KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Marko Ivanović: Opera Monument je pocitově blízká filmu noir

„Kdo půjde na operu, tak se v zásadě opery dočká. Monument je vlastně docela tradiční.“ „Snažil jsem se, aby asociace na padesátá léta hudebně přítomny nebyly.“ „Nejde nám o heroizování obyčejného člověka, protože pravda byla mnohem složitější.“ V Janáčkově divadle se v pátek koná premiéra nové opery. Má název Monument a napsal ji…

Číst dál…

Třetí operní premiéra sezóny v Brně bude Monument(ální)

„Jedná se tam o konflikt mezi jednotlivcem a režimem, to je aktuální téma v každé době.“ „Námět s neuvěřitelným dramatickým potenciálem nebyl zpracován jako dokument. Jde o nastolení atmosféry totalitního režimu.“ „Národní divadlo operu uvede pouze čtyřikrát.“ Operní soubor Národního divadla Brno uvede v pátek 7. února světovou premiéru díla Monument. Autory opery jsou režisér David…

Číst dál…

Rastislav Štúr: Opera SND musí víc myslet na diváka

„Lidé potřebují vidět divadlo.“

„V jubilejní sezóně musíme finančně vyjít s tím, co bylo v minulých letech.“

„Nejsem proti experimentům, ale musejí být inteligentní a musejí vycházet z hudby.“

Má za sebou nespočet operních představení a operních koncertů, dirigoval v Japonsku, Rakousku, Švýcarsku, Španělsku, Německu, Rusku, Egyptě, Brazílii, Číně a Spojených státech, doprovázel Editu Gruberovou, Petra Dvorského, Montserrat Caballé, Gabrielu Beňačkovou, Jelenu Obrazcovovou, Ilonu Tokody, Lawrence Brownleeho, Mojcu Erdmann, Pavla Bršlíka, Petra Mikuláše, Evu Urbanovou… Je stálým hostujícím dirigentem Slovenské filharmonie a od roku 2008 šéfdirigentem Opery Slovenského národního divadla. Teď je druhou sezónu i jejím ředitelem. Rastislav Štúr, letošní padesátník, bratislavský rodák a absolvent brněnské JAMU, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus zdůrazňuje, chce dělat operu pro lidi. Uvažuje o cestách k naplňování nejvyšších uměleckých cílů a upozorňuje, že obě bratislavské budovy, v nichž SND hraje, potřebují rekonstrukci. Ta historická hodně velkou.

Číst dál…

Arsilda. Vivaldiho opera na koncertním pódiu

„Nadprůměrnou pozornost vzbuzovali v sestavě sedmi sólistů jen Lenka Máčiková a Kangmin Justin Kim.“ „Nejexotičtější árií celé opery byl výstup doprovázený dvěma ptačími vábničkami.“ „Při koncertním provedení o podrobné zvraty děje opravdu jde až na druhém nebo třetím místě.“ Václav Luks připravil s Collegiem 1704 pražskému publiku opravdu velkou porci barokní hudby. Koncertní provedení…

Číst dál…

Collegium 1704 připomene svých patnáct let

„Vivaldiho Arsilda zazní v Praze koncertně, v Bratislavě pak bude opět scénicky na podzim 2020.“ „Nahrávka Mesiáše, který zazní na Vánoce, je nominována na Preis der Deutschen Schallplattenkritik 2019.“ „I letos bude paralelně s pražskou sezónou probíhat i sezóna drážďanská.“ Barokní orchestr a sbor Collegium 1704 zahájí 24. října ve Dvořákově síni Rudolfina svou pražskou…

Číst dál…

Hledání a nové století: Nová sezóna v Národním divadle Brno

Hledání… To je podtitul nadcházející sezóny Janáčkovy opery v Brně. Pětici chystaných premiér spojuje hledání lásky, mládí, svědomí, lidskosti i všeuměla, který zvládne práci všeho druhu. Režiséry budou osvědčené osobnosti, David Radok, Jiří Heřman, Arnošt Goldflam a tvůrčí tandem SKUTR. Taktovky se ujmou Tomáš Netopil, Robert Kružík, Ondrej Olos, Marko Ivanović a Jakub Klecker.…

Číst dál…

Lidský hlas Jany Šrejmy Kačírkové

„Monolog je spisovatelem i skladatelem napsán mistrně. Realistický výjev s přesahy do snění.“ „Radok jako pojítko mezi oběma díly vyhmátl téma vzpomínek, snahy zadržet čas.“ „Sopranistka v nesčetných poryvech a proměnách emocí nachází nové a nové odstíny v hlase, nová a nová gesta. Poslední operní inscenací této sezóny je v brněnském Národním divadle dvojitý titul – Tři fragmenty…

Číst dál…

David Radok chystá „snovou“ premiéru v Brně

Už jen necelý týden zbývá do poslední operní premiéry letošní sezóny v Národním divadle Brno. A dramaturgie si schovala v rukávu skutečnou lahůdku: v pátek 14. června uvede dvě jednoaktová díla, Martinů Tři fragmenty z Juliette a Poulencův Lidský hlas. Bude to zároveň příležitost vidět jevištní práci jednoho z předních českých režisérů Davida Radoka, který se do…

Číst dál…

Rozhlasoví symfonikové 2019/2020: nové koncertní řady

„Cílem není zvát do sezóny kvůli jménům mainstreramové sólisty, ale hledat sólisty zapálené pro hudbu.“ „Premiérou komponovanou pro SOČR je dílo Ondřeje Štochla pro klarinet a orchestr. Českými premiérami budou Polednice od Ondřeje Adámka a Dark Dreams od Georga Friedricha Haase.“ „Na festivalu Dvořákova Praha se bude SOČR podílet na koncertním provedení…

Číst dál…

Od Stalina po Ferdu Mravence.
Opera v Brně s pěti premiérami v sezóně 2019/2020

„Radokovo libreto zachycuje absurditu situací, do nichž jsou lidé manipulováni politickým režimem.“ „Dva operní tituly bude režírovat šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman – Růžového kavalíra a Řecké pašije.“ „V případě Zámečníkovy dětské opery půjde o první spolupráci Arnošta Goldflama s operou.“ Národní divadlo Brno uvede za rok novou operu Monument inspirovanou tragickým životním…

Číst dál…

Výjimečný dvojvečer se vrací do Brna

„Bartókova jediná opera Modrovousův hrad a Schönbergovo první jevištní dílo Očekávání vznikaly nezávisle na sobě, ale pojí je stejné téma, lidská psychika a podvědomí.“ „Věděl jsem, že udělám vše pro to, abychom toto dílo mohli realizovat i v našem domovském divadle.” „Partitury jsou mimořádně náročné pro hudebníky i pěvce.“ Mimořádná díla počátku 20. století…

Číst dál…

Právě doznělo (15) – Potkali se v autobuse

Opera na druhou. V životě se stanou různé situace. Jedeme z premiéry Verdiho Dona Carlose, kterou 2. února uvedlo Národní divadlo Brno, chystáme se natočit naše Právě doznělo, tentokrát v autobusu cestou domů, a zjišťujeme, že jsme nebyli a nejsme sami – na sedadle v hledišti byl a na vedlejším sedadle v autobusu je šéfdirigent Janáčkovy opery Marko…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (2)
Hans und Marie aneb Die verkaufte Braut

„Jsou opery, které se dají přesadit do nadčasových dimenzí; některé další snesou ale mnohem méně – a na některé by se nemělo sahat vůbec.“ „Režisérova fantazie nesmí překročit hranice pokory. Pak většinou zůstane i v rámci zdravého rozumu.“ „Operní pěvci v současnosti čím dál víc musejí dělat na jevišti věci, které by si jejich…

Číst dál…

Z Brna do Brna
Barytonista Roman Hoza o zkušenostech v zahraničí a o Janáčkovi, Smetanovi a Šenkýřovi

„Pořád mám pocit, že bych nabrat nějaké vědomosti a zkušenosti ještě někde jinde mohl a měl.“ „Leoš Janáček je velký hudební úkaz.“ „Rád bych tady v Brně udržel drápek, opera je tu se současným vedením na dobré cestě!“ Zpívá pytláka Haraštu v nové brněnské inscenaci Příhod lišky Bystroušky a Radovana ve Smetanově Libuši, hostuje v Ostravě…

Číst dál…

Dvojí narozeniny: Bohuslav Martinů a Tři fragmenty z opery Juliette

„Válečná léta poslala surrealisticky snový Juliettin svět na dlouho do zapomnění.“

„Třiaosmdesátiletý Mackerras si s hudbou Bohuslava Martinů skvěle rozuměl.“

„David Radok: Na Fragmentech se mi líbí úžasná koncentrace postav a děje na tak malé časové ploše.“

Víte, jaká referenční nahrávka se hodnotí nejsnáze? Přece taková, která nemá žádnou konkurenci… U příležitosti dnešních nekulatých narozenin skladatele Bohuslava Martinů (8. prosince 1890, Polička –  28. srpna 1959 Liestal, Švýcarsko) se hodí na jednu takovou vzpomenout, a to tím spíše, že právě k ní se jedno krásně kulaté jubileum váže.

Číst dál…