Národní divadlo Brno chystá nabitou sezónu
Open air koncertem slavnostně zahájí 1. září svoji další sezónu Národní divadlo Brno. Nabídne v ní pět operních premiér, tři baletní a k nim festival Dance Brno 2021, Mezinárodní baletní soutěž Brno, Choreografický ateliér, oslavy Mezinárodního dne tance, Open Air představení na Biskupském dvoře, zájezdy a koncerty. Festival Janáček Brno nabídne dovětek roku 2020 a představí ročník 2022 a hudebním svátkem budou i dva mimořádné koncerty věnované oslavě životního jubilea Richarda Nováka.
Sezonu 2021/2022 slavnostně zahájí Open air koncert 1. září pod širým nebem na Piazzettě před Janáčkovým divadlem, začne v 19 hodin. Účinkovat budou všechny tři soubory. Diváci se tak mohou těšit na sólisty Janáčkovy opery Pavlu Vykopalovou, Václavu Krejčí Houskovou, Andreu Širokou, Danielu Strakovou Šedrlovou, Janu Hrochovou, Ondřeje Koplíka, Tadeáše Hozu, Petra Levíčka, Petera Bergera, Davida Nykla a na hosty Lindu Ballovou a Daniela Čapkoviče, také na vystoupení členů baletního souboru a herců z Mahenovy činohry. To vše pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće, spolu se sborem a orchestrem Janáčkovy opery.
Operní soubor si zvolil pro tuto sezónu téma „Jít za hlasem srdce…“ a vybral proto tituly Peter Grimes Benjamina Brittena, Alcina Georga Friedricha Händela, Kouzelná flétna Wolfganga Amadea Mozarta a Otello Giuseppe Verdiho. Pátou premiérou přesunutou z loňského podzimu budou velkolepé Řecké pašije Bohuslava Martinů. Velkým hudebním svátkem budou také dva mimořádné koncerty věnované oslavě životního jubilea Mistra Richarda Nováka. Písňový recitál bude na programu 24. září v divadle Reduta a oslavenec na něm s klavírním doprovodem Ivana Klánského přednese písně Johannese Brahmse. Slavnostní koncert pak 11. prosince v Janáčkově divadle připomene slavné role Richarda Nováka v českém a italském operním repertoáru. Hosty koncertu budou sopranistka Pavla Vykopalová, tenorista Peter Berger a barytonista Jiří Brückler. Za dirigentský pult se do brněnské opery při této mimořádné příležitosti vrátí vzácný host a dlouholetý dirigent tamního operního souboru Jan Štych. Richard Novák byl a stále je už několik desetiletí nerozlučně spjatý s brněnskou kulturní scénou a za léta působení v Janáčkově opeře se nesmazatelným způsobem zapsal do podvědomí několika generací milovníků vážné hudby.
Brittenova Petera Grimese chystá na 9. října dirigent Marko Ivanović a režisér a také autor scény David Radok. Peter Grimes měl svou československou premiéru právě v Brně v červnu 1947, teď se vrací po téměř 75 letech, aby se po úspěšné inscenaci Juliette / Lidský hlas stal dalším projektem tohoto týmu. V titulních rolích se představí jediná trojnásobná držitelka Thálie mezi českými pěvkyněmi, Jana Šrejma Kačírková, a švédský tenorista Joachim Bäckström.
5. listopadu se publikum konečně po ročním čekání dočká Řeckých pašijí Bohuslava Martinů v režii Jiřího Heřmana a pod taktovkou Roberta Kružíka. Loňské uvedení o pouhých několik dní překazilo vládní uzavření kultury. Každý muž i žena se postupně vrací k jedinému smyslu svého konání: dobru, nebo zlu…Tak charakterizoval Bohuslav Martinů svou poslední operu Řecké pašije inspirovanou románem Kristus znovu ukřižovaný řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise. Skladatel, který sám zažil osud uprchlíka, vytvořil dílo velkého humanistického poselství o síle víry. Poselství v dnešním světě stále více aktuální. Po opeře Hry o Marii a oratoriu Epos o Gilgamešovi se s Řeckými pašijemi na jeviště Janáčkova divadla vrací další z Martinů děl s krásným a rozsáhlým sborovým partem.
Jiří Heřman je režijně podepsán i pod další premiérou 5. února, kterou bude Händelova Alcina. Taktovky se ujme umělecký šéf souboru Collegium 1704 Václav Luks. Händel svou 34. operu napsal na jaře 1735 pro Royal Theatre Covent Garden, které se pyšnilo nákladnou jevištní technikou umožňující spektakulární scénické efekty. Tomu odpovídal i kouzelnický námět, jehož původní předlohou je část z Ariostovy básně Orlando furioso. Na brněnském jevišti zazní Händelova Alcina vůbec poprvé a v roli Ruggiera se diváci mohou těšit hned na kontratenoristy Raye Cheneze a Justina Kima spolu s Pavlou Vykopalovou jako Alcinou a Václavou Krejčí Houskovou v roli Bradamante.
Kouzelná flétna bude první operní inscenací herce a režiséra Miroslava Krobota, jehož působení v Dejvickém divadle se zapíše jako jedna éra tamní scény. Tam se také poprvé setkal s Mozartovou nejoblíbenější operou a se svým dejvickým souborem ji s úspěchem uvedl ve vlastní úpravě v roce 2003. Brněnskou inscenaci, která bude mít premiéru 13. dubna, hudebně nastuduje Pavel Šnajdr.
Režie se ujme také ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser, který společně s dirigentem Robertem Kružíkem chystá Verdiho předposlední operu Otello. Je prubířským kamenem hrdinných tenorů, do titulní role Verdi vložil všechny odstíny lidské duše, od válečníka, přes něžného a milujícího muže až po raněné zvíře sžírané žárlivostí. Na brněnské jeviště se toto dílo vrací po více než třiceti letech. V titulní roli se představí americký tenorista Harold Meers, Desdemonu ztvární Jana Šrejma Kačírková nebo Pavla Vykopalová, v roli Jaga se vrací Dalibor Jenis a poprvé se v Brně představí ruský barytonista Aleksei Isaev.
V nabídce operního souboru nebude chybět ani live přenos. 27. listopadu je na programu představení Janáčkova Osudu v režii Roberta Carsena a s Alžbětou Poláčkovou v roli Míly spolu s tenoristy Philipem Sheffieldem a Enricem Casarim. Bude to třetí vysílání v rámci projektu OperaVision. Ty předešlé, Příhody lišky Bystroušky (2018) a Její pastorkyňu (2019) zhlédlo přes 35 tisíc diváků po celém světě.
Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno by se za normálních okolností letos vůbec nekonal. Kvůli covidu se ale odehraje podzimní finále ročníku loňského, a to mimořádně v termínu od 28. září do 30. listopadu. Na programu budou přesunuté premiéry a koncerty a také představení programu ročníku 2022, který se bude konat od 2. do 19. listopadu příštího roku. V rámci platformy OperaVision bude v rámci festivalu živě přenášena zmíněná repríza Janáčkovy opery Osud a také recitál Pavola Breslika a Róberta Pechance. Na programu také bude premiéra opery Řecké pašije Bohuslava Martinů, recitál Tomáše Krále a Matana Porata a koncerty Pražského filharmonického sboru nebo Dětského sboru Brno.
Nová baletní sezona přinese už nastudované premiéry, které se nemohly odehrát kvůli covidu, stejně jako úplně nový titul. První premiérou večera bude projekt k poctě českého choreografického velikána Pavla Šmoka. Premiéra původně plánovaná do Janáčkova divadla se přesune do Mahenova divadla, který dá lépe vyniknout jeho choreografiím. Připomene výjimečná díla jako Zjasněná noc, Trio g moll a Stabat Mater. Přesně rok musela počkat premiéra dalšího titulu Beethoven. Jde o ambiciózní titul, který vznikl ke 250. letému výročí narození L. van Beethovena. Třetí a novou inscenací pak bude Prokofjevova Popelka, která se do repertoáru souboru vrátí po třiceti letech. Vedle toho soubor chystá festival současného profesionálního baletu Dance Brno 2021, ve kterém se během jednoho týdne představí téměř celá česká profesionální baletní scéna, a v konci sezony pak plánuje do Brna vrátit pořadatelství Mezinárodní baletní soutěže Brno určené pro profesionální tanečníky i pro posluchače tanečních konzervatoří a škol z České republiky i zahraničí. Chystá se i pokračování projektů jako Choreografický ateliér, oslavy Mezinárodního dne tance nebo Open Air představení na Biskupském dvoře.
Do konce roku divadlo chystá i deset koncertů přesahujících rámec klasické hudby. Vystoupí na nich třeba kapela Zrní, Ondřej Havelka a jeho Melody Makers, Rudy Linka, Lenka Filipová a smyčcový oktet Brno Strings, Janek Ledecký, Aneta Langerová nebo Vienna Strauss Philharmonic Orchestra.
V době koronavirové uzávěry Národní divadlo Brno spustilo i nový dárcovský projekt s názvem Přátelé NdB. Těmi můžou být jednotlivci, rodiny nebo firmy, kteří si sami určí, v jaké výši a v jaké frekvenci divadlo podpoří.
Foto: Ctibor Bachratý, Petra Hajská, Jiří Kopač, archiv NdB, archiv KlasikyPlus
Příspěvky od Veronika Veber Paroulková
- Irvin Venyš: Vnímám všeobecný příklon k hudbě Bohuslava Martinů
- Josef Pleskot: Nové zastřešení pro Smetanovu Litomyšl bude už v roce 2025!
- Adam Plachetka: Metropolitní? Opravdu jsem si našel „malé divadlo“ pro svoje debuty
- Klára Moldová: Janáček by nebyl Janáčkem, pokud bychom mu vzali správnou češtinu
- Lenka Šaldová: Festival Opera vracíme do lichých let
Více z této rubriky
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře
- Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
- Rossinim protkaný program v Českých Budějovicích
- Gershwinova opera Porgy a Bess rozezní Betlémskou kapli
- Hana Fleková a Libor Mašek uvádějí Il basso mondo
- Sheku Kanneh-Mason debutuje u České filharmonie
- Harfa, zpěv a četba. Dvořákovský program ve Frýdku-Místku