Tajemství jako naivní divadlo. V Národním i na Pražském jaru
Opera Národního divadla v Praze připravila u příležitosti Roku české hudby a dvoustého smetanovského výročí premiéru opery Tajemství. Ta se uskuteční 24. května v rámci festivalu Pražské jaro, druhá pak o den později. Inscenační tým hudebně vede Robert Jindra, tvůrcem tradičně pojatého scénického konceptu je režisér Ondřej Havelka. Pěveckému obsazení vévodí Adam Plachetka a Svatopluk Sem.
Komická zpěvohra o třech dějství dokončená v roce 1877 je sedmou a předposlední operou Bedřicha Smetany a současně druhou, která byla výsledkem spolupráce s libretistkou Eliškou Krásnohorskou. Premiéry se Tajemství dočkalo v provedení souboru Královského zemského českého divadla v Praze v budově Nového českého divadla. Na scénu Národního divadla se dostala až v roce prvního výročí Smetanova skonu. Námět se ke Smetanovi dostal v době jeho existenčních těžkostí a záhy jej zvláštní příběh, v němž se člověk obrací k tajemství země, aby tak objevil nové životní poznání, velmi zaujal. Krásnohorská jej zpracovala do podoby připomínající shakespearovský motiv znesvářených rodů. „Podle mého názoru jde o dramaturgicky, formálně, ale i hudebně o jedno z nejlepších Smetanových děl. Dokonale se v něm snoubí humor, melancholie a niternost. Smetana zde využívá naplno svou melodickou invenci od lidových zpěvů, smysl pro hudební drama až po velká ansámblová čísla,“ uvedl k titulu Robert Jindra, hudební ředitel Opery Národního divadla, pro nějž bylo Tajemství historicky první operou, kterou v Národním divadle dirigoval.
Režijně se nového operního titulu v Praze ujal Ondřej Havelka, který oceňuje hudební kvality díla, jeho melodičnost i humor, jež významně převyšují literární podklad opery. „Hudba je mistrovská, bohužel libreto Krásnohorské za ní dosti pokulhává. Je, když to řeknu mírně, velmi naivní, litera veršů značně archaická. A humor? Možná před sto padesáti lety, kdy opera vznikla, mohl fungovat, po těch dlouhých letech však dosti vyvanul. Ale to je bolest mnoha dobových oper, které vznikaly v duchu obrozenectví, kdy hudební složka kvalitou často výrazně převyšuje libreto. Tento fakt byl motivem pro mé pojetí: naivní libreto – naivní divadlo. Naše inscenace bude tedy jakousi reminiscencí na operní představení z konce 19. století,“ uvedl režisér Havelka. Jeho inscenace se opírá o tradiční scénografii a kostýmy, které vytvořili Martin Černý a Barbora Maleninská. K velkým hudební scénám a áriím přistupuje Havelkův koncept s úctou, v dialozích naopak volí ironizující odstup. „Tato oscilace mezi ironií a citovou opravdovostí by měla zvolna ustupovat ve 3. dějství, kdy Smetanova hudba jasně vítězí a téma zapovězené lásky spěje k hudebně dokonalému a silně emotivnímu finále,“ upřesnil svůj záměr Ondřej Havelka.V úvodu inscenace navíc Havelka využije i princip „divadla na divadle“, kdy „za oponou“ probíhá typický zmatek posledních příprav těsně před začátkem představení, a kdy se prostřednictvím minisituací představují charaktery jednotlivých interpretů hlavních rolí.
V hlavní roli konšela Kaliny se v Národním divadle představí pěvci Adam Plachetka a Svatopluk Sem. „Kalina je postavou relativně jasnou a jednoduchou co do výkladu. Vzhledem ke směru, kterým se naše inscenace ubírá, se spíš snažíme jít do větší hloubky zjevného, nebo chcete-li tradičního pojetí, než že bychom si vymýšleli vrstvy, které autoři do figury už nevtiskli,“ uvedl k nové smetanovské roli ve svém repertoáru Adam Plachetka. V roli Maliny vystoupí Zdeněk Plech a František Zahradníček, Lucie Hilscherová a Jana Kurucová ztvární úlohu Panny Rózy, Markéta Klaudová a Jana Sibera se představí jako Blaženka, jako Vít Petr Nekoranec, pro nějž pražské Tajemství bude úplně první kompletně nastudovaná role českého repertoáru. Střídat se bude s Alešem Brisceinem. Bonifácem nastudovali Pavel Švingr a Jan Martiník, roli Skřivánka alternují Martin Šrejma a Josef Moravec, Mistra zednického zazpívají Csaba Kotlár a Jiří Hájek, roli Hospodské se ujmou Maria Kobielska a Tamara Morozová, roli Jirky Daniel Matoušek a Petr Levíček, Ducha frátera Barnabáše budou zpívat Miloš Horák a Jiří Sulženko. Na nastudování inscenace se podílí Orchestr a Sbor Národního divadla, který vede Lukáš Kozubík, a Balet Opery Národního divadla v choreografii Jany Hanušové.
Po květnových premiérách Národní divadlo operu Tajemství uvede 1. a 16. června v Praze a 22. června s ní zavítá na Národní festival Smetanova Litomyšl.
foto: Pražské jaro, Divadlo Kalich, Národní divadlo v Praze
Příspěvky redakce
- Liberecké Divadlo F. X. Šaldy zahajuje spolupráci s Pamětí národa
- Rok české hudby pohledem Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů
- Trio Bohémo brázdí Spojené státy
- Když nenávist přemůže lásku… Cherubiniho Médea ve Stavovském
- Olga Jelínková jako Violetta a Woglinde v Lipsku
Více z této rubriky
- Trio Bohémo brázdí Spojené státy
- Když nenávist přemůže lásku… Cherubiniho Médea ve Stavovském
- Olga Jelínková jako Violetta a Woglinde v Lipsku
- Neobvyklé spojení České filharmonie a Collegia Vocale 1704
- Další slovenský dvojboj Radka Baboráka
- Tři klavíristé a jediný houslista na lednových Svátcích hudby v Praze
- Svátky písní Olomouc letos podvaapadesáté
- Mladí laureáti vážených soutěží stanou na rudolfinském pódiu
- Pianista Mao Fujita vystoupí v Ostravě
- Hladoví Jeníček a Mařenka hrají squash. Humperdinckova klasika moderně v Olomouci