KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Česká elita v Ústeckém kraji. Hudební setkání třeba i s Jiřím Vodičkou

Zajímavá místa a historické budovy v Ústeckém kraji už potřinácté představí krásnou hudbu v podání nejlepších českých umělců. Festival klasické hudby Hudební setkání 13 začíná 11. srpna varhanním a houslovým koncertem s názvem Růžencové sonáty v poutním kostele Nanebevzetí Panny Marie v Horním Jiřetíně. A obzvláště organizátoři upozorňují na zářijovou produkci Dvořákova houslového koncertu v podání houslisty Jiřího Vodičky,…

Číst dál…

Koncertní Dalibor v košické opeře vzdal poctu Bedřichu Smetanovi

„Těleso reagovalo citlivě a pružně, zvuk byl kompaktní.“

„Peter Berger je ideálním představitelem Dalibora.“

„Eliška Weissová dala Miladě nejen vznosnost a démoničnost, ale především objemný a barevný dramatický soprán.“

Soubor opery Národního divadla Košice uvedl v sobotu 22. června na scéně historické budovy operu Dalibor Bedřicha Smetany. Uvedla ho jako exkluzivní projekt v koncertním provedení, a to nejen ke dvoustému výročí narození skladatele, ale i ke stému výročí založení košického divadla. Na provedení se podíleli jak hostující umělci, tak domácí pěvci, sbor i orchestr. Výjimečná událost získala pozornost nejen domácího publika, ale i návštěvníků ze zahraničí. Ti všichni účinkující odměnili nadšenými ovacemi.

Číst dál…

Opera Národního divadla Košice oslaví Rok české hudby koncertním Daliborem

Rok české hudby, na který letos připadá dvousté výročí narození Bedřicha Smetany, zakladatele české národní hudby, oslaví také Opera Národního divadla Košice. V sobotu 22. června uvede jako svou poslední premiéru v sezoně 2023/2024 koncertní provedení jeho opery Dalibor. Operu Dalibor napsal Smetana u příležitosti položení základního kamene Národního divadla v Praze v roce 1868…

Číst dál…

Eliška Weissová exkluzivně v New Yorku

Česká národní budova v New Yorku bude dějištěm vystoupení renomované české sopranistky Elišky Weissové. Recitál vycházející hvězdy české operní scény a sólistky Vídeňské státní opery je dalším z řady koncertů v rámci Roku české hudby. O klavírní doprovod se 21. května postará David Kalhous. Weissová vystoupí také během zahájení výstavy České primadony v MET opeře dne…

Číst dál…

Smetanovské sympozium ve Vídni s uměleckým přispěním Elišky Weissové

Hudební sympozium Smetana international se uskuteční ve vídeňském Konzerthausu, a to v odpoledních a večerních hodinách dne 3. května. U příležitosti 200. výročí narození významného evropského hudebního skladatele se uskuteční přednášky a hudební vystoupení, mimo jiné se sopranistkou Eliškou Weissovou. Sympozium je společnou akcí Vídeňské univerzity, Německého historického ústavu ve Varšavě a Českého centra Vídeň a je…

Číst dál…

Nová Rusalka i ve Vídni

Nejen v Brně připravují Rusalku. Obnovené zpracování Dvořákova díla se chystá i ve Vídeňské státní opeře. A s nápadně českým hudebním vkladem. Prince tam zpívá Pavel Černoch, Cizí kněžnu Eliška Weissová a celý soubor hudebně řídí Tomáš Hanus. První uvedení připadá na datum 31. března. Nejbližší reprízy jsou pak 2. a 4. dubna. Vídeňská inscenace,…

Číst dál…

Smetanova hudba napříč Českými centry

V letošním roce slaví tuzemsko Rok české hudby a dvousté výročí narození Bedřicha Smetany. Česká centra, zastoupená v osmadvaceti městech na čtyřech kontinentech, proto pro své publikum připravila pestrou hudební nabídku. Nejbližší akce Koncert Hudba bez hranic s ukrajinským dirigentem Viktorem Ploskinou se uskuteční 27. března pod hlavičkou sofijského Českého centra v bulharském…

Číst dál…

Verdiho Macbeth poprvé v Košicích

V polovině března uvede svou první premiéru v roce 2024 Opera Národního divadla Košice. Na jevišti Historické budovy bude poprvé v historii k zhlédnutí opera Giuseppa Verdiho Macbeth, a to v hudebním nastudování šéfdirigenta Petra Valentoviče a v režii Antona Korenčiho. Premiérové večery budou v pátek 15. a v sobotu 16. března. Opera Macbeth z roku 1847 spadá…

Číst dál…

Jarní část Roku české hudby v New Yorku ve velkém stylu

Recitálem Josefa Špačka v Národní budově na Manhattanu začne první březnový den hudební série Českého centra a jeho amerických partnerů. Ředitel newyorského Českého centra Miroslav Konvalina odstupuje z funkce a loučí se ve velkém stylu – do Ameriky pozval v jarní části Roku české hudby více než dvacet hudebníků, sólistů i těles. Vystoupí nejen v Bohemian National…

Číst dál…

Eliška Weissová a Tomáš Netopil v Hamburku

Česká sopranistka Eliška Weissová se v poslední době úspěšně etabluje na evropských operních scénách. Aktuálně debutuje v roli Kostelničky v nastudování Janáčkovy opery Její Pastorkyňa v Hamburské státní opeře. V této roli vystoupila nejen na českých operních jevištích, ale v minulé sezóně také ve Velšské národní opeře a Vídeňské státní opeře, kde inscenace v obou případech řídil Tomáš…

Číst dál…

Premiéra Tannhäusera v Národním divadle Košice

Po účinkování Slovenského filharmonického sboru v Ligetiho opeře Le Grande Macabre ve Vídeňské státní opeře se těleso přesunulo na domácí operní scénu do Národního divadla Košice, kde se v pátek 1. prosince a v neděli 3. prosince v premiéře odehraje Wagnerova opera o třech dějstvích Tannhäuser. Na košickou operní scénu se titul vrací po 65…

Číst dál…

Třeboňská nocturna zažila rekordní návštěvnost. V říjnu pokračují

Mezinárodní hudební festival Třeboňská nocturna zakončil svůj dvacátý ročník v sobotu 15. července programem Pocta Emě Destinnové, během kterého vystoupila sopranistka Eliška Weissová, slovenský barytonista Daniel Čapkovič a Filharmonie Hradec Králové pod vedením dirigenta Jana Chalupeckého. Organizátoři již teď zvou do Třeboně na následující ročník, který se koná ve dnech 9. až…

Číst dál…

Závěrečné třeboňské nokturno v tropickém horku. Zpívali Weissová a Čapkovič

„Amplifikace orchestru nebyla příliš zdařilá, homogenitu orchestru málo podpořila, svrchní alikvoty poněkud potlačila, barva nástrojů nebyla dosti diferencována.“

„Eliška Weissová se představila jako výrazná interpretka Libuše, jichž dnes máme jako onoho pověstného šafránu.“

„Barytonista Daniel Čapkovič zaujal, krom přirozené krásy svého hlasového fondu, dokonalou plynulostí italské kantilény ve Verdiho Donu Carlosovi, v árii Rodriga.“

Dvacátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Třeboňská nocturna zakončil 15. července operní koncert na nádvoří Městského úřadu Třeboň, tradičně pod názvem Pocta Emě Destinnové. Protagonisty finále festivalu byli sopranistka Eliška Weissová a barytonista Daniel Čapkovič, Filharmonii Hradec Králové dirigoval Jan Chalupecký. Hudební festival sestával celkem ze sedmi koncertů s výbornou, kontrastní dramaturgií. Závěrečný koncert byl skvělou tečkou za jubilejním ročníkem skvělého festivalu na jihu Čech.

Číst dál…

Třeboňská nocturna už příští týden

Třeboň hostí špičky klasické hudby, swingu a jazzu. Ve dnech 11. až 15. července rozezní dvacátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Třeboňská nocturna hned několik míst historického centra města. Vystoupí Talichovo kvarteto, sopranistka Eliška Weissová, Filharmonie Hradec Králové, PhilHarmonia Octet, Jan Smigmator & Tonya Graves v doprovodu Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma, Jiří…

Číst dál…

Třeboňská nocturna a ZUŠ Třeboň s mladými talenty

Podium mladých – tak zní název charitativního večera, který uvádí festival Třeboňská nocturna i letos ve spolupráci se ZUŠ Třeboň. Ve čtvrtek 25. května vystoupí žáci a absolventi třeboňské umělecké školy v Divadle J. K. Tyla v Třeboni. Večerem provede Jaroslava Šlechtová. Ředitel Základní umělecké školy Třeboň Matouš Řeřicha uvedl, že na tomto koncertu…

Číst dál…

Ondrej Olos: Jsem v Brně již dvacet let a jsem tu rád

„Bude to možná znít jako klišé, ale opravdu mám nejraději Leoše Janáčka a jeho operu Z mrtvého domu. Dalším mým oblíbencem je Richard Strauss, jehož Salome právě připravujeme. Je to náročná, ale ve finále nejvíc vzrušující práce, a to jak s orchestrem, tak se zpěváky.“

„Jestli má nějaký režisér potřebu sdělit něco z moderní doby moderním způsobem, není myslím lepší cesty, než je nová, moderní opera. Z historického hlediska taky chceme zanechat dějinám hudby vzorky dnešní doby.“

„Musíme si upřesnit, co jsou současní autoři, já bych to období vymezil na posledních sto let. V této poslední době existovala spousta skvělých skladatelů, které ještě vůbec neznáme a kteří propadli sítem dějin zcela nezaslouženě. Takový Otakar Jeremiáš, Josef Bohuslav Foerster, Mieczysław Weinberg, nebo brněnský František Gregor Emmert, Alois Piňos, Arnošt Parsch… je tu spousta krásné hudby, na kterou by se nemělo zapomínat.“

Ondrej Olos je dirigentem Janáčkovy opery a je pověstný svojí důkladností a pečlivostí. Patří ke střední generaci dirigentů, kteří prošli brněnskou JAMU a kterým se daří prosazovat nejen v domácím prostředí. Působí v souboru již dvacet let a stojí za nastudováním většiny operních titulů, i když ne vždy jako hlavní dirigent. Je to on, na kterého se mohou hudebníci i pěvci vždy spolehnout a který vytváří stabilní a bezpečné klima v souboru.

Číst dál…

Vídeňská Státní opera v příští sezóně i s našimi pěvci

Nejvýznamnější rakouský operní stánek zveřejnil program pro příští sezónu. Nabídne celkem šest operních premiér, a to Pucciniho triptych Plášť, Sestru Angeliku a Gianni Schicchiho v režii Tatjany Gürbacy v hudebním nastudování Philippa Jordana, Ligetiho Le grand macabre v režii Jana Lauwerse pod taktovkou Pabla Herase-Casada, dále to bude Pucciniho slavný titul Turandot, který bude výsledkem…

Číst dál…

Třeboňská nocturna s programem Madrigal včera a dnes

Program Madrigal včera a dnes v podání souboru Czech Ensemble Baroque Quintet uzavře ve čtvrtek 23. března v Divadle J. K. Tyla v Třeboni šestadvacátý ročník zimních abonentních koncertů Třeboňských nocturen.  Pětičlenný vokální ansámbl je tvořen mladými sólisty, kteří se specializují na autentickou interpretaci staré hudby. Zabývá se také vokální tvorbou autorů dvacátého století.…

Číst dál…

Pěvci Jelínková, Weissová, Marková, Rajniš a Nekoranec na zahraničních scénách

Sopranistka Olga Jelínková zpívá od 21. ledna v Lipské opeře, kde působí, Donu Annu v Mozartově Donu Giovannim. Na podzim tam zazářila jako Verdiho Violetta a také v opeře Undine Alberta Lortzinga. Od dubna do června ji čeká úloha Kleopatry v Händelově opeře Giulio Cesare in Egitto. Sopranistka Eliška Weissová bude od 23. února v Rize v Lotyšské národní…

Číst dál…

Richard Wagner a jeho intimní písně v podání Elišky Weissové zněly ve Zlíně v Kongresovém sále

„Viry si nevybírají a Václava Krejčí Housková jim podlehla týden před koncertem a způsobila tím managementu zlínské filharmonie krušné hodiny.“

„Hvězdou večera se stala Eliška Weissová, dokázala překvapit schopností emočního i dynamického výrazu, krásným tónem při využití techniky mezza voce i niterných pian ve výškách, to vše v dychtivém napětí.“

„Nadšený potlesk publika byl zasloužený a patřil především skvělému výkonu domácí filharmonie.“

Projekt Vánoce s Filharmonií Bohuslava Martinů ve Zlíně přináší zajímavé koncerty. Ve čtvrtek 8. prosince připravila dramaturgie program zdánlivě až příliš klasický, ze skladeb romantických skladatelů Richarda Wagnera a Ludwiga van Beethovena. Přesto koncert přinesl překvapení, a to hned dvojnásobné.

Číst dál…

Eliška Weissová: Vídeň mne potěšila přátelským přijetím a pohodou při práci

„Ve Vídni jsem našla přátelskou a naprosto pohodovou pracovní atmosféru. Jistě k tomu přispěl i dirigent Tomáš Hanus.“

„Mám za sebou postavy, jako je například Milada, Libuše, Turandot, Ortruda, Abigail, stále víc se posunuji k dramatickému sopránu, kde se cítím nejkomfortněji.“

„Jsem na volné noze. Mohu alespoň působit v projektech v různých divadlech, Prahou, kde žiji, počínaje a dále třeba v Košicích, Ústí, Cardiffu nebo nyní ve Vídni.“

Pěvkyně Eliška Weissová se stala v poslední době fenoménem. Doma se sice ještě příliš nedostala do povědomí publika, přesto se jí podařilo přesvědčit vedení Vídeňské státní opery a získat v konkurzu roli Kostelničky v Janáčkově Její pastorkyni, které v zahraničí říkají Jenůfa. A důvěru v ni vloženou nezklamala, naopak nadchla vedení opery, odbornou kritiku i publikum.

Číst dál…

Ve Státní opeře ve Vídni excelovala Janáčkova Jenůfa s českými umělci

„Bylo to ukázkové provedení Janáčkovy hudby, které strhávalo publikum, které po představení vybuchovalo v nadšené emotivní ovace.“

„Hudební proud byl hutný a barevný a pečlivě propracovaný, hudební plochy reagovaly dynamicky na emocionální projevy pěvců a tvořily komplexní celek.“

„Do představení vstoupil náhle a neplánovaně záskok za onemocnělého Michaela Laurenze, který byl obsazen do role Števy. Teď si ji zazpíval slovenský pěvec Pavol Breslik.“

Janáčkova opera Její pastorkyňa se stává stále více uváděnou operou na všech světových scénách, kde ji ovšem nazývají Jenůfa. Ve Vídni poprvé slavila úspěch v roce 1918, a to i díky tomu, že byla uvedena v německém překladu Maxe Broda. Poslední inscenace ve Státní opeře měla premiéru v roce 2002 a opět se tehdy zpívalo německy. Nyní byla tatáž inscenace znovu uvedena na scénu v původní režii i výpravě, ale s novým pěveckým obsazením a s novým dirigentem. A konečně se na scéně Vídeňské státní opery zpívalo česky a u dirigentského pultu stál český dirigent Tomáš Hanus, který dal Janáčkově hudbě autentický náboj.

Číst dál…

Životní úspěch Elišky Weissové ve Vídni k vidění na webu

Včerejší představení Janáčkovy Jenůfy ve Vídeňské státní opeře je ještě po dva dny k vidění zde. Vedle Asmik Grigorian, Davida Butta Philipa a Michaela Laurenze kralovala v roli Kostelničky naše dramatická sopranistka Eliška Weissová. Orchestr vedl Tomáš Hanus. Ke zhlédnutí záznamu stačí obyčejná registrace přes e-mail a je zdarma. Reakci na premiéru Weissové, která…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Včera se ve Vídni zrodila hvězda

„Pan profesor Tuček mi pošeptal: Na tu jednou budeme jezdit do Vídně!“

„Eliška okamžitě sedla na vlak a přijela předzpívat. Nabídku dostala už po první árii: Vy jste naše Kostelnička!“

„Už o první pauze bylo znát, že jsou Vídeňáci překvapeni výkonem neznámé pěvkyně. A o druhé pauze už bylo jasné, kdo je hvězdou večera.“

Vídeňská státní opera v neděli vrátila na jeviště letitou, nicméně stále stejně působivou inscenaci Janáčkovy opery Její pastorkyňa v režii Davida Pountneyho. Pod taktovkou Seijiho Ozawy měla inscenace premiéru v roce 2002 jako koprodukce s Janáčkovou operou Národního divadla Brno. Tenkrát se ve Vídni zpívalo ještě v němčině a roli Kostelničky si na dlouhých devět let doslova přivlastnila fenomenální Agnes Baltsa, miláček vídeňského publika. Současné provedení už zní v češtině…

Číst dál…

Eliška Weissová v říjnu debutuje ve Vídeňské státní opeře s Janáčkem

Sopranistka Eliška Weissová v říjnu vystoupí ve Vídeňské státní opeře v pěti obnovených představeních v Janáčkově opeře Její pastorkyňa (Jenůfa), a to pod hudebním vedením Tomáše Hanuse, v režii Davida Pountneyho, na scéně Roberta Israela. Stane se tak na základě jejího úspěšného předzpívání, které se konalo v úterý 13. září. První představení odzpívá a odehraje 9. října.…

Číst dál…

Eliška Weissová: Vždy mě lákaly role dramatických žen

„Wagner mě nasměroval k rozhodnutí, že změním obor, ovšem byl v tom ještě jeden rozhodující moment, a to, když mi Katharina Wagner nabídla, abych pro příští produkci v ND nastudovala roli Pucciniho Turandot.“

„Dlouho jsem čekala například na svůj debut v Kostelničce v Národním divadle.“

„Já jsem covidovou dobu využila a s mým korepetitorem Markem Pinzowem studovala role. Mark mě po celou dobu držel psychicky a umělecky nad vodou, věnoval se mi třikrát týdně!“

Eliška Weissová – dramatická sopranistka, která se pro tento obor rozhodla po létech kariéry coby mezzosopranistka, a to konkrétně před čtyřmi roky. O tomto rozhodnutí, o dalším posouvání hranic v novém oboru díky studiu nových rolí, o nedávném úspěchu v cardiffské opeře v Janáčkově Jenůfě, o úskalích a zvládání rolí a o dalších plánech jsme si povídali v příjemném prostředí na pražských Vinohradech.

Číst dál…

Ten lásky sen – operní večer na 64. ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl

„Co bylo na první pohled silně pozitivním jevem večera, byla vysoká míra návštěvnosti, pořadatelé museli přidávat improvizované řady až těsně pod pódium, aby uspokojili velký zájem publika.“

„Představili se tenoristé Peter Berger a Jaroslav Březina, barytonista Adam Plachetka, basista Jiří Sulženko a sopranistky Alžběta Poláčková, Markéta Klaudová a Eliška Weissová.“

„Takže celkové resumé – dobrá věc se podařila, věrná láska zvítězila! V obdobně koncipovaných koncertech by bylo moc dobré pokračovat!“

Koncert 64. ročníku festivalu Smetanova Litomyšl nabídl v sobotu večer program sestavený z operního díla Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka.  V interpretaci sólistů a Orchestru Národního divadla a jeho šéfdirigenta Jaroslava Kyzlinka se konal pod poetickým názvem Ten lásky sen, coby ústředním motivem árie Mařenky ze Smetanovy světově proslulé Prodané nevěsty. Různá podobenství lásky se stala leitmotivem dramaturgie prvního z operních koncertů, které letos nahrazují obvyklá festivalová operní představení.

Číst dál…

Maida Hundeling ve streamu z Ostravy.
Wagner a Verdi v podání německé sopranistky

„Sopranistka s globálním renomé zvolila ukázky z díla čelných operních skladatelů 19. století, kteří byli zároveň současníky i soky.“

„Má v lásce i český operní repertoár. Ztvárnila Kateřinu v Řeckých pašijích Bohuslava Martinů a jejím snem je Milada ve Smetanově Daliborovi.“

„Byla přesvědčivá jako Verdiho Amélie či Abigail zrovna tak jako Wagnerova Alžběta či Isolda.“

Národní divadlo moravskoslezské připravilo svým posluchačům pod stromeček koncert z árií z oper Richarda Wagner a Giuseppe Verdiho. Hlavní role se ujala německá sopranistka Maida Hundeling a diváci se mohou na ni i na orchestr NDM těšit už na zlatou adventní neděli. Záznam bude po premiérovém streamování po 20. prosinci pak přístupný on line na YouTube NDM, a to do 2. ledna 2021.

Číst dál…

Šestadvacetiletá Aida

„Pro několik únorových představení i pro litomyšlské hostování je nyní v Česku jako představitelka titulní role americká sopranistka Adina Aaron.“ „Amneris je role z těch, které Eliška Weissová umí beze zbytku zahrát i zazpívat.“ „Inscenace nabízí egyptský kolorit scény a dekorativních kostýmů, ale režijně nepřináší nic originálního.“ Pražské Národní divadlo přesunulo inscenaci Verdiho Aidy zpět…

Číst dál…

Magnus Vigilius na labutích křídlech. Debutový Lohengrin v ND

„Ženská časť obsadenia, Eliška Weissová a Dana Burešová, vytvorila plastické, dôveryhodné a vzájomne absolútne protikladné hrdinky.“ „Pre túto rolu je Vigilius typovo veľmi vhodný. Jeho hlas bol vo všetkých polohách znelý a nevzbudzoval dojem vyčerpanosti.“ „Chvíľu trvalo, kým sa Vigilius usadil a dokázal so svojim materiálom naozaj naplno pracovať.“ Dánsky tenorista Magnus Vigilius si…

Číst dál…