Kantiléna, sbor dětí a mládeži při Filharmonii Brno, se připravuje na Jarní koncert, který byl přeložen z 28. dubna na 9. června. Účinkují Magdalenka, mladší přípravné oddělení, Kantilénka, starší přípravné oddělení, i koncertní sbor Kantiléna, a to pod vedením sbormistrů Veroniky Novosádové a Michala Jančíka. Akce se koná v Besedním domě. Jarní koncert všech oddělení sboru…
Hluboký zážitek s Kantilénou a souborem Brno Contemporary Orchestra
„Premiérovány byly skladby brněnských autorů, které byly obě napsány asi před třiceti léty.“
„Poslední zazněla skladba Františka Gregora Emmerta, která vznikla přímo pro sbor Kantiléna.“
„Sbor byl až nečekaně vyrovnaný a zvukově vycizelovaný, jistě i díky sbormistru Michalu Jančíkovi.“
Velikonoční festival v Brně ve čtvrtek 4. dubna nabídl dvě premiéry brněnských skladatelů. Sbor Kantiléna a sopranistky Anetu Podrackou Bendovou a Janu Vondrů doprovodil Petr Kolař na pozitiv a soubor Brno Contemporary Orchestra, který řídil Pavel Šnajdr. Milý, meditativní večer, naplněný neobvyklou, krásnou hudbou…
Jiří Pavlica oslavil sedmdesátiny s Hradišťanem, Kantilénou a Filharmonií Brno
„Komunikaci mezi tolika účinkujícími dokázal udržet a vybalancovat dirigent Jakub Klecker, který si akci viditelně užíval.“
„Hlavní protagonista Jiří Pavlica byl motorem celého koncertu. Od počátku navodil přátelskou a důvěrnou atmosféru.“
„Večer byl prodchnutý radostí, pohodou a vědomím, že šťastný je ten, kdo dělá šťastnými ty druhé.“
Brněnský projekt Jiřího Pavlici je součástí narozeninového turné po mnoha různých českých městech. V každém městě využívají pro tuto příležitost vlastní hudební zdroje, v Brně došlo logicky ke spojení symfonického orchestru a sboru dětí a mládeže Kantiléna. Vyšel z toho svěží, půvabný a emotivní večer, který byl ve středu 20. prosince zasazený do prostoru sálu Bobycentra.
Ivan Sedláček (1932–2023)
Ve věku 91 let zesnul Ivan Sedláček, zakladatel a dlouholetý sbormistr Kantilény, pěveckého sboru dětí a mládeže při Filharmonii Brno. Pod vedením tohoto českého sbormistra a učitele, rodáka ze slovenského Zvolena, umělecky vyrostl například bývalý šéfdirigent Moravské filharmonie Olomouc a také právě Kantilény Jakub Klecker. Nyní sbor vede Michal Jančík. Lidí, kteří prošli „pod rukama“ Ivana Sedláčka,…
Jarní koncert Kantilény přinesl radost i dětskou hravost
„Jemné melodie ve výškách byly sopranistkami předvedeny výjimečně skvěle a intonačně přesně i v modulacích.“
„Hned v několika málo úvodních tónech Paľa předvedl svou proslulou energičnost, osobitost, expresivitu a vášeň. Svou hrou často dokázal „přebít“ i bezmála padesátičlenný sbor.“
„Je záhodno ocenit i přístup sbormistryně a umělecké vedoucí Veroniky Novosádové, která zjevně věnovala maximální úsilí a trpělivost, aby využila ryzí dětskou radost a hravost a rozvíjela jejich kreativitu.“
Nedělní podvečer 28. května ve zcela, do posledního místa zaplněném sále Besedního domu v Brně rozezněly hlasy sboru Kantiléna a jeho mladšího a staršího přípravného oddělení – Magdalenka a Kantilénka, pod vedením sbormistrů Michala Jančíka a Veroniky Novosádové a s klavírním doprovodem Marka a Kataríny Paľových. Mezi speciální hosty patřil kromě Hany Oráčové (pikola) a Natálie Khemlové (kontrafagot) i houslový virtuóz Milan Paľa. V této sestavě společně představili skladby velikánů Dvořáka, Martinů, Janáčka, dále pak Ilji Hurníka, Jaroslava Dostalíka, Milana Uherka, Martina Jakubíčka, Eduarda Douši, ale i lidové skladby v aranži od Marka Paľy.
Na Velikonočním festivalu zaznělo Mysterium paschale Františka Fialy
„Po krátkém akordickém varhanním Introduzione následovalo deset částí na liturgický text.“
„Obsahově je oratorium zasazeno mezi dva velikonoční hymny. Nejprve je to sborové Exultet, který je na český text o velikonočním bdění a celek uzavírá hymnus Buoh všemohúci, který je na motivy středověké písně.“
„František Fiala se tu představil jako skladatel se smyslem pro niternou výpověď i pro efektní barevné hudební plochy.“
Dramaturgie brněnského Velikonočního festivalu objednala u skladatele Františka Fialy oratorium s názvem Mysterium paschale, které premiérově zaznělo v českobratrském evangelickém chrámu J. A. Komenského, hned po pondělí velikonočním. V úterý 11. dubna nastoupil koncertní sbor Kantiléna se sbormistrem a dirigentem Michalem Jančíkem, sólisty Lucií Laubovou (soprán), Petrou Vondrovou (mezzosoprán), Stanislavem Předotou (tenor) a Josefem Kovačičem (bas). Spolu s nimi zasedli před oltář instrumentalisté na housle, violu, violoncello, kontrabas, trubku i trombon. Vibrafon a veškeré ostatní perkuse měl na starosti Martin Opršál a k varhanám na kůr zasedl Marek Paľa.
Tradiční koncert brněnského sboru Kantiléna na první svátek vánoční
„Koncert zahájily Zpěvy betlémské skladatele Jana Seidela, které složil už v roce 1943.“
„Cyklus koled Václava Mladého doprovázel Marek Paľa na varhanní pozitiv a sbor přípravného oddělení Kantilénka vedla sbormistryně Veronika Novosádová.“
„Posledním blokem slavnostního odpoledne byla skladba brněnského varhaníka Martina Jakubíčka, který hrál na varhanní pozitiv.“
Sbor dětí a mládeže Kantiléna uspořádal svůj tradiční vánoční koncert v brněnské katedrále Petra a Pavla na Boží hod, v neděli 25. prosince. Koncertní sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka byl posílen o starší přípravné oddělení Kantilénka se sbormistryní Veronikou Novosádovou. Děti zpívaly méně známé koledy a vánoční písně od autorů Jana Seidela, Václava Mladého a Martina Jakubíčka. Doprovázel komorní soubor, sestavený z mladých hudebníků, vesměs studentů, a sólisty byli mezzosopranistka Iva Táborská a barytonista Robin Červinek. Loď katedrály byla přeplněná hrdými rodiči a jako vždy měl koncert obrovský ohlas.
Brněnská Kantiléna v Lisabonu dvakrát zlatá
Kantiléna, sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno, se ve dnech 9. až 14. listopadu zúčastnila mezinárodní soutěže pěveckých sborů Lisbon Sings v portugalské metropoli Lisabonu. Kantiléna své pěvecké umění předvedla ve dvou kategoriích: Mládežnické sbory (Youth Choirs) a Duchovní sborová hudba (Sacred Choral Music). V obou získala pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Michala Jančíka zlaté…
Mozartovy děti si užily koncertování v Brně
„Letos jsou pro děti v průběhu června nachystány čtyři velké akce, a to jak v Besedním domě, v Janáčkově divadle, tak open air na náměstí Svobody.“
„V neděli 12. června se odehrál Slavnostní koncert Mozartových dětí v Janáčkově divadle. Tak velké obsazení, téměř dvě stě účinkujících, snad ještě jeviště Janáčkova divadla nevidělo.“
„Třetí akcí byl Koncert dětských sólistů s Filharmonií Brno, který se odehrál v úterý 14. června. Na pódiu Besedního domu vystoupili spolu s orchestrem nejlepší mladí hudebníci, kteří mají za sebou vítězství na mnoha soutěžích a reprezentují své školy.“
Festival Mozartovy děti letos načal druhý tucet svého působení. Spojení Filharmonie Brno a ZUŠ Smetanova na červen přichystalo čtyři akce, na kterých vystupují talentované děti z jihomoravských základních uměleckých škol.
Filharmonie Brno a festival Mozartovy děti se skladbou Kryštofa Mařatky v neděli
Nejambicióznější, neopakovatelný a produkčně nejnáročnější – to je prý letošní ročník festivalu Mozartovy děti, jehož Slavnostní koncert se uskuteční tuto neděli 12. června od 19 hodin v Janáčkově divadle. Pořadatelem je Filharmonie Brno. „Nikdy jsme se netajili vysokými ambicemi, když jsme před děti kladli výzvy v podobě Dvořákovy Novosvětské, koncertu s Hradišťanem, jazzovým bigbandem…
Filharmonie Brno uctila nezávislost Gruzie Andělskými symfoniemi
„Sbor Kantiléna podal neuvěřitelně ukázněný a sevřený výkon, udržel napětí v pianových částech jak intonačně, tak dynamicky a byl barevně skvěle vyvážený.“
„Text skladby vychází z gruzínských slov a z vymyšlených ‚sumerských‘ slov, z ukrajinské a anglické ukolébavky. Jde tedy o směsici nesourodých textů, která ale v sugestivním podání působí velmi autenticky, až snově.“
„Autor svoje dílo tvořil pod vlivem válečných událostí ve své zemi a vycházel ze situace, kdy vojáci ničily sochy andělů tak, že jim uráželi křídla.“
Abonentní koncerty Filharmonie Brno v Besedním domě jsou poněkud komornější záležitostí, ale přesto se i v jejich rámci konají závažné koncerty. Takový byl i ten, který připomenul 104. výročí nezávislosti Gruzie. Zazněla na něm skladba Angels of Sorrow (Andělé smutku) gruzínského skladatele Giji Kančeliho, který před třemi léty zemřel. Ve foyeru byla instalována výstava o Gruzii a koncertu se zúčastnila gruzínská velvyslankyně a také manželka a syn skladatele. Koncert se v tomto slavnostním ladění uskutečnil ve čtvrtek 26. května. Řídil ho Dennis Russell Davies.
Filharmonie Brno ke stému čtvrtému výročí nezávislosti Gruzie ve čtvrtek a v pátek
V brněnském Besedním domě čeká návštěvníky ve čtvrtek 26. a v pátek 27. května pod taktovkou šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese mimořádný, spirituálně laděný program. Večery otevřou Stravinského Symfonie dechových nástrojů věnovaná památce Clauda Debussyho a Mozartova Symfonie č. 39 Es dur, K 543. Poté budou následovat Árie pro smyčce podle Bachovy…
Jarní koncert Kantilény rozzářil Besední dům v Brně
„Nadšení a mírná nervozita panovaly i v sále, protože všichni drželi svým potomkům palce, aby se předvedli v tom nejlepším světle.“ „V mezinárodních soutěžích je sbor velmi úspěšným, v neposlední řadě jsou to tři zlaté medaile, které získaly děti na Evropských sborových hrách v Rize, v konkurenci 150 sborů.“ „Ti nejmenší, kterým mohou být i jen čtyři…
Filharmonie Brno zítra pořádá benefiční koncert s Novosvětskou. Výtěžek pošle spolku Vesna
Zítra Filharmonie Brno odehraje Benefiční koncert pro Ukrajinu. Výtěžek ze vstupného pošle Ženskému vzdělávacímu spolku Vesna. Instituce vybrala Vesnu proto, že její centrum pomoci mají domácí na očích – sídlí totiž na sousedním nádvoří Moravské galerie. Několik týdnu vidí proudy ukrajinských maminek s dětmi, které si tam chodí pro materiální pomoc,…
Advent s Kantilénou a Filharmonií Brno – jednoduše kouzelný!
„Filharmonici nám díky své energické a velmi barevné hře vykouzlili na pódiu čtyřicetiminutovou hudební pohádku plnou zábavných, živých, romantických, ale i dramatických výjevů.“ „S nekompromisním tahem, energií a zaujetím hráli až do konce suity a publikum se hudbou bavilo spolu s orchestrem.“ „Sboristé na nic netlačili, ani zvukově, ani výrazově, o to pěknější náladu dokázali vytvořit…