Taneční centrum Praha v Divadle Hybernia dvakrát uvede Závěrečné představení sezóny 2022/23, které je každoroční přehlídkou umělecké činnosti konzervatoře. Na jevišti se vystřídají všichni studenti školy od prvního do osmého ročníku společně s přípravným oddělením Terpsichore. Mladí umělci divákům předvedou průřez vyučovanými tanečními styly jako jsou balet, jazz, moderní tanec, step, lidový…
Cenu Jiřího Bělohlávka získal violoncellista Vilém Vlček
Pátým laureátem Ceny Jiřího Bělohlávka pro umělce do třiceti let je violoncellista Vilém Vlček. Cena mu byla udělena během středečního Open Air koncertu na Hradčanském náměstí v Praze, kterým Česká filharmonie pod taktovkou amerického dirigenta Keitha Lockharta ukončila svou 127. sezonu. Pětadvacetiletý Vilém Vlček je absolventem Gymnázia a Hudební školy hlavního města…
Schönbergovy Písně z Gurre. Efektní, nebo na efekt?
„Kdo však v prvním díle zcela zazářil, byla mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, jejíž ztvárnění Lesní holubice bylo od prvních tónů dechberoucí a naprosto věrohodné.“
„Představitel krále Waldemara, tenorista Michael Weinius, jehož postava se objevuje na rozdíl od ostatních v celém díle, bohužel dle mého názoru nebyl úplně dobrou volbou.“
„Ve třetím dílu jednoznačně zaujal barytonista Yngve Søberg, který svým sytým hlasem bravurně ztvárnil bohužel velmi stručnou postavu Sedláka.“
Slavná celovečerní kantáta Arnolda Schönberga zazněla v pražské Státní opeře v úterý 20. června v rámci projektu Musica non grata. Obří obsazení zajistil Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Norský rozhlasový orchestr, dále Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala) a Slovenský filharmonický sbor (sbormistr Jozef Chabroň). Sólových partů se ujali tenorista Michael Weinius, sopranistka Susanne Bernhard, mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, barytonista Yngve Søberg, tenorista Kevin Conners a barytonista Dietrich Henschel. Dílo nastudoval a provedl dirigent Petr Popelka.
Lebendes Grenzland – Živé pohraničí 2023
Letošní pátý ročník festivalu Západočeského symfonického orchestru (ZSO) s názvem Lebendes Grenzland – Živé pohraničí se koná od pátku 23. června do pátku 7. července. Koncerty jsou naplánovány do Mariánských Lázní, Domažlic a Paliče. Festival zahájí ZSO v Casinu Mariánské Lázně symfonický koncert pod taktovkou Aleny Hron se sólistou, klavíristou Miroslavem Sekerou. Na…
Jan Martiník: Z písní mám respekt
„Písně jsou nádherné, vždycky se na ně těším.“
„Ne každý na to má potřebný talent, ale David Mareček ano, a proto se mi s ním dobře zpívá.“
„Dal jsem z berlínské Státní opery výpověď, ale budu tam každý rok jezdit hostovat.“
Basista Jan Martiník, letošní čtyřicátník, účinkoval na závěrečném koncertu festivalu Pražské jaro v Beethovenově Deváté symfonii. S Davidem Marečkem u klavíru figuruje teď v programu letošního červnového festivalu Smetanova Litomyšl jako protagonista písňového recitálu sestaveného z děl českých autorů. Jak říká, písně jsou opravdu něco úplně jiného než opera. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz o písních podrobně uvažuje, ale přibližuje také své působení ve Státní opeře v Berlíně.
Vítězka loňské Operalie Juliana Grigoryan vystoupí v Praze
Mladá sopranistka Juliana Grigoryan je již delší dobu známou pěvkyní ve své rodné Arménii. Nicméně až loňským vítězstvím v Operalii Plácida Dominga a pěvecké soutěži Stanislava Moniuszka na sebe strhla pozornost operního světa. Agentura Nachtigall Artists, která se mimo koncertů mezinárodně uznávaných pěvců souvisle věnuje i nadějím operního světa, ji oslovila a zpěvačka podá…
Reprezentantka České republiky Vivi Nguyen vyhrála mezinárodní klavírní soutěž v Miláně
Soutěž Piano Talents v Miláně udělila Vivi Nguyen absolutní vítězství ex aequo. Společně s Ruskou Annou Martirosian zvítězily v kategorii do 8 let. Vivi Nguyen se od sezony 2023/2024 stane účastnicí projektu MenArt ve skupině předního českého klavírního virtuosa Iva Kahánka. „Vivi pochází z vietnamské rodiny usazené v České republice, hodiny klavíru u mě navštěvuje od…
Ozvěny Navalis na Karlově
Sopranistka Marina Vyskvorkina a varhaník Josef Popelka vystoupí ve středu v rámci Ozvěn Navalis. V kostele Nanebevzetí Panny Marie a sv. Karla Velikého na Karlově zazní od osmi hodin večer písně a árie P. Mascagniho, F. Schuberta nebo C. Franka a varhanní skladby J. S. Bacha, J. Segera, J. Stanleyho a dalších. Verše I. Slavíka, F. Šrámka, J. Nerudy a text J.B. Foerstera…
Pražští symfonikové s Tata Bojs v Obecním domě
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK představí hudební fúzi se skupinou Tata Bojs na společném koncertě. Populární písně kapely s hravými texty zazní v unikátním orchestrálním provedení. Koncert pod vedením šéfdirigenta FOK Tomáše Braunera se koná ve čtvrtek 22. června v Obecním domě. „Diváci se mohou těšit na nejznámější písně z alb Futuretro, Biorytmy,…
Operní kantáta snad na nádvoří Zámku Pardubice
Komorní soubor Barocco sempre giovane (Baroko stále mladé) chystá venkovní vystoupení na pardubickém zámku. Za přispění zpěváků Heleny Hozové a Tomáše Šelce uvede 22. června od devatenácti hodin díla barokních mistrů. Diriguje a na cembalo hraje Vojtěch Spurný. Jan Dismas Zelenka patří k nejvýznamnějších hudebním tvůrcům období vrcholného baroka. První významnou příležitost uvést…
Sefardské a španělské inspirace v pátek na HAMU
Program nazvaný Espaňoleta nabídne v pátek 23. června v Respiriu na Hudební a taneční fakultě AMU soubor Musica Poetica ve složení Jana Janků, Lucie Lukášová a Kateřina Stávková. Jako host se představí kytarista Tomáš Najbrt. Zazní Sefardské písně, které se předávaly z generace na generaci ústní tradicí po nuceném odchodu židů – sefarditů ze Španělska…
Světový svátek hudby v Českých Budějovicích
Kapely i sólisté různých žánrů se představí na Světovém svátku hudby v Českých Budějovicích 21. června 2023. Zejména jihočeští umělci rozezní prostory IGY centra a Kiosku28. Vstup je volný. Světový svátek hudby má své kořeny ve Francii a od roku 1982 se slaví vždy 21. června pod názvem Fête de la Musique ve více…
Plzeňský festival Na scénu! pošesté
Divadlo Josefa Kajetána Tyla (DJKT) pro všechny příznivce muzikálu a zájemce o hudební divadlo připravilo šestý ročník festivalu Na scénu! Ten ve dnech 20. až 25. června nabídne pět představení a přes dvacet nejrůznějších workshopů, kurzů a besed pro profesionály, studenty i laiky z řad široké veřejnosti. „Šestý ročník přivede do Plzně například uměleckého šéfa Laterny…
Opus magnum Smetanovy Litomyšle. Písně z Gurre s Petrem Popelkou jako událost i zážitek
„Dílo hudebně nezapře, že vznikalo po Wagnerovi a Mahlerovi a v době, ve které tvořil Richard Strauss.“
„Petr Popelka neúnavně inicioval hudební vlny a proměny, modeloval a tvořil, budoval a stavěl velkolepou architekturu.“
„Téměř zjevením byl výstup barytonisty Yngveho Søberga v roli Sedláka.“
Schönbergovy Písně z Gurre nezklamaly. Grandiózní vokálně-instrumentální dílo přineslo už čtvrtý den festivalu Smetanova Litomyšl hned jeden z jeho absolutních vrcholů. Petr Popelka za dirigentským pultem mimořádně velkého interpretačního aparátu předestřel partituru z roku 1913 jako sled básnivé lyrických obrazů vyprávějících dramatický příběh, jako mimořádně emotivní baladu. K provedení díla, které zaznívá jen jednou za několik desetiletí, se v litomyšlské festivalové hale v neděli večer sešly dva orchestry, dva sbory a šestice sólistů. Proti nim seděla tisícovka posluchačů, podmanivou hudbou zcela pohlcených a zasažených.
Jedna harfa, dva Emmanuelové, třikrát německý romantismus a Brahmsova Čtvrtá nakonec
„Již prvními takty ukázal Villaume publiku, že má k Brahmsovi hluboký vztah, že si je vědom, v čem důvtip jeho hudby spočívá.“
„Bylo patrno, že zná Emmanuel Ceysson skladbu nazpaměť, že má všechny melodie vryté pod kůži a nic ho nevyvede z míry.“
„Dramaturgicky velmi promyšlený koncept večera dal sezóně vyvrcholit ve třech dílech, které vznikly pouze v pětiletém časovém rozmezí.“
Nedělní majestátní zakončení 29. sezóny PKF — Prague Philharmonia se neslo v duchu německého romantického repertoáru, jenž naplnil Dvořákovu síň Rudolfina. Dvě orchestrální díla Johannesa Brahmse orámovalo virtuózní vystoupení harfisty Emmanuela Ceyssona s Reineckovým Koncertem pro harfu a orchestr e moll. Je třeba vyzdvihnout skvělou dramaturgii koncertu, propojení skladeb podobného hudebního kontextu. Především Brahms orchestru velmi sedl a Villaume jej vedl suverénně a kompaktně.
Skrznaskrz norský večer na Janáčkově festivalu
Mezinárodní hudební festival (MHF) Leoše Janáčka v Ostravě opět navštíví dirigent Petr Popelka, čerstvě zvolený a designovaný šéfdirigent Vídeňských symfoniků. Dirigent, který zároveň vede Symfonický orchestr Českého rozhlasu a končí ve funkci šéfa Norského rozhlasového orchestru s tímto posledně zmíněným tělesem doprovodí klavírního virtuose Christiana Ihle Hadlanda. „Ostravské publikum bude mít nyní jedinečnou příležitost…
Festival s písňovou akademií na zámku ve Žďáru nad Sázavou
Písňová akademie a hudební festival je vzdělávací program s intenzivní výukovou náplní i uměleckým výstupem. Koná se v období pěti dnů od 13. do 17. září 2023 na zámku a v zámeckém areálu ve Žďáru nad Sázavou. Program má formu masterclassu a workshopů pod vedením předních osobností z oblastí klasického zpěvu a klavírní spolupráce. Součástí bude i rozvoj osobnosti…
ČtenářiPlus: Písně z Gurre
„Přiznávám, že Schönbergovo dílo jsem znal doposud spíše okrajově. Teď se cítím povzbuzen, ba možná povinován se poněkud dovzdělat.“
„Druhá část předznamenala a třetí definitivně doslova odpálila ohňostroj nápadů a jasnozřivých hudebních myšlenek, z nichž i ta zdánlivě nejnepatrnější dokázala být neskutečně efektní i efektivní zároveň.“
„Toho nedělního večera se v Litomyšli pod vedením dirigenta Petra Popelky zrodil výkon naprosto hodný těch několika vteřin užaslého ticha po doznění posledních tónů i dlouhých minut trvajících standing ovations.“
Dramaturg Národního festivalu Smetanova Litomyšl pan Vojtěch Stříteský vyprávěl v rámci ouvertury k Písním z Gurre o tom, že když je poprvé slyšel živě, dobrou hodinu pak chodil a vstřebával, co vlastně vyslechl. My jsme bezprostředně po litomyšlském provedení Schönbergova monumentálního opusu hodinu času neměli, zážitky z vyslechnutého však vstřebáváme ještě teď, když píšu tyto řádky…
Virtuózní harfa a slavnostní Beethovenova Druhá v Lobkowiczkém paláci
„Ceysson svým sólovým vstupem hned na začátku vkusně anticipoval, že dramatický nerv harfové ‚promluvy‘ dá brzy o sobě znát, pak pokračoval proměnlivými margináliemi a vrcholil mohutným zvukem v uměřeném souladu i technicky výtečné souhře s plénem smyčců.“
„Bylo dobře, že koncert proběhl bez přestávky a nic nevadilo, že skladby impresionistů vystřídala stylově odlišná Symfonie č. 2 D dur Ludwiga van Beethovena, právě ona celkovým svým založením přispěla k žádoucímu jasu večera.“
„Oč méně elegantního vzletu, o to více jadrné zemitosti.“
V červnu koncertní sezóna vrcholí a zejména koncerty v rámci abonmá tyto okamžiky zhodnocují pečlivě voleným programem jak po dramaturgické, tak po interpretační stránce. Takto si mohli návštěvníci doslova vychutnat červnový večer donátorské řady PKF – Prague Philharmonia nazvané „Setkání s příběhy umění“ 14. června v Císařském sále Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě. Kromě orchestru vedeného jeho hudebním ředitelem a šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem vystoupil francouzský harfista Emmanuel Ceysson, náležející k předním světovým sólistům svého oboru.
Musica non grata s písňovým večerem v rámci cyklu Ženy v hudbě
V rámci projektu Národního divadla Musica non grata přichystala dramaturgie koncert cyklu Ženy v hudbě. Vedle písňových cyklů Vítězslavy Kaprálové a Almy Mahler zaznějí písně Nadii a Lili Boulangerových, a především prakticky neznámé písňové cykly Slávy Vorlové. Akce se koná 21. června. Sólových partů se ujmou sopranistky Tamara Morozová, Viktorie Kaplanová Dugranpere a altistka Monika…
Evropský den hudby oslaví Moravská filharmonie v Arcibiskupském paláci
Moravská filharmonie Olomouc pod taktovkou svého šéfdirigenta Zsolta Hamara nabídne koncert, kterým připomene a oslaví Evropský den hudby. V Arcibiskupském paláci v Olomouci zazní Haydnova Symfonie č. 48 s podtitulem „Marie Terezie“ a koncertní provedení melodramu Medea Jiřího Antonína Bendy. V roli Médey se představí herečka Lucie Trmíková, držitelka Ceny Alfréda Radoka. Událost se koná ve…
Kühnův dětský sbor dvakrát. Hostina na závěr sezony
„Všem vedoucím patří velký dík, protože se zde dost možná rodí budoucí lídři celé naší země; bez přehánění. Jiří Chvála by mohl vyprávět.“
„Dětskou píseň je možno psát jako skladbu, jejíž náročnost záměrně snížím, aby ji děti zvládly. Anebo můžu dětský hlas považovat za svého druhu svébytný a nenahraditelný materiál a pracovat s ním úplně jinak.“
„Čtyřicet jedna čísel a durata koncertu více než hodina a půl bez přestávky. Není to trochu moc?“
Závěrečné koncerty sezony Kühnova dětského sboru, co do počtu členů největšího pěveckého tělesa v České republice, které letos oslavilo 90 let od svého založení, se uskutečnily v sobotu v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Bohatý program představující činnost jednotlivých oddělení sboru od nejmladších po nejstarší se zakončil společným zpěvem všech účinkujících. Závěrečné koncerty se 17. června 2023 uskutečnily dva: první od půl dvanácté a druhý v podvečer. Reflektován bude onen první.
Přední čestí sólisté se představí v závěru koncertní řady NeoKlasik orchestru
NeoKlasik orchestr a hosté, violistka Kristina Nouzovská Fialová, violoncellista Petr Nouzovský, houslista Štěpán Pražák a klavírista Filip Martinka, zakončí letošní řadu NeoMartinů koncertem v úterý 20. června v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Diriguje Václav Dlask. Koncert NeoKlasik Martinů se opírá o dvě česká neoklasicistní díla, která symbolicky završí koncertní řadu v tomto roce. Program zahájí Serenáda…
Petr Popelka: Tradice rozhlasových orchestrů je evropským unikátem
„Sedmadevadesátá sezóna, to je kulturní tradice České republiky a odkaz, který musí být zachován do budoucnosti – a to bez finančního zázemí a bez finanční vize není možné.“
„Písně z Gurre jsou oslavou orchestrů rozhlasových institucí.“
„Rozhodli jsme se do celého roku 2024, Roku české hudby, vstoupit s jubilantem Bedřichem Smetanou.“
Petr Popelka nastudoval pro dnešní koncert na Smetanově Litomyšli Písně z Gurre Arnolda Schönberga. K uvedení této grandiózní vokálně-instrumentální skladby s obrovským interpretačním aparátem je potřeba výdrž, ale také velký organizační um a finanční zázemí. I proto Symfonický orchestr Českého rozhlasu nabídl se souhlasem festivalu dílo k druhému provedení ještě pražskému Národnímu divadlu. V úterý zazní ve Státní opeře v rámci projektu Musica non grata,…
Salome v Brně je krvežíznivá i roztoužená
„V opeře je Salome samostatně uvažující subjekt a do proroka se zamiluje, jakmile ho uvidí. Je úplně jiný, než co až dosud viděla; člověk, který jí, jako dosud jediný, nepochlebuje, ale dokonce odporuje.“
„Linda Ballová je ideální představitelkou ‚šestnáctileté princezny s hlasem Isoldy‘, jak ji charakterizoval Richard Strauss. Její křehký zjev kontrastuje s průrazným hlasem, plným vášně a dramatického napětí.“
„Závěrečná scéna, při které Salome hlavu zkoumá, ochutnává, líbá, dokonce do ní i kope, tiskne ji k sobě, takže se celá potřísní krví, stále víc a víc graduje jak v hudbě, tak ve výrazu.“
Operu Richarda Strausse Salome uvedlo v sobotu 17. června Národní divadlo v Brně jako poslední operní premiéru sezóny. Na jevišti Janáčkova divadla operu inscenoval režisér David Radok a hudebně ji nastudoval Marko Ivanović. Inscenace se setkala s nadšeným přijetím publika.
Závěr sezóny se souborem Quasi Trio
Quasi Trio hrající ve složení David Šimeček (klarinet), Judita Škodová (violoncello) a Kateřina Ochmanová (klavír) zahraje na konci koncertní sezóny v kostele svatého Vavřince na Malé Straně v Praze. Koncert se koná v úterý 20. června. „Zahrajeme výběr našich nejmilejších skladeb. Po svěžím mladistvém Triu B dur Ludwiga van Beethovena zazní neotřelé Fantasy Trio…
Důstojné sbohem Slovenské filharmonie
„Koncertná sezóna vyvrcholila pôsobivým romantickým programom, ktorý ideálne vyhovuje Raiskinovmu interpretačnému naturelu.“
„Mladý francúzsky klavirista sa s náročnou faktúrou Chopinovho koncertu vyrovnal so cťou.“
„Orchester Slovenskej filharmónie privítame na pódiu Reduty znova až v septembri na otváracom koncerte tohoročných Bratislavských hudobných slávností.“
Tento týždeň vyvrcholila v bratislavskej Redute dvojicou abonentných koncertov v dňoch 15. a 16. júna 74. koncertná sezóna Slovenskej filharmónie (SF). Šéfdirigent telesa Daniel Raiskin si na záver ďalšieho roka svojho prestížneho pôsobenia za pultom nášho prvého orchestra zvolil lukratívnu a poslucháčsky pôsobivú programovú zostavu: zaznela predohra k opere Oberon nemeckého romantika C. M. von Webera, poetický Klavírny koncert č. 1 Fryderyka Chopina (sólista Jonathan Fournel) a opulentná Organová symfónia č.3 Camilla Saint-Saënsa.
Vlastenecké ozvěny ve finále festivalu České doteky hudby
„Dirigentovi byly aspekty folklorismu v Suchoňově Sinfoniettě evidentně zřejmé a blízké a vedl orchestr se snahou po jejich vystižení, zejména v rytmickém, ale i dynamickém plánu.“
„Housle dostaly zvláštní sólovou příležitost k prezentaci až v Andante sostenuto, které bylo vepsáno do závěru první části dvoudílné skladby. Machowska je uzavřela zdařilou kadencí.“
„Hosprová hrála svůj part se suverénní prstovou technikou, jíž zkrášlila kadence a která zůstala zřetelná i v doprovázených částech koncertu.“
Na pátek 6. ledna byl ohlášen závěrečný slavnostní koncert Mezinárodního hudebního festivalu České doteky hudby 2022, který se měl konat v Kostele sv. Šimona a Judy na Starém Městě v Praze. Byl ale odložen a na druhý pokus se skutečně realizoval ve čtvrtek 15. června 2023. Koncert se konal k příležitosti rozdělení Československa v roce 1993 a spolupořádaly ho Slovenský institut, Maďarský kulturní institut a Polský institut v Praze. Pod heslem Vlastenecké ozvěny na koncertě vystoupily sólistky z Polska a České republiky za doprovodu Rozhlasových symfoniků z Bratislavy pod vedením polského dirigenta Wojciecha Rodeka. Program byl sestaven s hudby skladatelů 20. století a jeho dramaturgie, která je dílem profesora Václava Riedelbaucha, zůstala v původním návrhu.
Trio Aperto ve vile Löw-Beer s Albertem Nonesem
Dechové Trio Aperto s klavíristkou Tamarou Bláhovou vystoupí na druhém koncertě cyklu Malé koncerty komorní hudby ve vile Löw-Beer v Brně. Hlavním hostem bude italský klavírista Alberto Nones, který představí svůj program Music for peace. Koncert se koná v úterý 20. června od sedmé hodiny večer. Alberto Nones je zajímavý mimojiné tím, že…
Brno Brass Fest představuje žestě ve všech barvách a na mnoha místech
„Historické budovy muzea pod siluetou věží Petrova tvoří romantickou atmosféru a je tu překvapivě dobrá akustika, neboť nádvoří je ze všech čtyř stran obstoupeno budovami.“
„Orchestr si připravil jak unikátní skladby, psané přímo pro něj, tak i úpravy orchestrálních částí ze známých oper.“
„Poprvé se tedy stal festival Brno Brass fest součástí velkého letního brněnského festivalové dění a strhl na sebe pozornost obyvatel i návštěvníků Brna.“
Žesťový orchestr Moravia Brass Band vystoupil ve čtvrtek 15. června se zahajovacím koncertem festivalu Brno Brass Fest na Biskupském dvoře Moravského zemského muzea a zahájil tak řadu akcí, které představují žesťová uskupení v zajímavých seskupeních a na nejrůznějších místech. První koncert se konal pod názvem Moravia Brass Band in opera, dirigoval kmenový dirigent souboru Chuhei Iwasaki a na sólovou trubku hrál Stanislav Masaryk.





























