KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Akordeonisté zaplaví centrum Prahy

Soutěžní hudební festival Mezinárodní akordeonové dny v Praze se koná od 24. do 27. října 2024 v sálech v centru hlavního města. Zahajovací koncert jubilejního desátého ročníku akce s mezinárodní účastí se uskuteční ve čtvrtek 24. října v sále Uměleckoprůmyslového musea. Spolupořadateli akce jsou Společnost českých akordeonistů a koncertní agentura CTA Praha. Čtvrteční zahajovací koncert s názvem…

Číst dál…

Dobřany pohostí mladé akordeonisty

Ve dnech 22. až 25. srpna se v Dobřanech v okrese Plzeň-jih koná osmý ročník mistrovských akordeonových kurzů. Z více než čtyřiceti přihlášených aktivních účastníků z devíti krajů České republiky bylo vybráno šestnáct interpretů, kteří se budou moci zdokonalit ve své hře a nabýt nové poznatky jak z oblasti metodiky, tak ohledně možností zahraničních soutěží nebo zahraničních…

Číst dál…

Ať žije akordeon!

„Když se naráz rozezní čtveřice akordeonů, dostáváme dojem komorní symfonie.“

„Ladislav Horák se prezentoval mimojiné svou záviděníhodně samozřejmou muzikalitou.“

„Doušova skladba se z mého pohledu snaží zaujmout trochu úporně, což vyvolává instinktivní protireakci.“

U příležitosti Světového dne akordeonu, který připadá na den 6. května, Česká akordeonová společnost pořádá minifestival, jehož první díl se uskutečnil v sobotu 4. května v sále pražského Uměleckoprůmyslového musea, a to za přítomnosti vůdčí osobnosti českého akordeonu Ladislava Horáka. Dramaturgicky pestrý a obecně velice příjemný večer připomněl zejména mimořádně komplexní univerzalitu doličného hudebního nástroje.

Číst dál…

Mezinárodní akordeonové dny přivítají přes 300 hráčů

Už podeváté se letos uskuteční soutěžní hudební festival „Mezinárodní akordeonové dny v Praze“. Zahajovací koncert je na programu ve čtvrtek 26. října od 19 hodin v sále Uměleckoprůmyslového muzea, vystoupí na něm německý Hohner Konservatorium Quartet, akordeonový orchestr z Berghausenu a polský soubor Pro Arte. V pátek 27. 10., po prvním dnu soutěže juniorů, se…

Číst dál…

Do Dobřan na akordeonové kurzy Petra Vacka

Letní akordeonová škola Dobřany, za níž stojí jako hlavní organizátor a zároveň lektor letošního ročníku umělec Petr Vacek, se letos uskuteční už posedmé. V termínu od 24. do 27. srpna se mistrovské kurzy konají v Základní umělecké škole J. S. Bacha v Dobřanech a druhým z jejich pedagogů je člen vedení Pražské konzervatoře Ladislav Horák. Kurzů…

Číst dál…

Klášterní hudební slavnosti v neděli – Pardubická filharmonie a Edita Keglerová v programu Vivat Benda!

Pořadatelé festivalu Klášterní hudební slavnosti připravili na neděli 26. června zajímavý program k poctě skladatele Jiřího Antonína Bendy, od jehož narození uplyne letos tři sta let. Šumperský kostel Zvěstování Panny Marie bude od 20 hodin hostit Komorní filharmonii Pardubice s dirigentem Jiřím Petrdlíkem. V úvodu koncertu přednesou novou skladbu Tomáše Illeho – Ouverturu…

Číst dál…

Milan Al-Ashhab uzavřel sezonu pardubické Komorní filharmonie

„Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35 Petra Iljiče Čajkovského zná snad každý, kdo má pozitivní vztah ke klasické hudbě.“

„Sólista večera ho přednesl v takové kvalitě, na kterou se bude ještě dlouho vzpomínat – krásný tón nesoucí se nad orchestrem, bravurní technika, krystalicky čisté flažolety.“

„Po pauze následovala Symfonie č. 3 a moll, op. 56 ‚Skotská‘ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, která, ač tento autor zkomponoval pět symfonií, vznikla jako poslední.“

Komorní filharmonie Pardubice tento týden nabídla poslední sérii dvou totožných abonentních koncertů svému publiku. Program tvořila významná díla ruského i německého romantismu, která patří k repertoárovým kusům mnoha orchestrů po celém světě. Provedení řídil i nastudoval šéfdirigent tělesa Stanislav Vavřínek, přičemž dramaturgie se rozhodla přizvat fenomenálního česko-palestinského houslistu Milana Al-Ashhaba. Dle slov manažerky orchestru jim jejich společné vystoupení vyšlo až po několikáté, a to z důvodu onemocnění COVID-19 a opatření zabraňujících jeho šíření. Pondělní produkce se těšila celkem hojné účasti publika a po první půli následovalo zasloužené standing ovation.

Číst dál…

Klasika i romantika s Altrichterem v Pardubicích

„Petr Altrichter je pardubickým posluchačům i filharmonikům velmi dobře známý, jelikož je zde pravidelným hostem.“ „Na úvod večera zazněla třívětá Serenáda pro smyčce e moll Edwarda Elgara, skladatele známého především svými Okázalými a obřadními pochody.“ „Jako přídavek zahráli pardubičtí ještě dirigentem ohlášený Elgarův Pozdrav lásky, další hit hudby 19. století.“ Komorní filharmonie…

Číst dál…

Sedmé Mezinárodní akordeonové dny v Praze od čtvrtka do neděle

Soutěžní hudební festival Mezinárodní akordeonové dny v Praze se bude konat už posedmé, letos od čtvrtka 28. do neděle 31. října v sálech centra hlavního města. Spolupořadateli jsou Pražská konzervatoř, Společnost českých akordeonistů a koncertní agentura Club Tours. Zahájení je v plánu ve čtvrtek 28. října od 19 hodin v sále Uměleckoprůmyslového muzea. Vystoupí tam…

Číst dál…

Krása varhan i zpěvu u svatého Jakuba v Přelouči

„Jako první zaznělo radostné a rozverné Capriccio F dur Georga Friedricha Händela. Skladba je určená původně pro cembalo, nicméně se dá velmi dobře zahrát i na varhany.“ „Následující jímavé Offertorium z málo známé Mše c moll Roberta Schumanna přednesla Alvarezová kontemplativně, přičemž vynikla i tmavší barva jejího hlasu.“ „Hodinový koncert přinesl vynikající výkony všech…

Číst dál…

Dialog varhan a smyčců na Pardubickém hudebním jaru

„Následující Allegro z Koncertu g moll pro smyčce a continuo Antonia Vivaldiho vytvořilo kontrast k předešlé kantabilní skladbě, tempo nebylo přehnaně rychlé.“ „Adamovi patřila i následující skladba ‒ virtuózní Toccata ze Suity f moll anglického skladatele Williama Ralpha Driffilla, která nenáleží k nejznámějším.“ „Svoboda si vyhrál s artikulací jednotlivých pasáží i četnými trylky a použil vkusnou registraci.“ Letošní…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro připomnělo Fortunou Volubilis letošní pernštejnské výročí

„Fortuna Volubilis (česky Štěstěna vrtkavá) je název nejstaršího českého ženského aktu vyobrazeného na fresce Vojtěchova sálu v Pardubickém zámku.“ „Úvodní sólovou Ballatu přednesla Blažíková velmi koncentrovaně, až charismaticky, svým příjemným a subtilně barevným hlasem doplňovaným adekvátní gestikulací.“ „Posluchač měl dojem, že se hudba v jejich pojetí jen tak lehce vznáší před nimi v prostoru…

Číst dál…

Tomáš Židek: Sbormistrům a hudebním pedagogům přeji, aby neztratili naději

„Den před vyhlášením pátého stupně PES se nám podařilo se Salvátorem uskutečnit streamovaný koncert z Muzea barokních soch v Chrudimi.“

„Jsme malá škola, ale výsledky máme srovnatelné s konzervatořemi v Praze či Brně. Vládne zde takřka rodinná atmosféra.“

„V dramaturgii Chrudimských hudebních pátků dávám důraz na kvalitu a pestrost.“

Hudebník Tomáš Židek je známý snad všem lidem, kteří jsou z Chrudimi či Pardubic a mají něco společného s klasickou hudbou. Je to dirigent, sbormistr, hudební pedagog a varhaník. Žije v Chrudimi, kde vede svůj smíšený pěvecký sbor Salvátor, působí jako regenschori v tamním arciděkanském chrámu, kde řídí sbor chrámový, je šéfem Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice…

Číst dál…

Dnešní online Kytarové gala Lukáše Sommera k 10. výročí znovuotevření Národního technického muzea

Národní technické muzeum slaví právě deset let znovuotevření po generální rekonstrukci. Ta dokončila prvorepublikový plán na výstavbu budovy určené výhradně pro muzejní účely a je jedním z mezníků v historii NTM. Dnes, přesně po deseti letech, si toto výročí instituce připomene uvedením speciálního hudebního pořadu, kterým provede herec a moderátor Petr Vacek a kytarista a skladatel…

Číst dál…

Kateřina Ochmanová: Nejraději se učím od lidí, kterých si vážím po lidské i profesní stránce

„Potřebuji, aby náplň mojí práce byla pestrá, a každá ze zmíněných disciplín by mi po čase absence chyběla.“

„Považuji za dnes již nezbytné vycestovat za hranice, obzvlášť v našem oboru.“

„Teprve když jsem sama začala učit, tak jsem si naplno uvědomila, co vše pedagogická role přináší i mně samotné.“

Klavíristka Kateřina Ochmanová má obrovský umělecký záběr: věnuje se sólové hře, doprovázení sólistů a velmi výraznou osobností je i v oblasti komorní hry. Kromě vlastní kariéry interpreta působí jako pedagog – momentálně na pardubické konzervatoři. Ve volném čase se věnuje kresbě, grafickým pracím i ilustracím knih, spolupracuje s několika českými nakladatelstvími.

Číst dál…

Varhany a varhaníci (24)
Varhany ve Sboru Českobratrské církve evangelické v Pardubicích

„Roku 1952 zde postavila nový nástroj s opusovým číslem 3173 Továrna na varhany, n. p. v Krnově.“

„Z hlediska konstrukce se celý nástroj nachází v jedné velké skříni obdélníkového půdorysu, hrací stůl mají varhany volně stojící.“

„Žaluzie druhého manuálu má znatelnou dynamickou působivost a díky spojkám je plně zapnutý žaluziový stroj minimálně stejně tak silný jako hlavní.“

Dalšími varhanami, o kterých toho není mnoho známo, podobně jako o nástrojích v Husových sborech Církve československé husitské, jsou varhany v evangelickém kostele v Pardubicích. Na počátku padesátých let minulého století je postavil krnovský národní podnik Továrna na varhany. Autorem dispozice byl uznávaný varhaník Jiří Reinberger…

Číst dál…

Varhany a varhaníci (22)
Učebnice varhanní improvizace od Bohumíra Kratochvíla

„Varhanní hra je neodlučně spjata s improvizací takřka odjakživa.“

„Kratochvílova učebnice je po dlouhé době nový studijní materiál vhodný k samostudiu či výuce improvizace.“

„Obsahuje 22 kapitol, 288 notovaných příkladů i mnoho s nimi souvisejících úkolů na celkem 144 stranách.“

V listopadu letošního roku vydalo opavské hudební vydavatelství ARTTHON Učebnici varhanní improvizace od varhaníka, skladatele a hudebního pedagoga Bohumíra Kratochvíla z Valašského Meziříčí. Po dlouhé době se jedná o novou, česky psanou učebnici tohoto uměleckého předmětu. Její autor v ní shrnuje své mnohaleté zkušenosti s touto disciplínou a náplň celkově směřuje k liturgické praxi římskokatolického chrámového varhaníka…

Číst dál…

Mozartovy vídeňské klavírní koncerty v podání Lukáše Klánského

„Ve dnech 17. a 18. srpna natáčela Komorní filharmonie Pardubice v nově pojmenovaném Fibichově sále v Chrudimi.“

„To, že se Klánský ujal nejen role klavíristy, ale i dirigenta, je v podstatě stylové, protože to takto jistě dělal i sám Mozart.“

„Režisérem projektu je pardubický rodák Patrik Ulrich.“

Pardubická filharmonie natočila v Chrudimi tři klavírní koncerty Wolfganga Amadea Mozarta s klavíristou Lukášem Klánským, který se zhostil i role dirigenta. Nejednalo se jen o natáčení zvuku, ale i o obrazu, tedy videa – filmu. Krásný Fibichův sál posloužil nejen vynikající akustikou, ale i honosným fotogenickým interiérem. Klánský hrál na koncertní křídlo Antonín Petrof, poslední špičkový model královéhradecké společnosti na výrobu klavírů.

Číst dál…

Petr Nekoranec jako hvězda abonentních koncertů pardubické filharmonie

„První půlka večera patřila operní hudbě Wolfganga Amadea Mozarta.“ „Druhý samostatný orchestrální vstup představovala Třetí suita pro smyčce ze Starých tanců a árií italského Ottorina Respighiho, který se rád nechal inspirovat melodiemi starých mistrů.“ „Celý večer se vyznačoval výtečným pěveckým provedením, přesvědčivým přednesem a vizuální komunikací s posluchači.“ Pardubická komorní filharmonie zahájila svou…

Číst dál…

Pocta houslím a houslistům jako oficiální zahájení Pardubického hudebního jara

„Hlavní postavou večera byl virtuóz Václav Hudeček a jeho tři vynikající absolventi z luhačovické houslové akademie.“ „V Koncertu h moll pro čtvery housle od Antonia Vivaldiho se představili všichni sólisté večera.“ „V přídavku, který představovaly Sarasateho Cikánské melodie, opět exhibovali všichni čtyři houslisté. Skladbu určenou původně pro jednoho hráče si mezi sebou…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro zahájil Ebenův Labyrint

„K provedení nemohli pořadatelé pravděpodobně vybrat lepší prostor – kostel Nanebevzetí Panny Marie v Chrudimi se vyznačuje vynikající akustikou a neopakovatelnou atmosférou.“ „Varhanice Michaela Káčerková interpretuje Labyrint pravidelně a takřka vždy s Markem Ebenem, který je v současnosti pravděpodobně nejlepším recitátorem Komenského filozofického textu.“ „Ebenova hudba je od Prologu drsná, disonantní, příkrý kontrast přijde až…

Číst dál…

Varhany a varhaníci (19)
Zámecká kaple ve Valticích

„Varhany zde postavil vídeňský dvorní varhanář Lothar Franz Walther roku 1729.“

„Skříň nástroje je zhotovena z tmavě hnědého dřeva, obsahuje jemné intarzie, mnoho zlacených řezeb a dva vyřezávané andělíčky pod prospektovou římsou a tři jejich dvojice na korunní římse.“

„Na konci druhé světové války byly varhany barbarsky zdevastovány ruskými vojáky.“

Málokdy se povede, že význam kostela, chrámu či kaple koresponduje s kvalitou a hodnotou varhan v nich umístěných. Dobré příklady v naší zemi máme ‒ například Týnský chrám v Praze a tamní Mundtovy varhany, katedrála sv. Václava v Olomouci a nástroj bratří Riegrů. Dalším podobným případem, ale méně velkolepým, jsou vynikající Waltherovy varhany v nádherné zámecké kapli na zámku ve Valticích,…

Číst dál…

Celodenní barokní slavnosti na zámku ve Valticích

Šestý ročník celodenního festivalu barokních slavností Feste Teatrale oživí v sobotu 29. srpna areál valtického zámku. Nabídne koncerty, prohlídky zámku, kaple a zámeckého divadla, projížďky na koních, zápůjčky historických kostýmů, čtení pro děti i ochutnávky vína. Tradičním vrcholem bude noční barokní ohňostroj na hudbu Franze Xavera Richtera v rámci Hradozámecké noci. Hudební program barokních…

Číst dál…

V Pardubicích slavnostně otevřeli Dům hudby po rozsáhlé rekonstrukci

„Oficiální program pro veřejnost začal ve 14 hodin. V Sukově síni nejprve zahrálo komorní uskupení hráčů Komorní filharmonie Pardubice.“

„Snad nejvýraznější proměnou prošel Malý sál, který se změnil k nepoznání a vypadá daleko lépe než před tím.“

„Bylo až překvapivé, kolik návštěvníků přišlo. Akce se těšila solidnímu zájmu veřejnosti.“

Pardubický Dům hudby se po rozsáhlé rekonstrukci dočkal slavnostního otevření. Od loňského léta prošla renovací většina interiérů a exteriérů. Celá budova nyní působí daleko pozitivnějším a svěžejším dojmem. Takřka dokončená Sukova síň se měla veřejnosti představit již v březnu na zahajovacím koncertu Pardubického hudebního jara,…

Číst dál…

Varhany a varhaníci (16)
Starkovy varhany u sv. Jakuba Většího ‒ rodinné stříbro Přelouče

„Dle smlouvy se jednalo o jednomanuálový nástroj s pedálem a jedenácti rejstříky naladěný v tzv. kornetovém ladění.“

„Díky odkázaným finančním prostředkům po zesnulém přeloučském primasovi Pelikánovi mohly být roku 1785 pořízeny do Přelouče, a to díky snaze faráře Jana Slacha.“

„Nástroj má překrásný, osově symetrický prospekt, jež obsahuje mnoho řezeb. Obsahuje sedm píšťalových polí, uprostřed píšťalovou věž. Píšťaly jsou zdobené tordováním a prolamováním.“

Každé velké či menší město nebo vesnice má svém centru kostel. A na jeho kůru jsou umístěny varhany. Po celé České republice to jsou stovky nástrojů ‒ výborných, dobrých, průměrných, podprůměrných. Kvalita nemusí být vždy spojena jen s velkými městy, jak můžeme doložit na menším městě Přelouči nedaleko Pardubic. Zde, v kostele sv. Jakuba Většího, se nachází výjimečné varhany od Abrahama Starka z Lokte,…

Číst dál…

Varhany a varhaníci (15)
Husův sbor v Litomyšli

„Bohoslužby se doprovázely zpočátku jen na pedálové harmonium, pak na digitální varhany.“

„Jedná se o malý, plně mechanický jednomanuálový nástroj s pedálem a pěti rejstříky.“

„Zdejší varhany jsou zajímavé tím, že prospekt tvoří každá ze čtyř stran, nejen ta přední, jelikož všechny obsahují píšťaly, či jsou dokonce tvořeny jen jimi.“

Další díl volného cyklu Vybrané varhany Královéhradecké diecéze Církve československé husitské popisuje podobu a historii nástroje v Husově sboru ve městě Bedřicha Smetany – v Litomyšli. Dlouho se zde hrálo jen na harmonium, pak na digitální varhany. Píšťalový nástroj se podařilo farnosti získat až roku 2015, a to díky hudbymilovnému faráři Kláskovi…

Číst dál…

Varhany a varhaníci (13)
Husův sbor v Náchodě

„16. 6. 1948 koupila zdejší náboženská obec třímanuálové varhany systému UNIT vyrobené firmou Rieger z Krnova, a to z bývalého kina Beránek v Praze.“

„Pan Heger ml. chtěl nástroj přestavět na varhany s mechanickou trakturou, jeho otec však chtěl pneumatický systém zachovat.“

„Doufejme, že se v budoucnu bude nástroj více využívat a odkryje se tak jeho znamenitý potenciál.“

Další díl cyklu Vybrané varhany Královéhradecké diecéze Církve československé husitské pojednává o varhanách Husova sboru v Náchodě. Jedná se o jeden z největších diecézních nástrojů, který je unikátní svou plně mechanickou trakturou a spojkovým prvním manuálem. Vznikly přestavbou původních kinovarhan vyrobených firmou Rieger z Krnova pro jeden slavný pražský biograf, které ve Sboru hrály od roku 1948 do 1989.

Číst dál…

Prázdninová natáčení Komorní filharmonie Pardubice

„Vranický se přátelil s Haydnem i Beethovenem a byl též vyhledávaným dirigentem.“ „Orchestr se sólistou Ivo Kahánkem zvěční výběr z Chopinovy koncertantní kompozice Andante spianato a Velká brilantní polonéza Es dur.“ „Nahrávání hudby skladatele Vranického je záslužné a objevné.“ Komorní filharmonie Pardubice, která byla nucena kvůli koronavirové pandemii od března zrušit své abonentní i další koncerty, poprvé…

Číst dál…

Stanislav Vavřínek: Zachování a neustálé umělecké rozvíjení toho, co máme, považuji za správnou cestu.

„Na otázku, zda mám vzory, odpovídám jednoznačně ano. V prvních letech studia to byly samozřejmě hvězdy jako Bernstein, Karajan a náš Václav Neumann.“

„Největší dirigentský zážitek je pro mě asi moment, kdy celý koncert proběhne jakoby jedním dechem.“

„Potenciál pardubické filharmonie je právě v jejím specifickém komorním obsazení. A z toho vyplývá i repertoár.“

Známý český dirigent Stanislav Vavřínek je od roku 2018 šéfdirigentem Komorní filharmonie Pardubice. Pochází z obce Hluk u Uherského Hradiště a na brněnské konzervatoři vystudoval hru na flétnu a dirigování, v němž pokračoval na Akademii múzických umění v Praze. Po studiích na HAMU absolvoval ještě mistrovské dirigentské kurzy u Roberta Benziho ve Švýcarsku. V minulosti spolupracoval s Filharmonií Brno, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Hradec Králové, Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK, Slovenskou filharmonií, Gdaňskou filharmonií, orchestrem Symphoniker Hamburg atd…

Číst dál…

Vladislava Kopecká: Ráda bych, aby se orchestru častěji otevírala významná pódia u nás i v zahraničí

„Orchestr je ve výborné formě. Za jeho vysokou úrovní stojí roky cílevědomé práce.“

„V Pardubicích jsem studovala na konzervatoři, město i Dům hudby, ve kterém filharmonie sídlí, tak důvěrně znám.“

„Když něco dobře funguje, není třeba za každou cenu inovovat. Přicházíme ale s konceptem Klubu přátel filharmonie.“

Koronavirová pandemie výrazně zasáhla do činnosti orchestrů, sborů i uměleckých škol v celé České republice. Komorní filharmonie Pardubice zrovna zkoušela na zahajovací koncert Pardubického hudebního jara, když nařízení Bezpečnostní rady státu vydané v březnu letošního roku zakázalo konání všech akcí, včetně koncertů, pro více než 100 lidí, což spolu s dalšími nařízeními vedlo k jejich zrušení…

Číst dál…