KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Madama Butterfly poprvé koncertně. Berlínští filharmonikové dosáhli na další metu

„Eleonora Buratto oslnila publikum technickou brilancí i emotivní hloubkou.“

„Jonathan Tetelman si posluchače získal výrazovou přesvědčivostí.“ 

„Nesmírně poutavá interpretace…“

Když se šéfdirigent a umělecký ředitel Berlínských filharmoniků Kirill Petrenko před lety rozhodl provést s filharmoniky poprvé v historii tělesa nejslavnější veristickou operu Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, postavil orchestrální hráče před náročnou výzvu. Dílo se totiž rozhodl provést nejdříve při operním představení v Baden-Badenu a až poté koncertně v Berlíně. Druhé zmíněné se uskutečnilo 25. a 27. dubna v domovském sále orchestru.

Číst dál…

David Švec: S budějovickou Butterfly jsme opravdu v Japonsku. ‚Počkáto‘ k Puccinimu patří

„Madama Butterfly je výjimečná opera, má naprosto dokonalou instrumentaci.“

„Závěr druhého jednání je pro mě vlastně emočně nejvypjatější scénou právě tím, že vás nechce rozplakat.“

„Nacházíme se v poměrně paradoxní situaci, kdy máme hotové inscenace, na něž máme zpěváky, orchestr je na ně připravený, po premiéře sklidily úspěch, lidé by na ně rádi chodili, my bychom je rádi hráli více, ale nemůžeme, protože nemáme kde.“

Šéfdirigent českobudějovického Jihočeského divadla David Švec řídil v sobotu 5. dubna první premiéru opery Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, 7. dubna následuje premiéra druhá. Pucciniho kus se tak vrátil do repertoáru divadla po více než čtyřiceti letech. O tom, jaké momenty jsou pro něj hudebně nejsilnější nebo jak hledal cestu k Pucciniho experimentům v orchestraci, umělec hovoří v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Tomáš Netopil bude debutovat v Berlíně a Chicagu

Příští sezóna přinese přednímu českému dirigentovi Tomáši Netopilovi dva zásadní kariérní momenty v operním oboru. Na přelomu listopadu a prosince bude v berlínské Státní opeře řídit inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly, v lednu a únoru příštího roku zamíří do Chicaga, aby v tamní Lyrické opeře nastudoval Straussovu Salome. V obou operních domech vystoupí poprvé. Sezóna 2025/26…

Číst dál…

Madama Butterfly v rakouském Linci nezemře 

„Brucknerův orchestr je pro mne vždy zárukou zážitku, jaký se v operních divadlech slýchá vzácně, slavné Intermezzo vyznělo výborně, plasticky ve frázování, s ohromnou šíří dynamiky. Bravi.“

„Takzvaná moderní režie to trochu přehnala. Chce příběh vyprávět z perspektivy titulní role, japonská exotika je odsunuta jako klišé, Cio-Cio-San nezemře. Vše je jednou poprvé…“

„Pěvecké obsazení přináší kvalitní výkony, Linec má dnes 18 interních sólistů čili obešel se ve druhém obsazení zcela bez hostů.“

Rakouské Musiktheater Linz uvedlo 7. prosince u příležitosti 100. výročí Giacoma Pucciniho nové nastudování jeho opery Madama Butterfly pod taktovkou dirigenta Patricka Langa, v režii Isabel Ostermann. Inscenace nezklame vynikajícím výkonem skvělého Brucknerova orchestru, výborným hudebním nastudováním dirigenta a velmi kvalitními pěveckými výkony. Otazníky ovšem vyvolává jevištní ztvárnění díla. Reflexe je psána z první reprízy 12. prosince.

Číst dál…

Košická připomínka Pucciniho mistrovství

Pořad s názvem Puccini Gala plánují v Košicích. 14. března vystoupí tamní Státní filharmonie pod taktovkou dirigenta Martina Leginuse. Pěvecké role v Domě umění zaujmou sopranistka Maida Hundeling a tenorista Boldizsár László. Zazní části z oper Tosca, Madama Butterfly a Manon Lescaut. Operu Tosca napsal Giacomo Puccini na námět stejnojmenné populární hry francouzského dramatika Victoriena Sardoua…

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor je opět v rakouském Bregenzu

Jediný letní zájezd letos absolvuje renomované koncertní těleso, Pražský filharmonický sbor, který koncertem Jazzových spirituálů 7. června ve Valdštejnské zahradě v Praze zakončil svou 88. koncertní sezonu. Jeho již tradiční působení v rakouské Břežnici (Bregenz) zahrnuje opětovné účinkování v jezerní produkci Madame Butterfly, jakož i trojí scénické provedení méně známé opery Giuseppe Verdiho, Ernani. V těchto…

Číst dál…

Butterfly v Liberci jako komorní hudební drama

„Slouží ke cti režisérce Kateřině Duškové, že vypráví právě toto a nic dalšího.“

„Paolo Gatto učinil z orchestrálního partu samostatný symfonický plán inscenace, který věci zintenzivňoval a doříkával.“

„Lívia Obručník Vénosová dostatečně vystihla psychologii postavy, i když se nedostala až k úplným krajnostem srdceryvné pravdivosti, a ani v jednom okamžiku nezklamala pěvecky.“

Pucciniho Madama Butterfly je ve světovém repertoáru sedmou nejhranější operou a v časovém rozsahu hlavní role dokonce zřejmě drží primát. Liberecké Divadlo F. X. Šaldy oblíbený a působivý titul nastudovalo právem. Soudě podle páteční premiéry, ztvárnila sopranistka Lívia Obručník Vénosová gejšu Čo-Čo-San jako svou dosud snad nejlepší roli, režisérka Kateřina Dušková našla dobrý klíč k prezentaci dojemného příběhu jako uvěřitelného komorního dramatu a dirigent Paolo Gatto, zásadní aktér projektu, dokázal učinit ze známého díla opravdový hudební zážitek.

Číst dál…

Nová Madama Butterfly v libereckém divadle

Soubor opery Divadla F. X. Šaldy nastudoval a v premiérách v pátek 10. a v neděli 12. března v Liberci uvede Pucciniho operu Madama Butterfly. Pod hudebním nastudováním je podepsán italský dirigent Paolo Gatto. Režie se zhostila činoherní režisérka Kateřina Dušková, scénu vytvořil Pavel Kodeda, kostýmy pak Roman Šolc. V roli Čo-Čo-San se alternují Jana Šrejma Kačírková…

Číst dál…

V hlavní roli Staatskapelle – Butterfly v Drážďanech, Lohengrin v Salcburku

„Wellberovi se podařilo dostat ze všech nástrojových skupin Staatskapelle doslova maximum, takže se Pucciniho partitura zaskvěla v celé své orientální nádheře.“ „Intendant Nikolaus Bachler se rozhodl tvář festivalu do budoucna zásadně změnit a kontrakt už Staatskapelle Dresden neprodloužil… Labutí rytíř Lohengrin tedy přiletěl udělat pomyslnou tečku za festivalovou kapitolou číslo dvě.“ „Pokud…

Číst dál…

Vincenzo Milletarì: Puccini nás dojímá operními příběhy

„Ve třinácti jsem měl velké štěstí, protože jsem se dostal do blízkosti Claudia Abbada.“

„Jsem Ital, ale z jedné čtvrtiny se cítím být Skandinávcem.“

„Operu není možné dobře dělat s týmem, který by byl celý jedné národnosti. Nezbytné jsou nové a nové podněty.“

V pražské Státní opeře se dnes večer poprvé ujímá taktovky dirigent Vincenzo Milletarì. Národní divadlo do zrekonstruované a počátkem ledna otevřené budovy přeneslo svou inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly, kterou v roce 2016 připravil režisér Jiří Heřman. Mladý italský umělec teď řídí prvních šest představení…

Číst dál…

Madama Butterfly v kině. Dokonalé loutky, scéna i zpěv

„Dalším určujícím prvkem inscenace je přítomnost loutek. Byl to nápad vpravdě geniální.“ „Střet dvou světů, který se podařilo jistou rukou vyjádřit už v libretu i hudbě a který i režie neomylně vyhmátla a nelítostně zdůraznila.“ „Vypadá skoro jako mladý Pavarotti a v krásné poloze mezi lyrickým a spinto oborem mu to zpívá nádherně, lahodně.“ Pucciniho Madama Butterfly…

Číst dál…