KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Bennewitzovo kvarteto – respekt a uznání

„Přesnost, souhra, absolutní věrnost zápisu, intonační čistota, zvuková vytříbenost i naprostá vyrovnanost všech hráčů jsou opakovaně připomínané kvality tohoto souboru.“ „Závěrečné Presto v Haydnovi zahráli s plnou silou, energií, vervou, vším, co k vyvrcholení takové věty i skladby patří, přesto však s minuciézní uměřeností.“ „Byly to až hvězdné okamžiky souhry pětice muzikantů, kteří jako by byli…

Číst dál…

Drážďanská filharmonie s Joanou Mallwitz – slušivé spojení

„Weillova Symfonie č. 1 Berlínská není příliš známá a zřídka se uvádí. A je to škoda. Je to zajímavá skladba.“ „Capuçon svou hrou až svírá obecenstvo v hrsti – jako ďábel si ho připraví a pak ho pár tóny udržuje nad propastí. Kdyby řekl, skočte, posluchači ho poslechnou.“ „V závěrečné větě Mallwitz s orchestrem kouzlily…

Číst dál…

Ztišená krása Gerhardtova violoncella

„Jaká byla Gerhardtova pražská interpretace? Soustředěná, osobní, intimní, hluboká, humorná, láskyplná, něžná i vášnivá. A skromná.“ „Jeho tvoření, výstavba takového zásadního díla se odehrávala tady a teď, před posluchači, kteří se postupně stávali partnery a následovali hráče tam, kam je provázel.“ „Během závěrečného Gigue pak bylo patrné, že publikum už jde zcela s interpretem, Gerhardtovi…

Číst dál…

Drážďanská noc s violoncelly

„Ptáte se, jak je možné vydržet více než pětihodinový koncert? Pokud vystupuje tolik osobností, z nichž každá přináší něco jiného a osobitého, není čas se nudit.“ „Perényiova interpretace Chopinova Nokturna F dur a Etudy cis moll byla z rodu nadpozemských.“ „Mischa Maisky si pohrál jak s pomalejší Skorykovou skladbou, místy připomínající filmovou hudbu, tak s Fallovou…

Číst dál…

Ladislav Bilan jr. v prostředí, které svědčí perkusím

„Barevnost a snivost střídaná rozpáleným temperamentem se zvukově rozlévaly mezi vystavované exponáty, které jako by byly součástí hudební produkce.“ „Ladislav Bilan ve skladbě Keiko Abe rozehrál marimbu čtyřmi paličkami sugestivně, impresionisticky rozprostíral barvy a jeho melodické ozdoby neodbytně připomínaly klavírní trylky.“ „Posluchač odcházel obohacen o poznání krásného, jemného až intimního zvuku marimby, nástroje,…

Číst dál…

Tři sólisté jako jeden celek

„Co lahodilo uchu, byla měkká, jemná, neostrá hra všech muzikantů, velice pozorná až ohleduplná k sobě navzájem, zvukově velmi vyrovnaná.“ „V Brahmsovi trio dostalo příležitost předvést své skvělé frázování, vytvořené jakoby jedním nádechem, jako celek působilo kompaktněji, dialogy jednotlivých nástrojů se přirozeně rozvíjely.“ „V Čajkovském se neustále něco dělo, napětí se…

Číst dál…

Martin Daněk – Maestro hoboje

„Martin Daněk upoutal svým jistým, měkkým, sametovým tónem s bezpečnou intonací, v taneční sarabandě se zaskvěl krásnými melodickými oblouky a libým frázováním.“

„Ozdobami a rokokovou hravostí naplněná čtvrtá věta se závěrečným vtipem byla dokladem, jak se výborní hráči vyrovnávají s náročnou skladbou – s lehkostí a samozřejmostí.“

„Zajímavě se propojující hlasy těchto tří nástrojů vytvářely dojem akvarelu – jako by se jejich barvy do sebe vpíjely.“

Během Víkendu komorní hudby se v sobotu v podvečer představil vítěz soutěže Pražského jara z roku 2019 Martin Daněk. Ta nejcennější odměna za vítězství – vystoupení na samostatném pražskojarním koncertě – se sice kvůli pandemii dva roky odkládala, ale čekání stálo za to. Martin Daněk se svými kolegy koncert jaksepatří rozehráli a publikum ve vyprodaném sále Anežského kláštera jejich výkony přijalo s nadšením.

Číst dál…

Salon ZUŠ – stále se zvyšující laťka

„Umělecké školství je z hlediska rozvoje osobnosti i kultivování společnosti velice důležité – věnuje se pěstování talentů, ale vychovává i budoucí příjemce kultury.“ „Dvanáctiletý Adam Znamirovský zahrál Etudu č. 6 d moll ‚Omaggio a Domenico Scarlatti‘ Marca-Andrého Hamelina tak suverénně, že vzbudil největší aplaus obecenstva.“ „Chuť, nadšení, píle i jistá dávka talentu a štěstí jsou dobrými…

Číst dál…

Pavel Haas Quartet: Raději bychom dali přednost stabilnímu manželství před aférkami

„Koncert ve Wigmore Hall 1. června bude streamován, takže bude dostupný na internetu.“ „Cením si, že navzdory změnám, kterými kvarteto prošlo, jsme nikdy nepolevili v našem standardu.“ „Na začátku jsme byli možná přímočařejší, nedali jsme vydechnout ani sobě, ani posluchačům, dnes zejména díky Veroničinu smyslu pro lyričnost, zpěvnost a barevnost usilujeme o co…

Číst dál…

Thomas Guggeis: Před provedením Mé vlasti se cítím rozechvělý

„Na mé vlasti mě upoutalo, jak je každá z těchto symfonických básní zvláštní a osobitá. Skoro jako by to byly jiné žánry.“ „Myslím si, že hudebníci se dostali do bodu, kdy plně Mou vlast chápou a dokážou její obsah převést do vlastního hudebního jazyka.“ „Barenboimův způsob, jak ztvárnit hudbu, zvuk, je v orchestru velmi…

Číst dál…

Kukal Quartet se ctí a entuziasmem

„Jednotliví členové kvarteta na sebe poutají pozornost, posluchač je svědkem obrovského zanícení, s nímž mladí muzikanti k interpretaci přistupují.“ „Eliška Kukalová s hravostí a lehkostí dovedla melodií prvních houslí toto dílo Martinů ke katarznímu vyústění.“ „Kukal Quartet stvořil ten večer Janáčka neotřelého, hluboce citového, s napětím mezi lidovými názvuky a ironií, šklebem.“ V pražské Maiselově synagoze…

Číst dál…

Komorní večer s mnoha překvapeními

„Všechna čest Lukáši Pospíšilovi i Filipu Martinkovi, s jakým vhledem, citovou angažovaností a hráčským uměním Weinbergovu skladbu přednesli.“ „Je známo, že orchestrální hráči si rádi duševně odpočinou u komorní hry. Ten večer jistě přinesl Lukáši Pospíšilovi mnoho radosti!“ „Filip Martinka upoutal svou technickou suverénností, byl citlivým a ohleduplným komorním partnerem s velkým smyslem pro souhru.“ Zralost…

Číst dál…

Pražský debut Víkingura Ólafssona a podmanivý Stravinskij

„Vzrušené, až agresivně znějící pasáže Andersonovy symfonie kontrastovaly s tlumenými, zklidňujícími se úseky, evokujícími právě onu zamženost Sudkových pražských panoramat.“ „Obdivuhodná virtuozita, hluboké ponoření do hudby, muzikalita, která dýchá z každého gesta, bohatost tónu a jedinečný úhoz, s nímž klávesy hladí a jakoby s nimi rozmlouvá, jsou ideálními předpoklady pro osobitou interpretaci Mozarta.“ „Orchestr ve Svěcení…

Číst dál…

Goldbergovy variace v podání dechového kvarteta aneb Živoucí Bach

„Bachovy Goldbergovy variace přinášejí posluchači až meditativní zážitek.“ „To základní, co posluchač z Vonáškovy úpravy pro dechové kvarteto vnímá, je srozumitelnost jednotlivých hlasů a plastičnost celku.“ „Autor transkripce citlivě propojil hlasy jednotlivých nástrojů, někdy až s úžasem člověk naslouchal dialogu hoboje a fagotu či klarinetu a basetového rohu a splynutí jejich barev.“ Bachova hudba se nikdy…

Číst dál…

Nadějné vyhlídky do klavírní budoucnosti

„V Prokofjevovi se Klára Gibišová pohybovala s až mazáckým nadhledem v přechodech mezi jednotlivými částmi.“

„Ve Skrjabinově Preludiu op. 16 č. 1 jako by se Anna Zimowska chopila příležitosti předvést všechno, co umí. Její Skrjabin byl rozmáchle jistý, s využitím mnoha barev nástroje.“

„Třpytivé běhy po klaviatuře působily, jako by Stefanova nestály žádnou námahu, obdiv zaslouží za kontrastní předivo jemného úvodu a ohnivé uherské melodie.“

Vynikající evropské soutěžní výsledky mladých českých klavíristů svědčí o výborném pedagogickém vedení i ctižádosti začínajících umělců. Jak jsou na tom jejich o poznání mladší kolegové, ukázala i Mezinárodní soutěž pro mladé klavíristy Broumovská klávesa. Letos se konala už podvanácté a umění některých jejích laureátů bylo možné posoudit na slavnostním koncertě v pražském sídle Velvyslanectví Polské republiky.

Číst dál…

Jakub Jan Ryba – nová velikonoční tradice

„Většina návštěvníků měla ten krásný pocit objevování něčeho nového, zážitek, kdy je člověk přítomen výjimečné chvíli.“ „Tak krásně propojující se hlasy – barvou i technikou – se v živém provedení jen tak neslyší.“ „Kéž by se zrodila nová tradice: Ryba nejen před Vánoci, ale i před Velikonocemi. Jeho Stabat mater není o nic méně…

Číst dál…

Michele Campanella, italský klavírní vizionář

„Meditativní stránku díla Michele Campanella vyjádřil dokonale.“ „Byli jsme svědky vynikající práce s agogikou, nepřehnaných (takřka neznatelných) rubat, ztišené dynamiky i exponované dramatičnosti.“ „Attacca připojené Il penseroso, rytmicky až svíravě přesné, upoutalo plynulými dynamickými přechody na malé ploše a oblým úhozem.“ Zvykli jsme si, že na festivalu Prague Music Performance, který zahrnuje jak…

Číst dál…

Písně sladké Francie viděné s nadhledem

„Hravost, ale i náročnost partu byla příležitostí pro Juventus Collegium FOK předvést své kvality, ale také si dosyta zahrát (a vyhrát).“ „Markéta Cukrová, excelentní interpretka písní, vystihla všechny valéry Mallarméovy poezie a kongeniálního Ravelova zhudebnění.“ „Kontrast strohého technického jazyka s hudební nápaditostí uvedl posluchače v úžas.“ S nápaditou dramaturgií se představil soubor Juventus Collegium…

Číst dál…

Čtyři tváře klarinetu

„Anna Paulová působí, jako by si s technickými výzvami jen pohrávala, stejně lehce vyzněla i hra členů Doležalova kvarteta.“ „Vzájemné přebírání a doplňování hlasů basklarinetu a smyčců, vyniknutí barev nástrojů i lkavost basklarinetu daly vyniknout skvělému výkonu kvarteta.“ „V druhé větě Larghetto jako by se rozklenulo nebe – smyčce se stáhly ve prospěch klarinetu, následující…

Číst dál…

Lahodný zvuk a francouzský šarm

„Ivana Švestková Dohnalová dostala na tomto koncertě velkou příležitost předvést své umění a právem byla jednou z nejzářivějších hvězd večera.“ „Osobitý styl harfistky se výtečně hodil k jistému výkonu Jana Fišera, kterého evidentně těšilo zahrát si po orchestrálním vytížení komořinu.“ „Schulhoffova skladba, již s takovým zaujetím tlumočili oba hráči, byla i publikem pochopena jako aktuální…

Číst dál…

Hudební pocta Zuzaně Růžičkové

„Anna Paulová díky své všestrannosti zahraje na vysoké úrovni klasicistní skladby právě jako modernu.“

„Do melodií i rytmu vetknul Martinů optimismus, tanečnost, hravost, lehkost a Anna Paulová s Danielem Wiesnerem je ztvárnili s nadhledem zkušených muzikantů.“

„Aleksandr Rublev potvrdil, že je velkým talentem, který bychom si měli zapamatovat.“

Na koncertě k nedožitým pětadevadesátým narozeninám cembalistky Zuzany Růžičkové vystoupili v pondělí 10. ledna v Sále Martinů pražské HAMU česká klarinetistka Anna Paulová a ruský trumpetista Aleksandr Rublev. Oba jsou laureáty Ceny Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, který večer uspořádal. O významu Zuzany Růžičkové svědčí i fakt, že záštitu nad koncertem převzal primátor Plzně a současný ministr kultury Martin Baxa. Umělkyně se narodila v Plzni 14. ledna 1927.

Číst dál…

Mladí interpreti v Sukově síni kouzlili. A okouzlili

„Daniel Matejča zahrál Sonátu pro sólové housle č. 1 g moll, op. 27 Eugèna Ysaÿe s naprostou pokorou, zaníceností a schopností vtáhnout posluchače do hry.“

„Hra Tria Incendio je přes věk interpretů vyzrálá a současně ozdobená mladistvým nadšením.“

„Prokofjevova Sonáta a moll č. 3, op. 28 byla stvrzením Zukalova klavírního umu – výborné techniky, smyslu pro přehlednou výstavbu, rytmickou přesnost.“

Na koncertě Českého spolku pro komorní hudbu se v úterý 11. ledna představili mladí hudebníci, kteří si již na prahu kariéry vydobyli skvělé jméno. Vesměs jsou laureáty významných soutěží a jejich jména jsou zárukou kvalitních výkonů. V Sukově síni Rudolfina vystoupili houslista Daniel Matejča, Trio Incendio a klavírista Matouš Zukal.

Číst dál…

Jan Čmejla zraje a nevyhýbá se náročnému repertoáru

„Již v první skladbě večera si posluchači uvědomili, s jakou vrcholnou rytmickou přesností se klavírista pouští do každého taktu, každého tématu.“

„Závěr Skrjabinovy sonáty byl strhující – zahraný mohutným opulentním zvukem, se znatelným nadhledem a kontrolou, a navíc ne bezobsažně.“

„Ve Čmejlově interpretaci Schumannova Karnevalu se projevil jeho smysl pro detail i tektoniku, vnímání kontrastů i celku, široký rejstřík úhozů a přesný rytmus.“

V dramaturgicky zajímavém recitálu se ve středu 5. ledna představil na Pražské konzervatoři osmnáctiletý klavírista Jan Čmejla. Oč méně šetřil výběrem skladeb sebe, o to větší zážitek připravil posluchačům. Takřka rodinná atmosféra v sále konzervatoře povzbudila interpreta k velmi hodnotnému výkonu.

Číst dál…

Nebeská hra Pražákova kvarteta

„Soubor oplývá vyvážeností, měkkostí a svěžestí zvuku, krásným skloubením barvy nástrojů, vyzdvihuje se jeho věrnost partituře či dokonalá souhra čtyř vynikajících instrumentalistů.“ „Lehkost, nenásilnost, přirozenost, neohlušující forte, nerušivá rozmáchlost. Zkušenost a souhra, která se přetavila do výjimečné interpretace.“ „Cavatinu uvodil jímavě zahraný začátek, postupně se vkrádaly stísněnost, žal, bolest duše, zahrané v naprosté…

Číst dál…

Talent a sebevědomí mladé generace českých interpretů

„Hofbauerovu hru charakterizuje lahodný plný zvuk s citem pro dynamiku, technicky bravurní. Jeho tón zněl v Martinů až pohlcujícím způsobem vyrovnaně, hedvábně, vznosně.“

„Klára Jasenčáková technicky náročnou skladbu zvládla suverénně, ostré tóny zahrála tak, že nebyly nepříjemné pro ucho, na poměrně malé ploše dokázala vyjádřit bezpočet emocí.“

„Jiří Havrlant rozehrál nástroj takovým způsobem, že posluchač jen žasnul, jaké barvy, rytmy, tempa lze na cembalo zahrát.“

Po ročním odkladu, způsobeném zavřením koncertních sálů kvůli pandemii, se v pondělí 6. prosince v Sále Martinů na pražské HAMU představili loňští vítězové soutěže Nadace Bohuslava Martinů Ondřej Bernovský, Klára Jasenčáková, Jiří Havrlant, Eliška Hejhalová, Walter Hofbauer a Barbora Zonová. Zahráli díla Bohuslava Martinů, Johanna Sebastiana Bacha, Viktora Kalabise a Jiřího Gemrota.

Číst dál…

Dominik Wollenweber: Pro první sólové album jsem už pěkně starý…

„Nejsem příliš ambiciózní člověk.“ „V Praze jsem byl již mnohokrát, zejména kvůli spolupráci s Vilémem Veverkou.“ „Bylo by chybou teď přestat a odpočívat…. Už mám v hlavě nějaké nápady.“ V Praze se na skok objevil Dominik Wollenweber, hráč na hoboj a anglický roh, člen Berlínských filharmoniků, nepřehlédnutelný svou výškou, nepřeslechnutelný svým nezaměnitelným tónem. Je s podivem, že…

Číst dál…

SOČR zahájil Dny Bohuslava Martinů

„Oba vynikající houslisté jsou do jisté míry odlišné typy – v nonverbálních projevech spíše uměřenější Vlastimil Kobrle a darem kultivovaného showmanství nadaný David Pokorný se však skvěle doplňovali.“ „Nadechnout se posluchači dovolila přívětivá sóla hoboje, klarinetu, fagotu a flétny, které podpořila bezstarostnost smyčců.“ „Jan Kučera obstál u SOČRu na výtečnou, byl velmi podněcující a inspirativní,…

Číst dál…

Dvořák podle Kaspara Zehndera a Jana Fišera

„Jan Fišer je houslistou, který ctí zápis skladatele, je ukázněný, využívá zpěvnost svého nástroje, umí zahrát lehce i vřele, má cit pro přesné dávkování emocí.“ „Orchestr, v němž převládá mladá muzikantská generace, hraje uvolněně a s nadšením. Jistě na tom má podíl i jejich umělecký šéf.“ „Kaspar Zehnder s hráči stvořili drama plné krásného zvuku,…

Číst dál…

Pražská recitálová premiéra Franka Petera Zimmermanna

„Hranice mezi okázalou virtuozitou a pokornou stylovou interpretací byla zřetelná po celý večer. Řekla bych, že čím větší uměřenost hráče, tím větší zážitek pro posluchače.“ „Nikdy jsem neslyšela tolik nedořečeností, pauz a nádechů v roli významotvorných prvků jako v této dvojjediné interpretaci.“ „Za zmínku stojí závěr sonáty – muzikanti ji zahráli vypjatě, strhujícím způsobem,…

Číst dál…

Stefan Dohr s PKF – Prague Philharmonia u Lobkowiczů

„Ve třetí větě Mozartova hornového koncertu Stefan Dohr uchvacoval svou technikou i krásným zvukem a PKF se rozzářila do svých tradičních poloh.“ „Následující Allegro bylo roztančené, s širokou dynamickou škálou, ve třetím Moderatu hrál orchestr s kýženou janáčkovskou syrovostí, vzápětí se zklidnil do lyrična až smíření.“ „Stefan Dohr s PKF – Prague Philharmonia zahráli velmi…

Číst dál…