 Detleva Glanerta. Skloubení vrcholného českého romantismu s umírněnou modernou se díky brilantní souhře orchestru přetavilo ve strhující zážitek.
Haydnův Návrat Tobiáše v Praze i v hukvaldském amfiteátru
První oratorium Josepha Haydna Návrat Tobiáše zazní v Praze. Koncertní forma prvního pražského uvedení díla se chystá na pondělí 26. června v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně na Náměstí Jiřího z Poděbrad. O hudbu se postará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele s manželským duem: dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou. Kromě zahraničních sólistů se představí také…
ČRo D-dur: Výročí Libora Peška a Karla Ančerla
„Po poledni je připravena série koncertních árií Wolfganga Amadea Mozarta s legendární koloraturní sopranistkou Editou Gruberovou. A pak nová nahrávka Brahmsova klavírního koncertu č. 1 d moll s Andrásem Schiffem a Orchestrem osvícenského věku, tedy orchestrem dobových nástrojů.“ „Středa večer bude patřit Liboru Peškovi, který by 22. června slavil devadesátiny.“ „Víkendová návštěva je ve…
Autorský večer kytaristy, skladatele a dirigenta Františka Lodera
Zajímavá postava mladé dirigentské generace, František Loder, chystá koncert svých děl. Kromě dirigování se totiž věnuje skladbě, svou uměleckou dráhu navíc začínal v oboru kytary. Koncert, který se uskuteční 26. června od půl osmé večer v koncertním sále Pražské konzervatoře, v prostorách Pálffy paláce ve Valdštejnské ulici, přinese vystoupení studentů a absolventů Pražské konzervatoře…
Klasika u Wericha potřetí. Balancuje na hraně pojmu klasika
Třetí ročník hudebních slavností Klasika u Wericha, které se odehrávají na zahradě a v podkroví Werichovy vily na pražské Kampě, letos programově míří do Ameriky a Velké Británie. V úterý 27. června je hudebně odstartuje sopranistka Bree Nichols a „finger-style“ sólový kytarista Martin Homola. Za klavír zasedne mladý dirigent a klavírista Jan Mára. Pražský program festivalu…
Olga Jelínková a Aleš Bárta duchovně u sv. Jiljí
Dnes a zítra a tři dny v příštím týdnu zazní duchovní koncerty v pražském kostele sv. Jiljí. Vystoupí na nich sopranistka Olga Jelínková, varhaník Aleš Bárta a smyčcový ansámbl Prague Artists, ve kterém působí členové Sukova komorního orchestru. Zazní melodie Mozarta, Schuberta nebo Mascagniho, včetně písně Ave Maria nebo Alleluja z motetea Exsultate, jubilate. Dnešní koncert je od 20…
Česká filharmonie s hudebním mládím společně v Rudolfinu
Projekt, který spojuje hráče s žáky základních uměleckých škol z celé České republiky, po celoročních přípravách vyvrcholí koncertem pod taktovkou Petra Altrichtera s Českou filharmonií. Na programu zaznějí skladby Carla Marii von Webera, Antonína Dvořáka a Petra Iljiče Čajkovského. Akce se koná ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 24. června, a to od jedenácti a sedmnácti hodin.…
Filharmonie Hradec Králové na Smetanově Litomyšli, v Kutné Hoře i doma
Hradecká filharmonie (FHK) finišuje svou sezónu. Červnové koncerty ji čekají na festivalu Smetanova Litomyšl, v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře, ale i na vlastním podiu. Jedná se o poslední koncerty s dlouholetým ředitelem Václavem Dernerem ve funkci. Na Smetanově Litomyšli orchestr vystoupí v rámci koncertu věnovaného tvorbě klasika hollywoodské produkce Johna Williamse; druhá část bude patřit premiéře,…
Baroko provoněné Francií naplnilo klášterní refektář
„Již v prvních tónech Ouvertury se hráčům podařilo sál velmi dobře naplnit zvukem, hravost prvních frází pak vytvářela prostor pro vynikající barevné kontrasty se střídajícími se pasážemi táhlejšími a zádumčivějšími.“
„Tanečnější a lidovější Telemann se pak ukázal v závěrečném Vivace, kde hráči citlivě a s umem využili určité zvukově „syrovější“ polohy svých nástrojů.“
„V rukou kontrabasisty se nástroj proměnil v jakýsi cajon, kterým perkusivně doprovázel Rameauovo Tambourin en Rondeau.“
Ve středu dne 21. června 2023 se v Letním refektáři Strahovského kláštera v Praze konal poslední koncert z cyklu Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum této sezóny. Název programu, Omfalé & Hébé, odkazoval na pojítko mezi zahranými díly, na „vůni Francie“.
Magický slunovrat nejen s Českou filharmonií
„Filharmonici vzali otěže do rukou, nasadili svižné tempo a zahájili koncert, jako kdyby měla následovat celá opera.“
„Hudební projev uskupení Time for Three spojuje různé styly a tradice, popírá limity a konvence a poslech jejich hudby znamená pozvání do zcela svébytného světa.“
„Nicolas Kendall zakončil koncert: ‚Ze zcela zaplněného Hradčanského náměstí je poznat, že toto město miluje svůj orchestr!‘“
Je čas letního slunovratu, čas nejdelšího dne a nejkratší noci, čas magický a ověnčený pověstmi. Na Hradčanech se již počasí vybouřilo, nastává pomalu večer a tisíce Pražanů i dalších milovníků léta a České filharmonie míří na Hradčanské náměstí na tradiční open-air koncert. Jeviště poblíž Pražského hradu orientované na západ je plné muzikantů, kteří spolu se svým publikem slaví příchod léta.
Ostravské loučení dirigenta Petra Popelky s Norským rozhlasovým orchestrem bylo euforické i dojemné
„Petr Popelka je šéfdirigentem Norského rozhlasového orchestru, se kterým se na koncertě v Ostravě loučil. To proto, že od sezóny 2024/25 je šéfdirigentem Vídeňských symfoniků.“
„Koncertu pro klavír a orchestr a moll op.16 norského skladatele Edvarda Hagerupa Griega se ujal mladý norský klavírista Christiaan Ihle Hadland, který s tímto orchestrem debutoval již ve svých patnácti letech.“
„Ze všech nástrojových skupin byla cítit vypjatá jedinečnost okamžiku, všichni viseli na dirigentovi a dávali do interpretace maximální dávku emocí a výrazu.“
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka v Ostravě uvedl ve středu 21. června v Domě kultury v Ostravě-Porubě kompletně norský večer. S jednou výjimkou. Dirigoval Čech, Petr Popelka. Jeho rozloučení s orchestrem a večer celkově byly velmi emotivní. S Norským rozhlasovým orchestrem, se kterým hrál také klavírista Christian Ihle Hadland, přinesl díla Edvarda Hagerupa Griega.
Přihlášky na Concertino Praga 2024 otevřeny
Dvořákova mezinárodní rozhlasová soutěž Concertino Praga otevírá přihlášky pro ročník 2024. Ty je společně s nahrávkou hudebního výkonu možné podávat přes webové stránky soutěže do 31. března příštího roku. V roce 2024 se bude soutěžit v sólové kategorii, všechny nástrojové obory jsou hodnoceny společně. V oborech housle, klavír, violoncello, cembalo, akordeon, harfa a kytara se…
Hudební léto Kuks s novodobou i světovou premiérou. Prvně také s klavírním recitálem
Čtrnáctý ročník mezinárodního festivalu Hudební léto Kuks se uskuteční od 24. června do 19. srpna 2023. Na pěti koncertech konaných vždy v sobotu v kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu od osmnácti hodin se představí řada špičkových interpretů. Vedle novodobé premiéry skladby z kukského archivu zazní i světová premiéra skladby německého skladatele žijícího v Norimberku, Holmera Beckera.…
Až na konec světa (16)
Kapelník, komponista a řeholník František Ignác Antonín Tůma.
Nástin jednoho života
„Diplomat a politik František Ferdinand Kinský jej v devatenácti nasměroval z Prahy do Vídně, kde se jako skladatel a kapelník všestranně uplatnil.“
„Mší Tůma zkomponoval na tři desítky, k tomu moteta, svity, partity, symfonie, stylově na pomezí končícího baroka a nastupujícího klasicismu.“
„Bylo mu čtyřiašedesát, když se uchýlil do kláštera v Geras, kde měl o podněty ke komponování vystaráno.“
Výjimka potvrzuje pravidlo. A tak si v cyklu o našich zapomenutých krajanech, vesměs židovského či německého původu, dopřejme změnu. Výjimečně věnujme pozornost muži, který pocházel z české rodiny. Byl to našinec každým coulem. Přesto si nástin svého života právě nyní zaslouží. Blíží se rok 2024, Rok české hudby. A v něm by měl být František Ignác Antonín Tůma díky dvěma výročím připomenut. Narodil se 2. října 1704 a zemřel 3. února 1774, tedy před rovnými dvěma sty padesáti lety.
Haydn, Rejcha, Mozart. Bennewitzovo kvarteto dvakrát vystoupí s Igorem Františákem
Letní Hudební výlety Svatováclavského hudebního festivalu (SHF) chystají na přelomu června a července řadu šesti koncertů. První dva nazvané Klasicistní skvosty: Haydn / Rejcha / Mozart Bennewitzova kvarteta s Igorem Františákem se konají v pátek 23. 6. v Dole Michal v Ostravě-Michálkovicích a v sobotu 24. 6. v kostele sv. Jiří v Brušperku, pokaždé od osmnácti hodin. Bennewitzovo…
Písně o mrtvých dětech. Peter Mazalán v nejnovějším projektu zpracoval těžké téma
„Mazalán však tému nechápe ako tragickú – „umieranie“ chápe ako postupnú premenu dieťaťa v jeho vývoji a analyzuje, čo znamená stratiť alebo prísť o nevinnosť, čistotu, bezprostrednosť a nesebeckosť.“
„Pojem detskej duše rozširuje a trocha aj zámerne znejasňuje.“
„Petrovi Mazalánovi a jeho tímu sa v projekte podarilo aj v nevďačnom asketickom a nezatemnenom priestore so značnými svetelnými limitmi dosiahnuť komornú atmosféru koncertnej piesne a obohatiť ju o podmanivý vizuálny rozmer bez prvoplánovej ilustrácie textov.“
Slovenský barytonista Peter Mazalán pokračuje v mapovaní hraníc koncertného a performatívneho formátu i v úvahách o zmysle tvorby a rôznych možnostiach vnímania umenia a reality. Vo svojom najnovšom projekte Piesne o mŕtvych deťoch prostredníctvom neobvyklého koncertno-divadelného projektu svoju pozornosť upriamil na prieniky medzi svetom detí so svetom dospelých. Projekt bude uveden i v Praze, a to v Divadle X10, v úterý 27. června v 19 h.
Pochválena buď naděje. Kroměřížský festival nabídl soudobou duchovní hudbu
„Festival Forfest se soustředí na současnou uměleckou tvorbu s duchovní tematikou a daří se mu tak upozorňovat na nejdůležitější úlohu umění – dotýkat se lidské duše.“
„Ve velmi kontrastní skladbě, v níž se střídají zpěvné chorální plochy s virtuózními pasážemi, se naplno projevila Ficova výborná práce s časem i smysl pro přesvědčivé ztvárnění vnitřního konfliktu skladby.“
„Je třeba ocenit nápaditou dramaturgii koncertu, která posluchače provedla od radostné jistoty přes beznaděj až po naději na vykoupení.“
Kroměřížským chrámem sv. Mořice zněla v neděli 18. června hudba pro zpěv a varhany. V rámci letošního ročníku mezinárodního festivalu hudby s duchovním zaměřením Forfest se představili Ján Fic a Zuzana Barochová s programem sestaveným převážně ze skladeb současných slovenských autorů s přesahem i do první poloviny 20. století.
Noc s operou Carmen v lochotínském amfiteátru
Sedmý ročník Noci s operou v pátek 23. června nabídne v lochotínském amfiteátru Bizetovu operu Carmen. Ta vznikla podle novely Prospera Mériméa vycházející ze skutečného příběhu o dělnici z tabákové továrny, která svede vojáka Dona Josého zasnoubeného s Micaëlou. Kvůli Carmen se stane dezertérem, pašerákem a nakonec i vrahem, když svou milovanou ze žárlivosti usmrtí. Titulní roli vášnivé…
Nebe na zemi. Havelka s Plachetkou zpívali Ježka
Jaroslav Ježek jako autor písní pro Osvobozené divadlo a občas i pro někoho jiného. To je téma nové hudební show, kterou chystají Melody Makers na listopad do pražské Lucerny a která měla ve středu premiéru na Smetanově Litomyšli. Ještě se tam jednou opakuje. Je vcelku jedno, kdo to celé vymyslel, kdo je hlavní…
Lucie Kaňková jako Anna Bolena v Košicích
Jako Donizettiho Anna Bolena se dnes večer představí sopranistka Lucie Kaňková, a to v nové inscenaci, kterou nachystalo od 22. června Národní divadlo Košice. Enricem bude Michal Onufer, Giovannou Seymour Myroslava Havryliuk, Lorda Rochefora zpívá Marek Gurbaľ a jako Riccardo Percy vystoupí Deniz Leone. Inscenaci, která patří mezi vrcholná díla italského belcanta, hudebně…
Závěrečná představení Tanečního centra Praha
Taneční centrum Praha v Divadle Hybernia dvakrát uvede Závěrečné představení sezóny 2022/23, které je každoroční přehlídkou umělecké činnosti konzervatoře. Na jevišti se vystřídají všichni studenti školy od prvního do osmého ročníku společně s přípravným oddělením Terpsichore. Mladí umělci divákům předvedou průřez vyučovanými tanečními styly jako jsou balet, jazz, moderní tanec, step, lidový…





























