Zvířátka pro žáky základních uměleckých škol
„Klavírní knížka Zvířátka odhaluje žákovi nové možnosti technických prvků či výrazových prostředků.“
„Díky převážně programnímu obsahu skladeb poskytuje kniha větší prostor pro představu vhodné interpretace.“
„Jednotlivé kompozice též navádějí dětské ucho k hudebnímu stylu klasické hudby 20. a 21. století.“
Klavírní knížka s názvem Zvířátka, vhodná zejména pro žáky prvního stupně základních uměleckých škol, obsahuje celkem osm skladeb. Autorem je Jiří Trtík, pedagog Mezinárodní konzervatoře Praha.
Nový instruktivní titul Vydavatelství a nakladatelství Českého rozhlasu doplňují barevné tematické obrázky od výtvarnice s uměleckým jménem Pamela. Klavírní knížka s názvem Zvířátka zaujímá místo vedle dalších současných klavírních knih, například Nálady pro 10 prstů od Lucie Halamíkové nebo Slyšet a myslet u klavíru od Libuše Tiché. Do této souvislosti patří také letos vydané album Snadné klavírní skladby a tance, které je výběrem skladeb Josefa Suka.
Jiří Trtík se narodil v Čáslavi v roce 1989 a studoval obor skladby na Pražské konzervatoři u Jiřího Gemrota. Kromě skladby studoval také dirigování a rovněž se věnuje hře na klavír. V současné době působí v oddělení skladby a dirigování na Mezinárodní konzervatoři Praha.
V první skladbě „Bajka“ může žák postupně procvičovat základní rytmické hodnoty (obohacené i jedním příkladem tečkovaného rytmu). Také se může zdokonalovat v citu pro frázování, učit se vnímat hudbu po delších či kratších frázích a přemýšlet o jejich výstavbě, to znamená volit například vhodnou dynamiku vzhledem k jejich harmonickému průběhu – například vnímat v harmonii napětí a uvolnění. Zmíněná dynamika dává mladému interpretovi prostor vyzkoušet si celou škálu od piana po forte, včetně možnosti učit se náhlému zeslabení (na začátku 4. řádku). Levá ruka nenásilným způsobemprocvičuje souhru prstů v akordech či dvojhmatech a rovněž však v jiných místech vede rovnocennou melodickou linku spolu s pravou rukou.
V další skladbě „Vzpomínka“ se mimo výše zmíněných výrazových prostředků či technických prvků žák seznamuje s pedalizací. Na rozdíl od předchozí skladby, kde je předepsáno předznamenání, používá autor posuvky přímo v zápisu – stejně jako ve většině skladeb knížky. Žák má díky tomu příležitost procvičit kromě čtení not samotných i čtení posuvek ve vyšších polohách v houslovém klíči a v nižších polohách v klíči basovém. Levá ruka se (kromě střední části) postupně seznamuje s novým způsobem doprovodu ve formě složitějších rozkladů akordů. Ruka se tímto způsobem učí buď rozkladu v rámci oktávy, nebo překladu prstu do decimy (od basu). Tento prvek posune malého klavíristu na další fázi technické úrovně.
Ve třetí skladbě „Zombíci“ se často střídá metrum. Žák tedy musí vést tyto změny v patrnosti a počítat si doby v každém taktu správně podle předepsaného metra. Přitom bude třeba rovněž dbát na jednotné tempo celé skladby (mimo několika výjimek uvedených přímo v notovém zápisu). Skladba je také ideální na procvičení synkopického rytmu a dalších prvků v artikulaci, jako jsou akcent a sforzato. Rovněž zdokonaluje žáka ve čtení not a jejich posuvek v obtížnější úrovni.
V následující skladbě „Sen“ skladatel pracuje s náhlými dynamickými změnami v krátkých hudebních úsecích. Žák se tak může učit citu zejména pro postupné plynulé, avšak náhlé zesilování od piana do forte například i na ploše jediného taktu. Rovněž se dále seznamuje se složitějšími výrazy italského hudebního názvosloví, které mu v průběhu skladby předepisují změnu tempa. Za zmínku jistě stojí také harmonický jev nazývaný chromatická terciová příbuznost. Mladý klavírista tak může poznávat nové možnosti harmonie a obecně se učit například výrazově pracovat s nejrůznějšími harmonickými úkazy, a to nejen v této skladbě, ale v celé klavírní knížce.
Pátá skladba nesoucí název „Hroch a ptáček“ nabízí též velký prostor pro fantazii a kreativitu. Můžeme si například představit, že levá ruka zde představuje hrocha a pravá ruka ptáčka. Díky vyšší poloze pravé ruky a nižší poloze levé ruky může žák procvičovat hru z not v celé šíři notové osnovy. Případně se seznamuje s několika novými notami zápisu a tím klávesami na klavíru, se kterými se dosud nesetkal: například s notami v kontraoktávě nebo v tříčárkované a čtyřčárkované oktávě.
Další skladba „Skřítci“ vybízí žáka k hledání odpovídajícího výrazu vzhledem k názvu skladby. Můžeme předepsané staccato pojmout žertovně (například ostřejším, ale zároveň jemným úhozem), čímž se nám lépe podaří vystihnout rozvernou povahu skladbičky. Do kontrastu k tomu pak lze postavit plochy legata, střídající se se zmíněnými staccatovými úseky. Díky hojnému užívání posuvek a dvojhmatů v nejrůznější intervalech učíme sluch mladého klavíristy poznávat nové možnosti harmonie.
Z názvu předposlední skladby „Dinosauří pláč“ můžeme vnímat programní obsah stejně jako v jiných kompozicích klavírní knížky. Ovšem zde je program skladby předepsán konkrétněji než ve skladbách předchozích. Vede nás tak k rozvíjení fantazie a objevování odpovídajícího výrazu tak, abychom dokázali svou představu (vycházející například právě z názvu skladby) přenést do hudby samotné za pomoci nejrůznějších výrazových prostředků.
Závěrečná kompozice „Létající rybka“ učí mladého klavíristu hrát arpeggio až ve čtyřhlasých akordech. Ruka tak poznává nové možnosti techniky hry a učí se zahrát akord až do decimy. Tyto „bohaté“ akordy tvoří nápaditou harmonii, se kterou lze výrazově pracovat podobně jako v předchozích skladbách, například volit vhodnou dynamiku na základě harmonie. Také procvičujeme střídání metra, přičemž dodržujeme předepsané frázové obloučky. Ve střední části učíme vést melodii v levé ruce v oktávách a na začátku poslední části hrajeme každou ruku v jiné dynamice.
Klavírní knížka Zvířátka odhaluje žákovi nové možnosti technických prvků či výrazových prostředků. Provázejí ji barevné ilustrace, které mu pomůžou lépe se vcítit do nálady skladbiček. Díky převážně programnímu obsahu skladeb poskytuje kniha větší prostor pro představu vhodné interpretace. Také rozvíjí představivost, kreativitu a postupně posouvá žáka do dalších úrovní klavírní hry. Jednotlivé kompozice též navádějí dětské ucho k hudebnímu stylu klasické hudby 20. a 21. století, díky čemuž si žák zvyká na „modernější“ harmonické jevy.
V roce 2021 byl Jiří Trtík poctěn převzetím Ceny OSA pro nejúspěšnějšího českého skladatele vážné hudby mimo Českou republiku. Kromě toho disponuje celou řadou dalších hudebních úspěchů v komponování i v dirigování. Jeho skladatelský přínos je uznáván a oceňován odbornou veřejností. Publikace rozšiřuje obzory klavírní hry a je plnohodnotnou literaturou pro začínající interprety. Vzhledem k tomu, že skladatel a dirigent Jiří Trtík je také klavírista, jsou skladby v knížce komponovány „pianisticky“. Mezi dalšími díly klavírní literatury českých i zahraničních autorů jsou značným obohacením.
Jiří Trtík: Zvířátka. Klavírní knížka pro děti
Ilustrace Pamela
Vydavatelství a nakladatelství Českého rozhlasu, 2024 1. vydání
Foto: ilustrační / Pixabay, Radiotéka, STRO.MY Ensemble
Příspěvky od Jakub Šaroun
Více z této rubriky
- Brouček a Osud aneb Janáček mezi Jenůfou a velkým stářím
- Vodička s Marečkem, koncertní mistr s ředitelem
- Pucciniovské hity i rarity na nahrávkách roku 2024
- Mezinárodní muzicírování v komorní tvorbě Miloslava Kabeláče
- Písně Kateřiny Kněžíkové a Jakuba Hrůši. Symfonické i komorní
- Hravé a poutavé zmapování historie Janáčkovy filharmonie Ostrava
- Janáčkův Brouček jako událost
- MusicoMan. S violou a s Kryštofem Mařatkou do hudebního pravěku
- Neklidný Evropan. Čtení o Viktoru Ullmannovi v češtině
- Nádech věčnosti Jana Zástěry jako pocta kněžně Ludmile a Soně Červené