Filharmonický sbor sezónu zakončí jazzovými spirituály ve Valdštejnské zahradě
Pražský filharmonický sbor v rámci nově vznikající koncepce edukačních programů uvede v úterý v Ledeburské zahradě pod taktovkou Lukáše Kozubíka Jarní piknikový koncert pro rodiny s dětmi od šesti do dvanácti let. Těleso veřejnými koncerty rozšiřuje nabídku vzdělávacích pořadů, která dosud cílila pouze na žáky základních a středních škol. Sezónu pak PFS uzavře ve Valdštejnské zahradě ve středu 7. června koncertem „Jazzové spirituály“ v rámci projektu Senát pro kulturu.
Veřejný koncert pro rodiny s dětmi, který se v nabídce Pražského filharmonického sboru objevuje poprvé, bude tematicky zaměřen na jaro a jeho reflexi v klasické hudbě. Během přibližně hodinového programu zazní části z cyklu Otvírání studánek Bohuslava Martinů, dvojice skladeb z pera současného norského skladatele Oly Gjeila a Dvořákův známý sbor z opery Rusalka Květiny bílé po cestě. Piknikový koncert pro rodiny s dětmi se koná v úterý 23. května od sedmnácti hodin v Ledeburské zahradě. Návštěvníci se mohou zúčastnit také hudebních workshopů, které budou v prostorách zahrady probíhat již od šestnácti hodin. V případě nepříznivého počasí se koncert přesouvá do Koncertního sálu Pražské konzervatoře.
Stejný program uvede sbor také o den později, tedy 24. května, na Pražské konzervatoři. Dvojice neveřejných koncertů oslovuje žáky prvního a druhého stupně základních škol. Hudební složku na všech koncertech vedle sbormistra Lukáše Kozubíka a členů Pražského filharmonického sboru zajistí také členové České filharmonie a její Orchestrální akademie. Ke spolupráci na tomto programu si sbor přizval také renomovanou lektorku a popularizátorku klasické hudby, Kláru Boudalovou.
Koncert Jazzové spirituály je v programu Pražského filharmonického sboru zcela unikátní; dané skladby, které nejsou součástí běžného repertoáru. Sborová hudba rozezní Valdštejnskou zahradu 7. června od dvaceti hodin pod širým nebem. Akce je přístupná široké veřejnosti a vstup je volný.
Černošské spirituály jsou fenoménem americké kultury. Tyto emocemi prodchnuté náboženské písně získaly popularitu především pro své chytlavé melodie a rytmy, na jejichž základě počátkem 20. století vznikl jazz. Výrazný otisk tohoto stylu nese dokonce i česká hudba. Antonín Dvořák totiž během svého několikaletého amerického pobytu spirituály studoval a nechal se pak jejich specifickou melodikou a rytmikou ovlivnit ve své vlastní tvorbě.
„Spirituály nejsou běžnou součástí našeho repertoáru. Před čtyřmi lety jsme ale provedli Gershwinovu operu Porgy a Bess, jejíž sborové části jsou do značné míry založené právě na spirituálu. I proto jsme se rozhodli na tuto zkušenost navázat a postavit vlastní program,“ říká k programu sbormistr Lukáš Vasilek, který představení pod záštitou předsedy Senátu Miloše Vystrčila bude řídit. Klavírní doprovod zajistí Jan Dušek.
Foto: Facebook sboru, Petr Chodura, František Renza
Příspěvky redakce
- Debut Lukáše Vasilka u České filharmonie se sporadickou Janou z Arku
- Kristina Fialová zahraje Berlioze společně s Moravskými filharmoniky
- Synergie Plzeňské filharmonie a Cimbálové muziky Milana Broučka
- Tóny Vinohrad pokračují kombinací klarinetu a kytary
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
Více z této rubriky
- Debut Lukáše Vasilka u České filharmonie se sporadickou Janou z Arku
- Kristina Fialová zahraje Berlioze společně s Moravskými filharmoniky
- Synergie Plzeňské filharmonie a Cimbálové muziky Milana Broučka
- Tóny Vinohrad pokračují kombinací klarinetu a kytary
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu