SOČR zahajuje s Isabelle Faust
Sezonu v Rudolfinu otevřou Rozhlasoví symfonikové v pondělí 30. září hudbou českých autorů, jak už se stalo zvykem v Roce české hudby. Přesto však zahájení bude trochu netradiční – SOČR se v duchu celorozhlasových aktivit a pod záštitou Nadačního fondu Českého rozhlasu zapojí do sbírky Pomáhejte s námi. Koupí vstupenky na Zahajovací koncert s podtitulem Koncert pro severní Moravu mohou posluchači podpořit domovy seniorů, které zasáhly povodně. Na dobročinné účely poputuje také vstupné z již proběhlého koncertu v Betlémské kapli (19. září) a z koncertu Tristan a Isolda 7. října v Rudolfinu. Program Zahajovacího koncertu nabídne Dvořákův Houslový koncert, který si diváci vychutnají v podání přední německé umělkyně Isabelle Faust. Od letošního jubilanta Jana Klusáka zazní ve světové premiéře symfonická báseň Continuo a po přestávce se pak s hudebníky a šéfdirigentem Petrem Popelkou obecenstvo přenese do světa Dmitrije Šostakoviče. Koncert bude možné naladit v živém vysílání stanice ČRo Vltava či ze záznamu na stanici ČRo D-dur.
Nová symfonická báseň Jana Klusáka Continuo navazuje na dosavadní tři skladby v tomto formátu – Zemský ráj to na pohled z roku 1998 pro Českou filharmonii, Scherzo capriccioso a Zaniklé štěstí psané pak pro Pražské jaro. Žánr volné symfonické básně, podle Klusákových slov jako „od zastydlého romantika“, považuje autor za protipól pevné formy svých invencí, za odpočinek od přísné práce.
Premiéra Dvořákova Koncertu pro housle a orchestr a moll se uskutečnila v Praze 14. října 1883 v podání virtuosa Františka Ondříčka a Orchestru Národního divadla s dirigentem Mořicem Angerem. Bylo to měsíc před znovuotevřením Národního divadla a necelý rok a půl před oficiálním otevřením již stojícího Rudolfina. První mimopražské provedení se odehrálo záhy, 2. prosince ve Vídni. Dvořák dílo komponoval na základě Simrockovy objednávky, prvním interpretem měl být Joseph Joachim, jeden z nejvýznamnějších houslistů své doby. Ten se sice radami a podněty podílel na krystalizaci definitivní verze, koncert ale nakonec pravděpodobně nikdy neprovedl – neoplýval už totiž velkou chutí studovat nová díla. Všeobecnému přijetí skladby až později napomohli houslisté Kocian, Kubelík, Suk, Accardo a Oistrach.
Šostakovičova Symfonie č. 5 d moll vznikla mezi dubnem a červencem 1937 a v podání Leningradské filharmonie a Jevgenije Mravinského měla úspěšnou premiéru hned na podzim. První věta je dramatem, nářkem a truchlením kontrastujícím s odchodem do boje; druhá je scherzem, postrádajícím však nevinnost a humor; třetí vyjadřuje rezignaci a smutek, také ale vášnivé obvinění; čtvrtá nabízí pochodový rytmus a gradaci, podpořenou proměnou mollové tóniny v jásavější durovou. Šostakovičova hudba podivuhodně vystihuje rozporuplnost doby i rozporuplnost autora, který zažíval přízeň i nepřízeň režimu.
Foto: Felix Broede, SOČR / Vojtěch Brtnický
Příspěvky redakce
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Ondřej Zámečník vítězem skladatelské soutěže festivalu Věčná naděje
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
Více z této rubriky
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
- Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku