Od Stalina po Ferdu Mravence.
Opera v Brně s pěti premiérami v sezóně 2019/2020
„Radokovo libreto zachycuje absurditu situací, do nichž jsou lidé manipulováni politickým režimem.“
„Dva operní tituly bude režírovat šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman – Růžového kavalíra a Řecké pašije.“
„V případě Zámečníkovy dětské opery půjde o první spolupráci Arnošta Goldflama s operou.“
Národní divadlo Brno uvede za rok novou operu Monument inspirovanou tragickým životním příběhem sochaře Otakara Švece, autora vítězného návrhu na vytvoření pomníku sovětského vůdce Stalina. Libreto a režie bude dílem Davida Radoka, hudbu na objednávku divadla zkomponoval a dirigentem projektu je šéfdirigent Janáčkovy opery Marko Ivanović. Premiéra je stanovena na 20. února 2020. Jde o jednu z pěti nových operních inscenací, které brněnská scéna chystá na příští sezónu. Těmi dalšími jsou Hoffmannovy povídky, Růžový kavalír, Řecké pašije a Ferda Mravenec.
Svědomí osamělého umělce ve střetu s nelítostným soukolím politické moci, to je osud Otakara Švece, který byl s pěti desítkami dalších sochařů v roce 1949 přinucen zúčastnit se soutěže na vytvoření pomníku Josifa Vissarionoviče Stalina. Megalomanské zadání vyřešil návrhem nerealizovatelného monumentu, který soutěž vyhrál. V důsledku politického tlaku třiašedesátiletý Švec krátce před odhalením pomníku spáchal v roce 1955 sebevraždu. Radokovo libreto zachycuje v deseti scénách dobovou atmosféru a absurditu situací, do nichž jsou lidé manipulováni politickým režimem. Marko Ivanović se v Brně i v Praze jako skladatel už představil úspěšnou operou pro děti Čarokraj.
Vedle současné české novinky Monument figurují v dramaturgickém plánu Národního divadla Brno čtyři operní inscenace již prověřených klasických děl. Na 20. září je naplánována premiéra Hoffmannových povídek, ve kterých Jacques Offenbach sice nezapřel svou slabost pro svět operety, ale přesto jimi vytvořil lyricko-dramatické dílo řazené po bok autorů, jako byli operní autoři Charles Gounod či Georges Bizet. Dirigentem je Ondrej Olos, režii bude mít – a to v brněnské premiéře – proslulý tandem SKUTR, duo Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, známé svými imaginativními inscenacemi.
Dva operní tituly bude režírovat šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman. Tím prvním bude už na konci letošního listopadu Růžový kavalír od Richarda Strausse, výraz nostalgické touhy po mládí v postavě stárnoucí Maršálky i zachycení mužské ješitnosti v podobě neodolatelně komického barona Ochse. Opera se vrací do Brna po pětatřiceti letech. Richard Strauss se do odlehčeného příběhu z prostředí vídeňské společnosti poloviny 18. století, komponovaného na libreto Huga von Hofmannsthal a prostoupeného rytmy valčíku, pustil po expresivních a značně ve své době kontroverzních dílech Salome a Elektra. Premiéra se uskutečnila v roce 1911 v Drážďanech.
V dubnu 2020 bude mít v Brně premiéru druhá Heřmanova inscenace sezóny – Řecké pašije Bohuslava Martinů. V tomto případě se v Janáčkově divadle taktovky pohostinsky poprvé ujme Tomáš Netopil. Martinů se v 50. letech nechal inspirovat románem Kristus znovu ukřižovaný řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise. Sám zažil osud uprchlíka a vytvořil dílo velkého humanistického poselství o síle víry, o soucitu, o dobru a zlu… Řecké pašije měly v Brně v 60. letech československou premiéru.
Na konci příští sezóny bude Národní divadlo Brno myslet hodně i na děti. Opera Ferda Mravenec brněnského skladatele a dirigenta Evžena Zámečníka (1939-2018) měla velmi úspěšnou světovou premiéru v roce 1971 právě v Brně. Kultovní postavička z kreslených knížek Ondřeje Sekory s příběhy z broučí říše inspirovala autora ke „hře na operu pro malé a velké“. Dirigovat bude Jakub Klecker, režírovat Arnošt Goldflam – brněnský rodák, herec, dramatik, režisér, pedagog a spisovatel, vynikající divadelník a autor závažných děl i autor pohádek pro děti. Půjde o jeho první spolupráci s operou.
Rok 2018 patří podle ředitele Martina Glasera v dějinách Národního divadla Brno k těm nejnáročnějším, především v důsledku uskutečněné generální rekonstrukce Janáčkova divadla. Patřila k tomu i nově objevená místa, kde se hrálo – v případě opery to byl především pavilon P na brněnském výstavišti.
Divadlo bylo také producentem čtyř mezinárodních festivalů s rozpočtem přesahujícím 82 milionů korun. Největší z nich – Janáček Brno 2018 – je nominován na International Opera Awards v kategorii Best Festival; jejich výsledky budou vyhlášeny v dubnu v Londýně. Sedmý ročník festivalu Janáček Brno 2020 se uskuteční od 8. do 18. října 2020.
Oproti předešlým rokům zahájí divadlo letos prodej předplatného téměř o měsíc dříve, a to v pondělí 11. března.
Foto: Národní divadlo Brno, Petr Veber
Příspěvky od Petr Veber
- Martinů v souvislostech (21)
Azurové pobřeží. Od Julietty k Řeckým pašijím a Ariadně - Smetana v souvislostech (9)
Na Žofíně před sto padesáti lety - Klasika v souvislostech (84)
Impresionista i neoklasik, starý mládenec a milovník koček. Maurice Ravel stopadesátiletý - Klasika v souvislostech (83)
Prokofjev a Šostakovič. Válka a mír, totalita a svoboda - Petr Popelka roste. Verdiho Requiem s krásnými okamžiky
Více z této rubriky
- Protože to nevzdám. Hudební Odyssea s Fišarovou a Košárkem
- Dvě tria a tanec v žižkovském Atriu
- Exkurze do Londýna s Alenou Hönigovou
- Hudební festival Zbraslav počtvrté a znovu premiérově a přitažlivě
- Smetanovské dny. Týden druhý
- Druhá polovina března v Českých centrech
- Akordeon v barvách festivalovou novinkou v Opavě
- Hlasy tří světů aneb Jaro s Victoria Ensemble
- Filharmonie Brno zamíří do Polska, doma zahrají orchestrální akademici
- Nitrová, Nekoranec a Kahánek. Nabitý Zápisník zmizelého na půdě ostravské univerzity