KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvořákova Rusalka v červnu jako open air ve Vysoké

V parku u Památníku Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami se uskuteční tři představení opery Rusalka. Dílo tam zazní po sedmdesáti letech. Projekt má mít premiéru 19. června večer, reprízy jsou naplánovány na 22. a 25. června.  Rusalka se bude odehrávat v přírodních kulisách pod širým nebem na různých místech zámeckého parku. Dějištěm prvního jednání bude…

Číst dál…

Vodník a dirigentka. Hlavní hrdinové drážďanské Rusalky

„V úchvatném zastavení, v naladění na jedné vlně s dirigentkou, učinil Alexandros Stavrakakis ze známé árie hudební událost.“ „Příběh se stává se podobenstvím o reálných situacích a vztazích, bez přibarvování, bez šťastného konce.“ „Dirigentka režijní výklad nijak neshazuje. Hudební nastudování je s ním v souladu, ale zároveň ho přesahuje.“ Drážďanská Semperova opera hraje Rusalku. Sobotní premiéra…

Číst dál…

Pavel Černoch od soboty v Drážďanech jako Princ ve Dvořákově Rusalce

Do drážďanské Semperoper se vrací po deseti letech v nové inscenaci Rusalka Antonína Dvořáka. Premiéru má dnes, tedy v sobotu 7. května. V roli Prince se představí český tenorista Pavel Černoch. Krátce po úspěšné premiéře v roli Laci v Janáčkově Její pastorkyni v Theater an der Wien tak jeden z našich nejúspěšnějších a mezinárodně vyhledávaných pěvců pokračuje v cestě…

Číst dál…

Scénu pro novou Rusalku v Drážďanech inspiroval interiér pražské Státní opery

„Dirigentka, paní Mallwitz, je velmi pozoruhodná umělkyně, citlivá a vždy perfektně připravená.“ „V této inscenaci vše funguje a dává smysl, takže ač může takové pojetí působit poněkud nezvykle, divák si ho jistě rychle oblíbí a porozumí mu.” „Christa Mayer mě již téměř před rokem požádala, abych jí nahrála výslovnost jejího partu Ježibaby. Na…

Číst dál…

Lukáš Vasilek se podílí na Její pastorkyni v Rouen

„Děj opery zasadil režisér Bieito do krachující východoevropské textilní továrny.“ „Je velmi znát, že se sboru Accentus Janáčkova hudba opravdu líbí.“ „Accentus byl nedávno časopisem Gramophone zařazen do desítky nejlepších sborů na světě.“ Opéra de Rouen Normandie v severozápadní Francii uvede 26. dubna Janáčkovu Její pastorkyňu. Nastudovali ji nizozemský dirigent Antony…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské za korunu pro Ukrajinu

Speciální nabídku svých operních, baletních a muzikálových představení přichystalo pro uprchlíky z Ukrajiny Národní divadlo moravskoslezské. Po předložení osobního dokladu dostanou vstupenku za symbolickou korunu.  „Uvědomujeme si, že ukrajinští občané řeší existenční problémy, mnozí k nám přijeli bez prostředků jen s pár kousky oblečení a mají za sebou traumatické zážitky. Přesto nebo právě proto jim chceme…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Pohádková Rusalka ve Státní opeře Praha

„Byl bych s chutí absolvoval i dvě, a to celkem tříapůlhodinová přestavení za sebou.“

„Rusalka mě provází v různých formách od dětství, její první představení jsem viděl před více než šedesáti lety ke svým desátým narozeninám.“

„Se Zdeňkem Troškou jsem se doslova srazil v zákulisí. Na otázku, jakých pár zásadních vět by pro mne měl, shrnul vše v jedinou: Na partituře je napsáno lyrická pohádka o třech dějstvích a přesně o to, a o nic jiného, jsem se snažil.“

Po dvou letech na návštěvě rodné Prahy. Alexander Goldscheider, publicista, muzikolog, producent, hudebník a spisovatel, už čtyři desetiletí Londýňan, se rozepisuje o čerstvém, jen pár dní starém dojmu z inscenace Dvořákovy Rusalky, kterou hraje Národní divadlo v budově Státní opery. Režíroval ji Zdeněk Troška, na repertoáru je už od roku 2005 a do titulní role čerstvě vstoupila Kateřina Kněžíková. Nebyl by to autor memoárové knihy s charakteristickým titulem Cílené náhody, aby do své glosy nepromítl osobní vzpomínky. A protože také rád fotografuje, připojuje řadu snímků.

Číst dál…

Památník Antonína Dvořáka představuje své plány

Památník Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami má pod vedením nového ředitele Vojtěcha Poláčka velké plány. Chystá propojit vnitřní expozici s krásným zámeckým parkem, přilákat do areálu rodiny s dětmi, povzbudit komunitní život a v zámečku, který slouží už od roku 1994 jako muzeum, vytvořit moderní dvořákovskou expozici pro toto století. Památník bude možné…

Číst dál…

Brněnsko-příbramská Rusalka v trojí večerní

„Orchestr hrál netradičně silnou roli, struktura partitury na sebe upoutala mnohem víc než při klasickém uvedení.“ „Jakub Klecker patří mezi zkušené a zapálené dirigenty, kteří mají svoji práci promyšlenou, čiší z nich do publika jistota, nadhled a radost.“ „Koncertní provedení opery u někoho vzbuzuje určitou rezervovanost.“ Koncertně uvedenou, ale plnokrevnou Rusalku nabídl Hudební festival…

Číst dál…

Rusalka v Litni stála za to

„V postavě Rusalky Kateřina Kněžíková harmonicky propojuje své pěvecké i herecké umění. Jejímu projevu věříte, podmaňuje si vás, obdivujete její něhu, trápení i odhodlání.“ „Vodník v podání Jana Martiníka byl především zraněným a obávajícím se otcem, vyzpívat tyto city není třeba pateticky a s přehnanou silou.“ „Do slov Bůh Tě pomiluj vložila Kateřina Kněžíková nejen…

Číst dál…

Letošní Opera v Šárce s Dvořákovou Rusalkou za týden

Za týden, v sobotu 4. září, vystoupí od 14 hodin v pražském šáreckém přírodním amfiteátru sólisté, sbor a orchestr opery Národního divadla v Praze. V produkci Originálního hudebního divadla Praha a pod vedením dirigenta Jana Chalupeckého se tam uskuteční provedení opery Rusalka od Antonína Dvořáka. Rusalku ztvární Dana Burešová, Prince Aleš Briscein, Vodníka Luděk Vele, Ježibabu…

Číst dál…

Kateřina Kněžíková: Dát do Rusalky srdce a celou duši

Sopranistka Kateřina Kněžíková dnes večer zpívá v zámeckém areálu v Litni na Festivalu Jarmily Novotné hlavní úlohu při scénickém koncertě Rusalka v parku. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad závažností a pěveckou náročností titulní role Dvořákovy opery. Má ji v repertoáru od roku 2019. Mimo jiné ji teď srovnává s Janáčkovou Káťou Kabanovou, kterou ztvárnila poprvé letos na jaře, a to na festivalu v Glyndebourne.

Číst dál…

Dvořákovu poetickou Rusalku představila v Litomyšli Ostrava

„Představení zaujalo především poctivým hudebním nastudováním dirigenta Jakuba Kleckera.“ „Komplexní uchopení náročné titulní role v podání Kateřiny Kněžíkové je obdivuhodné.“ „Princ Martina Šrejmy je příjemným překvapením festivalového večera.“ Národní divadlo moravskoslezské uvedlo na festivalu Smetanova Litomyšl ve dnech 8. a 9. července Dvořákovu operu Rusalka. Autorovo vrcholné operní dílo datem své premiéry…

Číst dál…

Do Litomyšle se vrátila opera. Nejprve Bohéma a Oněgin z Brna

„Jana Šrejma Kačírková hraje a zpívá Mimi s bezprostředností srdečností a s jistotou. Je to její premiéra v této úloze.“ „Svatopluk Sem je v titulní roli Oněgina pěvecky famózní.“ „Hrát před publikem je krásné – a na Smetanově Litomyšli, kam se jezdí i za atmosférou odlišnou od kamenných divadel, je obecenstvo vděčné.“ V sobotu a v neděli se…

Číst dál…

Ivana Leidlová: Věřím, že Jarmila Novotná nad námi podrží ochrannou ruku

„Pro nás jsou to velké nervy. Nicméně věřím, že se Rusalka uskuteční.“ „Řada partnerů možná bude mít existenční problémy. A kultura je potom zbytná. Tak to je…“ „Její jméno není zapomenuto. Naše práce dává smysl.“ Městys Liteň nedaleko Berouna je místem spojeným s pěvkyní Jarmilou Novotnou. Byla provdána za Jiřího Daubka, příslušníka…

Číst dál…

Zdeněk Plech: Moderna? Klidně, ale musí mít hlavu a patu!

„Vystačil bych si s romantiky! Pro mě by mohlo být jen 19. století.“ „Písně si můžete dovolit až v nějaké fázi kariéry, kdy už máte jméno a lidé jdou v podstatě na vás.“ „Je tolik nádherných ruských titulů, ale na programu moc nejsou, nebo jen krátce.“ Sotva dozněly tóny pražské premiéry Verdiho opery Rigoletto, ve…

Číst dál…

Letní open air Rusalka v parku zámku Liteň

U příležitosti desátého výročí Festivalu Jarmily Novotné a existence neziskové organizace Zámek Liteň chystají pořadatelé na 28. srpna příštího roku koncertní provedení nejznámějších částí Dvořákovy opery Rusalka, a sice přímo v místním zámeckém parku. Pozvání do projektu přijal Symfonický orchestr Českého rozhlasu, který bude hrát pod taktovkou Roberta Jindry. Hlavní roli Rusalky ztvární…

Číst dál…

Rusalka na vodním zámku Blatná nechtěně ve vodě

„Úspěch této inscenace v podmínkách Českého Krumlova je dán především filmovým charakterem režie Jiřího Heřmana, která je fantazijně bohatá.“ „Mario De Rose má zřetelný vztah k romantickému stylu, disponuje líbivým typem přehledného a exaktního gesta.“ „Ani bouře by nebyla úsilí Jihočeského divadla o realizaci představení přerušila. Za tuto snahu patří velké ocenění všem zúčastněným.“…

Číst dál…

Rusalky a Vodník Eduarda Hakena

„Zpívá a hraje zde neokázale majestátní postavu Vodníka tak, jak vešel v obecnou paměť.“

„Haken byl v tuzemsku pro dvě tři generace přímo ztělesněním této role.“

„Zpívá zněle, s krásnými probarvenými a srozumitelnými hloubkami i s pěkně vyklenutými a rovnoměrně rozvrženými dalšími polohami, vznešeně a velebně.“

Dvořákovu Rusalku posuzujeme většinou podle představitelky titulní role. Dnešní stodesáté výročí narození Eduarda Hakena však může být ojedinělým okamžikem, ve kterém se na jednu ze světově nejhranějších českých oper můžeme podívat z hlediska obsazení úlohy Vodníka. Legendární basista v ní figuruje jak na první tuzemské gramofonové nahrávce díla, tak v jeho prvním televizním zpracování, stejně jako i v první filmové podobě Rusalky přístupné na DVD.

Číst dál…

Do Bratislavy se vrací Rusalka

„Režisérem je Martin Kákoš, jde o jeho první operní titul.“ „Celý inscenační tým i kompletní pěvecké obsazení je slovenské.“ „Rusalka je vlastně stále sama. Sama se musí rozhodovat a také se potýkat s důsledky svých rozhodnutí.“ Slovenské národní divadlo vzniklo v roce 1920, v současné sezóně si připomíná sté výročí. Prvním operním představením tehdy byla Smetanova…

Číst dál…

Vídeňská Rusalka s Hanusem, Bezsmertnou a Beczałou

„Nestrhává pozornost na sebe, ale dbá o dílo a jeho vzrušující interpretaci.“ „Hanus se chystá na nové uvedení Janáčkovy Její pastorkyně.“ „Velšská národní opera chce pak v roce 2022 nově nastudovat Věc Makropulos.“ Tomáš Hanus diriguje v úterý ve Vídeňské státní opeře opět Dvořákovu Rusalku. V roce 2017 debutoval v tomto divadle ve stejném díle. Tentokrát…

Číst dál…

Luciano Mastro: Role Prince je mi stále bližší

„Díla českých skladatelů jsou komplikovaná, ale není nemožné jim porozumět.“ „Vždy se nemohu dočkat závěrečného duetu Rusalky s Princem.“ „Výslovnost studuji slovo od slova.“ Národní divadlo moravskoslezské uvedlo jako svoji první premiéru v této sezóně jednu nejslavnějších a nejhranějších českých oper, Rusalku Antonína Dvořáka. Nová verze režiséra Radovana Lipuse zatím sbírá kladné ohlasy.…

Číst dál…

Dvě ostravské Rusalky

„Tři dějství Dvořákovy Rusalky, to jsou tři rozdílné charaktery hlavní postavy. Režijní koncepce Radovana Lipuse to zvýrazňuje.“ „V árii „Ó marno, ó marno to je“ vyjádřila Kněžíková takovou intenzitu citů, že tento výjev zůstane jako zcela mimořádný okamžik ještě dlouho v paměti.“ „Dnes vítězí o hodně civilnější přístup – a v opeře se…

Číst dál…

Dva míjející se světy v ostravské Rusalce

„Rusalka není víla; je obrazem čisté nevinné duše, cizince v neúprosném, bohužel již odlidštěném světě.“ „Znělý, zdravý hlas Veroniky Holbové podporuje dojem z konkrétní prezentace, neakcentující nijak zvlášť snovost, poetičnost.“ „Martin Gurbaľ nemá barvu hlasu patřící skutečnému basu; vyvažuje to však lidskostí, kterou postavě otce (spíše než vodníka) dává.“ Současná ostravská Rusalka…

Číst dál…

Dvanáctá Rusalka v Národním divadle moravskoslezském

Národní divadlo moravskoslezské uvede ve čtvrtek 17. října v půl sedmé v Divadle Antonína Dvořáka svoji první premiéru v této sezóně – celosvětově jednu nejslavnějších a nejhranějších českých oper, Rusalku. Nová verze režiséra Radovana Lipuse je už dvanáctým režijním nastudováním slavného díla na jevišti NDM. „Rusalka byla jasnou volbou pro naši 101. sezónu. Zazněla…

Číst dál…

Glyndebourne. Opera nikoli obyčejná. Neobyčejná

„No problem, welcome.“

„Přestávka s prostorem pro jídlo trvá celých devadesát minut. Kdo nesedí u stolu v restauraci, je venku na trávě nebo usazen v některém ze stinných zákoutí.“

„Rozhodně ne obyčejná opera. Tak jaká tedy? Jak to mysleli? Odpovědí je šalamounský bonmot.“

„Tak to si nezapomeňte, Petře, vzít s sebou smoking.“ Pamatuji si na tu větu i po šestnácti letech. Vyslovil ji dobrý přítel české hudby Graham Melville-Mason, když jsem se před ním zmínil o své chystané cestě na operní festival v Glyndebourne na jihu Anglie. Ano, i když v našich končinách se tak často nenosívá, vzal jsem samozřejmě tenkrát večerní formální oblek s motýlkem s sebou a v Británii pak na sebe. V opačném případě bych byl jedinou výjimkou…

Číst dál…