Na hudebním festivalu Dvořákova Praha, který se má konat od 6. do 24. září 2021, vystoupí Vídeňští filharmonikové s Herbertem Blomstedtem, Bamberští symfonikové s šéfdirigentem Jakubem Hrůšou a Pavel Haas Quartet s klavíristou Borisem Giltburgem. To jsou tři vlajkové programy, které prozatím pořadatelé zveřejnili a na které už dávají ve velkém předstihu do prodeje vstupenky.…
Závěrečný koncert MHF Hudba tisíců Mahler Jihlava online
Pořadatelé Mezinárodního hudebního festivalu Hudba tisíců Mahler Jihlava byli nuceni z důvodu vládních opatření změnit termíny některých koncertů podzimní části. Říjnový koncert Českého filharmonického sboru Brno pod vedením jeho sbormistra a uměleckého vedoucího Petra Fialy se nově přesouvá na 23. listopadu. Stejně tak se přesunulo vystoupení Českého chlapeckého sboru Boni Pueri, a to…
Moravská filharmonie Olomouc se dvěma streamovanými koncerty
Moravská filharmonie Olomouc chystá 5. a 9. listopadu koncerty ze svého koncertního sálu online, a to jeden živý stream a jeden předtočený koncert. Orchestrální hudební večer s předním českým houslistou Janem Mráčkem a komorní koncert s mezzosopranistkou Evou Garajovou a klavíristou Miroslavem Sekerou zpřístupní pořadatelé zdarma na webu a facebooku Filharmonie vždy od 19 hodin. Na dva z původně…
Hudba v magickém trojúhelníku
„Valašské sonety provedl Rokytovi zároveň šťavnatě i precizně Janáčkův komorní orchestr, jehož primárius Jakub Černohorský patří nenápadně mezi naši houslovou extratřídu.“ „V nechtěně poslední den festivalu se koncert zaměřil především na tvorbu Vítězslava Nováka coby poctu k výročí sto padesáti let od skladatelova narození.“ „Nejenže hráli takříkajíc jak z partesu; nakažlivé bylo jejich…
Pardubické hudební jaro: Originální pražský synkopický orchestr zrušen, Smetanovo trio bude
Na následujících koncertech Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro měl vystoupit ve středu 7. října od 19 hodin v přeloučském divadelním sále Občanské záložny Originální pražský synkopický orchestr, koncert ale musel být v důsledku vládních omezení zrušen. Ve čtvrtek 15. října ve Fibichově sále Muzea v Chrudimi se na festivalu podruhé představí od 19 hodin…
Břevnovská hudební setkání zahájí šestou sezónu a doplní ji o koncerty z té minulé
Pátá sezóna pražských Břevnovských hudebních setkání byla letos na jaře v souvislosti s opatřeními vlády přerušena. Nyní na ni však pořadatelé navazují a tento podzim uskuteční zbývající čtyři koncerty z jara a dva, které už budou tvořit začátek sezóny šesté. Slavnostní zahajovací koncert v úterý 29. září od 19 hodin v Tereziánském sále bude recitálem dvou mladých…
Jan Bartoš: Na koncertě chci být svobodný
„Když hraji Janáčka, tak se nemusím do ničeho ‚vžívat‘, stačí pár not a jsem takříkajíc teleportován do jiného světa.“
„Svým programem chci ukázat diverzitu Beethovenova díla a také lehce vyvrátit zažitá klišé.“
„Jsem přesvědčen, že to nejlepší z díla Vítězslava Nováka patří ke klenotům české hudby.“
Jan Bartoš patří k našim klavíristům světového renomé. Jeho diskografie není nijak bohatá, ale co nahrávka, to mimořádný úspěch, jak u kritiky, tak u posluchačů. Je to dáno jeho přístupem k natáčení, na které se léta připravuje a se skladatelem doslova žije. Skutečným svátkem pro milovníky klavírní tvorby je pokaždé i jeho koncert. Ten nejbližší bude 20. září 2020 v Biberově kapli v České Lípě na festivalu Lípa Musica.
Komorní koncerty pardubického festivalu připomínají výročí hudebních velikánů
„Nikoli náhodou bývá Beethovenovo Trio D dur označováno za „trio duchů“ a mystická nálada volné věty, vytvořená interprety Smetanova tria, to dokonale vystihla.“ „Je zcela zbytečné psát a mluvit i v případě Wihanova kvarteta s Ivanem Klánským o naprosté profesionalitě a precizních výkonech.“ „Schumannova skladba se stala pomyslnou třešničkou, jejíž propracovanost nenechá nikoho na pochybách, proč…
Sborové mistrovství pod rukama Lukáše Vasilka
„Čtyři barvité a temné příběhy zhudebněné velice působivým způsobem a zazpívané opravdu famózně.“ „Janáčkův sbor Potulný šílenec je hraniční záležitost.“ „Mužská část sboru se prezentovala na koncertě jako lepší – zvukově kompaktnější, tvárnější.“ Pražský filharmonický sbor čeká řada krásných úkolů ve spolupráci s orchestry, ale hned na začátku sezóny umožnil publiku dokonalý zážitek…
Pražský filharmonický sbor doma a v Brně, Baden-Badenu, Berlíně a Bregenzu
Pražský filharmonický sbor otevře v úterý 8. září v kostele sv. Šimona a Judy svou další koncertní sezónu. Na programu ryze vokálního večera jsou díla Josefa Bohuslava Foerstera, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka. V příštích měsících čekají těleso koncerty na festivalech doma i v cizině, spolupráce s orchestry, včetně Berlínských filharmoniků, i další samostatné a capellové koncerty. Uměleckým partnerem…
Deset podzimních koncertů MHF Hudba tisíců Mahler Jihlava
Ačkoli pořadatelé letošního festivalu Hudba tisíců Mahler Jihlava 2020 uspořádali během léta již několik hudebních setkání, opravdové zahájení je až nyní v září. Před slavnostním úvodem však dojde ještě ke dvěma koncertům, a to příští čtvrtek 10. září a ve středu 16. září. Wranitzky Kapelle se sólistou, kterým bude hobojista Vilém Veverka, vystoupí…
Pět podzimních koncertů Pražského filharmonického sboru
Během prvních dvou podzimních měsíců provede přední české sborové těleso hned pět koncertů, z toho čtyři v Praze a jeden v Brně. Posluchače na koncertech potěší nejen samotný Pražský filharmonický sbor v čele se sbormistrem Lukášem Vasilkem, ale i řada skvělých sólistů z řad zpěváků a instrumentalistů, Česká filharmonie s Petrem Altrichterem nebo Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy a Tomáš Netopil. První…
Zdeněk Košler a Novákova Bouře na moři
Některá díla v době svého vzniku i v následujících letech slavila velké úspěchy a uznání a postupem let začala mizet z koncertních pódií.“
„Praha prožívala v Rudolfinu opět mimořádné okamžiky a Supraphon pohotově natočil studiově toto dílo přesně v tom obsazení jako na koncertě.“
„Český repertoár sice v něm měl vždycky skvělého tlumočníka, avšak například Národní divadlo se ho coby operního šéfa dočkalo až v poslední fázi jeho života.“
Nahrávkou rozměrné dramatické kantáty Bouře s textem Svatopluka Čecha ve zhudebnění Vítězslava Nováka připomínáme dirigentský odkaz Zdeňka Košlera. Pamatujeme ho jako operního šéfa v pražském Národním divadle v době znovuotevření po několikaleté rekonstrukci v roce 1983 s památným přenosem Libuše. Vzpomínáme na něj jako na spolutvůrce tehdejšího kompletního nastudování oper Bedřicha Smetany i jako na dirigenta koncertů České filharmonie. Vracel se hodně do Bratislavy a do Japonska. Je podepsán pod nahrávkou Prodané nevěsty s Gabrielou Beňačkovou a Petrem Dvorským a Dalibora s Evou Urbanovou a Leo Marianem Vodičkou. Jeho život se uzavřel právě před 25 lety, 2. července 1995.
Marek Štilec: My to máme v rodině ideální
„Nahrávání je vždycky současně i badatelská činnost. Objevujeme kvalitní prameny a materiály.“
„Kompaktních disků, které jsem již natočil, je dnes kolem třiceti, ale koncertní činnost nezanedbávám.“
„Přijal jsem v této sezóně nabídku Českého chlapeckého sboru Boni Pueri a stal jsem se jeho hlavním hostujícím sbormistrem.“
Velké projekty, krásná hudba. Dirigent Marek Štilec má rád rozsáhlé náročné projekty. Nejlépe takové, které na hudební scéně představí objevné dílo. Vokálně instrumentální skladbu pozapomenutého autora, novodobou premiéru po dvou staletích, cyklus hudebních nosičů s dosud nenahranými opusy. Vymyslí, připraví, s kvalitními ansámbly nastuduje…
SOČR od září plánuje normální sezónu, včetně zájezdu do Japonska
„S Adamem Plachetkou v říjnu provedou rozhlasoví symfonikové písně z muzikálů.“ „Během sezóny zazní i málo hrané skladby od Korngolda, Brittena, Drejsla, Kabeláče, Zemlinského nebo Rachmaninova.“ „Stejně jako šéfdirigent Alexander Liebreich má smlouvu do léta roku 2022 i Marek Šedivý, hlavní hostující dirigent.“ Nadcházející sezonu Symfonického orchestru Českého rozhlasu otevře v pražském Rudolfinu 25. září při…
Bohuslav Vítek: Rozhlasové mikrofony byly téměř u všech koncertů Pražského jara. Proč to nevyužít?
„Pohled do rozhlasové fonotéky je pro mnohé pastvou pro oči.“
„I další historické nahrávky by si jistě zasloužily prezentaci.“
„V každé nabídce by se měly do určité míry objevovat skladby známé či povědomé, které pomáhají prolomit nedůvěru posluchačů.“
Muzikologa Bohuslava Vítka zná podle hlasu snad každý milovník vážné hudby, který poslouchá rozhlas. Posluchači ho vnímají jako autora a moderátora stanice D dur a dříve i pořadů na stanici Vltava. Působil také jako dramaturg orchestru FOK a Komorní filharmonie Pardubice. Aktuálně stojí za projektem Gold Edition – sérií CD s živými nahrávkami z festivalů Pražské jaro. První deska edice, která obsahuje nahrávky z prvního desetiletí festivalu, nedávno vyšla v Radioservisu. Zeptali jsme se na vznik a další pokračování.
Festival EuroArt Praha nabídne minisérii komorních koncertů
Mezinárodní festival komorní hudby EuroArt Praha se po vynucené čtvrtletní pauze opět otevře veřejnosti. V rámci červnové minisérie čtyř koncertů se v pražském Sále Martinů představí laureát soutěže Pražské jaro klavírista Marek Kozák, Stamicovo kvarteto, Zemlinského kvarteto a Klavírní kvarteto Josefa Suka. Změnou programu a výměnou domácích interpretů za ty zahraniční reaguje festival EuroArt…
Miroslav Sekera: Snažím se nacházet ve skladbách příběh, který skladatel do děl vtiskl
„Občas se setkávám s mylným názorem, že Liszt není tak kvalitní autor jako Schumann či Chopin.”
„My klavíristé jsme velmi závislí na kvalitě nástroje.“
„Přiznávám, že mám v českém repertoáru velké resty.“
Vlna streamů přinesla v uplynulých týdnech jedinou možnost slyšet živou hudbu. Jedním z těch, kteří si takové koncerty vyzkoušeli, byl i pianista Miroslav Sekera. V rozhovoru s předním českým pianistou jsme si povídali o úskalích, která na hudebníky online koncertů čekají, o uměleckých plánech a především o nových nahrávkách, které pořídil.
Dvořákova Olomouc nabídne Dvořáka, grotesku i jazz
Čtyři ze sedmi koncertů Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Olomouc věnují pořadatelé odkazu Antonína Dvořáka. Kromě písňové, komorní a symfonické tvorby představí festival Dvořákovo dílo i v dobově poučené interpretaci. Na programu je také černobílá americká groteska s živou orchestrální hudbou, crossoverový projekt spojující hudbu napříč žánry i jazzový koncert v doprovodu Moravské filharmonie Olomouc. Festival…
Zahrada srdce: Emu Destinnovou připomněl koncert v místě jejího úmrtí přesně před devadesáti lety
„Hlavním magnetem této koncepce je Božidara Turzonová, kterou pamětníci znají z filmu Božská Ema.“ „Ve skladbách Vítězslava Nováka jsem rád ocenil pevnou intonaci, výbornou hlasovou vyrovnanost a zvukovou kulturu včetně jemných dynamických odstínů.“ „Janáčkova Ave Maria nesla pečeť zvukové atraktivnosti v barevně homogenním zvuku s dobře plynoucími frázemi.“ V lednu 1930 zemřela v Českých Budějovicích…
Jakub Hrůša: Nechtěl bych být expert na všechnu hudbu
(2. část)
„Kdo je mým vzorem? Opravdu pravdivá odpověď je, že vedle Jiřího pro sebe dodnes objevují i mnoho dalších českých osobností.“
„Zájem o českou hudbu ve světě je obrovský“
„Pokud interpret má jméno, tak myslím, že je jeho zodpovědností, aby program nezapadal do rutinních kolejí.“
Jakub Hrůša dnes patří mezi přední světové dirigenty. Působil u mnoha světových orchestrů včetně Berlínských a Vídeňských filharmoniků, je šéfdirigentem Bamberských symfoniků, stálým dirigentem České filharmonie a hostem významných operních domů. Zároveň je ale nadšeným a neutuchajícím propagátorem české hudby. A ta je také hlavním tématem druhé části RozhovoruPlus. Tu první si můžete přečíst ZDE.
Pěvkyni Emu Destinnovou připomenou v Českých Budějovicích i v Hrochově Týnci
Hudebně literární pořad Zahrada srdce připomene Emu Destinnovou. Vystoupí v něm slovenská herečka Božidara Turzonovová a mužské pěvecké okteto Danubius Octet Singers Bratislava pod vedením sbormistra Daniela Simandla. V Českých Budějovicích se koncert koná 28. ledna, přesně v den 90. výročí úmrtí světoznámé pěvkyně, v Hrochově Týnci na konci března. Hudební část programu tvoří mužské…
Lutosławski, Novák… a Chopin
„Nádherná hudba na pomezí romantismu a impresionismu, předcházející o celé desetiletí Straussovu Alpskou symfonii.“ „Hrál introvertně ponořen do hudby, v očekávaném stylu. Samozřejmá virtuozita.“ „Antoni Wit dirigoval Lutosławkého zpaměti. Přesně, návodně, naléhavě.“ Polský dirigentský nestor Antoni Wit připravil ve středu publiku v metropoli v čele Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK vcelku mimořádný večer. Zcela…
Magdalena Kožená v Milánu a v Praze
Po dnešním koncertě, který má s orchestrem Filarmonica della Scala, zazpívá Magdalena Kožená 26. ledna v pražském Rudolfinu. V Milánu program s hudbou Dimitrise Mitropoulose a Dmitrije Šostakoviče řídí Constantinos Carydis a česká mezzosopranistka s ním do koncertního večera připravila Písně na Rückertovy texty od Gustava Mahlera. V Praze ji bude doprovázet klavírista Ohad Ben-Ari a jedinečný komorní recitál…
Petr Fiala: Se sborem buď zkoušíme, nebo jsme na koncertních cestách
„Jak obtížné je vybudovat „na zelené louce“ velký profesionální sbor, jsem si uvědomil až později.“
„Pěvecká a hudební úroveň zájemců je velmi slabá, většinou nesplní požadavky ani prvního kola konkurzu.
„Přesto, že se nám umělecky daří a že získáváme řadu koncertních nabídek u nás i v zahraničí, naše ekonomická situace je velmi složitá a náročná.“
Český filharmonický sbor Brno si připomene v příštím roce třicet let umělecké práce. Jeho zakladatel, ředitel a sbormistr Petr Fiala v bilančním rozhovoru pro portál KlasikaPlus odpovídá na otázky týkající se minulosti, současnosti i budoucnosti tělesa a přibližuje, v čem spočívá zahraniční renomé sboru, ale hovoří i o své skladatelské práci a dcerách, které se také věnují profesionálně hudbě. Sám přiznává, že vést profesionální sbor, který si musí polovinu prostředků na provoz vydělat vlastní koncertní činností, je práce vyčerpávající, „na dva úvazky“, jak říká. Ale nelituje…
Pohledem Petra Vebera (13)
Sto let Elgarova Violoncellového koncertu
„Skrytou krásu Elgarova díla objevila publiku cellistka Jacqueline du Pré.“
„Má v sobě intenzivní hloubku a nostalgii… a určitě i smutek nad válkou poničenou Evropou.“
„Mahlerova nebo Janáčkova neopakovatelného novátorství však přece jen nedosáhl.“
V Praze je dnes mladý maďarský sólista István Várdai. Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu nastudoval a hraje Violoncellový koncert Edwarda Elgara, letos stoletý. Abonentní večer je možné sledovat v Rudolfinu či v přímém přenosu na stanici Vltava, nebo pak ve středu v záznamu na stanici D dur. Várdai hraje na Stradivariho nástroj patřící kdysi violoncellistce, díky níž se skladba dostala do mezinárodního povědomí. Jmenovala se Jacqueline du Pré a její život se předčasně uzavřel v roce 1987.
Gesamtkunstwerk Jiřího Heřmana
Hry o Marii z Brna slavily v Litomyšli zasloužený úspěch
“Brněnská inscenace Her o Marii by patrně Martinů jako skladatele velmi uspokojila.” “Idea Martinů nevytvářet na scéně realistický obraz života, nýbrž co nejdokonalejší divadelní iluzi, musí být pro režiséry typu Jiřího Heřmana bájným světem pro rozvinutí smysluplných fantazií.” “Nevidět sebe v umění, ale umění v sobě. V tom je zásadní úspěch až triumf této…
O komorní hře na Pražské konzervatoři a zítřejším koncertu
„Vznikání komorních těles bylo inspirací pro Dvořáka, Janáčka, Nováka nebo Suka. Byla to doba, kdy vznikala stěžejní komorní díla v měřítku daleko přesahujícím naše hranice.“
„Tehdejší ředitel konzervatoře Antonín Bennewitz (1833 – 1926) v roce 1888 povýšil komorní hru na plnohodnotný předmět.“
„Komorní umění současných studentů Pražské konzervatoře bude k vidění již zítra v Koncertním sále Na Rejdišti.“
Komorní hra je dnes běžnou součástí koncertních programů a řad. Profesionální tělesa se k ní ale uchýlila až po éře domácích koncertů, které jsou její kolébkou. Velkou líhní přitom byla Pražská konzervatoř. Připomeňme si legendy komorní hry a linky, které od nich vedou až do současnosti. Víte, které špičkové skladatele tehdejší komorní uskupení inspirovala? A jací jsou současní studenti komorní hry?
Příbram a její přátelství s Antonínem Dvořákem
„V daném menším obsazení, v neznámém prostředí a v dané akustice nevelkého divadla odvedli Pražští symfonikové slušnou práci.“ „Nejlepším číslem byl přídavek – výstup Hajného a Kuchtíka z Dvořákovy Rusalky.“ „Prostor dostanou i laureáti podzimní karlovarské Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka.“ Příbram a Antonín Dvořák k sobě patří neoddělitelně, i když to není spojení v obecném povědomí tak zažité jako Janáček…
Jan Čmejla: Absolutně nevěřím, že je klasická hudba zastaralá a jen pro staré
„Ano, soutěžní nahrávky z Concertina Praga musím živě obhájit. A moc se na to těším.“
„V Americe budu podruhé. Byl jsem tam o prázdninách na jazykovém kurzu, ale tehdy jsem nikde nehrál.“
„Snažím se předávat klasickou hudbu ostatním. Mým cílem je rozšiřovat ji dál. Takže bych mohl říct, že hraju pro dobro hudby.“
Čerstvý absolutní vítěz mezinárodní rozhlasové soutěže mladých hudebníků Concertino Praga Jan Čmejla vystoupí 17. března na Millennium Stage v Kennedyho centru ve Washingtonu, v národním kulturním centru Spojených států. Prestižní cyklus tamních každodenních podvečerních koncertů pokrývá množství hudebních žánrů, střídají se tam interpreti a soubory z USA i z celého světa, šance dostávají mimořádní mladí hudebníci. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus patnáctiletý pianista z Pražské konzervatoře přibližuje svůj současný repertoár a účast v Concertinu Praga, hovoří o studiu a odkrývá svůj pohled na úlohu hudby a smysl umělecké práce.