Chrámový koncert Ensemble Opera Diversa v úterý v Brně na Lesné
Soubor Ensemble Opera Diversa se v rámci své dramaturgické linie chrámových koncertů v úterý 17. května vydá do prostor nového kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné v Brně. Jeho akusticky podmanivé prostory od 19 hodin naplní komorní orchestr, sólová trubka a komorní sbor. V rámci večera zaznějí tři české premiéry – ve vzájemném kontrastu to budou díla současných britských autorů Matthewse a MacMillana a dále skladby vycházející z tradice evropského minimalismu, které zhudebnili Pēteris Vasks či Lukáš Borzík. Hudební setkání se bude konat v podání pořádajícího komorního orchestru, trumpetistů Víta Otáhala a Jozefa Zimky a komorního sboru Ensemble Versus pod taktovkou Gabriely Tardonové.
Ve dvou skladbách britských autorů dostane prostor sólová trubka. Na úvod zazní Introit pro dvě trubky a smyčce Davida Matthewse, v jehož klidném tempu vyniká důmyslná melodická práce a dva trumpetisté zde vystupují jako „hudoucí andělé“ z vyvýšeného místa (v případě brněnského provedení z kůru). Také James MacMillan ve své skladbě Seraph pro trubku a smyčce navazuje svým pojetím na andělskou tematiku úvodní skladby.
Z vokálně-instrumentálních skladeb, ve kterých smyčcový orchestr doplní komorní sbor, zazní zhudebnění středověké antifony Da pacem, Domine lotyšského klasika Pēterise Vaskse, které vyniká svým narativním pojetím ve spojení s jistým meditativním a naléhavým hudebním charakterem.
Koncert pak zakončí skladba Misericordia slovenského skladatele Lukáše Borzíka, ve které se mísí dvě protikladné, ale vždy minimalisticky pojaté hudební polohy vyjadřující ústřední téma milosrdenství. Ačkoliv Misericordia – stejně jako skladby Vaskse a MacMillana – zazní v české premiéře, technicky vzato lze uvedení této kompozice považovat za světovou premiéru její poslední verze, jejíž revizi skladatel provedl přímo pro potřeby provedení na tomto koncertu.
Foto: Wikipedia (Karel Pažourek), Ensemble Versus
Příspěvky redakce
- Čtyři nedělní matiné v Plzni v režii klavíristy Petra Nováka
- Nadějní se zviditelní během Mladé Prahy
- Duchovní hudba v proměnách staletí jako hlavní motiv olomouckého festivalu
- Nová Káťa v hesenském Kasselu
- Levočské babí léto s českou účastí