KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Tomáš Netopil: Janáček mě čím dál víc fascinuje

„Vibrování mezi hudbou a slovem je silný moment – a Janáček je v tom dodneška nepřekonaný.“ „Zdá se mi, že začínám nějak víc bojovat s režiséry. Dostávají bohužel obecně čím dál víc prostoru – a to jim uvolňuje ruce, mají víc času na experimenty.“ „To je právě ta energie, kterou u Janáčka tak miluju.“ Ve Zlíně…

Číst dál…

Hry o Marii.
Heřmanovo mysterium o dobru (a zlu)

„Pěvci, tanečníci, sboristé a herec Daniel Bambas se mísí a v promyšleném pohybu a v souladu se scénografií, včetně svícení, vytvářejí nádherné obrazy naplněné poselstvím.“ „Je vzrušující sledovat i tematické a stylové a hudební souvislosti s jinými díly Bohuslava Martinů.“ „Prostoru na Výstavišti by Hry o Marii vyhovovaly ve spojení s Heřmanovou poetiku lépe než co jiného.“ Dvě předvelikonoční představení Her…

Číst dál…

Alžběta Poláčková: Mozart jako zlobivý kluk? To mě baví!

„Dostanu se mimo klasické Rusalky a Mařenky a otevírá to i nové možnosti pro herectví.“ „Formanův Amadeus byl určitě inspirací pro oba skladatele a je inspirací i pro nás.“ „Neváhala jsem ani chvilku, protože jsem se moc těšila na práci s Alicí Nellis.“ Jeden Mozart je vzdorovitý, lehkovážný i melancholický, druhý se vrací mezi živé, aby viděl,…

Číst dál…

Brněnské operní mysterium jménem Láska na dálku

„Hudba Kaiji Saariaho se vznáší ve vzduchu – a přitom velmi konkrétně obkružuje, podpírá a vyjadřuje děj.“ „Marko Ivanović udržel pozornost po celý večer. Tok pomalu plynoucí hudby se pozastavuje, intenzita sdělování ale prohlubuje.“ „Těžko si představit, že by tato opera mohla být scénicky ztvárněna jinak, než jak to s obrovskou imaginací učinili…

Číst dál…

Od Stalina po Ferdu Mravence.
Opera v Brně s pěti premiérami v sezóně 2019/2020

„Radokovo libreto zachycuje absurditu situací, do nichž jsou lidé manipulováni politickým režimem.“ „Dva operní tituly bude režírovat šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman – Růžového kavalíra a Řecké pašije.“ „V případě Zámečníkovy dětské opery půjde o první spolupráci Arnošta Goldflama s operou.“ Národní divadlo Brno uvede za rok novou operu Monument inspirovanou tragickým životním…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (2)
Hans und Marie aneb Die verkaufte Braut

„Jsou opery, které se dají přesadit do nadčasových dimenzí; některé další snesou ale mnohem méně – a na některé by se nemělo sahat vůbec.“ „Režisérova fantazie nesmí překročit hranice pokory. Pak většinou zůstane i v rámci zdravého rozumu.“ „Operní pěvci v současnosti čím dál víc musejí dělat na jevišti věci, které by si jejich…

Číst dál…

Z Brna do Brna
Barytonista Roman Hoza o zkušenostech v zahraničí a o Janáčkovi, Smetanovi a Šenkýřovi

„Pořád mám pocit, že bych nabrat nějaké vědomosti a zkušenosti ještě někde jinde mohl a měl.“ „Leoš Janáček je velký hudební úkaz.“ „Rád bych tady v Brně udržel drápek, opera je tu se současným vedením na dobré cestě!“ Zpívá pytláka Haraštu v nové brněnské inscenaci Příhod lišky Bystroušky a Radovana ve Smetanově Libuši, hostuje v Ostravě…

Číst dál…

Aby lidé o mně a o tobě nepsali v novinách

„Inscenace propojuje na scéně reálný svět s podobenstvím o něm, všední den s pohádkou, interiér s přírodou.“

„Vyznění dominuje Svatopluk Sem. Civilně, bez patosu, bez hrané bodrosti.“

„S tím rozdílem, že Heřman svá řešení nepodává divákovi autoritativně, ale s pokorou.“

Janáčkovo divadlo je po šestnáctiměsíční rekonstrukci od soboty opět otevřeno. První premiérou a zároveň úvodním večerem Festivalu Janáček Brno 2018 byly Příhody lišky Bystroušky. V režii Jiřího Heřmana civilní a přitom nesmírně poetické, bez lesa, ale plné lesní havěti. Přitom byly víc o lidech než o zvířatech. Hudebně jemné, klidné, vizuálně nové, jiné, netradiční uchopení operní klasiky, promyšlené do posledního detailu.

Číst dál…

Bystrouška, Jenůfa, Káťa, Makropulos a všechny další Janáčkovy ženy pěkně pohromadě

„Neznám barvitější a živější hudbu, než je Janáčkova.“  „Se dvěma zahraničními soubory přijíždějí vynikající čeští dirigenti Tomáš Hanus a Tomáš Netopil.“  „Lišku Bystroušku zařadila do své nabídky platforma OperaVision.“ Kompletní uvedení jevištního díla v podání několika zahraničních souborů i všech tří tuzemských národních divadel – a jako první večer premiéra nové inscenace Příhod lišky Bystroušky.…

Číst dál…

Libuše zůstává ve zdech Národního divadla

„Opera Libuše není dlouhá, není nudná.“ „První premiéře vévodil Adam Plachetka jako Přemysl.“ „Pražská inscenace vrcholí vizí postavení Národního divadla. Brněnská inscenace hledí dál.“  Nová inscenace Smetanovy Libuše v pražském Národním divadle příjemně oživuje starou pověst, ukazuje, že v této opeře lze vyzdvihnout lidský rozměr a že pro ni Smetana našel nádhernou hudbu,…

Číst dál…

Libuše není pro každou sopranistku

„S Jiřím jsme se shodli na lyrické, vroucí, ale vnitřně silné ženě.“

„Role Libuše má řadu krásných lyrických míst.“

„V této sezóně se opět setkám s Alicí Nellis.“

U této role není ani tak otázkou v jakém věku, ale zda vůbec k ní sopranistka může dospět. Není to jen věcí hlasu, ale také celkové osobnosti a vrozené důstojnosti. Rodačka z Náchoda LUCIE HÁJKOVÁ všechny tyto atributy splňuje a v letošní inscenaci Smetanovy „národní opery“ v Brně ztvárnila kněžnu charismatickou i svěží.

Číst dál…

Heřman: Celá Libuše je věštba

„Libuše by neměla být obrazem historizujícím, ale nadčasovým.“ „Přejít z prostoru divadelní budovy do pavilonu P je pro mne jako vyskočit do vesmíru.“ „Prozradit to nechci, to je smysl divadla, aby si to každý našel sám pro sebe.“ Umístění Smetanovy Libuše do pavilonu na brněnském Výstavišti se díky vzácnému setkání i splynutí…

Číst dál…

Vším velká Libuše v Brně

„Režisér Jiří Heřman vyzrává a provizorní prostory mu evidentně svědčí.“ „Tak velkorysou Libuši by si mohla většina divadel jen těžko dovolit.“ „Inscenace měla vzácnou pěveckou vyrovnanost.“ Dvojitou sondou do našich dějin je nová inscenace Smetanovy Libuše, která měla premiéru 7. a 9. září v Brně. Sám autor operu popsal jako „slavné tableau a hudebně dramatické…

Číst dál…