KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Faun v zimě, vlídné Slovácko a rozpačitý výkon sopranistky

„Není divu, že na soutěži Neue Stimmen zaujala Olga Bezsmertna nejen porotce, ale i vedení Vídeňské státní opery krásným, velkým a sytým přírodním materiálem a přirozenou muzikalitou.“

„Už tenkrát se ale dal v jejím zpěvu vycítit určitý sklon k tvrdosti a tlaku na hlas… Obávám se, že za ty roky se jí vývoj k lepšímu zatím příliš nedaří.“

„Nejlépe se mi nakonec poslouchala poslední skladba Slovácká suita od Vítězslava Nováka se svou nekomplikovanou vlídností a přímočarou sdělností.“

Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu konaný 10. února v Obecním domě přinesl francouzsko-německo-český program a také první pražské vystoupení ukrajinské sopranistky Olgy Bezsmertné. Za dirigentský pult se postavil hlavní hostující dirigent tělesa Robert Jindra.

Číst dál…

Nenápadné pojítko mezi Mahlerem a Martinů

Orchestr Národního divadla pod taktovkou Roberta Jindry zahraje skladby dvou skladatelů narozených v Česku, avšak spojovacím článkem programu jsou zhudebněné texty čínských básníků. Sólově účinkujícími budou 16. února pěvci Kateřina Kněžíková, Štěpánka Pučálková a Benjamin Bruns. Zazní díla Bohuslava Martinů a Gustava Mahlera. Program koncertu představí díla dvou v Čechách narozených a následně světově proslulých…

Číst dál…

Olga Bezsmertna: Když zpívám Strausse, připadám si jako mezi nebem a zemí

„Strauss je pro mě důležitý skladatel. Určitě bych si jednou ráda zazpívala Maršálku nebo Ariadnu.“ 

„Mozarta chci zpívat tak dlouho, jak jen to půjde, protože je pro mě něco jako vokální škola.“

„Produkce Rusalky v La Scale byla náročná, speciálně o konci opery jsme měli hodně diskusí s italskou režisérkou Emmou Dante.“

V Praze poprvé vystoupí ukrajinská sopranistka Olga Bezsmertna. Naše publikum už ji mohlo slyšet na loňském festivalu Smetanova Litomyšl, kde zpívala sólový part v Brucknerově Te Deum, ale především ji zná jako Dvořákovu Rusalku z inscenace milánské La Scaly, kterou před časem odvysílal kanál ČT art. Teď se pěvkyně chystá na Čtyři poslední písně od Richarda Strausse, které zazní v rámci koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu 10. února pod taktovkou Roberta Jindry.

Číst dál…

Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR

Na dalším koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Obecním domě zazní v pondělí 10. února Debussyho Preludium k Faunovu odpoledni, Čtyři poslední písně Richarda Strausse, které zazpívá Olga Bezsmertna, a Slovácká suita Vítězslava Nováka. Program sestavil hlavní hostující dirigent rozhlasových symfoniků Robert Jindra. Pořad vysílá přímým přenosem Český rozhlas Vltava. Preludium k Faunovu odpoledni, desetiminutovou…

Číst dál…

Pětasedmdesátý Janáčkův festival nebude jen o Janáčkovi

Rovný měsíc budou trvat oslavy pětasedmdesátých narozenin Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, nástupce Janáčkova máje. Od 2. června do 2. července letošního roku přehlídka zakotvená v Ostravě, Hukvaldech a jejich okolí osloví příznivce klasické hudby, opery, operety, jazzu i postav Spejbla a Hurvínka. Po prosincovém představení trojice ústředních programů pořadatelé odhalili kompletní narozeninové plány. …

Číst dál…

Médea coby pohlcující princip. Cherubiniho tragédie odhaluje své silné i slabé stránky  

„Inscenácia je stávkou na to, že príbeh a vzťahy postáv budú fungovať aj v abstraktnejšom, pomerne komornom a navyše relatívne statickom prostredí.“

„Oveľa viac akoby režisérovi imponovala osudovosť a temnota príbehu, ktoré sa nemusia nutne spájať s intenzívnou drámou.“

„Výkon Arnheiður Eiríksdóttir považujem za najvyrovnanejší a najkomplexnejší.“

Po Fibichovej Šárke zaradila Opera Národního divadla medzi svoje premiéry ďalší titul, ktorého protagonistkou je výrazná ženská postava: Cherubiniho Médeu. Opera, ktorá sa rozhodne neradí k tým najviac uvádzaným zaznela v Stavovskom divadle po takmer dvesto rokoch. Nová inscenácia umožňuje vnímať dielo ako plnohodnotný opus, nielen ako kurióznu raritu. Zároveň však z naštudovania ostáva zreteľné, prečo sa záujem operných domov neobracia k Médei pravidelnejšie.

Číst dál…

Roland Schwab: Inspirací pro pražskou Médeu mi bylo dílo Davida Lynche

„Být režisérem je jako sjíždět divokou vodu na raftu.“

„Cherubinimu se podařilo vystavět hluboce psychologickou postavu mnoho let předtím, než s tímto principem přišel Richard Wagner.“

„Půtky mezi dirigenty a režiséry jsou tak strašně staromódní…“

První premiérou roku 2025 Opery Národního divadla v Praze bude Médea italského skladatele kdysi žijícího převážně v Paříži Luigiho Cherubiniho (1760–1842). Inscenace, která má premiéry 23. a 25. ledna ve Stavovském divadle, je uváděna v nastudování hudebního ředitele operního souboru Roberta Jindry a režisérem je francouzský rodák Roland Schwab, který tento příběh lásky a pomsty vnímá nejen jako studii zločinu, ale především jako sondu do lidského podvědomí.

Číst dál…

Když nenávist přemůže lásku… Cherubiniho Médea ve Stavovském

Dílo, které zpopularizovala ikonická umělkyně Maria Callas, od jejíž narození předloni uplynulo sto let, uvede pražské Národní divadlo na scéně divadla Stavovského. Opera Médea Luigiho Cherubiniho na tomto místě zazní vůbec poprvé. Hudební nastudování řídí hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, režie je svěřena Rolandu Schwabovi. V titulní roli se…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (73)
Utajený spoluautor Libuše se svého podílu nevzdal

„Kromě potíží s úřady přinesla Špindlerovi nálepka obrozence a buditele uplatnění i úspěchy jak v politice, tak v umění.“

„Ve světle skutečnosti, že se za kariérou vydal ze skromného a vzděláním nepříliš políbeného prostředí, to někdejší rebel dotáhl coby zralý muž nesporně daleko.“

„Ervín nebyl pouze překladatelem, ale de facto rovnocenným spoluautorem textové složky operního díla.“

Pro překlad libreta Libuše předurčovaly Ervína Špindlera dva vzájemně provázané předpoklady. Jak tvůrčí proces probíhal? Špindler nebyl jen překladatelem, ale rovnocenným spoluautorem textové složky díla. Smetanova opera Libuše opět zazní v Národním divadle 1. ledna 2025; vzpomeňme si přitom na muže, který má na opeře nesmazatelnou zásluhu.

Číst dál…

Janáčkův festival oslaví pětasedmdesátiny. Gratulovat budou Narek Hakhnazaryan i Kněžíková s Plachetkou

V příštím roce završí Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka pětasedmdesát let své existence. U této příležitosti pořadatelé před Vánocemi představili trojici chystaných narozeninových projektů. V Ostravě vystoupí violoncellista Narek Hakhnazaryan, Slezská filharmonie z Katovic nebo Kateřina Kněžíková s Adamem Plachetkou. Festival láká i na unikátní audiovizuální projekt a pro mladé skladatele vypsal soutěž. Pětasedmdesátý ročník Mezinárodního hudebního…

Číst dál…

Jeníček a Mařenka s Jindrou v Mnichově

V adventním čase se na scénu Bavorské státní opery v Mnichově vrací Humperdinckova pohádková opera Jeníček a Mařenka. Inscenaci, která měla premiéru v roce 2013 pod taktovkou Tomáše Hanuse, bude v sérii pěti představení mezi 2. a 8. prosincem dirigovat další český dirigent Robert Jindra.  Robert Jindra, se kterým portál KlasikaPlus.cz v nedávné době uskutečnil rozhovor a který…

Číst dál…

Robert Jindra: Manévrovací prostor je u Janáčka obrovský

„Jako student jsem jezdil po operních představeních všude po světě. Tenkrát mě ani nenapadlo, že bych tam sám mohl někdy vystupovat.“ 

„Adam Plachetka do role Pruse dozrál a dělá ji opravdu výborně.“ 

„Publikum může v Brně vidět vysoce kvalitní inscenaci světově renomovaného režiséra. Jde asi o nejlepší inscenaci Věci Makropulos, jakou jsem v životě viděl.“

Dirigent Robert Jindra má za sebou říjnovou premiéru Janáčkovy Věci Makropulos ve Staatsoper Unter den Linden a před sebou v sobotu a v pondělí 16. a 18. listopadu dvě pohostinská představení této inscenace na festivalu Janáček Brno 2024. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje práci v proslulém historickém operním domě na hlavní berlínské třídě, přibližuje režii Clause Gutha, vzpomíná na studentské divácké zážitky a zamýšlí se nad svým vztahem k Janáčkovi.

Číst dál…

Francouzské soirée Rozhlasových symfoniků

„Robert Jindra, který se nijak netají svou láskou k francouzské hudbě, využil možnost rozkrýt zvukové poklady v partituře.“

„Kateřina Kněžíková okamžitě zaujala naléhavostí svého vokálního projevu.“

„Na jejím hlasu je sympatické, že má téměř ‚na první dobrou‘ rozpoznatelnou barvu, což se o mnoha sopranistkách říct nedá.“

Na Den válečných veteránů a svátek sv. Martina si Symfonický orchestr Českého rozhlasu připravil ryze francouzský abonentní koncert a jako sólistku přizval jednu z našich předních sopranistek Kateřinu Kněžíkovou. Na programu byla symfonická báseň Visions Julesa Masseneta, čtyři písně u nás neprávem málo uváděného autora Henriho Duparca a Bizetova Symfonie „Řím“. Stanice Český rozhlas Vltava koncert přenášela a pevně věřím, že přispěla k pondělní pohodě v mnoha českých domácnostech.

Číst dál…

Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem 

Bienální Mezinárodní festival Janáček Brno se letos koná podeváté. V exponovaném Roce české hudby zahrnuje své příznivce bohatými hudebními hody, jejichž hlavní ingrediencí je logicky jubilující Leoš Janáček. Třetímu festivalovému týdnu od 11. listopadu budou dominovat studentské projekty Konzervatoře Brno a JAMU a v závěru dva exkluzivní hosté z Berlína. K jednomu z nich se neplánovaně opět připojí…

Číst dál…

Poněkud nudná Fibichova Šárka v Národním divadle

„Dirigentu Jindrovi se podařilo vytvarovat mnoho hezkých hudebních míst a všechny nástrojové skupiny profiloval tak, aby se vzájemně nekryly.“

„V samopalech na jevišti problematika inscenace věru nevězí.“ 

„Zejména ve třetím dějství jsem měl pocit, že Fibich při komponování koukal Wagnerovi přes rameno.“

Opera Národního divadla vypustila 7. listopadu do světa nové nastudování nejznámější Fibichovy opery Šárka. Ta v podstatě začíná tam, kde Smetanova Libuše končí – dějově a dá se říci i hudebně. Libreto ve staročeštině napsala Anežka Schulzová, vycházela v něm ze čtyřdílné epické básně Šárka Jaroslava Vrchlického z roku 1874. Opera měla světovou premiéru 28. prosince 1897 v Národním divadle v Praze v režii Adolfa Krössinga a pod taktovkou Adolfa Čecha. Aktuální nastudování z dílny hudebního ředitele operního souboru Národního divadla, dirigenta Roberta Jindry, režíroval umělec německé národnosti Kay Link.

Číst dál…

Jindrův oblíbený Duparc pilířem vystoupení Rozhlasových symfoniků

Symfonický orchestr Českého rozhlasu zve na koncert ve francouzských barvách. Náplní programu v pražském Rudolfinu budou 11. listopadu díla autorů Masseneta, Duparca a Bizeta, přičemž Duparcovým Písním vtiskne své pojetí renomovaná česká sopranistka Kateřina Kněžíková. Pořad pod hudebním Roberta Jindry živě vysílá Český rozhlas Vltava. Hlavní hostující dirigent Rozhlasových symfoniků Robert Jindra…

Číst dál…

Ester Pavlů: Šárka byla láska na druhý pohled

„I když je Vlasta obsahem menší role nežli třeba Carmen nebo Santuzza, mám pocit, že v ní dokážu ukázat vše, co umím.“

„Jen pěvec, který umí dokonale ovládat svůj hlas, zvládne správně interpretovat i písňový repertoár.“

„Charles Spencer má na Dvořáka svůj vlastní názor nezatěžkaný naší hudební tradicí.“

Ester Pavlů je jednou z našich předních dramatických mezzosopranistek. V této sezóně nově vystoupí na své domovské scéně v Národním divadle v Praze v roli Vlasty v novém nastudování Fibichovy Šárky, načež ji zde můžeme slyšet i jako Carmen, Santuzzu (Sedlák kavalír) a Cizí kněžnu (Rusalka). Mimo to často vystupuje v lotyšské Rize a častá je i její spolupráce s našimi orchestry. Se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK přednese na konci sezóny Berliozův mistrovský písňový cyklus Letní noci. Písním věnovala i své první profilové CD, které nedávno natočila s pianistou Charlesem Spencerem. O rozhovor jsme ji požádali po návratu z USA, kde vystoupila v Kennedyho centru ve Washingtonu na recitálu se slovenským pianistou Róbertem Pechancem.

Číst dál…

Národní divadlo na jeviště vrací Fibichovu Šárku. Přináší téma ženské emancipace

Po více než pětačtyřiceti letech uvádí Národní divadlo operu Zdeňka Fibicha Šárka. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, který ke spolupráci přizval německého režiséra Kaye Linka. Premiéry se uskuteční 7. a 9. listopadu 2024. „O Šárce a jejím uvedení v Národním divadle jsem dlouhá léta přemýšlel, proto jsem šťastný,…

Číst dál…

Věc Makropulos v berlínské státní jako předehrávka festivalu Janáček Brno

Hlavním hostující souborem letos konaného bienálního festivalu Janáček Brno bude operní soubor berlínské Státní opery. Přiveze inscenaci Věci Makropulos v režii Clause Gutha, oceněného v rámci International Opera Award 2023 jako Režisér roku, a pod taktovkou hudebního ředitele pražského Národního divadla Roberta Jindry. V roli Emilii Marty se představí laureátka dvou cen Grammy, německá sopranistka Dorothea Röschmann. Tato inscenace je s předstihem k vidění…

Číst dál…

Kostelnička Karity Mattily jako skvělý zážitek. V Národním divadle se ale blýskli i jiní

„Po devatenácti letech končí inscenace opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka v Národním divadle.“

„Svou postavu nepodává jednoznačně jako fúrii, která ovládá vesnický mikrosvět a před níž mají všichni respekt a především se jí bojí. Nikoli. Z projevu Karity Mattily vyzařuje širší rozměr.“

„Představení pod cizelérskou a zároveň emotivní taktovkou hudebního ředitele Opery Národního divadla Roberta Jindry se vydařilo skvěle.“

Posledními dvěma představeními končí po devatenácti letech na jevišti pražského Národního divadla inscenace opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa, pod níž byli podepsáni režisér Jiří Nekvasil a autor scény a kostýmů Daniel Dvořák. A pro oba večery (11. září a derniéra 16. září) pozvala dramaturgie významného hosta, finskou sopranistku Karitu Mattilu.

Číst dál…

Světoznámá Karita Mattila ozdobí derniéru pražské Její pastorkyně

Její pastorkyňa je jednou z nejpůsobivějších Janáčkových oper doma i ve světě. Vesnická dívka Jenůfa postupně přichází o všechno – o krásu, o dítě, o čest i o milého. Přesto najde naději a důvod, proč žít dál. V zásadní roli Kostelničky v příštích dnech v pražském Národním divadle dvakrát hostuje legendární finská sopranistka Karita Mattila. Ve středu a pak v pondělí 11. a 16.…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (55)
Dirigentské prázdniny? Třeba i bez taktovky, ale bez partitur nikoli

„S manželkou stihl zdolat i jednu z nejvyšších velšských hor. Její nadmořská výška není podle jeho slov až tak zajímavá, ale převýšení dá docela zabrat.“

„Po dlouhých letech jsem měl tento rok konečně skutečnou dvoutýdenní dovolenou v jižních krajích.“

„Nejdůležitější je být konečně doma a neslyšet od dětí: Kam zase jdeš?“

Tuzemští dirigenti vesměs o prázdninách dokáží, alespoň po omezenou dobu, odpočívat, ale partitury, někteří spolu s knihami na čtení, s sebou na dovolenou většinou stejně vozí. Tucet oslovených se v anketě portálu KlasikaPlus.cz shoduje, že doba dovolených bývá kombinací rodinného programu a práce. I v létě je třeba se na něco připravovat, nebo je to vhodná doba k rozšiřování rozhledu. Začátek blížící se nové sezóny bývá podle jejich vyjádření dost hutný. A připravit si novou skladbu, neřku-li operu, není nic snadného. A tak toho odpočinku rozhodně nebývají celé dva prázdninové měsíce, ale jen nějaký ten týden, v ojedinělých případech si pro relax možná uhájí až jeden měsíc.

Číst dál…

Robert Jindra rezignoval na post šéfdirigenta Státní filharmonie Košice

Turbulentní situace na slovenské kulturní scéně má další oběť. Stal se jí český dirigent Robert Jindra, který od roku 2021 zastával post šéfdirigenta Státní filharmonie Košice. Na tuto funkci aktuálně sám rezignoval v reakci na dění, které spustily jeho kritické výroky na adresu slovenské ministryně kultury. Ta dříve odvolala několik vedoucích…

Číst dál…

Operní festival ve finské Savonlinně s Prodanou nevěstou

Soubor Opery Národního divadla nezahálí ani o prázdninách a v rámci Roku české hudby 2024 přijal pozvání na prestižní operní festival ve finské Savonlinně. Třikrát tam provede Prodanou nevěstu Bedřicha Smetany a jednou také galakoncert, jehož hlavní hvězdou bude finská sopranistka Karita Mattila.  Festivalové publikum se na Prodanou nevěstu v režii Alice Nellis pod…

Číst dál…

Triumfální vstup do druhé půle Smetanovy Litomyšle

„Je osvěžující vidět, že kolem klasické hudby není zdaleka vždy a všechno vážné a že i za formálním pódiovým projevem se skrývá velmi lidský přístup.“

„Vzájemné naladění mezi dirigentem a orchestrem se projevilo mimo jiné v perfektně dávkované dynamice a přesných nástupech.“

„Český filharmonický sbor Brno přednesl Dvořákovo dílo s velkým citem pro melodii a oslavný charakter skladby.“

Festival Smetanova Litomyšl vstoupil do své druhé půle triumfálně, a to doslova. Společné vystoupení Symfonického orchestru Českého rozhlasu, Českého filharmonického sboru Brno a čtyř sólistů na pódiu Festivalové haly v neděli 23. června bylo velkolepým zážitkem. Titulními díly koncertu byla Smetanova Triumfální symfonie a neméně monumentální Te Deum Antona Brucknera. Koncert byl živě přenášen Českým rozhlasem na stanici Vltava. Český rozhlas také převzal nad koncertem patronát.

Číst dál…

Robert Jindra: K tvorbě Bedřicha Smetany mám velký respekt

 „Národní divadlo je primárně hlavním patronem všech našich skladatelů, k nimž mám velký a hluboký respekt.“

„Z mého pohledu je archaičnost libret zajímavá, protože texty jsou spjaté s dobovou řečí a čeština si prochází vývojem.“

„Akustika Bavorské státní opery je vynikající a flexibilnost orchestru je na pokraji zázraku, těleso disponuje nesmírně pestrou dynamickou škálou.“

Hudební ředitel Opery Národního divadla v Praze Robert Jindra, šéfdirigent Státní filharmonie Košice a hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu se na jaře velmi rád vrátil k opeře Tajemství Bedřicha Smetany, kterou hudebně nastudoval. Premiéra se uskutečnila 24. května 2024 v historické budově Národního divadla. Nadcházející reprízy se konají 16. června a na začátku nové sezóny. 

Číst dál…

Kompletní Wagnerův Prsten v Praze. První díl začátkem roku 2026

Rovných sto let po posledním kompletním uvedení v produkci pražských operních domů se uskuteční nová inscenace Wagnerova cyklu Prsten Nibelungův, který bude doplněn skladatelovou poslední operou Parsifalem. Vůdčími osobnostmi projektu připravovaného na rok 2026 a roky další jsou režisérka Sláva Daubnerová a dirigent a hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra. K realizaci bude zapotřebí…

Číst dál…

Svatopluk Sem: Kalina je dokonalá role, v každé scéně má jiný výraz 

„Tajemství si všichni velmi užíváme.“

„Smetanovy opery mám moc rád a snad mě ještě nějaký kousek, který zatím nemám ve svém repertoáru, potká.“

„Nejsem z těch zpěváků, kteří s klidem přijímají něco, o čem nejsou přesvědčeni.“

Barytonista Svatopluk Sem patří v pražském Národním divadle k naprosto stěžejním členům ansámblu sólistů. Renomé si přitom získal již celou řadou pronikavých kreací, k nimž lze řadit Kalinu ze Smetanova Tajemství, Janáčkova Revírníka v Příhodách lišky Bystroušky, ale také Přemysla v opeře Libuše a Vladislava v Daliborovi či Rodriga z Verdiho Dona Carla. Velmi vytíženým je teď i v souvislosti s Rokem české hudby, třeba právě jako Kalina v Národním divadle, kde se poslední představení Tajemství před prázdninami koná 16. června. Svatopluk Sem přitom tvrdí, že si role vybírá pečlivě a přemýšlí, co se k jeho oboru bude hodit. Herecky pak upřednostňuje hlavně role s vývojem, nuancemi a výrazovými zvraty.

Číst dál…

Tajemství jako naivní divadlo. V Národním i na Pražském jaru

Opera Národního divadla v Praze připravila u příležitosti Roku české hudby a dvoustého smetanovského výročí premiéru opery Tajemství. Ta se uskuteční 24. května v rámci festivalu Pražské jaro, druhá pak o den později. Inscenační tým hudebně vede Robert Jindra, tvůrcem tradičně pojatého scénického konceptu je režisér Ondřej Havelka. Pěveckému obsazení vévodí Adam Plachetka a Svatopluk Sem.…

Číst dál…

Druhý týden 79. Pražského jara

Sedm dní a čtrnáct akcí, to je matematika druhého pražskojarního týdne, vějíř jehož nabídky se široce rozvírá od recitálů, přes komorní matiné i večery, jazzové zastavení, netradiční světovou premiéru až k velkým symfonickým a vokálně-symfonickým koncertům či operní premiéře. Festival navíc v druhé dekádě května nabídne i jeden hudební výlet.  V pondělí 20. května je pro pražskojarní…

Číst dál…