Amorovy šípy mezi strunami. Lipský Bachfest jako platforma pro oceněné talenty
„Do pomyslného salónu 18. století pozvali posluchače na setkání s instrumentálními díly a komorními kantátami jedna pěvkyně a tři instrumentalisté.“
„Na programu bylo nejdůležitější téma světa. Láska.“
„Čtveřice mladých talentů, jejichž hudební kariéra se slibně rozvíjí, svými výkony bohatě naplnila motto programové řady.“
Bachovy slavnosti v Lipsku už tradičně lákají nejenom na světoznámé interprety, ansámbly a známé kompozice jak od geniálního Johanna Sebastiana Bacha, tak i jeho dobových souputníků. Oblíbenou součástí propracované dramaturgie, které nechybí ani odvaha experimentovat, je také koncertní řada „ausgezeichnet“. Prezentovat své umění v ní dostanou mladí umělci, kteří se již na začátku své dráhy mohou pochlubit nejedním významným oceněním z mezinárodních soutěží. Název řady je svým způsobem slovní hříčka. Slovo „ausgezeichnet“ totiž v němčině znamená nejenom oceněný, ale také vynikající či znamenitý.
Obojí platí pro čtveřici mladých hudebníků, kteří si ve Staré burze na bezmála dvouhodinovém koncertu (15. června) svým šarmem, espritem a samozřejmě výkony získali srdce publika a museli i přidávat. Koncert se konal v elegantních prostorách nejstaršího barokního paláce města z roku 1678, kde se dvě stě let obchodovalo. Nyní slouží kulturním akcím, konferencím či soukromým akcím.
Do pomyslného salónu 18. století pozvali posluchače na setkání s instrumentálními díly a komorními kantátami jedna pěvkyně a tři instrumentalisté. Sopranistka Kathrin Lorenzen loni vyhrála 12. ročník Mezinárodní Telemannovy soutěže v Magdeburgu. Dvacetiletá rodačka z Flensburgu se v závěru koncertu dokonce podělila o obrovskou radost ze zprávy z Helsinek, která jí zastihla právě v Lipsku. V prestižní mezinárodní pěvecké soutěži Mirjam Helin Competition získala druhé místo i cenu publika. Letos se už radovala z vítězství v největší pěvecké soutěži ve Švédsku, kde zpívá i ve sboru tamního rozhlasu.
Své umění předvedla i houslistka Liv Heym, která studovala v německém Detmoldu i ve Spojených státech a už deset let žije ve Francii. Hraje na housle barokní, moderní i na violu a na několika hudebních školách vyučuje historickou interpretaci.
Konstanze Waidosch, která má i svůj vlastní orchestr Ensemble Marsyas Baroque, vystudovala hru na barokní violoncello a violu da gamba v Brémách a v Amsterdamu. Je členkou a hostem ansámblů jako například Collegium Vocale Gent Academy či Nieuwe Philharmonie Utrecht a přednáší na Vysoké škole pro katolickou církevní hudbu a hudební pedagogiku v Řezně.
Čtveřici „oceněných“ kompletuje cembalista Alexander von Heißen, který si předloni odnesl z Lipska prvenství z mezinárodní Bachovy soutěže a v roce 2018 získal cenu Opus Klassik jako mladý umělec roku. Jako sólista či s kolegy vydal už několik cédéček.
Na vlně lásky
Na programu bylo nejdůležitější téma světa. Láska. Die Liebe měla v názvu hned první skladba z dílny Georga Philippa Telemanna, dlouholetého hudebního ředitele v Hamburku. Text kantáty pro soprán, housle a basso continuo je založen na verších hamburského teologa Joachima Johanna Daniela Zimmermanna. Lásku popsal jako úžasné monstrum, které není nic jiného než pouhá pošetilost. Přesto se jí ale nevzdáme. Kathrin Lorenzen v árii přesvědčivě zvládla i operní gesta a smích. Naopak beze slov vyprávěl Johann Sebastian Bach o své bolesti z rozloučení. Příběh odjezdu milovaného bratra složil zřejmě v roce 1702. V Capriccio sopra la lontananza il frato dilettissimo měl možná na mysli kamaráda ze školních let Georga Erdmanna, kterého v dopise oslovoval jako nejcennějšího přítele. Nebo skladbu věnoval svému staršímu bratrovi Johannu Christophovi, který se ho po smrti jejich rodičů ujal.
O lásku šlo také v kantátě Poco amore mi contenta od Reinharda Keisera, který byl počátkem 18. století významnou osobností hamburské opery. Telemannova Sonáta D dur okouzlila zejména violoncellovým sólem a Bachova Sonáta G dur zase houslovým partem. Ze svatební kantáty Weichet nur, betrübte Schatten zazněly dva recitativy a árie. Koncert vyvrcholil árií od G. P. Telemanna o slzách (spíše vzteku) princezny Hildegardy, která si nemůže vzít milovaného prince Heswina.
Čtveřice mladých talentů, jejichž hudební kariéra se slibně rozvíjí, svými výkony bohatě naplnila motto programové řady „ausgezeichnet“ ve všech smyslech tohoto slova. Jsou ocenění i znamenití. A zřejmě jim budeme brzy se zájmem naslouchat; ať už na dalších ročnících Bachových slavností v Lipsku nebo na jiných scénách.
Foto: ilustrační - SGM / Peter Franke, archivy interpretů, Pixabay / Patrice Audet
Příspěvky od Zita Senková
- Nora Schmid: Semperova opera je DNA Drážďan
- Štěpánka Pučálková androidem na úvod drážďanské sezony
- Tancredi v Bregenzu jako lesbická gangsterka z prostředí narkomafie
- Velkolepé divadelní kino na jezeře. Weberův Čarostřelec zahájil 78. hudební slavnosti v rakouském městě Bregenz
- Bach, Luther, apokalypsa i klima. Pětadvacátý ročník Bachových slavností v Lipsku nadchnul i dojal