KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

VÝHERCI VSTUPENEK:
Nový pražský Idomeneo english

Na scénu pražské Státní opery se po těžko uvěřitelném jednom a čtvrt století vrátil Mozartův Idomeneo. První letošní operní premiéra pod hlavičkou pražského Národního divadla se uskutečnila ve dnech 25. a 28. září v režii Calixta Bieita a v hudebním nastudování Konrada Junghänela s americkým tenoristou Evanem LeRoyem Johnsonem v titulní úloze. Vyhlašujeme vítěze pěti dvojic vstupenek na reprízu Idomenea, která se uskuteční v sobotu 18. října od šesti hodin večer ve Státní opeře.

Soutěžní otázka: Ve kterém pražském divadle byla v roce 1887 poprvé uvedena Mozartova opera Idomeneo?

Odpověď: Ve Stavovském divadle.

Výherci:
Daniil Kopytov, Praha
Jan Šebek, Praha
Bohuslava Pipková, Praha
Anna Písaříková, Jílové u Prahy
Daniela Petrtýlová, Praha

Gratulujeme!

Opera Idomeneo, považovaná za první skutečné mistrovské dílo mladého Mozarta, se vrátila na scénu pražského Národního divadla v nové koprodukční inscenaci s bruselským divadlem La Monnaie / De Munt. Dílo, které vzniklo roku 1781 pro mnichovský dvůr a bavorského kurfiřta Karla Theodora, spojuje antickou látku s mimořádnou hudební hloubkou i osobní výpovědí skladatele. Mozart v Idomeneovi zpracoval příběh krétského krále, který po návratu z trojské války čelí krutému slibu danému bohu Neptunovi – má obětovat první bytost, kterou po návratu spatří, a tou se stává jeho vlastní syn Idamante. V rozporu mezi otcovskou láskou, povinností a vírou se odhaluje lidská zranitelnost i hranice moci. V milostném trojúhelníku mezi Idamantem, trojskou princeznou Ilií a vášnivou mykénskou Elettrou pak Mozart rozehrává emocionálně vypjaté scény, které patří k nejpůsobivějším okamžikům klasicistní opery. Hudba podtrhuje sílu vnitřních konfliktů a vášní, které nakonec směřují k překonání starého řádu a vítězství lásky a rozumu. Mozartův příběh o lidské oběti a smíření tak nese nejen antickou vznešenost, ale i překvapivou psychologickou aktuálnost.

Současnou pražskou inscenaci nastudoval německý dirigent Konrad Junghänel, pro nějž jde o první spolupráci s Operou Národního divadla a Státní operou. Režie se ujímá renomovaný španělský tvůrce Calixto Bieito, známý svými odvážnými a vizuálně intenzivními inscenacemi, jak předvedl už i na pražské scéně (reflexe inscenace Janáčkovy Její pastorkyně čtěte ZDEZDE). Tvůrci využívají i filmové projekce, mimo jiné z děl Sergeje Ejzenštejna (Stávka, Křižník Potěmkin, 1925) a Lewise Milestona (Na západní frontě klid, 1930) – které dodávají inscenaci politický i existenciální rozměr. V obrazech se objevují i scény násilí a krve, čímž Bieito podtrhuje krutost a bezvýchodnost obětí, jež lidstvo podstupuje napříč staletími.

Repríza Idomenea plánovaná na 18. října, která je předmětem soutěže, nabídne mezinárodní pěvecké obsazení. V titulní roli krétského krále se pod vedením dirigenta Konrada Junghänela představí americký tenorista Evan LeRoy Johnson, s nímž portál KlasikaPlus.cz připravil před premiérou rozhovor. Part Idamanta ztvární švédská mezzosopranistka Rebecka Wallroth, role trojské princezny Ilie se ujme ruská sopranistka Jekatěrina Krovatěva, zatímco vášnivou a zraněnou Elettru ztvární česká pěvkyně Petra Alvarez Šimková. V dalších rolích se představí Josef Moravec jako Neptunův velekněz, Zdeněk Plech jako hlas věštby, dále Benjamín HájekMartin Kreuz jako Trójané a Lucia BildováEliškou Rokos Mourečkovou jako krétské ženy. V němé roli Dvojčete velekněze doplní obsazení Marie Anna Valíčková. Pěvecké obsazení doprovodí orchestr a sbor Opery Národního divadla.

…………….

Reflexi premiéry nového Idomenea čtěte ZDE.

Foto: Serghei Gherciu

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky