Spolek ProART, jehož filozofií je propojování rozlišných divadelních žánrů v jeden celek či boření hranic mezi jednotlivými uměleckými odvětvími a samotnými umělci, zveřejnil program svého dvacátého ProART Festivalu, který se uskuteční v šesti městech od 15. července v Moravském Krumlově, Brně, Slavonicích, Jičíně, Praze a poslední zastávkou bude Olomouc na přelomu září a října. Večerní produkce…
Vladislav Bláha: Letos přijedou absolutní kytarové špičky z celého světa
„Kombinace sólové kytary s mandolínou nebo domrou je pro publikum atraktivní.“
„Stává se, že jsme inspirací pro jiné festivaly.“
„Je hodně náročné vést festival, kdy je člověk od rána do půlnocí i déle na nohou a současně vystupovat na koncertě.“
Mezinárodní kytarový festival Brno se letos uskuteční od 30. července do 4. srpna. V prvním srpnovém týdnu do Brna zavítají ikony světové kytary Maximo Diego Pujol, Fabio Zanon, Eduardo Fernández, Simone Iannarelli a další. Dvaatřicátý ročník festivalu připravil a komentuje ředitel, kytarista a pedagog Vladislav Bláha, který se nedávno vrátil koncertního turné v Severní Americe.
Jakub Hrůša čestným členem Royal Academy of Music
Jakub Hrůša, šéfdirigent Bamberských symfoniků, hlavní hostující dirigent České filharmonie a od podzimu 2025 hudební ředitel londýnské Královské opery Covent Garden, se v Londýně stal čestným členem Královské hudební akademie. Titul užívají jen tři stovky žijících hudebníků, v minulosti byl udělen takovým osobnostem, jako jsou například Felix Mendelssohn-Bartholdy, Igor Stravinskij nebo Pablo Casals.…
VÝHERCI VSTUPENEK:
Musica Florea tradičně v unikátním divadélku
Představení na unikátní scéně barokního divadla Florea Theatrum jsou každoročně vrcholem cyklu Musica Florea Bohemia. V novodobé světové premiéře tentokrát soubor uvede romantickou zpěvohru Lékař oční od Vojtěcha Matyáše Jírovce, v českém překladu J. K. Chmelenského z roku 1833, a pak dílo z romantické doby „galantního věku“ nazvané Na dvoře Krále Slunce aneb Barokní dostaveníčko…
Ctěnický hudební festival. Do třetice všeho dobrého
Zámecký areál Ctěnice ve dnech 18. až 20. července 2023 přivítá na severovýchodním okraji Prahy už třetí ročník Ctěnického hudebního festivalu, na kterém vystoupí přední čeští i slovenští umělci. Například spolutvůrce nedávného historicky prvního uvedení Dvořákovy Rusalky v milánském Teatro alla Scala Jiří Rajniš nebo renomovaný klavírista, známý například doprovázením houslisty Josefa…
Jan Jiraský: Na festivalu Janáček a Luhačovice budu hrát i méně známé Janáčkovy skladby
„Budu hrát z Janáčkova díla vedle známých skladeb i věci, které se zas tak běžně nehrají. Pokusím se o takový mix klavírního hraní a slova.“
„Já v mládí Janáčka nesnášel! Rodiče mě v dobré snaze asi ve dvanácti, třinácti letech vzali na Její pastorkyni. Hudba i v orchestru plná disonancí, které mi nedávaly smysl, mě přiváděla k zoufalství. K tomu děj plný nářků, vražda dítěte.To musíte uznat, že to na puberťákovi muselo zanechat negativní stopy!“
„Já se stal vedoucím klávesové katedry na JAMU už ve třiatřiceti, a to díky přání tehdejšího vedoucího katedry profesora Jiřího Skovajsy, který pár dní před svým předčasným odchodem z tohoto světa mě navrhl jako svého nástupce.“
Jan Jiraský patří ke klavíristům, kteří ještě v nedávném čase koncertovali po celém světě, dnes ale již tolik příležitostí nemají a preferují pedagogickou činnost. V letošním roce slaví padesátiny a o hudbě, Janáčkovi a koncertování vůbec jsme si povídali před jeho sobotním účinkováním na festivalu Janáček a Luhačovice.
Zahájení Festivalu Krumlov ve francouzském duchu už tento pátek
Dvaatřicátý ročník festivalu s původním názvem Mezinárodní hudební festival Český Krumlov začíná už v pátek 14. července od devíti hodin vyprodaným open-air vystoupením v Letní jízdárně titulovaným Francouzská noc. Osmistovka diváků bude na začátek Festivalu Krumlov svědkem originálních choreografií Jiřího Bubeníčka v podání souboru Les Ballets Bubeníček na hudbu Henriho Duparca s názvem Poéme nocturne –…
Pietní koncert Památníku ticha
Na pietním koncertě Památníku ticha ve čtvrtek 13. července v devatenáct hodin vystoupí Petr Kotík, přední český skladatel, dirigent a flétnista žijící v New Yorku. Koncert věnovaný obětem Terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Birkenau se koná ve Velké dvoraně pražského Veletržního paláce. Vyvraždění obyvatel lágrbaráku BIIb proběhlo v roce 1944 ve dvou vlnách, 8. března a 10. až 12.…
Pohledem Jiřího Vejvody (51)
Slyšet hudbu očima.
Pohled pod televizní pokličku
„Vévodit Galakoncertu z Paříže 14. července budou například tenorista Jonas Kaufmann nebo barytonista Ludovic Tézier; diváky hodlá zaujmout i hvězdný klavírista Daniil Trifonov.“
„Svébytnou disciplinou, náchylnou k mnoha problémům, je ale samotný televizní přenos; co divákovi doma před ‚bednou‘ nabídnout?“
„Detaily nemusí diváka v bytě zajímat; možná ale dodají další rozměr sledování pátečního přenosu na ČT Art.“
Jako pokaždé během posledních jedenácti let i tento pátek se – v den státního svátku Francie – zaplní Martova pole pod Eiffelovou věží desítkami tisíc diváků, což v zemi, která co chvíli vře výbuchy pouličního násilí, představuje i bezpečnostní riziko. Především je však večer 14. července vítanou příležitost nabídnout široké veřejnosti „to nejlepší z klasiky“. Jak publiku rozesetému po trávníku, tak milionům televizních diváků v mnoha zemích světa včetně České republiky. Letos program ČT Art odvysílá Galakoncert z Paříže podesáté za sebou.
Svátek chrámové hudby na zámku v Konojedech
Zámek Konojedy nacházející se vzdušnou čarou deset kilometrů západně od České Lípy prožije nevšední událost, na kterou zároveň zve všechny milovníky sborového zpěvu a hudby obecně. Vystoupí totiž Youth Choir of the Brunswick Cathedral, členové největší německé instituce pro církevní hudbu v Německu. Jedná se o benefiční koncert, jehož celý výtěžek bude upotřeben…
Vondráčka je třeba zažít! Fenomenální pianista potvrdil své renomé
„Vondráček ví, že žádné dílo není dobré zakonzervovat do nehybné strnulosti. Je živé jen tehdy, pokud se posouvá vlastní názor pianisty a komplexnost jeho sdělení.“
„Za každým rozmáchlým gestem, pohybem paží a zuřivým sešlápnutím pedálu můžeme hledat stopu v bohatě diferencované úhozové technice, promyšlené výstavbě a kantabilním frázování.“
„Vondráček v každém okamžiku u klavíru tvoří, hledá a posouvá hranice možného výkladu.“
Lukáš Vondráček přijel do Opavy a zahrál Rachmaninova. Světově proslulý český pianista na své rodné město slyší a vrací se často. V neděli 9. července tak učinil ve společnosti Janáčkovy filharmonie pod taktovkou rumunského dirigenta Gabriela Bebeşeley. Zazněly kompozice Sergeje Rachmaninova a Franze Schuberta, přičemž není překvapením, že koncert opavského rodáka byl dlouho dopředu beznadějně vyprodán.
Hans Christian Aavik: V hudbě mám rád všechno. Vivaldiho i Enesca
„Soutěž Carla Nielsena znamenala asi nejtěžší chvíle mého života. A současně ty nejkrásnější.“
„Mám v hudbě opravdu rád všechno. Rád ztvárňuji každý aspekt, nevybírám si období.“
„Hudební partneři si nemůžou dobře rozumět jen v muzice, musí se shodnout i v životě. Známe se dopodrobna, víme o svých přednostech i o svých slabostech. A umíme si vzájemně pomoci.“
Pětadvacetiletý estonský houslista Hans Christian Aavik je loňským vítězem Mezinárodní soutěže Carla Nielsena v dánském Odensee. Hraje sólově i v duu se svou ženou, nadanou klavíristkou Karolinou Aavik, Žukovou za svobodna. Pojí je nejen společný život, studia a koncertování, ale i nahrávka Enescovy sonáty a současných autorů v řadě Rising Stars u Deutsche Grammophon…
Fenomenální Reinhold Friedrich s Danielou Valtovou Kosinovou na kukském festivalu
„Přestože Holmer Becker při zpracování tématu nevybočil za hranice soudobé hudební srozumitelnosti, pro někoho z návštěvníků koncertu mohla být uvedená kompozice v kontrastu s ostatním programem přece jen trochu hůře uchopitelná.“
„Interpretace Mendelssohnovy sonáty na menších kukských varhanách vyzněla komorněji než na velkých chrámových nástrojích, což ovšem díky vynalézavému rejstříkování Daniely Valtové Kosinové bylo v daném sakrálním prostoru spíše ku prospěchu věci.“
„Svítivý, přitom příjemně kulatý tón Friedrichovy trubky naplnil prostor kostela v Kuksu doslova mystickou atmosférou. Stačí mu k tomu doslova jeden dlouhý tón, gradující nejen dynamicky, ale i neopakovatelnou emocí.“
Zatímco čtrnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Hudební léto Kuks zahajoval 24. června třináctičlenný ansámbl Pražských komorních sólistů, na jeho druhém koncertě 8. července to byli pouze dva protagonisté: německý trumpetista Reinhold Friedrich a varhanice Daniela Valtová Kosinová, která kromě doprovodu hlavního sólisty měla příležitost i k samostatným sólovým vstupům. Součástí večera se stala i světová premiéra Čarodějnické árie pro varhany současného německého skladatele Holmera Beckera (*1955), který byl na koncertě osobně přítomen.
Němé filmy řečí varhanní improvizace. Skvělý nápad znovu ožije ve Wrocławi
Netradiční projekt přináší Národní hudební fórum (NFM), kulturní institut polského města Wrocław. V průběhu čtyř večerů v rámci letních měsíců se představí čtyři různí varhaníci, aby doprovodili svým uměním improvizace promítání němých filmů z dvacátých let 20. století. Všechny produkce akce zvané NFM Organ Cinema se uskuteční v Sala główna, hlavním sále institutu. Zahájením…
Ohlédnutí za pátým ročníkem festivalu Živé pohraničí – Lebendes Grenzland
„V úvodním Novém špalíčku Bohuslava Martinů Sylva Čmugrová svým hlasově ukázněným projevem prokázala vzácný smysl pro interpretaci ohlasové tvorby, vzniklé na texty Sušilovy sbírky lidových písní.“
„Karel Untermüller svým ušlechtilým tónem, neomylnou intonací a procítěným přednesem znovu potvrdil svoji příslušnost k našim předním interpretům.“
„Jako ukázka živého tvůrčího potenciálu současné skladatelské generace byla zařazena Symfonieta „La petite Joie“ skladatele, klavíristy a herce Ondřeje Brouska.“
S prvním červencovým týdnem v Mariánských Lázních skončil jeden ze tří hudebních festivalů konaných v nejzápadnější části naší republiky (dalšími jsou Hudební léto Borska v okolí Boru u Tachova a Dveře jízdárny dokořán ve Světcích). Již sám dvojjazyčný název Živé pohraničí – Lebendes Grenzland naznačuje, že hudba se zde pěstuje pravidelně, dokonce za přítomnosti stálého symfonického tělesa, a že kulturní akce přináší požitky pro posluchače z obou stran hranice. Ve srovnání s minulým ročníkem byl program omezen. Na rozdíl od mnohých festivalů zde připravované akce nejsou závislé na přízni počasí, mohly se tudíž uskutečnit podle stanoveného plánu.
Harfa, jak ji neznáme. Elisabeth Plank pokladem Broumovska
„Nikdo zatím nepodtrhl místního genia loci tak jako Elisabeth Plank se svou harfou.“
„Kostel se proměnil ve zvukovou laboratoř, Plank ve světové premiéře skladby Margarety Ferek-Petrić posunula zvukové možnosti nástroje za hranici naší představivosti.“
„Chvíli jsem měla pocit, jako bych se ocitla v pohádce, kde kontrastovala romantická melodie, elegance a křehkost interpretky se syrovostí kostelních lavic, loupající se omítky a torzem varhan.“
Je slunný, teplý podvečer sobota 8. července. Těsně před osmnáctou hodinou se pár kilometrů za Broumovem, na kopci před Šonovem u kostela sv. Markéty scházejí svátečně odění lidé. Všichni míří na druhý z koncertů osmnáctého ročníku festivalu klasické hudby Za poklady Broumovska. Sólistkou večera je dvaatřicetiletá rakouská harfistka Elisabeth Plank.
Hudební festival v Pärnu se blíží
„Přitahovat budou jistě koncerty Estonského festivalového orchestru, složeného z hráčů předních evropských těles.“
„Jako každý rok překvapí svým entuziasmem a nasazením Baltic Sea Philharmonic, kterou řídí Kristjan Järvi.“
„Za pozornost bude stát odpolední Järvi Session na téma „Strach udělat chybu“.“
Příští týden ožije estonské přímořské letovisko Pärnu znovu hudbou. Ve středu 12. července pozdvihne taktovku dirigentská ikona Neeme Järvi a koncertem se Sinfoniettou Riga zahájí tradiční hudební festival, který umělecky vede jeho syn Paavo Järvi a nemalou měrou se na něm podílí i jeho druhý syn Kristjan. Letos se festival s mottem Svět se setkává v Pärnu koná od 12. do 21. července.
Hudba jako křižovatka kultur. Olomoucké barokní slavnosti zahájeny
„Kdo čekal tradiční model spočívající na formálně striktně koncipovaných skladbách známých či méně známých jmen barokní hudby, byl zřejmě hodně překvapen.“
„Solamente naturali a Barokksolistene dohromady sestavili těleso o počtu pouhých devíti muzikantů, ale jejich zvuk byl místy tak mohutný, vrstevnatý a vášnivý, jako by před lidmi seděl velký orchestr.“
„Nezáleží na tom, v jakém čase se nacházíme. Stejně to nemůžeme změnit. Důležité je, jestli se dovedeme radovat z toho, co hudba přináší.“
Svůj jedenáctý ročník letos Olomoucké barokní slavnosti otevíraly nekonvenčním způsobem. Prestižní hudební a divadelní festival zahájily soubory Solamente naturali ze Slovenska a Barokksolistene z Norska. Název koncertu One Music není nutné překládat. Sluší se jen dodat, že premisa „hudba je jen jedna“ byla toho večera dokonale naplněna.
ČRo D-Dur: Shakespearovské úterý a Káťa Kabanová s Hrůšou
„Celé úterý bude na stanici D dur ve znamení Shakespeara, zazní originální a bohatý výběr skladeb tímto autorem inspirovaný.“ „A nakonec skvělé provedení posledních tří Mozartových symfonií. Na něm se ukáže, jak vynikajícím Mozartovským dirigentem Kubelík byl v závěru své šéfovské éry u Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu.“ „Pravidelnou návštěvu připravila Wanda Dobrovská se…
Závěrečný koncert letošních valtických kurzů nastane dnes
Mezioborové kurzy zaměřené na stylově poučenou interpretaci hudby, tance a herectví od středověku po rané 19. století – to je Mezinárodní letní škola staré hudby ve Valticích. Ve více než třiceti třídách je možné studium sólových nástrojů, zpěvu, orchestru, komorní hry, barokního herectví a dalších. Určena je začínajícím profesionálům i amatérům a rodinám s dětmi.…
Dirigent Tomáš Hanus v Hannoveru připravuje mahlerovsko-bernsteinovský pořad
Úspěšné tažení poslední doby zahrnující zahajovací koncert Pražského jara či historicky první uvedení Dvořákovy Rusalky v milánské La Scale zastihuje českého dirigenta Tomáše Hanuse, hudebního ředitele Velšské národní opery, při dalším ‚poprvé‘. 8. července stane před hannoverským Niedersächsisches Staatsorchester k provedení symfonijních prvotin dvou různých autorů, Leonarda Bernsteina a Gustava Mahlera. Právě interpretací Mahlera Bernstein…
Lukáš Vondráček se vrací domů. Zahraje Rachmaninova s ostravskou filharmonií
V prostorách kostela svatého Václava v Opavě vystoupí místní rodák a světově uznávaný pianista Lukáš Vondráček a spolu s ním Janáčkova filharmonie Ostrava (JFO) pod vedením rumunského dirigenta Gabriela Bebeşelei. Tímto koncertem pokračuje v neděli 9. července pátá sezóna opavského symfonického cyklu Janáčkovy filharmonie Ostrava. Zazní symfonie Sergeje Rachmaninova a Franze Schuberta a zejména pak Koncert pro…
Pavel Režný: Muzikál Fun Home pro mě byl velká dirigentská škola
„Můj táta je více než třicet let sbormistrem a mě vždycky hrozně štvalo, když nám doma v obýváku neustále hrály sbory a já to musel poslouchat.“
„Moje první ‚regulérní‘ dirigování byl pak koncert 4xM, což byl streamovaný koncert, který jsme dělali za covidu. Tam jsme vybrali čtyři muzikály – Fun Home, Rent, Vlasy a Probuzení Jara.“
„A co se mi na Fun Home líbí nejvíc? Určitě ta úžasná niternost a emotivnost celé hudební stránky. Myslím, že ta se musí dotknout opravdu každého.“
Pavel Režný je jednou z nejvýraznějších osobností plzeňského muzikálového souboru Divadla Josefa Kajetána Tyla. Po absolvování JAMU v Brně, obor muzikálové herectví, obdržel jako zpěvák a herec řadu nominací na prestižní divadelní ocenění, za rok 2019 pak získal cenu Thálie za roli „Smrti“ ve slavném rakouském muzikálu „Elisabeth“ Sylvestera Levaye a Michaela Kunzeho s českým textem Michaela Prostějovského. Působnost Pavla Režného však nezůstává pouze v pěvecké rovině. Na plzeňské konzervatoři studuje obor dirigování pod vedením Jiřího Štrunce a má za sebou už kompletní hudební nastudování úspěšného muzikálového představení Fun Home. Právě ‚Pavel Režný jako dirigent‘ je hlavním tématem rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.
Světová premiéra na broumovském festivalu. Přednese ji Elisabeth Plank
Rakouská harfistka Elisabeth Plank se v sobotu 8. července představí na festivalu Za poklady Broumovska jakožto další zahraniční interpretka akce. Koncert startuje v osmnáct hodin v šonovském kostele sv. Markéty a dobrovolné vstupné bude příspěvkem na obnovu kostelů broumovské skupiny. Rakouská harfistka Elisabeth Plank toho dosud přes své mládí stihla mnoho. Kromě vítězství na mezinárodních…
Tomáš Ondřej Pilař: Jsme v cíli maratonu. Teď nás čeká ultramaraton
„Aktivity spojené s kandidaturou si vyžádaly zapojení skoro tisíce lidí.“
„V roce 2000 jsem žil coby školák v Praze, v roce 2015 jsem vedl operu v Plzni a nyní ji vedu v Českých Budějovicích. Evropská hlavní města kultury mě jaksi záhadně přitahují!“
„Cílem našich programů je reformovat umělecké prostředí Českých Budějovic, resp. celého kraje, tak, aby se zde jednotlivé aspekty kultury prostupující veřejným prostorem, městskými organizacemi, sférou sociální, vzdělávací, zdravotní, komunitní či sportovní vzájemně podporovaly a souvisely jedna s druhou.“
Tomáš Ondřej Pilař, umělecký šéf opery Jihočeského divadla a jeden z renomovaných českých operních režisérů, je jedním z lidí, co se zasloužili o úspěch Českých Budějovic. V roce 2028 totiž budou držitelem titulu Evropského hlavního města kultury. Ve finálovém kole porazily město Broumov. Okolnosti naplňování požadavků projektu i předpokládaný průběh roku 2028 i roků následných režisér přiblížil pro portál KlasikaPlus.cz.
Tuzemská špička předvede své umění v Českém ráji
Hudba zraje – slovní hříčka pořadatelů letošního festivalu Hudba z ráje. Václav Hudeček, Vilém Veverka, Daniel Hůlka anebo Jaroslav Satoranský a Josef Dvořák jsou někteří z umělců, s nimiž se publikum setká na dalším, už šestém ročníku hudebního festivalu, který v Českém ráji pořádají sopranistka Karolína Cingrošová a její otec, televizní a rozhlasový moderátor Václav Žmolík. „Letos…
Olomoucké barokní slavnosti jsou už za dveřmi
Zahajovací koncert dva měsíce trvajícího festivalu Olomouckých barokních slavností 2023 se koná už zítra, 7. července. Vystoupí norští Barokksolistene a slovenští Solamente Naturali se svými vedoucími Bjarte Eikem a Milošem Valentem. Koncert s názvem ‚One Music – hudba je jen jedna‘ ve Slavnostní dvoraně Arcibiskupského paláce představí repertoár 17. a 18. století. Program je…
Jan Hus v romantickém oratoriu Carla Loeweho
„Místy zní Loeweho výrazně melodická a nepříliš složitá hudba idylicky a líbezně, místy závažněji, vystihuje prostředí a nálady, spoluvytváří v až operním slova smyslu charakteristické obrazy a situace.“
„Skladatel Loewe, působící po větší část života jako varhaník a pedagog v tehdy německém Štětíně, byl luterán s hudebním a teologickým vzděláním a Jana Husa spolu se svým libretistou podává způsobem bez jakýchkoli pochybností pozitivním.“
„Loewe žije v hudebním dění především písněmi, ale toto osmdesátiminutové oratorium dává jasně najevo, že i jeho zapomenutá duchovní tvorba stojí za poslech.“
Německý skladatel první poloviny devatenáctého století Carl Loewe, proslulý zejména svými baladami a písněmi, je také autorem několika velkých vokálně-instrumentálních kompozic, duchovních skladeb, v současném koncertním provozu však vlastně zcela neznámých. Mezi taková díla patří i devadesátiminutové oratorium Jan Hus, jehož libreto zpracovává romantickým způsobem reformní odkaz českého kněze, nařčeného z kacířství a v roce 1415 na církevním koncilu v Kostnici 6. července upáleného.
Trumpetista Reinhold Friedrich zavítá na festival v Kuksu
V pořadí druhý koncert čtrnáctého ročníku mezinárodního festivalu Hudební léto Kuks se koná v sobotu 8. července od osmnácti hodin v kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu. Vystoupí jeden z předních světových trumpetistů, profesor na Hochschule für Musik v Karlsruhe Reinhold Friedrich spolu s varhanicí Danielou Valtovou Kosinovou. Vedle převážně barokní hudby zazní světová premiéra kompozice německého…
Fenomenální Thierry Mechler zahájil letošní Svatovítské varhanní večery
„Fantazie a fuga a moll BWV 904 Johanna Sebastiana Bacha patří mezi méně hrané skladby při varhanních produkcích, jelikož se jedná původně o dílo pro cembalo.“
„Mechler proložil program třemi svými improvizacemi, v nichž vzdal hold třem velikánům francouzské hudby 19. a 20. století.“
„Bylo pozoruhodné, jak české romantické varhany zněly pod rukama Mechlera francouzsky, podobně jako před rokem v případě Philippa Lefebvra.“
Svatovítské varhanní večery, mezinárodní varhanní festival v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha, se letos konají již podvanácté. Tvoří je řada pěti recitálů uskutečněných během července až počátku srpna, na nichž účinkují umělci z celého světa. Někteří zde již hráli vícekrát, například Jan Hora. První večer pořadatelé svěřili umělci původem z francouzského Alsaska, jenž je žákem Daniela Rotha či Marie-Claire Alainové. Působí jako profesor varhan na Vysoké hudební škole v Kolíně nad Rýnem, coby varhaník tamtéž a také v katedrále ve svém rodišti. Dramaturgie jeho programu byla objevná, patrně ze všech pěti večerů nejpozoruhodnější, jelikož obsahovala málo známá díla i neznámé autory. Zcela automaticky v něm dominovala francouzská hudba a nechyběly ani tři improvizace. Hlavní český svatostánek byl posluchači uspokojivě zaplněn a po celý koncert vládla atmosféra soustředěného poslechu.




























