KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

VÝHERCE CD:
Kvěch a Dvořák, sourodé duchovní sdělení

Spojení dvou kantát, mezi kterými leží celé jedno století – to je nové CD vydavatelství Radioservis Českého rozhlasu. Je na něm Te Deum op. 103  Antonína Dvořáka a Requiem temporalem nedávno zesnulého Otomara Kvěcha. Ve studiu se u této nahrávky sešli sopranistka Regina Renzowa Jürgens, barytonisté Ivan Kusnjer a Jiří Brückler, basista Josef Škarka, Kühnův smíšený a dětský sbor, Dechové kvinteto Academia,…

Číst dál…

Ohromující, exaltovaný, subjektivní. Prostě Berlioz.

„Sólista prostor sálu zvukově obsáhl a byl orchestru rovnocenným partnerem.“ „K Berliozovi patří i náruživost a instrumentační bohatost – a těchto parametrů bylo v provedení dostatek.“ „Berliozovo Te Deum je emotivní hudba, která zanechává velkolepý dojem, povznáší, nabíjí.“ Málokdy se ve Smetanově síni rozezní při orchestrálním koncertě varhany tak mohutně a samostatně. A stejně tak málokdy zní…

Číst dál…

Hindemithův Malíř Mathis a energický Brahms Lukáše Vondráčka

„Rozhlasoví symfonici svým excelentním výkonem vytvářeli neskutečně kompaktní celek, plný zářivé barevnosti.“ „Symfonie nevyzněla tragicky. Byla to nesmírně zajímavá a přitažlivá hudba.“ „Vondráčkův Brahms byl opravdu dramatickou hudbou, plnou dynamických změn, efektních míst i citových zastavení.“ Poslední abonentní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu byl v Rudolfinu mimořádný z více důvodů. Nejen účastí Lukáše Vondráčka jako sólisty, ale…

Číst dál…

SOČR hrál Brucknera a Lutosławského

„Liebreich dirigoval Lutosławského zcela logicky. Končí právě éru v Katowicích.“

„Smuteční hudba zazněla soustředěně, odpovědně. Ještě stále zní moderně.“

„Sedmou symfonii Liebreich předestřel měkce. Tak, že žádný z jejích parametrů nevyhrotil.“

Brucknerova Sedmá symfonie, věnovaná památce Richarda Wagnera, a Lutosławského Smuteční hudba, věnovaná památce Bély Bartóka. To byl pondělní koncert šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu Alexandera Liebreicha a jeho tělesa v pražském Rudolfinu. Program současně zazněl v přímém přenosu na několika rozhlasových stanicích. Ze záznamu ho dnes večer vysílá Český rozhlas D-dur.

Číst dál…

Rozhlasoví symfonikové 2019/2020: nové koncertní řady

„Cílem není zvát do sezóny kvůli jménům mainstreramové sólisty, ale hledat sólisty zapálené pro hudbu.“

„Premiérou komponovanou pro SOČR je dílo Ondřeje Štochla pro klarinet a orchestr. Českými premiérami budou Polednice od Ondřeje Adámka a Dark Dreams od Georga Friedricha Haase.“

„Na festivalu Dvořákova Praha se bude SOČR podílet na koncertním provedení Dvořákovy opery Král a uhlíř.“ 

Pro značný zájem publika přesunou rozhlasoví symfonikové v příští sezóně své komorní koncerty po několika letech ze Studia S v budově Českého rozhlasu do Anežského kláštera. Nahrávací studio nevyhovuje pro pořádání veřejných koncertů nejen kapacitně, protože se tam vejde jen necelá stovka lidí, ale vlastně ani akusticky. Novinkou bude také prémiová koncertní řada s hvězdnými sólisty, v níž je umístěn zahajovací koncert a později pak postupně tři opakování hlavních pondělních programů.

Číst dál…

On a ona. Keenlyside a Jaho, dvě pěvecké hvězdy

„Barytonista se chová nenuceně, hraje celým tělem, zpívá vemlouvavě – a projevuje spontánní komický talent.“ „Krásným číslem byla árie Luisy – operní výjev zřídkakdy slýchaný.“ „Dueta zazpívali jako skutečné dramatické výstupy.“ Pěvecký recitál Simona Keenlysidea a Ermonely Jaho nabídl ve středu v Obecním domě pražskému publiku umění operního matadora a umění nové mladé hvězdy.…

Číst dál…

SOUTĚŽ O CD:
Kvěch a Dvořák, sourodé duchovní sdělení

Spojení dvou kantát, mezi kterými leží celé jedno století – to je nové CD vydavatelství Radioservis Českého rozhlasu. Je na něm Te Deum op. 103  Antonína Dvořáka a Requiem temporalem nedávno zesnulého Otomara Kvěcha. Ve studiu se u této nahrávky sešli sopranistka Regina Renzowa Jürgens, barytonisté Ivan Kusnjer a Jiří Brückler, basista Josef Škarka, Kühnův smíšený a dětský sbor, Dechové kvinteto Academia,…

Číst dál…

Stabat mater, důstojná a nadčasová hudba

„Ondrej Lenárd stavěl jednu krásnou část za druhou, v plynulém toku.“ „Pražský filharmonický sbor je v tomto úkolu tím nejpovolanějším.“ „Obsazení sólových partů bylo česko-slovenské, takové, které sází na jistotu.“ Blíží se velikonoční svátky a zařazení Dvořákovy kantáty Stabat mater do abonentního programu rozhlasových symfoniků má logiku. Pondělní koncert měl sváteční náboj. Možná…

Číst dál…

SOČR a jemnosti, kontrasty a efekty francouzských inspirací

„Ve francouzské hudbě zmiňovaného období je tento překrásný cit recipientovi podáván krásně křehce a zároveň s vášní.“

„Je obrovskou devizou každého dirigenta, dokázat mluvit očima a rukou zřetelně vyjadřovat i ty nejhlouběji skryté odstíny svého nitra a nahlížení na konkrétní dílo.“

„Celý večer plynul k brilantnímu baletu Pták Ohnivák, ale vrcholem koncertu byla Chaussonova Poéme de l´amour et la mer.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu nazval abonentní koncert zařazený na 11. března Francouzské inspirace. Dirigoval Marek Šedivý, zazněla tři díla z přelomu 19. a 20. století. Orchestr publiku nabídl ve Faurého a Chaussonově hudbě subtilní a negacemi nedotčenou atmosféru a ve Stravinského Ptáku Ohniváku virtuozitu a zvukovou kompaktnost. Úvahy o tom, jak někdy přicházíme na koncert nastaveni určitým způsobem, ale opouštíme ho pozměněni, a to v emocích i v názoru, formuluje po svém pondělním prožitku a zážitku mladý skladatel Daniel Chudovský.

Číst dál…

Gershwin naplno. SOČR uvedl na koncertě Porgyho a Bess

„Dirigent Marshall ovládl a inspiroval interpretační aparát mimořádným způsobem.“ „Podařilo se vytvořit iluzi dramatických situací tak přirozených, jako kdybychom byli v divadle.“ „Sobotní výkon Pražského filharmonického sboru lze považovat za téměř neuvěřitelný.“ Gershwinova opera Porgy a Bess je první skutečná americká opera. Spojuje afroamerickou původní hudbu, jazz i songy z Broadwaye s evropskou operní tradicí geniálním…

Číst dál…

Ostravské dny letos podesáté

Světové i české premiéry, 12 koncertů a jeden osmnáctihodinový maraton má na programu jubilejní 10. bienále Ostravských dnů. Budou se konat od 22. do 31. srpna v Trojhalí Karolina, v Dolní oblasti Vítkovice, Divadle Jiřího Myrona, ostravské katedrále, Dole Michal a na dalších místech v okolí. Součástí festivalu je také vzdělávací Institut, na který se pravidelně…

Číst dál…

Ticho a zvuk SOČRu s Liebreichom a Kněžíkovou

„Nosným bolo včera najmä podanie Kateřiny Kněžíkovej, ktorá podala podľa môjho názoru absolútne strhujúci výkon.“ „Niekoľko naozaj elektrizujúcich momentov sa podarilo vytvoriť aj včera.“ „Leibreichovo podanie „Nedokončenej“ bolo pestré, s ukážkovými pianami, nechýbal však ani temperament.“ Raní romantici a súčasná hudba – to bol základ pondelkového koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (3)
Rok 2018: Janáček, noví šéfdirigenti… a dlouhá řada dalších zážitků

„Hlavním hnacím motorem vitálního seniora nebyla v té době radost ze získané svobody a samostatnosti.“

„S kosmopolitou ruského původu bude ČF žádaná a zajímavá se skladbami evropského a světového repertoáru.“

„Veverka a Gemrotův Hobojový koncert – invence, kompoziční um a interpretační mistrovství.“

Rok, za nímž se v lednu ještě stále v duchu ohlížíme, byl rokem stého výročí Československa, rokem Leoše Janáčka a Leonarda Bernsteina, několika nových šéfdirigentů, jubilejního ročníku Smetanovy Litomyšle a desítek dalších zajímavých koncertů a operních představení… A byl také rokem vzniku portálu KlasikaPlus.

Číst dál…

Pauer, Dvořák, Janáček. Závěr Českých doteků hudby

„Symfonický prolog Jiřího Pauera se nesl v tradičním duchu.“ „Camille Thomas hraje Dvořákův koncert málokdy.“ „Janáčkova Sinfonietta byla důstojným zakončením festivalu.“ Festival České doteky hudby si dal do vínku dva záměry. Jednak chce uvádět české skladatele dvacátého století, jednak dávat příležitost mladým umělcům. Obojí naplnil slavnostní závěrečný koncert 20. ročníku v neděli 6.…

Číst dál…

Vilém Veverka: Méně a méně řeším, jestli je to či ono avantgardnější

„Jednu světovou premiéru pro hoboj a orchestr smím přichystat pro letošní ročník festivalu Janáčkův máj.“

„Hobojový koncert Jiřího Gemrota obstojí v konfrontaci s koncertem Bohuslava  Martinů.“

„Starou hudbu nestuduji, starou hudbu stále poznávám, objevuji. Inspiraci hledám kontinuálně.“

Hobojista Vilém Veverka určitě zase něčím příjemně překvapí. Hraje Zelenku, Dvořáka, Strausse, Martinů a Gemrota, hraje také s harfistkou Kateřinou Englichovou, jedná o premiérách s dalšími autory a chystá se rovněž v novém projektu na žánrovou syntézu. A v rozhovoru pro portál KlasikaPlus, uskutečněném po čtvrtečním koncertě na festivalu České doteky hudby, zmiňuje i své aktivity nehudební, které se týkají hor a fotografování.

Číst dál…

Alexander Liebreich: Dramaturgie nebude jen odrazem šéfdirigentových přání

„Akademici budou v orchestru už po Novém roce.“

„Poezie je velice důležitá. Pokud bychom hovořili jen v próze, jsme ztraceni.“

„Nemusíme nutně jet s Novosvětskou do Japonska. Měli bychom dělat jen relevantní věci.“

Rossini, Mendelssohn, Weber, Zemlinsky, Strauss, Janáček… To je namátkou, ale nikoli náhodně několik skladatelských jmen z těch, která nejvíc zajímají a budou v Praze zajímat nového šéfdirigenta rozhlasových symfoniků Alexandera Liebreicha. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus uvažuje o běžné práci, o zahraničních kontaktech i o poezii a romantismu a naznačuje, co bude orchestr hrát v červnu na Festivalu Richarda Strausse v Bavorsku a co v dalších sezónách v Praze. A přibližuje také záměry Orchestrální akademie SOČR, která po vzoru řady těles, zejména zahraničních, přitáhne ty nejlepší mladé talenty.

Číst dál…

A přídavek si zazpívejte s námi
SOČR na posledním předvánočním koncertě

„Vynikly přednosti Dvořákovy Šesté. Jsou ve vzájemném souladu, a když rozkvetou, přinášejí potěšení.“ „Jestli posluchače napadlo, že se Dvořák dotkl čehosi ´schubertovského´, vzápětí mu vytanul na mysli ještě jeden autor: Johannes Brahms…“ „Zpívají nejen posluchači, ale i hráči na pódiu.“ Dvořákova Šestá symfonie je už opravdu mistrovským dílem. Stala se teď prvním…

Číst dál…

Jan Bartoš hraje Vítězslava Nováka

Pianista Jan Bartoš 6. prosince zahraje v Košicích Klavírní koncert Vítězslava Nováka. Zřídka uváděné dílo doslova objevil letos na jaře pražskému publiku, když bylo součástí abonentní koncertní řady Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Za skladbu se Bartoš velkou vahou postavil. Nejde v jeho cítění o hudbu hlučnou a okázalou, ale naopak o hudbu přiměřeně a uměřeně romantickou.…

Číst dál…

Wagner – Schönberg – Martinů a Šedivý

„Volba Marka Šedivého jako hlavního hostujícího dirigenta orchestru byla rozhodně volbou dobrou.“

„Druhá píseň byla vygradována do strhujícího závěru tak, že se z prvních řad ozval spontánní potlesk.“

„…publikum soustředěně naslouchalo a jistě popouštělo uzdu své symfonické fantazii až do závěru třetí věty.“

První koncert  hlavního hostujícího dirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu, nazvaný Symfonické fantazie Marka Šedivého,  byl zároveň třetím koncertem letošního ročníku Dnů Bohuslava Martinů.  Jedním z přání před nástupem Marka Šedivého do nové funkce bylo, aby hráče inspiroval a aby společně dokázali tvořit. A právě toho jsme poslední listopadové pondělí ve Dvořákově síni Rudolfina byli svědky.

Číst dál…

Efektní Dvořák Lukáše Vondráčka

„Krátká potemnělá kompozice, pomalu gradující do vrcholu a končící v tichu, byla neobvyklým prologem koncertu.“ „I přes rychlost to byla spíše rozevlátá hra, někdy až zbytečně měnící směr.“ „Už od počátku klavírní partu bylo jasné, že to nebude konformní hra.“ Kdo čekal konzervativního Dvořáka, měl v tomto případě smůlu. Rezidenční umělec Symfonického orchestru Českého…

Číst dál…

Jak uchvátit publikum
Alexander Liebreich s rozhlasovými symfoniky od Webera k Janáčkovi

„Orchestr už v prvním čísle hrál nad své běžné poměry.“  „Vilém Veverka ozdobil večer svým uměním v naprosté a evidentní shodě s dirigentem.“  „Být nově příchozí, a podat přitom v Janáčkově vlasti jeho hudbu tak, že vzbudíte úctu, uznání a úžas, to je mistrovský kousek.“ Inaugurační koncert Alexandra Liebreicha, šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu, se stal událostí,…

Číst dál…

SOČR dvakrát skvěle

„Radek Baborák má vynikající muzikantské cítění.“ „Suchoňova Sinfonietta rustica je jedním z jeho nejhranějších děl.“ „Písňový cyklus Ad astra reflektuje dobu prvních cest do vesmíru.“ K mohutným oslavám, které provázely stoleté výročí vzniku Československa, přispěl dvěma koncerty i Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Jeden řídil Radek Baborák, druhý Ondrej Lenárd. Oba obsahovaly českou a slovenskou…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera.
Kámen na kameni aneb Noví šéfdirigenti

„Jen šest orchestrů má nadále v čele stejnou osobnost jako dosud.“

„Semjon Byčkov je z hlediska filharmonie dobrá značka pro zahraničí.“

„Orchestry mívají sklon zůstávat u Čajkovského a u Brahmse, v Brně se často odvažují i jinam.“

Rozlišit, kdy se ujímají noví šéfdirigenti poprvé taktovek, kdy zahajují sezónu a kdy mají inauguraci, není úplně snadné. Panuje v tom cosi, co by nějaký hnidopich nazval asi nedůsledností a nepořádkem, co je ovšem ve skutečnosti tvůrčím přístupem. Šablona řešení prostě neexistuje. Naštěstí. Jedno je však jasné. S inauguracemi a prvními večery se roztrhl pytel. V českých zemích teď od podzimu začíná totiž na nových významných vedoucích místech pracovat nejméně osm dirigentů.

Číst dál…

Bernstein + Mahler

„Spojit Bernsteina a Mahlera byl dobrý dramaturgický nápad.“ „Soprán dospělé ženy nemůže dodat pasážím stejnou barvu jako soprán chlapecký.“ „SOČR vstoupil do sezóny důstojně, ambiciózně a zajímavě.“ Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupil do další abonentní sezony koncertem rozkročeným mezi Mahlerem a Bernsteinem, mezi světským a duchovním, mezi hudbou náročnou a provokující a hudbou upřímnou a chytlavou. Program…

Číst dál…

Právě doznělo (1)
SOČR zahájil bernsteinovsky

Bernsteinovy Chichesterské žalmy, Bernsteinův žák, 4. symfonie Gustava Mahlera, kterou Bernstein též dirigoval, izraelská sopranistka… Úvodní večer abonentní sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu nesl jednoznačnou tematickou linku. Bezprostřední dojmy z koncertu zachytil hudební publicista Petr Veber. Otevíráme nový SeriálPlus „Právě doznělo“. Detailní informace přineseme v rubrice ReflexePlus.

Číst dál…

VÝHERCE CD Každý jen tu svou…

Uzavíráme soutěž o CD K. Kněžíkové a A. Plachetky „Každý jen tu svou…“ Vydal Radioservis, hraje Symfonický orchestr Českého rozhlasu, diriguje Ondrej Lenárd Ptali jsme se: Kolik je na CD duetů? Správná odpověď zní: 2 Z necelých třiceti správných odpovědí jsme vylosovali a výherkyní se stává: JUDr. Eva Vaňková z Kostelce nad Orlicí GRATULUJEME…

Číst dál…

Dvořákova Amerika

„S moderní tvorbou si Zimermana při zběžném uvažování spojuje málokdo.“ „Ideální příležitost pro Zimermanova úhozová kouzla v nejtišší dynamice.“ „Te Deum je jednoznačně lepší. Ale Americký prapor není nezajímavý.“ KRYSTIAN ZIMERMAN je hvězdou první velikosti s pověstí senzitivního interpreta zejména romantické hudby. Festival Dvořákova Praha ho získal pro jiný kontext – jako…

Číst dál…

Ve dvou. Plachetka a Kněžíková na CD poprvé spolu

„CD ukazuje přejný postoj obou mladých pěvců k základnímu dědictví české kultury.“

„Rozhodnutí natočit na první společné album Smetanu Dvořáka má jasnou uměleckou logiku.“

„Mnohé scény na albu jsou pro oba z hlediska osobní pěvecké zkušenosti nové.“ 

Přemysl ze Stadic a kněžna Ludmila. Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková se v těchto dnech převtělili do hlavních postav dvou monumentálních hudebních děl českých klasiků. On má premiéru v pátek, ona koncert v sobotu. Dnes přesto stihli do vrcholícího zkouškového stresu vtěsnat ještě křest jejich prvního společného alba. Nese titul „Každý jen tu svou…“ a jsou na něm árie a dvojzpěvy ze Smetanových a Dvořákových oper.

Číst dál…

Leonard Bernstein na festivalu Věčná naděje

„Koncertov venovaných výhradne americkej tvorbe 20. storočia sa v našich končinách nekoná veľa.“

„V programe prevažovali veľmi energické skladby.“

„Tým najlepším na koniec boli Symfonické tance z legendárneho Bernsteinovho muzikálu.“

„Kúsok celkom príjemného muzikálového sentimentu.“

„Festival Věčná naděje vyvrcholí 26. augusta koncertom Gustav Mahler Jugendorchester.“

Živelné rytmy, známe melódie – aj to priniesol „americký“ večer festivalu Věčná naděje. Symfonický orchester Českého rozhlasu spoločne s Janom Kučerom pripravil niekoľko pozoruhodných momentov, celkom symbolicky najmä v dielach jubilujúceho Leonarda Bernsteina.

Číst dál…