Oslavy Roku české hudby zasahují i k protinožcům. Ve dnech 20. až 28. listopadu uvede spolek TOSCartists působící na severním předměstí Sydney Dvořákovu operu Rusalka, a to v poloscénickém komorním nastudování s klavírním doprovodem. Oblíbená opera zazní v českém jazyce s anglickým komentářem v prostorách Boronia Park Uniting Church v australském Gladesville. Australský spolek TOSCartists se zaměřuje na prezentaci…
Rusalka na zámku v Polsku pod hvězdnou oblohou
Operní představení Dvořákovy Rusalky v parku polského zámku Nieborów západně od Varšavy se uskuteční 31. srpna od dvaceti hodin. V režii Jitky Stokalské je doprovázené videomappingem. Těleso Orkiestra La Scoperta diriguje Marta Kluczyńska. Trvalo téměř sto let, než se Rusalka plně dostala na světová pódia. Dvořákovy úspěchy v oblasti symfonické a komorní hudby nadlouho zcela zastínily jeho operní…
Rusalka komorně v Lipsku. Aranžmá si vystačí se čtyřmi sólisty
Operu Rusalka Antonína Dvořáka upravenou do verze miniopery nabízí 30. srpna v lipské Aréně am Panometer soubor Sinfonia Leipzig. Představení pod vedením Tsai-Ju Lee, v němž hraje pouze dvanáct hudebníků a zpívají čtyři sólisté, zdůrazňuje emocionální hloubku příběhu. Neotřelé pojetí aspiruje na aktuálnost vyznění. Vedle Sinfonia Leipzig řízené dirigentkou Tsai-Ju Lee mají výraznou…
Dvořákovy opery si oblibují až v Austrálii
Rusalku, nejznámější operu Antonína Dvořáka, inscenují bez české umělecké účasti v Perthu v Západoaustralské opeře. První uvedení z bloku pěti je v plánu 18. července od půl osmé místního času. Part Rusalky ztvárňuje Elena Perroni. Hudební stránku věci řídí Christopher van Tuinen, režie je svěřena Sarah Giles. Libretista Rusalky Jaroslav Kvapil, inspirován řadou prastarých…
Eliška Gattringerová: S Davidem Radokem pěvci získávají obrovský herecký nadhled
„Zpěv je velká alchymie.“
„Byla jsem připravená prakticky na všechno, i tak práce s Davidem Radokem předčila moje očekávání.“
„Myslím si, že umění ve vás především musí něco zanechat a také že každá inscenace si najde svého diváka.“
Brněnská Cizí kněžna, totiž Eliška Gattringerová, členka spolku Run OpeRun, umělecká partnerka „zpívajícího klavíristy“ Ahmada Hedara, vítězka Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka, zkušená sopranistka zrovna dnes slaví narozeniny. Portálu KlasikaPlus.cz poskytla rozhovor o své umělecké cestě, čerstvých i dávných zážitcích, třeba jednom silném z dalekého Iráku.
Rusalka v Jihlavě
Spolek Opera lidem přináší další uvedení své komorně laděné inscenace Dvořákovy opery Rusalka. Nejslavnější česká opera nabízí drama lásky a zrady na pozadí dvou světů, světa přírody a světa lidí. Nejbližší uvedení je k dispozici 28. dubna večer v jihlavském kulturním domě DKO. Opera je zkrácena a hudební doprovod klavíru (Ahmad Hedar) a harfy zdůrazňuje mimořádné…
Brněnská Rusalka iluzí zbavená. Je strhující
„Nová inscenace Rusalky na scéně Janáčkovy opery především není pohádkou pro děti.“
„Čeká-li někdo na kultovní árii Ježibaby Čurymury fuk, nebo na komické duo Hajný + Kuchtík, nedočká se.“
„Lesní žínky jsou tak jediným odlehčujícím prvkem inscenace.“
Opera Rusalka Antonína Dvořáka je českým hudebním klenotem. Operní režiséři nepřestávají hledat její účinný výklad. David Radok na brněnské scéně sáhl Rusalce až na dno duše a zbavil ji pohádkového nimbu. Tragická láska v neutrálních kulisách a podaná mistrovskými pěveckými i hereckými výkony, je kruté psychodrama. Nádherná Dvořákova hudba pod taktovkou Marka Ivanoviće je stále stejně nesmrtelná a sdělná.
Peter Berger: Pěvecké umění je pomíjivé, jeho účinek nezměřitelný
„Potkal jsem Rusalky, které bych na svůj zámek nikdy nezval, a přesvědčení umřít kvůli nim se nedostavilo vůbec.“
„Každý hlas prochází vývojem a jakýkoliv nepřirozený zásah mu může uškodit. V lyrico-spinto repertoáru se cítím komfortně“
„Nesmírně se těším taky na velkolepé Verdiho Requiem s dirigentem Petrem Popelkou.“
Peter Berger patří k pilířům opery Národního divadla v Brně a jako tenorista je nepostradatelným představitelem všech milovnických rolí. V poslední době se zapsal do historie divadla jako interpret Smetanova Dalibora, nyní zpívá roli Prince v Dvořákově opeře Rusalka.
Jana Šrejma Kačírková: Rusalka překypuje emocemi, i když je němá
„V inscenaci Davida Radoka to není pohádka. Je to bolestivé, ale citlivé a dojemné vyprávění jednoho velmi smutného příběhu opravdové lásky.“
„Na jevišti nehraji, ale žiji příběh Rusalky, takže mě to stojí dost fyzických i psychických sil.“
„Peter Berger jako Princ je citlivý partner, se kterým je radost stát na jevišti. A ještě tak krásně zpívá!“
Jana Šrejma Kačírková je sopranistkou, která má ideální hlas pro lyrické role plné emocí, pro postavy, jež většinou špatně skončí. Nejnověji zpívá Rusalku, premiérovanou v Janáčkově divadle v pátek 5. dubna. Roli už ztvárnila v Českém Krumlově na Otáčivém hledišti v režii Jiřího Heřmana, nyní v Brně jde o inscenaci režiséra Davida Radoka.
Rusalka se vrátila na scénu Vídeňské státní opery. S Tomášem Hanusem a českými pěvci
„Německý režisér Sven-Eric Bechtolf uvedl na scénu hororovou karikaturu z 19. století, ze které se úpěnlivě snaží vymanit Rusalčina touha po lásce.“
„Režie je prošpikována množstvím gagů, které jsou někdy funkční, mnohdy nepatřičně lascivní.“
„Dirigent Tomáš Hanus bral na pěvce ohled a nechal dokonale vyznít orchestrální mezihry.“
Inscenace Dvořákovy Rusalky se vrátila na jeviště Vídeňské státní opery po deseti letech jako obnovená premiéra o Velikonocích 31. března 2024. Původní premiéra se uskutečnila 26. ledna 2014 pod vedením Jiřího Bělohlávka. Tentokrát se za dirigentský pult postavil jeho žák, český dirigent Tomáš Hanus, a na jevišti opery stanuli debutující čeští pěvci – Eliška Weissová jako Cizí kněžna a Pavel Černoch jako Princ.
Nová Rusalka i ve Vídni
Nejen v Brně připravují Rusalku. Obnovené zpracování Dvořákova díla se chystá i ve Vídeňské státní opeře. A s nápadně českým hudebním vkladem. Prince tam zpívá Pavel Černoch, Cizí kněžnu Eliška Weissová a celý soubor hudebně řídí Tomáš Hanus. První uvedení připadá na datum 31. března. Nejbližší reprízy jsou pak 2. a 4. dubna. Vídeňská inscenace,…
Mezi mytickým a skutečným. Rusalka Národního divadla nepohoršuje ani nenudí
„Skutr Rusalke ponecháva nadprirodzené aj rozprávkové aspekty.“
„Kreácia, ktorú na prvej premiére vytvorila Kateřina Kněžíková, bola podľa mňa po všetkých stránkach mimoriadna.“
„Tomáš Netopil viedol orchester skôr k lyrickému pojatiu, v ktorom sa detaily nestrácali pod nánosmi prehnaného výrazu.“
Sólistka stojí na forbíne, v rukách drží svietiacu „návnadu“: jeden z režijných leitmotívov inscenácie, s jej „Bůh tě pomiluj“ sa zaťahuje opona – a Národní divadlo má novú Rusalku. Záver je pre toto naštudovanie vlastne veľmi príznačným. Hudobne aj scénicky sa vyhýba pátosu, zostáva tajomne symbolický, akcentuje rozhodnutia postavy. A tak, ako celé tri hodiny predtým, je jedným z jeho nosných elementov samotná Kateřina Kněžíková.
Rusalka nově už 8. března. V titulní roli Kateřina Kněžíková
Nová inscenace Dvořákovy Rusalky se v pražském Národním divadle představí v hudebním nastudování Tomáše Netopila a režii uměleckého tandemu Skutr. V partu Rusalky alternují sopranistky Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková. I další obsazení je elitní. Nové nastudování Rusalky Antonína Dvořáka se představí v Národním divadle v režii dua Skutr – Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky, současných uměleckých šéfů Činohry…
Jiří Brückler je na Kanárských ostrovech. Ztvárňuje tam dvojroli hajného a lovce v Rusalce
Přední český barytonista Jiří Brückler se na ostrově Tenerife podílí na inscenaci Dvořákovy Rusalky. Tenerife Symphony Orchestra řídí Paul Daniel, režisérem je André Heller-Lopes. První z celkových tří provedení se uskuteční 5. března. Auditorio de Tenerife Adán Martín bude svědkem romantické pohádkové opery Antonína Dvořáka Rusalka, kterou skladatel napsal v závěrečném období…
Nevydařená Rusalka v berlínské opeře Pod lipami
„Rusalku vykládá maďarský režisér Mundruczó z pohledu sociální nerovnosti.“
„V inscenaci se vyskytovaly nelogičnosti.“
„Pěvci měli se svými rolemi problémy.“
Berlínská Státní opera Unter den Linden nastudovala a uvedla světově nejznámější operu Antonína Dvořáka. V Rusalce v roli Prince v účinkoval i český tenorista Pavel Černoch, který patřil ke světlým místům jinak chabého představení.
Pavel Černoch jako Princ v berlínské Rusalce
Berlínská Státní opera přichází s novou inscenací Dvořákovy neslavnější opery Rusalka. Premiéra se uskuteční 4. února a do 22. dne téhož měsíce následuje pět repríz. Z českého pohledu je zajímavý interpretační příspěvek renomovaného a světově etablovaného tenoristy Pavla Černocha v roli Prince. „Vodní stvoření Rusalka se zamilovala do zdánlivě nedosažitelného prince. Aby získala místo v jeho…
Lucie Kaňková jako Královna noci v Královské opeře v Liège
Česká sopranistka Lucie Kaňková si na přelomu roku zazpívá na prestižní operní scéně Královské opery Wallonie-Liège, a to hned ve dvou operách. Nejprve ji čeká od 19. prosince role Královny noci v Mozartově Kouzelné flétně a o měsíc později První žínka v Dvořákově Rusalce. „Jsem vděčná za každou minutu, kterou absolvuji na této belgické…
Rusalka to v Americe stále nemá lehké
„Do malé Opery Ithaca se sjeli znamenití američtí pěvci, aby předvedli Rusalku tak, jak se sluší a patří.“
„Přesně třicet let po prvním uvedení Gabrielou Beňačkovou v roli Rusalky v Metropolitní opeře.“
„Opeře Ithaca se podařilo nadchnout pro Rusalku celý soubor, který si už myslí na dalšího českého operního skladatele Leoše Janáčka.“
Do malé Opery Ithaca se sjeli znamenití američtí pěvci, aby předvedli Rusalku tak, jak se sluší a patří. I když je Dvořákovo dílo na repertoáru Národního divadla v Praze nepřetržitě od premiéry v roce 1901, tak ve světě to nemá nikdy jisté – už od počátku; za Dvořákova života jeho desátá opera nebyla uvedena ani ve Vídni. A do Ameriky se také, na rozdíl například od Smetanovy Prodané nevěsty, hodně dlouho nedostala.
Dvořákova Rusalka v americké Opera Ithaca
Podzimní sezóna nabízí hned dvě české opery, které budou uvedeny v amerických městech. Rusalka Antonína Dvořáka je inscenována v Opera Ithaca, Její pastorkyňa Leoše Janáčka bude k vidění v Lyric Opera House v Chicagu. Premiéra první zmíněné se koná 10. listopadu, druhé řečené o dva dny později. Pohádková opera Antonína Dvořáka Rusalka připomíná pohádku Hanse Christiana…
Úspěšné koncertní provedení Rusalky v Košicích
„Byl to právě Jindra, kdo během večera pevně a zřetelně vedl svůj košický orchestr k lyrice i dramatu – ke dvěma výrazným polohám či snad protipólům, bez kterých by Rusalka nebyla Rusalkou.“
„Kateřina Kněžíková coby představitelka titulní role nadchla košické publikum. Výborně oscilovala mezi dramatikou a lyrikou díky celé řadě hlasových dynamických proměn, akustice a rozvržení sálu navzdory.“
„Slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová pojala obě role opravdu expresivně a především jako Cizí kněžna předvedla svůj hravý a průrazný hlas v protikladu k lyrické poloze Kněžíkové.“
Státní filharmonie Košice pod vedením šéfdirigenta Roberta Jindry nabídla svým posluchačům lahůdku v podobě koncertního nastudování Rusalky Antonína Dvořáka. Ve vyprodaném sále košického Domu umění zazněla většina nejznámějších melodií z Dvořákovy nejslavnější opery, a to v podání sólistů více než reprezentativních: Kateřiny Kněžíkové coby Rusalky, Jany Kurucové ve dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny, Pavola Bršlíka jako Prince a Petera Kellnera v partu Vodníka.
Rusalka v košické filharmonii
První koncert Státní filharmonie Košice (ŠFK) v připravované 55. sezóně přinese do Domu umění netradičně koncertní uvedení opery. Bude jí zástupce zlatého fondu české hudby, opera Rusalka skladatele Antonína Dvořáka. Orchestr košické filharmonie povede jeho šéfdirigent Robert Jindra, který je právě zároveň vyhledávaným operním dirigentem a nově také hudebním ředitelem Opery Národního…
Rusalka v Teatro alla Scala jako pohádka pro dospělé
„Nápad na zařazení Rusalky do repertoáru prestižní italské operní scény měl sám její ředitel Dominique Meyer, který to zdůvodnil velmi originálně.“
„Zkušenost režisérky Emmu Dante se světem filmu se projevila velmi silně v tom, že dopřála inscenaci dlouhé ´záběry´.“
„Vášnivé a přitom svrchovaně distingované hudební nastudování Tomáše Hanuse, které působilo zdánlivě zcela samozřejmě, ale bylo za ním obrovské množství detailní práce.“
V milánské La Scale se poprvé v historii tohoto divadla hrála Dvořákova opera Rusalka. Za hudebním nastudováním stál Tomáš Hanus, vizuální a dramatická podoba byla dílem režisérky Emmy Dante a jejího manžela, scénografa Carmine Maringoliho. Od 6. června se po premiéře během dalších šestnácti dnů uskutečnilo ještě pět představení. O tom posledním v řadě píše muzikolog Aleš Březina. Derniéra byla vyprodána do posledního místa a publikum, ve kterém se mísili Italové se zahraničními návštěvníky, dávalo podle jeho svědectví bouřlivě najevo nadšení; po každé pauze vítalo orchestr a zejména dirigenta, kterého si jednoznačně zamilovalo.
Tomáš Hanus: V Rusalce slyšíme něhu přetavenou v hudbu
„Jako dirigent vždy vedu s režisérem dialog, aby dění na jevišti bylo co nejvíce v jednotě s hudbou. A paní režisérka měla a má o tento dialog upřímný zájem.“
„Tato hudba mluví o lásce i o propastech lidského nitra.“
„Moje úspěchy mě nedojímají, to spíše krása hudby, nebo záře dětských očí či opravdová láska.“
V úterní premiéře 6. června 2023 a během dalších šestnácti dnů ještě pětkrát pozdvihne dirigent Tomáš Hanus taktovku v ikonické milánské La Scale. A kromě toho, že překročí další z milníků ve své kariéře, se bude významně podílet na historickém předělu. Nejznámější opera Antonína Dvořáka, Rusalka, tam zazní poprvé. Ač neskutečně vytížen, poskytl v předvečer této události portálu KlasikaPlus.cz exkluzivní rozhovor.
Operatic Masterpiece.
Rozkrývání Rusalky s Robertem Simonem, Jonášem Hájkem, Annou Blackmur a Nigelem Simeonem
„Na otázku, jaké je to hrát proměnlivou Dvořákovu Rusalku, jednoduše odpověděla: Je to úžasné.“
„Rozmanitý kosmopolitní původ postavy Rusalky – od Malé mořské víly Hanse Christiana Andersena a Undine Friedricha de la Motte Fouqué až po dílo Karla Jaromíra Erbena a slovanský folklor – přispívá k mezinárodní oblíbenosti Rusalky.“
„Rusalka je dechberoucí dílo symfonického rozměru, což je pravděpodobně důvodem, proč funguje velice dobře i ze záznamu.“
Dvořákova opera Rusalka dostala nový kabát. Partitura i inscenace v provedení Royal Opera House Covent Garden v Londýně přichází s novým přístupem k této klasice. Den po odehrání premiéry se na akci Českého centra v Londýně sešli editoři nového vydání Robert Simon (USA) a Jonáš Hájek, aby debatovali s britským muzikologem a spisovatelem Nigelem Simeonem nad radostmi a starostmi, které je provázely při přípravě edice díla. Svůj pohled přidala i houslistka souboru Royal Opera House Anna Blackmur.
Rozkrývání Rusalky v Českém centru v Londýně
K uvedení nové inscenace Dvořákovy Rusalky Královskou operou Covent Garden v Londýně připravilo tamní České centrum na středu 22. února do kinosálu velvyslanectví večerní program, který má mistrovské dílo přiblížit odborné i laické veřejnosti. Hudební editoři Robert Simon z USA a Jonáš Hájek z České republiky, autoři nového vydání Rusalky v nakladatelství Bärenreiter, budou o partituře diskutovat s britským…
Rusalka v londýnské Královské opeře pod taktovkou Semjona Byčkova
Semjon Byčkov, šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie, nastudoval operu Rusalka v londýnské Královské opeře Covent Garden. Režie se ujaly Natalie Abrahami a Ann Yee, které vytvořily poetickou a zároveň nově pojatou inscenaci Dvořákovy lyrické pohádky, odhalující náš nelehký vztah k přírodě a snahy lidstva ji vlastnit a zkrotit. V titulní roli se představí mezinárodně uznávaná sopranistka Asmik Grigorian.…
Olomoucká Rusalka byla zakomponovaná do soudobého světa. Překvapivě obstála
„Cabani zasadili příběh Rusalky do protikladů současného světa a použili snad všechny zásadní artefakty, které ho charakterizují. Nevyhýbali se přitom ani vtipným konsekvencím, které operu okořenily, ani naturalistickým scénám.“
„Opera je zarámována do stylu detektivky. V lese u jezera je v průběhu předehry nalezena mrtvola muže, kterého odváží sanitka. Na závěr je stejná scéna, jen policista zatýká Rusalku.“
„Recenzované představení 11. ledna 2023 dirigovala asistentka Marka Ivanoviče, Anna Novotná Pešková, která překvapila profesionalitou a pohotovostí a dokázala dát orchestru plasticitu, hutnost a barevnost.“
Soubor opery Moravského divadla v Olomouci uvedl pohádku Antonína Dvořáka a Jaroslava Kvapila Rusalka. Premiéra byla v pátek 16. prosince 2022 a vzbudila velké diskuse. O ty se postaralo svým režijním pojetím režisérské duo Šimona a Michala Cabanů. Oproti tomu hudební nastudování dirigenta Marka Ivanoviče konvenovalo Antonínu Dvořákovi a na repríze 11. ledna 2023, která obsazením odpovídala 1. premiéře, překvapila vedením orchestru jeho asistentka, mladá dirigentka Anna Novotná Pešková. V titulní roli Rusalky se představila Barbora Řeřichová, v roli Prince Jakub Rousek a ve dvojroli Cizí kněžna a Ježibaba Alžběta Vomáčková.
Opera ve filharmonii – Rusalka na Dvořákově Praze
„Ryze hudební stránka díla vystoupila jednoznačně na povrch. Ne proto, že chybí scénografie, kostýmy a režie. Symfonická hudba spoluvytváří toto konkrétní dílo výrazně, jako jeho dominantní prvek.“
„Asmik Grigogian oslnila víc vokálními prostředky, než emocemi.“
„České víle dala podobu velké operní postavy světového repertoáru.“
Koncertní provedení Rusalky bylo dobrým nápadem – a víc než dobře realizovaným. Festival Dvořákova Praha tímto projektem sáhl letos hodně vysoko. Nejoblíbenější opera ze skladatelova odkazu zazněla v pondělí v Rudolfinu nejen s ideálním pěveckým obsazením všech jedenácti rolí, ale také nádherně z hlediska symfonického zvuku. V divadle lze asi málokdy slyšet tolik detailů, nuancí a odstínů, kolik jich dokázala dát dílu Česká filharmonie se Semjonem Byčkovem.
Hvězdně obsazená Rusalka třikrát na Dvořákově Praze
Další z programových highlightů chystá na pondělí, středu a pátek 19., 21. a 23. září Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha. Vždy od 19 hodin v Rudolfinu zazní koncertní provedení Rusalky Antonína Dvořáka. V hlavních rolích vystoupí Asmik Grigorian, Dmytro Popov, Jan Martiník, Jana Kurucová a Jamie Barton a dále řada českých pěveckých osobností. Vedle nich účinkuje Pražský filharmonický sbor, čerstvý laureát…
Günther Groissböck: Na Beethovenově hudbě se mi líbí pocit osvobození od strachu
„Když jsem zpíval Vodníka v Rakousku, hrál Orchestr Vídeňské státní opery krásně a s jasem. Nádherná byla zvuková estetika tělesa. Orchestr Národního divadla v Praze Rusalku interpretuje se samozřejmostí. Hudebníci znají dílo lépe a operu mají ve své krvi.“
„Mám rád melodii češtiny, která je někdy i taneční. Jazyk je mi sympatický a líbí se mi.“
„Na Beethovenově hudbě se mi velmi líbí pocit osvobození od strachu.“
Světové renomé provází rakouského basistu Günthera Groissböcka od doby, kdy zazářil v roce 2010 na Salcburském festivalu a v Metropolitní opeře v New Yorku. Na pozvání nového hudebního ředitele Opery Národního divadla v Praze Roberta Jindry, se kterým pěvec spolupracoval v Bavorské státní opeře v Mnichově na uvedení tamní Dvořákovy Rusalky, se Günther Groissböck zhostil 28. srpna v historické budově Národního divadla úspěšného debutu v Praze…