Magdalena Kožená uvede světovou premiéru písňového cyklu Ohada Ben-Ariho
Úvod nového roku strávila mezzosopranistka Magdalena Kožená v Norsku na trojici koncertů za doprovodu Arktické filharmonie, kterou řídil Nicolò Umberto Foron. Ve čtvrtek 16. ledna zamíří do německého Ingolstadtu, kde vystoupí společně s tamním Gruzínským komorním orchestrem. Za řízení Ariela Zuckermanna uvede mimo jiné světovou premiéru kompozice izraelského rodáka Ohada Ben-Ariho. S ní zavítá v závěru ledna i do Hamburku.

Gruzínský komorní orchestr je v Bavorsku doma už pětatřicet let. Vyvinul se z exilového tělesa, které v roce 1961 založili a vedli Alexander Begelfor a Givi Azmaiparašvili. V roce 1964 bylo těleso uznáno jako Gruzínský státní komorní orchestr v gruzínském hlavním městě Tbilisi. V roce 1990, během turné v době politických změn, se orchestr rozhodl zůstat na západě a přestěhovat se do Německa. Od té doby sídlí a hraje v Ingolstadtu.
Hostem jeho pátého abonentního koncertu v aktuální sezóně bude přední česká mezzosopranistka Magdalena Kožená. Za řízení Ariela Zuckermanna, který gruzínské těleso v Ingolstadtu vede od roku 2013, se Kožená uvede dvojicí árií z doby barokní a pak současnou novinkou. Vedle Händelova hitu Lascia ch’io pianga a árie Gelido in ogni vena z Vivaldiho opery Farnace čeká Koženou v Ingolstadtu totiž i účinkování ve světové premiéře. Tou bude představení písňového cyklu Paterson pro mezzosoprán a orchestr, kterou zkomponoval v Německu působící izraelský komponista a klavírista Ohad Ben-Ari.

Kariéru tohoto umělce zahájilo vystoupení s Izraelskou filharmonií, když mu bylo pouhých dvanáct let. Následující rok byl Ohad Ben-Ari oficiálně zapsán jako student na univerzitě v Tel-Avivu, kde studoval klavír a skladbu. Jako klavírista získal řadu nejvyšších ocenění na mezinárodních soutěžích, mimo jiné na soutěžích ARD a Arthura Rubinsteina. V roce 1996 se Ben-Ari vydal do USA a začal pracovat jako hudební producent se specializací na pop a urban music. Od roku 2010 žije se svou rodinou v Berlíně, kde o čtyři roky později založil ID Festival Berlin, platformu pro izraelské umělce v Německu. Vedle práce na festivalu Ben-Ari pokračuje v aktivní kariéře interpreta a skladatele. Od debutu v roce 2014 pod taktovkou sira Simona Rattla úzce spolupracuje s Berlínskými filharmoniky. Jeho díla provedla řada předních symfonických těles po celém světě.
Cyklus Paterson premiérovaný v Ingolstadtu bude uveden také v Hamburku. Tam ho 25. ledna v Laeiszhalle znovu zazpívá Magdalena Kožená, kterou doprovodí Hamburští symfonikové pod taktovkou Gergelyho Madarase. Zatímco program ingolstadského uvedení dotvoří Ivesova Nezodpovězená otázka a Beethovenova První symfonie C dur, v Hamburku Kožená zazpívá Poèmes pour Mi Oliviera Messiaena a symfonikové zahrají suitu z Pelléase a Mélisandy od Gabriela Faurého a Smetanovu Vltavu z Mé vlasti.
Foto: Julia Wesely, Merav Maroody
Příspěvky redakce
- Jan Suk (1951–2025)
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Cena Pavla Kouteckého pro Velký finále PSO
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
Více z této rubriky
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
- Portugalské názvuky v plzeňské Besedě
- Ilya Gringolts v sólové roli u Janáčkovy filharmonie
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře