VÝHERCE CD:
Kvěch a Dvořák, sourodé duchovní sdělení
Spojení dvou kantát, mezi kterými leží celé jedno století – to je nové CD vydavatelství Radioservis Českého rozhlasu. Je na něm Te Deum op. 103 Antonína Dvořáka a Requiem temporalem nedávno zesnulého Otomara Kvěcha. Ve studiu se u této nahrávky sešli sopranistka Regina Renzowa Jürgens, barytonisté Ivan Kusnjer a Jiří Brückler, basista Josef Škarka, Kühnův smíšený a dětský sbor, Dechové kvinteto Academia, Žesťové kvinteto SOČR, Heroldovo kvarteto a varhanice Irena Chřibková, Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídí Jiří Malát a Vladimír Válek.
Ptali jsme se: Antonín Dvořák i Otomar Kvěch vyučovali kompozici na stejné škole – na které?
Správná odpověď je: Na Pražské konzervatoři.
CD od nás získává Vojtěch Lipiecký z Broumova – GRATULUJEME!
Spojení obou kantátových děl, přestože jejich vznik dělí jedno století, je překvapivě sourodé, i když samotné skladby jsou různé. Dvořák i Kvěch vycházeli z duchovních textů, se kterými bytostně souzněli. Podněty ke kompozici a sám vznik obou děl se ale liší. Dvořák nedočkavě komponoval pro svůj očekávaný vstup do Nového světa. Kvěch naopak po léta vršil vlastní úvahy, pochybnosti a jistotu tvůrčího rozhodnutí. Dvořák volil soprán a baryton, sbor a orchestr. Kvěch ponechal baryton, ale ke sboru a orchestru připojil dva hluboké hlasy, dětský sbor a tři komorní soubory. Liturgický text rozšířil o slova Kazatele a Žalmů. Společné zaznění obou děl promlouvá jako nové, celistvé duchovní sdělení: od pocitů trpkosti, nepochopení a protivenství až k tušení naděje ve smyslu života a k oslavě.
V obou dílech – v Kvěchově Requiem i ve Dvořákově Te Deum – náleží stěžejní úloha barytonu. V podání Ivana Kusnjera nabývá jak první koncertní provedení, tak jubilejní laudatio výjimečné naléhavosti. Provedení Requiem Otomara Kvěcha bylo vrcholem festivalu Pražské premiéry 2009. Provedení Te Deum Antonína Dvořáka bylo slavností vždy, nejen k památce stého výročí skladatelova skonu v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha v rámci Pražského jara 2004.
CD je věnováno vzpomínce na předčasně zesnulého hudebního skladatele Otomara Kvěcha.
Otomar Kvěch byl čelný představitel české skladatelské generace vyzrálé v druhé půli dvacátého století, komponoval symfonie, smyčcové kvartety, komorní a varhanní skladby i vokální díla včetně melodramu a dětských oper vždy s úctou k vývojové linii evropské hudební tvorby a zároveň se znalostí nových technik. Requiem temporalem rozvrhl jako hluboké, nadčasové zamyšlení nad vlastním poznáním a rozhodnutím, z obavy před nejistou budoucností kulturní tradice. Rozměrná partitura vznikala postupně během řady let 1990-2008 bez úmyslu skladbu provést.
Foto: soukromé archivy interpretů, Národní divadlo, Josef Rabara
Příspěvky redakce
- Jan Suk (1951–2025)
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Cena Pavla Kouteckého pro Velký finále PSO
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
Více z této rubriky
- VÝHERCI VSTUPENEK:
Komenský na Festivalu hudebního divadla Opera 2025 - VÝHERCI VSTUPENEK:
Káťa Kabanová zahájí Festival hudebního divadla Opera 2025 - VÝHERCE VSTUPENEK:
Václav Hudeček a jeho hosté oslaví Rok české hudby - VÝHERCE VSTUPENEK:
Musica Florea uvede Mou vlast, jak zněla za časů Smetany - VÝHERCI VSTUPENEK:
Novodobá premiéra Requiem Jana Zacha s Musicou Floreou - VÝHERCE VSTUPENEK:
Mozartovi svůdníci scénicky v Litni - VÝHERCI VSTUPENEK:
Musica Florea uvede španělskou barokní zarzuelu Válka obrů - VÝHERCI VSTUPENEK:
Pocta Jarmile Novotné v Litni - VÝHERCE ALBA:
Hravé flétny Pavla Trojana - VÝHERCE VSTUPENEK:
České noneto jubilejně na Smetanovských dnech