Žižkovské Atrium je jen začátek. Mladí umělci se vypravili na hudební odyseu
„V úvodu koncertu moderátor připomněl, že koncert je benefiční – vstupné bude věnováno na pomoc povodní postižené ZUŠ Jeseník.“
„Jako další talent vystoupila Ester Hana Kuklová, která se vzdělává v kytarové třídě Taťány Klánské na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy.“
„Koncert z cyklu Hudební Odyssea uzavřel mentor Pavel Steidl výběrem z Menuetů, op. 11 Fernanda Sora.“
Koncertní síň Atrium Žižkov nabídla v pátek 11. října inspirativní setkání talentovaných instrumentalistů a nekorunované legendy českého kytarového umění Pavla Steidla. Skupinu mladých kytaristů z celé republiky rozhojnil hráč na klarinet Matthew Hockaday a klarinetové kvarteto pod vedením Jiřího Javůrka.
Koncert byl součástí cyklu pořádaného Akademií MenArt a Atriem Žižkov, který se koná pod názvem Hudební Odyssea. Což napovídá, že se jedná o putování naplněné setkáváním, určitě ale jiného druhu, než která prožil sám antický hrdina, jehož jméno zdobí název cyklu. Podle ideje Akademie jde o setkávání mentorů s talenty uměleckých škol a jejich pedagogy v ročním stipendijním programu, aby tato setkávání inspirovala mladé hudebníky k utvrzení rozhodnutí, které je přivedlo na cestu umění. S tím nadějně proklamovaným záměrem, že někteří z osvícených se skutečně stanou profesionálními hudebníky. Koncertem prováděl redaktor Českého rozhlasu Vltava Daniel Jäger, který o zajímavých podrobnostech postupně rozmlouval se zakladatelkou Akademie MenArt a spoluzakladatelkou ZUŠ Open Danou Syrovou, klarinetistou Jiřím Javůrkem a kytaristou Pavlem Steidlem. V úvodu koncertu moderátor také připomněl, že koncert je benefiční – vstupné bude věnováno na pomoc povodní postižené ZUŠ Jeseník.
Společný koncert zahájilo kytarové septeto pod vedením Pavla Steidla provedením části jeho kompozice s názvem Obrázek z Moravy, kterou autor věnoval svým studentům. Někteří z útěšného komorního kytarového ansámblu pak vystoupili sólově. Mimo ně účinkovaly v úvodní skladbě Izabela Dvorníková, Tereza Blažková, Alice Mihajlová a Linda Kateřina Heřmanovská. První recitálové vystoupení měla kytaristka Adéla Rút Kodešová, která vedle hry na nástroj v úvodní Steidlově skladbě také zpívala. Hrála Variace na katalánskou lidovou píseň od Johna Duarteho. Hudebně ukázněný a inspirativní přednes přesvědčivě reprezentoval kytarovou třídu pedagoga Patricka Vacíka na Pražské konzervatoři. V žádoucímu hudebnímu kontrastu patřilo vystoupení dalšího hráče. Klarinetista Matthew Hockaday hrál skladbu s titulem Hommage à Manuel de Falla od skladatele nedávné současnosti Bély Kovácse, kdysi klarinetisty Maďarské státní opery a Budapešťské filharmonie. Krátká, tempově kontrastní etuda nezapřela odkazy na lidovou hudbu skladatelova rodiště a Hockaday toho náležitě využil. Klarinet hrál také hned vzápětí, přesněji klarinetové kvarteto. Pod vedením Jiřího Javůrka, pedagoga ZUŠ Popelka na Praze 5, vystoupili dále v kvartetu Ondřej Toman,Johana Fiřtová a Martin Janda. Hráli úpravu hudby k opeře Lakmé od Léa Delibese, což byl rozhodně nevšední a nezvyklý zážitek, ale třebaže preparovaná, neztratila hudba z Lakmé svou atraktivitu. Oživení v sále přineslo pak vystoupení kytaristy Adama Slunečka, který hrál dvě rázovité balkánské kompozice od Miroslava Tádiće: Rustemul podle rumunského tance a Walkdance na melodii ze Severní Makedonie. Přitažlivé, rytmicky bohaté kompozice naznačovaly budoucí virtuózní karieru studenta pedagožky Hany Trnkové ze ZUŠ Sokolovská Plzeň. Slunečko vystoupil také v úvodním Obrázku z Moravy. Jako další talent vystoupila na koncertě Ester Hana Kuklová, která se vzdělává v kytarové třídě Taťány Klánské na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy. Hrála skladbu s titulem Tarantelle II. od barokního španělského barda Santiaga de Murzii. Stylově výstižné provedení zdobila akcenty charakteristických rytmů, zvládnutím tempa i dynamickým průběhem skladby. Na podiu ji pak vystřídal žák ve třídě Jana Irvinga na ZUŠ Bedřicha Smetany v Plzni Lukáš Svoboda. Hrál Vzpomínky na Alhambru od Francisca Tárregy v úhledně nastudovaném provedení s rozvahou a spolehlivou technikou. V závěru koncertu talentů vystoupilo opět klarinetové kvarteto s částí Air z Orchestrální suity č. 3 D dur a Badinerie z Orchestrální suity č. 2 h moll od Johanna Sebastiana Bacha. Třetí ukázkou z repertoáru kvarteta byla populární skladba Oblivion od Ástora Piazzolly. Koncert z cyklu Hudební Odyssea uzavřel mentor Pavel Steidl výběrem z Menuetů, op. 11 Fernanda Sora. A všichni se můžeme těšit na další koncert řady Hudební Odyssea. 22. listopadu zahrají svěřenci klavíristy Karla Košárka a violisty Jiřího Kabáta.
Foto: Eliška Klimešová
Příspěvky od Rafael Brom
- Jiří Bárta a Terezie Fialová hráli Martinů v sále Martinů
- Afflatus Quintet přivítal advent
- Hold houslistovi Jiřímu Novákovi k jeho centenariu
- Barbare Tataradze coby inspirativní vzor pro mladé talenty
- Báječné finále festivalu Qu@rtet+
Více z této rubriky
- Pinocchio aneb Opera 21. století na scéně Jihočeského divadla
- Kontrabasové sólo pro Lukáše Holubíka
- Václav Petr tradičně i moderně
- Pokus o zvěcnění opery. Evžen Oněgin v Liberci
- Sólistické zmnožení na závěr Dnů Bohuslava Martinů
- Adventní koncerty Nadačního fondu Magdaleny Kožené podpoří i hudebně nadané děti
- Čtvero ročních dob z Benátek a Buenos Aires se studentskými filharmoniky
- Hradecká Symfonie radosti aneb Jak jsem chtěl sedět čelem k dirigentovi
- Za dunění newyorského metra aneb S Pražským filharmonickým sborem v podzemí Carnegie Hall
- Trochu punkové, zcela uhrančivé. Orchestr Berg uzavřel sezónu s básněmi Egona Bondyho