KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Petr Popelka jako skladatel a klavírista. S Drážďanskými komorními sólisty v Rudolfinu english

Kurátor letošní sezóny Českého spolku pro komorní hudbu Petr Popelka se 13. listopadu představí ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Pro tentokrát šéf Pražských rozhlasových a Vídeňských symfoniků odloží taktovku a před publikum předstoupí jako komponista a klavírista. Společně s Drážďanskými komorními sólisty uvede světovou premiéru vlastního  opusu, ale i skladby Wolfganga Amadea Mozarta. 

Další z večerů komorní řady organizované Českou filharmonií se odehraje ve středu 13. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina. Jeho ústřední postavou bude všestranný hudebník Petr Popelka. Ten se v poslední době etabloval jako jeden z nejinspirativnějších mladých českých dirigentů a je vítaný také na zahraničních operních i koncertních scénách. Čerstvý šéfdirigent Vídeňských symfoniků nadále zastává i pozici šéfdirigenta a uměleckého ředitele Symfonického orchestru Českého rozhlasu, s nímž se v tomto týdnu uvedl nejen v Rudolfinu, ale také v hamburské Labské filharmonii. Hudební dráha Petra Popelky však byla spjata s kontrabasem, jak v letošním roce s úspěchem připomněl také na Hudebním festivalu Antonína Dvořáka v Příbrami. Již při svém angažmá jako kontrabasista Drážďanské Staatskapelle se věnoval také kompozici a dirigování a po absolvování řady mistrovských kurzů jeho dirigentskou dráhu odstartovala spolupráce s Alanem GilbertemNDR Elbphilharmonie. I přes své četné dirigentské závazky se Popelka věnuje stále i hře na kontrabas a klavír, což dosvědčí jeho blížící se vystoupení v Českém spolku pro komorní hudbu, jehož je aktuálně kurátorem. 

Program koncertu orámovaný Mozartovými díly ve svém jádru představí Petra Popelku jako komponistu, a to navíc v jedné světové premiéře. Na úvod středečního večera v Rudolfinu zazní Mozartovo Adagio a fuga c moll. Následovat bude první uvedení Popelkova Kvartetu pro klarinet, housle, kontrabas a klavír. Popelka na sebe jako skladatel upozornil již v roce 2015 na festivalu Podium v rakouském Mödlingu, kde dirigoval vlastní Labyrint srdce. Téhož roku měly ve Skleněném sále vídeňského Musikvereinu premiéru Popelkovy Scény pro klavírní kvarteto a 1. května roku 2023 premiéroval Elphier-Quartett Popelkovu skladbu Synthesis ad lib. v Hamburku. Aktuální novinku Popelka zkomponoval v uplynulých podzimních týdnech. Ač se skladba svým netradičním obsazením přibližuje slavnému Messiaenovu Kvartetu pro konec času, ve skutečnosti se vztahuje ke Kontrastům pro housle, klarinet a klavír Bély Bartóka z roku 1938. K nim Popelka připojuje příznačně kontrabas. Těžiště kompozice leží ve druhé větě, v rozšířené formě scherza, a rovněž v části čtvrté, notturno, které plní ve skladbě funkci volné věty.

Představení Popelkovy kompoziční tvorby doplní provedení Vier Nachtstücke, tedy Čtyř nočních kusů pro klarinet a klavír, které vznikly v roce 2016 pro klarinetistu Roberta Oberaignera a v nichž převládá v souladu s titulem snová, tichá noční atmosféra. Zmíněný rakouský umělec, první klarinetista Sächsische Staatskapelle Dresden a ceněný sólista a komorní hráč, bude rovněž protagonistou pražského provedení Popelkova opusu. Koncert uzavře Mozartův Kvintet A dur pro klarinet a smyčcové kvarteto, v němž se k Oberaignerovi připojí Drážďanští komorní sólisté, mladý soubor tvořený hráči, kteří zastávají sólové posty ve Staatskapelle. Od svého založení v roce 2019 vystoupil tento stále ještě mladý komorní soubor na mnoha prestižních pódiích, například v drážďanské SemperoperZwingeru, lipském Gewandhausu a řadě evropských festivalů.

Robert Oberaigner

Foto: Khalil Baalbaki, Andrej Kasik

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky