Vrchol Dvořákova podzimu letos představuje oratorium Svatá Ludmila
Karlovarský symfonický orchestr zahajuje v září pravidelně svou sezonu připomínkou nejslavnějšího českého hudebního skladatele Antonína Dvořáka. Ten se zapsal do hudebních dějin největšího českého lázeňského města zejména uvedením kontinentální premiéry Novosvětské symfonie, kterou orchestr provedl pod taktovkou Augusta Labitzkého. Festival Dvořákův karlovarský podzim se řadí k nejstarším evropským hudebním festivalům, v roce 2024 se koná již 66. ročník, který zahájí 12. září koncert v Atriu Císařských lázní.
V úvodním pořadu festivalu se bude „hodně bojovat“. Dvořákova Husitská ouvertura a Sukova Praga diváky přenesou do dramatické historie husitských válek, s citacemi chorálu Ktož jsú boží bojovníci. Během koncertu, který čeká repríza následující den, vystoupí také pianista Adam Skoumal při provedení Dvořákova Klavírního koncertu. Forma koncertu je sama o sobě postavena na střetu sólisty a orchestru. V tom Dvořákově navíc klavírista bojuje s krajně obtížným sólovým partem. Walter Kaufmann (1907–1984), rodák z Karlových Varů, ale část života působící v Indii, tak jakožto předposlední číslo večera (Šest indických miniatur) dopřeje trochu „zenového zklidnění“. Oba koncerty diriguje šéfdirigent karlovarského orchestru Ondřej Vrabec.
Mimořádný kolonádní koncert u příležitosti 130. výročí kontinentální premiéry ,,Novosvětské“ je v plánu v rámci festivalu hned 14. září. Na Mlýnské kolonádě v podvečer zazní zmíněná symfonie opět pod taktovkou šéfdirigenta. 19. září je dalším bodem programu přehlídky komorní koncert. Houslista Jiří Vodička a klavírista Michal Mašek do Císařských lázní přinesou repertoár s osou v osobách Antonína Dvořáka a Wolfganga Amadea Mozarta. Dvě dua pro housle a klavír „Z domoviny“ z odkazu jubilanta Bedřicha Smetany zazní na závěr jejich vystoupení.
Dvořák zprvu moc nevěřil violoncellu jako sólovému nástroji. Zadání ale splnil nad očekávání. Vytvořil nejhranější violoncellový koncert, jaký kdy byl napsán. 26. a 27. září se jeho sólového partu zhostí Michaela Fukačová pod vedením Petra Altrichtera. Diváci uslyší také mistrovu Osmou symfonii „Anglickou“. Ta vznikla ve Vysoké u Příbrami a premiéru měla v Praze. Důvod přízviska „Anglická“ je prozaický: Vydal ji tamní nakladatel, který nabídl Dvořákovi lepší honorář.
Svatá Ludmila se v 9. století zasloužila o prosazení křesťanství proti pohanům. Její příběh vypráví Dvořákovo stejnojmenné oratorium, které zazní na závěr festivalu Dvořákův podzim. Za sólisty byli zvoleni Tamara Morozová (soprán), Michaela Zajmi (mezzosoprán), Martin Šrejma (tenor) a Martin Gurbaľ (bas). Důležitý a výrazný part sboru přicestuje provést Český filharmonický sbor Brno připravený sbormistrem Petrem Fialou. Je vysoce pravděpodobné, že dílo 3. října prováděné v Grandhotelu Pupp nezazní v kompletním podání; škrty jsou v tomto případě běžnou praxí. Diriguje opět Ondřej Vrabec.
Foto: archivy interpretů, Karlovarský symfonický orchestr
Příspěvky redakce
- Tancem pro život. Národní divadlo Brno podpoří Masarykův onkologický ústav
- Jihočeská matiné novinkou v Českých Budějovicích
- Gabriela Beňačková si v Jihlavě poslechne nadějné pěvce
- Smetanovo trio na koncertní šňůře s českou hudbou
- Dorothy Khadem-Missagh s Doležalovci na HAMU