KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Finále festivalu Janáček a Luhačovice v jedinečné atmosféře

„Haydn Petra Nouzovského bol vrúcne osobný, vrstevnatý, brilantný, objavný i fascinujúco kantabilný.“

„Fundovaný výklad Jan Jiraský doplnil skladbami interpretovanými s dokonalým porozumením jedného z najväčších znalcov Janáčkovho diela.“

„Interpretácia súboru Collegium Marianum sa vyznačovala technickou vyspelosťou, expresivitou, zmyslom pre odhaľovanie skrytých detailov i vyváženosťou sólových nástrojov a ansámblu, vrátane skvelého continua.“

Posledné dva dni jubilejného 30. ročníku festivalu Janáček a Luhačovice sa konali v priestoroch Lázeňského divadla a kostola Svätej Rodiny. Ponúkli široký repertoárový rozptyl hudby od obdobia baroka až po 20. storočie, od notoricky známych skladieb až po vzácne rarity a od štandardnej interpretácie na súčasných nástrojoch až po historicky poučený prístup.

Číst dál…

Roberta Mameli: Přimět lidi snít. Jen tehdy má hudba smysl

„Publikum potřebuje ´slyšet´ ne pouze ušima: lidé musí umět zavřít oči a nechat se přenést do jiné éry nebo na místo, které si vyberou, kde se mohou vzrušovat a radovat…“

„Artikulace a srozumitelnost textu je zásadní pro všechna období… od šestnáctého do devatenáctého století.“

„Je správné informovat veřejnost i o méně ´slavných´ autorech, kteří přitom ve srovnání s populárnějšími jmény často jsou stejně důležití a neméně fantastičtí.“

Na programu sobotního odpoledního koncertu italské sopranistky Roberty Mameli a souboru Collegium Marianum, který se zaměřuje na hudbu 17. a 18. století, jsou na festivalu Smetanova Litomyšl barokní skladatelé Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel a František Jiránek. Sólistka se v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vyznává z lásky ke starší hudbě, včetně Mozartovy tvorby, zamýšlí se nad vládou italštiny v evropské hudbě té doby, vyzdvihuje důležitost srozumitelnosti textu při zpěvu a porovnává jednotlivé autory. A prozrazuje, co je pro ni největším zadostiučiněním.

Číst dál…

Festival Janáček a Luhačovice už potřicáté

Od dnešního dne za pět týdnů začíná jubilejní 30. ročník festivalu Janáček a Luhačovice. Koná se od úterý 11. do neděle 16. července a hudbymilovným hostům a lázeňským návštěvníkům nabídne umělecké zážitky s vybranými díly klasické hudby a také doprovodný program. Festival bude letos výjimečně zahájen až v úterý 11. července; tradičním odpoledním zastavením u busty Leoše…

Číst dál…

Barocco sempre giovane a Jana Semerádová s mistry světového baroka

Druhý koncert abonentního cyklu koncertů souboru Barocco sempre giovane se bude konat ve Společenském sále pardubického zámku ve čtvrtek 23. února od sedmé hodiny večerní. Ve skladbách mistrů českého, italského a německého baroka se představí flétnistka, zakladatelka a umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum, Jana Semerádová. V sólových partech budou účinkovat též stálé…

Číst dál…

Barokní podvečer v Břevnovském klášteře s hudbou počátku 18. století

„Už příchod členů souboru na pódium prozradil mnohé – všichni působili dojmem, že se na produkci skutečně těší a barokní hudba jim není lhostejná.“

„Práce s tónem a dynamikou v podání Jany Semerádové působila naprosto samozřejmě, až jsem žasla nad pestrou paletou možností barokní ebenové flétny.“

„Bylo obdivuhodné, jak dlouhou pasáž dokáže Jana Semerádová zahrát na jeden dech.“

Soubor Collegium Marianum je znám pestrou dramaturgií svých koncertů, vzdělávacím přesahem akcí, které pořádá, doprovodnými projekty, které kromě koncertních cyklů nabízí, a také propojením hudby s architektonicky zajímavými místy. Barokní prostor Tereziánského sálu Břevnovského kláštera, kde proběhl druhý ze tří koncertů podzimní řady Barokních podvečerů 2022, s uvedenou hudbou korespondoval velmi dobře. Až na pár volných míst se sál zaplnil zájemci o poslech hudby z počátku 18. století a souboru Collegium Marianum, který se na barokní hudbu přímo specializuje.

Číst dál…

Barokní podvečery dnes zahájí hudba vlámských mistrů v renesanční Praze

Vokální soubor Cappella Mariana připravil na pondělí 10. října od 19:30 hodin koncert v působivém prostředí kostela svatého Salvátora v Anežském klášteře. Program úvodního koncertu Barokních podvečerů představí hudbu renesanční Prahy a zaměří se na méně známé vlámské skladatele z počátku šestnáctého století, jako byli Johannes Tourout, Wulfaert Hellinck a Pierre de Bonhomme. České skladatele,…

Číst dál…

Nejdelší večer roku patřil baroku

„Jiránek byl dobře poučen Vivaldiho tvorbou, je to slyšet na užitých rázných unisonech a některých dalších idiomech a postupech.“

„Neustále komunikující s kolegy na pódiu; a pohledem, postojem i proměnami hudby se svým nástrojem, s tóny i s publikem doslova laškující.“

„Díky atraktivitě místa i díky počasí, po extrémech předchozích dní příjemnému, byl koncert bohatě navštívený.“

V cyklu Barokní podvečery, který v historické Praze pořádá už dvaadvacet let soubor Collegium Marianum, byl koncert v nejdelší večer roku, ve Svátek hudby, situován do Ledeburské zahrady. Nesl název Soirée à Dresda, prezentoval hudbu z fondů drážďanské dvorní knihovny a byl naplněn především uměním flétnistky Jany Semerádové a hobojistky Xenie Löffler.

Číst dál…

Čtyři ženy, tři večery, dva kostely.
Druhý víkend Lednicko-Valtického hudebního festivalu 2021

„Páteční večer v lednickém kostele patřil souboru Gli Incogniti s uměleckou vedoucí Amandine Beyer; název jejího mezinárodního týmu není náhodný.“ „Snad v ještě propracovanější podobě na něj navázalo sobotní vystoupení souboru Accademia bizantina: ‚Italské pojetí Vivaldiho?‘ komentuje jeho umělecký šéf Alessandro Tampieri, ‚to je velká citlivost k detailům a barevným odstínům. Jako šerosvit u Caravaggia.‘“ „V…

Číst dál…