Premiéry Massenetovy Manon ve čtvrtek a v sobotu. V Ostravě poprvé v originále
Národní divadlo moravskoslezské zve na premiéru Massenetovy opery Manon. Nejznámější autorovu operu uvidí ostravští diváci opět po třiapadesáti letech. Na jeviště Divadla Antonína Dvořáka se dílo vrací v hudebním nastudování francouzského dirigenta Bruna Ferrandise a režii Jiřího Nekvasila v nové premiéře ve čtvrtek 28. dubna, druhá premiéra se bude konat v sobotu 30. dubna. Poprvé ji ovšem bude divadlo hrát ve francouzském originále.
„Příběh mladinké Manon, která touží po velké lásce, ale ještě více po bohatství, přepychu a pohodlném luxusním životě plném zábavy, je z pera abbého Prévosta. Dílo inspirovalo a dodnes inspiruje mnohé tvůrce – literáty, hudební skladatele, choreografy i filmaře,“ uvádí NDM. Ani Jules Massenet nebyl se svým operním zpracováním první. Jeho Manon měla premiéru v roce 1884, po něm pak zkomponoval operu s názvem Manon Lescaut Giacomo Puccini a tato dvě operní zpracování se objevují na světových operních jevištích nejčastěji. V našem kulturním povědomí je příběh Manon Lescaut známý především díky nádhernému a dosud živému veršovanému dramatu Vítězslava Nezvala z roku 1940.
„Manon od osudné touhy po penězích nezachrání ani čistá láska rytíře des Grieuxe, který jejímu kouzlu neustále propadá. Přes její poklesky a zrady vždy nakonec podlehne jejímu neodolatelnému svůdnému půvabu. A zůstane s ní oddaně jako poslední až do její smrti!“ seznamuje s dějem režisér Jiří Nekvasil. Massenetova opera vypráví milostný příběh v šesti zcela kontrastních, velmi výpravných obrazech. Dostáváme se zde před hotel v Amiensu, putujeme do Paříže; tam nejprve navštívíme skromný byt Manon a rytíře des Grieuxe, poté promenádu na Cours la Reine, chrám Saint-Sulpice, casino v hotelu Transylvania. Manon doprovodíme až na konec jejího krátkého života k poslednímu večeru v přístavu Le Havre. Hudba je barvitá, emotivní a extatická, plná citu i humoru, mnohdy lehce ironického. Je to hudba v prvé řadě krásná, francouzsky lyrická a mimořádně melodická, s řadou dramatických kontrastů, divadelně velmi účinná.
Národní divadlo moravskoslezské uvedlo operu poprvé už v roce 1923 a naposledy zde měla premiéru v roce 1969. Nová inscenace je čtvrtou v pořadí. „Poprvé ji však divákům předkládáme ve francouzském originále. A jsem rád, že se hudebního nastudování ujal s velkým nasazením a šarmem francouzský dirigent Bruno Ferrandis. Ostravské publikum ho zná především díky bienále Dny nové opery Ostrava / NODO. Nastudoval zde například světovou premiéru šestinotónové opery Aloise Háby Přijď království Tvé (rok 2018) nebo před dvěma lety operu Zahrada Richarda Ayrese,“ přibližuje Jiří Nekvasil. K výtvarné stránce Manon režisér přizval své dlouholeté spolupracovníky, renomované výtvarníky – scénografa Daniela Dvořáka a kostýmní výtvarnici Simonu Rybákovou. „Také díky nim bude naše inscenace, jak věřím, opravdu skvělým divadelním zážitkem a potěšením pro divákovy oči i uši,“ dodal režisér.
Pro dirigenta Bruna Ferrandise byla Manon velkým objevováním a také jinou zkušeností ve srovnání s interpretací současných skladatelů. Massenetova Manon je považována za vrchol francouzského operního repertoáru. Je třeba mít na paměti množství slavných nastudování z minulosti, ale dirigentovou povinností je také dílo předvést ze svého osobního pohledu a nanovo je objevit. „Myslím, že obecenstvo bude velice překvapeno psychologií Manon. Je jí pouhých 16 let, ale koná výjimečně svobodně. Řekl bych, že abbé Prévost neměl v oblibě muže své doby, jejich způsoby. Já ten příběh vnímám i jako jejich tvrdou kritiku. Prévost byl velmi ostrým a precizním pozorovatelem francouzské předrevoluční společnosti,“ míní dirigent.
V titulní roli se představí Jana Sibera v premiéře ve čtvrtek 28. dubna a Soňa Godarská v druhém obsazení v premiéře v sobotu 30. dubna. Soňa Godarská si pochvaluje, že jí role Manon pěvecky vyhovuje: „Každá z jejích árií je zcela jiná a je moc těžké se držet na uzdě, aby zpěvák hned na začátku neukázal vše, ale naopak roli vystavěl až do konce. Musím si vždy uvědomit, že Manon je v této chvíli jenom 16 let a že jsou to pouhé výbuchy smíchu její roztomilé povahy, když vykládá zážitky z cesty svému bratranci. Charakterově je to náročná role,“ vypráví sopranistka a dodává, že Manon čeká několik osudových změn lásky. Je to mladé děvče, které nepřemýšlí nad následky svého chování. Pokaždé se pro něco rozhodne, pak couvne, ale už není cesty zpět. Myslí si, že její hry, které hraje na všechny strany, nikdo nevnímá, a pokouší vše až po samé hranice možného. Odpoutává se od skutečných emocí, aby dosáhla svého, lže a přetvařuje se. Svět ji však použije, zahodí a ona vyčerpáním umírá. „Role Manon je pro mne splněným snem. Je to jedna z nejobsáhlejších a nejpestřejších sopránových rolí a já jsem šťastná, že se s ní potkávám právě teď a na jevišti mého milovaného divadla v Ostravě,“ vyznala se Jana Sibera.
Rytíře des Grieuxe ztvární sólista ostravské opery Luciano Mastro 30. dubna a v Ostravě debutující Mickael Spadaccini 28. dubna, tenorista italsko-belgického původu. Spadaccini už zpíval na nejprestižnějších festivalech a operních scénách ve světě, na kontě má na pětatřicet hlavních rolí světového operního repertoáru. V současnosti spolupracuje také s Národním divadlem Brno.
Foto: Martin Popelář
Příspěvky redakce
- Petr Popelka jako skladatel a klavírista. S Drážďanskými komorními sólisty v Rudolfinu
- Kultura v srdci Prahy podvanácté
- Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci
- Vojtěch Spurný v trojroli u Jihočeské filharmonie
- Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem