Do Bratislavy se vrací Rusalka
„Režisérem je Martin Kákoš, jde o jeho první operní titul.“
„Celý inscenační tým i kompletní pěvecké obsazení je slovenské.“
„Rusalka je vlastně stále sama. Sama se musí rozhodovat a také se potýkat s důsledky svých rozhodnutí.“
Slovenské národní divadlo vzniklo v roce 1920, v současné sezóně si připomíná sté výročí. Prvním operním představením tehdy byla Smetanova Hubička a samozřejmě se dávala i Dvořákova Rusalka. A ta se zrovna opět do Bratislavy už poněkolikáté vrací. Nová inscenace má premiéry dnes večer a v sobotu.
„Chystáme ji v dobové pohádkové režii, pro všechny, hlavně pro rodiny s dětmi. Chtěli jsme, aby Rusalka byla samozřejmě na úrovni, ale současně pro všechny. Aby to byla opravdu lyrická pohádka – tak, jak je to i ve Dvořákově partituře,“ řekl koncem roku 2019 portálu KlasikaPlus šéf operního souboru Rastislav Štúr. Režisérem je Martin Kákoš, pracující v divadlech, ale i v televizi a rozhlase; jde o jeho první operní titul. Scénu vytvořil významný slovenský výtvarník Milan Ferenčík. Hudební nastudování je dílem Ondreje Olose, druhým dirigentem je Martin Leginus.
V titulní roli se v nové inscenaci, v první operní premiéře sté sezóny, budou střídat sopranistky Eva Hornyáková, Katarína Juhásová a Mária Porubčinová. Prince zpívají Peter Berger, Tomáš Juhás a Ľudovít Ludha, Vodníka Jozef Benci a Peter Mikuláš, Cizí kněžnu Jolana Fogašová a Adriana Kohútková a Ježibabu Denisa Hamarová, Jitka Sapara-Fischerová a Denisa Šlepkovská.
Rastislav Štúr před premiérou nyní zdůraznil, že celý inscenační tým i kompletní pěvecké obsazení je slovenské. Pro Evu Hornyákovou je Rusalka, vývojem od víly k ženě, jednou z nejoblíbenějších postav. Také Peter Berger zpívá Prince rád, od roku 2006 každý rok někde jinde v nové inscenaci, včetně Pekingu. Momentálně se vrací k představením Rusalky do Moskvy a do Prahy.
Dvořákova Rusalka je plná oslnivé hudební krásy, ale je víc než jen romantickou pohádkou. Dramaturgie divadla ji prezentuje jako dílo, které odkrývá mnoho symbolických a psychologických významů: zobrazuje nejen souboj upřímnosti s pokrytectvím a zradou, ale také věčný souboj světla a tmy, snů o věčnosti a reality smrtelnosti. Hlavní hrdinka je sice vodní víla, ale její srdce je zároveň plné hlubokých lidských citů. A je vlastně stále sama. Sama se musí rozhodovat a také se potýkat s důsledky svých rozhodnutí.
Eva Hornyáková debutovala v SND v roce 2006. Zpívala tam už Mozarta, Smetanu, Gounoda a další autory, v repertoáru má také Pucciniho, Verdiho, Bizeta, Dvořáka atd. Je absolventkou košické konzervatoře a VŠMU v Bratislavě a Rusalku už mimo jiné zpívala ve Státní opeře v Banské Bystrici. Katarína Juhásová také hostuje po Evropě, zpívá Mozarta, Pucciniho, Gounoda, ale také Janáčka a Suchoně. Je absolventkou bratislavské konzervatoře a VŠMU.
Mária Porubčinová debutovala jako Rusalka v Brně v roce 2005 a před několika lety ve stejné opeře účinkovala také na proslulém festivalu v Glyndebourne. Zpívá Pucciniho, Smetanu, Orffa, Suchoně… Zpěv vystudovala na VŠMU v Bratislavě.
Svou další novou operní inscenaci bratislavský soubor představí také v Česku. Na 13. a 15. června chystá premiéru Mozartovy Figarovy svatby v nastudování dirigenta Ondreje Olose a v režii Jiřího Heřmana. Už 19. června pak vystoupí s tímto představením na Národním festivalu Smetanova Litomyšl.
————-
Zde čtěte rozhovor s dirigentem Rastislavem Štúrem, ředitelem Opery Slovenského národního divadla.
Foto: SND, Zdenko Hanout
Příspěvky od Petr Veber
- Klasika v souvislostech (82)
Jubilea pražského Rudolfina - Pohledem Petra Vebera (62)
Sir Simon - Klasika v souvislostech (81)
Giovanni Pierluigi z městečka Palestrina - Martin Glaser: Pražské Národní divadlo? Oproti brněnskému nepoměrně robustnější instituce, spojená s mimořádným společenským očekáváním
- Káťa Kabanová tak trochu komorně
Více z této rubriky
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu
- Mladí houslisté si zasoutěží na pražském Gymnáziu a Hudební škole
- Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR
- Moderní Rusalka zpátky v Berlíně Pod lipami, nová Rusalka v Marseille
- Nové obory na ostravské Fakultě umění